یکی از مسائلی که همواره در علم تغذیه مورد توجه قرار میگیرد، آرامش هنگام غذا خوردن است.

اگر دوست دارید سوخت و ساز بدنتان سرعت بگیرد و زودتر از دیگران لاغر شوید، مطالعۀ این نوشتار برای شما مفید است.

با بالا رفتن سن، سوختوساز بدن بطور طبیعی افت میکند اما محققان اظهار میدارند که در سن ۴۰ سالگی بدن شما ۱۰۰ تا۳۰۰ کیلوکالری کمتر از هنگامیکه ۳۰ سال سن داشتید میسوزاند، اما شما میتوانید با رعایت برخی نکات در زندگی روزمره این چربیها را سریعتر سوزانده و وزن ایدهآلی داشته باشید.

1- تأمین سوخت بدن در صبح
تحقیقات متعددی نشان دادهاند افرادی که بطور منظم هر روز صبحانه میخورند به نسبت کسانیکه صبحانه نمیخورند لاغرتر هستند. سوخت و ساز بدن بطور طبیعی در شب کاهش مییابد، اما شما میتوانید با خوردن صبحانه دوباره آن را فعال کنید.

2- پروتئینهای مفید
افزودن مقدار کمی پروتئین با کیفیت بالا و چربی کم (مانند مرغ، ماهی و سفیده تخم مرغ) در برنامه غذایی، سبب سریعتر سوزاندن چربیها میشود، زیرا پروتئین نیاز به انرژی بیشتری برای هضم شدن دارد و در نتیجه سوخت و ساز بدن سرعت میگیرد و البته پروتئین برای از دست ندادن بافت عضلانی ضروری میباشد.

3- نوشیدن چای سبز
با نوشیدن چای سبز نه تنها با برخی بیماریها مبارزه میکنید، بلکه چربیهای بدنتان را سریعتر میسوزانید. تحقیقی در آمریکا نشان داد کسانیکه به مدت سه ماه روزانه چای سبز نوشیدند، نسبت به افرادی که چای سیاه مصرف میکردند، چربی بیشتری میسوزاندند. محققان ژاپنی اعتقاد دارند که آنتیاکسیدانهای موجود در چای سبز به کاهش چربیهای بدن کمک میکنند.

4- تحرک بعد از غذا
سرعت سوختوساز بدن تا ۱۰ درصد بعد از صرف غذا افزایش مییابد و فقط چند دقیقه فعالیت میتواند سوختوساز را تا ۲ برابر و به مدت ۳ ساعت افزایش دهد. در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن میان وعده یا وعده اصلی، ۵ تا۱۰ دقیقه فعالیت سبک داشته باشید، برای مثال میتوانید قدم بزنید و یا برای رفتن به طبقات دیگر از پلهها استفاده کنید و یا تمرینات قدرتی ساده انجام دهید.

5- مصرف روزانه ماست
اخیراً تحقیقات نشان دادهاند زنانی که روزانه سه وعده ماست کم چرب استفاده میکنند تا ۶۰ درصد بیشتر از سایرین سوخت و ساز بدنشان افزایش مییابد. رژیم غذایی غنی از کلسیم، آنزیمهای چربیساز را کاهش و آنزیمهای چربی سوز را افزایش میدهد، بنابراین خوردن روزانه سه وعده لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست و پنیرهای سختی مانند گودا و چدار توصیه میشود.

6- سرعت در فعالیتها
شاید شما عاشق راه رفتن باشید، ولی قدم زدن با سرعت حلزون کمکی به سوزاندن چربیهایتان نمیکند. در عوض گامهای بلند برداشتن، یا پیادهروی با سرعت بین راه رفتن و آهسته دویدن میتواند تناسب اندام شما را حفظ و قلبتان را سالم نگه دارد، لذا کلید اساسی، در انجام تمریناتی است که سرعت ضربان قلب را افزایش دهند.

