Filed Blur
ساده‌ترين فيلتر در بين اين سه قابليت جديد، Filed Blur است. وقتي اين فيلتر روي تصوير اعمال مي‌شود، آيكوني دايره‌اي شكل روي تصوير ديده مي‌شود كه به كمك آن مي‌توانيم علاوه براين كه محل اعمال محو شدگي را تغيير مي‌دهيم (با كليك روي مركز آن و درگ به محل دلخواه) مي‌شود مقدار محوشدگي را تنظيم كنيم (با كليك روي دايره كناري و درگ به سمت بالا يا پايين)..

نكته جالب در اين فيلتر امكان اضافه كردن چند منبع محوشدگي و تغيير و تنظيم مقادير آنها به صورت دلخواه است كه نتيجه آن اعمال محوشدگي‌هاي متفاوت و در برخي موارد از بين بردن اثر محو شدگي در قسمت خاصي از تصوير است.
در پنجره تنظيمات فيلتر در سمت راست نام هر سه فيلتر ديده مي‌شود كه با كليك روي تيك مقابل نام هر فيلتر، فعال يا غيرفعال مي‌شود. براي تنظيم مقدار فيلتر از دكمه كشويي موجود در زير نام فيلتر نيز مي‌توانيم استفاده كنيم. با فشار دكمه M از صفحه كليد مي‌شود مسير اعمال منابع محوشدگي را به صورت تصوير سياه و سفيد درآورد كه در اين حالت رنگ سفيد به منزله اعمال محو به صورت كامل رنگ سياه به منزله وضوح كامل (اعمال نشدن محوشدگي) و رنگ‌هاي خاكستري با توجه به غلظت تيرگي با سفيدي درصدهاي متفاوتي از محو شدگي را اعمال مي‌كند.
Iris Blur
دومين عضو اين مجموعه امكان كنترل جامعي روي محدوده محو شده، اندازه، شدت و شكل آن فراهم مي‌آورد. با فراخواني آن علاوه بر نمايش آيكون دايره تنظيم مقدار و محل منبع محوشدگي دايره بزرگ‌تري در اطراف آن ديده مي‌شود كه به كمك آن مي‌توانيم شكل محدوده محوشدگي را بين حالت بيضي و مستطيل (با توجه به شكل تصوير) تغيير دهيم. به كمك چهار نقطه موجود در چهار ربع اين دايره شكل محدوده و به كمك لوزي روي ضلع دايره مي‌توانيم مقدار خم شدگي كناره‌هاي شكل و تبديل به مستطيل شدن آن را تنظيم كنيم. به كمك دايره‌هاي كوچك زرد رنگ داخل محدوده نيز مي‌توانيم لبه‌هاي اعمال محو شدگي را نرم‌تر يا تيزتر كنيم.

Tilt Shift
آخرين عضو اين مجموعه، محوشدگي را به صورت شيب اعمال مي‌كند. با استفاده از اين فيلتر مي‌توانيم حالت لنزهاي پرسپكتيو (تصوير محو در بالا و پايين و وضوح كامل در وسط تصوير) را شبيه سازي كنيم. اين فيلتر يك منبع محوشدگي همانند فيلتر‌هاي قبلي دارد كه امكان تنظيم مكان و مقدار فيلتر را فراهم مي‌آورد. علاوه بر آن دو خط ممتد در وسط و دو خط چين در بالا و پايين تصوير ظاهر شده و به كمك آنها مي‌توانيم محدوده شيب محوشدگي را تنظيم كنيم. به اين صورت كه محدوده بين خطوط ممتد كاملا واضح و محدوده بين خط ممتد و خط چين نيمه محو و محدوده بالا يا پايين خط چين كاملا محو ظاهر مي‌شود.

در سمت راست و پايين پنجره اعمال تنظيمات قسمتي قرار دارد كه به كمك آن مي‌توانيم حالت Bokeh را در تصويرمان شبيه‌سازي كنيم. با اين تكنيك عكاسي محدوده محو تصوير به نقاط محو نوراني تبديل و جلوه بسيار زيبايي ايجاد مي‌شود.
همزمان با استفاده از هر سه نوع فيلتر، با فشار دكمه H از صفحه كليد مي‌توانيم به صورت موقت علائم فيلترها را از روي تصوير ناپديد و نتيجه نهايي اعمال فيلتر روي تصوير را مشاهده كنيم. همان طور كه قبلا نيز گفته شد، با فشار دكمه M نيز محدوده‌هاي اعمال فيلتر نمايش داده مي‌شود.
در صورتي كه مي‌خواستيم بدون استفاده از اين ويژگي‌هاي جديد، در تصاوير عمق ميدان ايجاد كنيم بايد راه طولاني‌تري را طي مي‌كرديم تا به نتيجه مطلوب برسيم. به اين منظور بايد ابتدا لايه عكس خود را به حالت Smart Filter (از قسمت Filter\Convert to Smart filter) تبديل كرده سپس فيلتر Gaussian Blur را به آن اعمال كنيم. در اين حالت، فيلتر اعمال شده به صورت ماسك روي لايه مورد نظر عمل كرده و با اصول ماسك لايه‌ها (استفاده از قلم مو ـ پاك كن به جاي ابزار‌هاي انتخاب) مي‌توانيم به ويرايش محدوده اعمال شده فيلتر مورد نظر بپردازيم و فيلتر را فقط در محدوده دلخواه تصوير خود اعمال كنيم. توجه داشته باشيد در حالت تنظيم دستي، اين عمل بسيار مشكل است.

:jamejamonline.ir