7- مصرف فراوان غلات کامل
مصرف غلات کامل مانند برنج قهوهای، جوانه گندم، نانهای سبوسدار و جو دوسر باعث میشود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، زیرا آنها نسبت به دیگر کربوهیدراتهای ساده دیرتر هضم میشوند. در مطالعهای در آمریکا، محققان رژیم غذایی بیش از ۷۴ هزار زن را به مدت ۱۲سال مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد زنانیکه بطور منظم غذاهای حاوی غلات سبوسدار مصرف کرده بودند، نسبت به سایر زنان افزایش وزن کمتری داشتند.

8- پرورش اندام
عضلات کالری بیشتری نسبت به سلولهای چربی میسوزانند و کاهش توده عضلانی یکی از دلایل اصلی افت متابولیسم بدن است. بیتحرکی سبب میشود زنان تا ۵ کیلوگرم عضله در بین سنین ۳۰ تا۵۰ سالگی از دست بدهند. از دست دادن این میزان عضله بدین معنی است که روزانه ۳۵۰ تا۵۰۰ کیلوکالری کمتر میسوزانید.

9- ۵ دقیقه ورزش
هر روز صبح ۵ دقیقه ورزش کنید. بدن همه ما ترموستات سوخت و سازی دارد که بهترین زمان برای فعال کردنش صبح میباشد. هرچه سیگنالهای بیشتری دریافت کند بهتر است. بهترین روش، ورزشهای سبک است که تمام بدن را درگیر کند.

اهمیت نحوه غذا خوردن
یکی از مسائلی که همواره در علم تغذیه مورد توجه قرار میگیرد، آرامش هنگام غذا خوردن است. این موضوع همراه آرامش محیطی در هنگام تناول غذا، نداشتن استرس و عدم فعالیت به ویژه در کودکان و توجه کامل به غذا، به عملکرد هر چه بهتر دستگاه گوارش کمک میکند. بطور کلی، آرام غذا خوردن باعث میشود هضم غذا از دهان بهتر آغاز شود.
از آنجاییکه یک بخش هضم، بخش مکانیکی است بنابراین بهتر جویدن غذا موجب میشود که به قطعات کوچکتری خرد شده و هر چه غذا خردتر شود هضم آن در معده و روده بهتر به انجام برسد. در صورتیکه با عجله خوردن غذا باعث خواهد شد تا غذا با قطعات درشتتری بلعیده شود و فشار بیشتری هنگام هضم به معده و روده وارد آید. مدت زمان جویدن غذا با فاز مغزی ارتباط مستقیمی دارد و جویدن بیشتر باعث میشود طعم و بوی غذا بهتر احساس شود و این طعم و بو به دنبال جویدن سبب فعالتر شدن گیرندههای انتقالدهنده پیام شود. مرحله دوم هضم، بخش شیمیایی است به این ترتیب که آنزیمهای بزاق میتوانند در این امر تأثیرگذار باشند و بخشی از هضم را در دهان انجام دهند تا مراحل بعدی راحتتر انجام گیرد.

نکته دیگری که در این میان مهم است، فاز مغزی غذا است. لذت بردن از غذا در محیطی که آرام است و فرد در کمال آرامش غذا میخورد، بهتر صورت میپذیرد و پیامهایی از سوی مغز برای ترشح آنزیمهای هضمکننده در سایر اندامهای دستگاه گوارش ارسال میشود. البته غیر از آرام غذا خوردن و بودن در محیط آرام، با هم غذا خوردن به ویژه در کودکان به هضم و جذب بهتر غذایشان کمک میکند و از جمله عوامل لذت بردن از غذا به حساب میآید.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با تند یا کند خوردن غذا نشان داده است، مدت زمان جویدن غذا با فاز مغزی ارتباط مستقیمی دارد و جویدن بیشتر باعث میشود طعم و بوی غذا بهتر احساس شود و این طعم و بو به دنبال جویدن سبب فعالتر شدن گیرندههای انتقالدهنده پیام شود. در ضمن، مطالعات نشان دادهاند رها شدن و افزایش فعالیت مولکولهای انتقالدهنده پیام برای هضم تا ۵۰ درصد با فاز مغزی غذا مرتبط است.

 

 

منبع : انجمن عروسانه