مواد لازم :
شیر: یک پیمانه یا ۲۰۰ گرم
بیکینگ پودر : یک قاشق سوپخوری
روغن مایع یا روغن زیتون : نصف پیمانه
آرد سنگک : سه پیمانه یا ۳۵۰ گرم
نمک : یک قاشق چایخوری
شکر : ۲ قاشق چایخوری
تخم مرغ : ۳ عدد

 

طرز تهیه خمیر پیتزا :

– ابتدا آرد سنگک را 3-2 بارالک می کنیم .
– سپس بیکینگ پودر و نمك را به آرد سنگک اضافه و با هم مخلوطشان می کنیم .
– زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا کرده و زرده ها را در ظرف دیگری ریخته وهم می زنیم، بعد از اینکه کمی قوام آمد شير را به آن اضافه کرده و مجدد هم می زنیم و در نهایت شکر و روغن مایه یا روغن زیتون را بسته به ذائقه به موادمان اضافه می کنیم و با هم مخلوطشان می کنیم .
– آرد را به تدریج به مخلوطمان اضافه می کنیم. پنجه دستمان را مثل پنجه عقاب قلابی شکل نگه داشته و بصورت دورانی داخل آرد می چرخانیم و بعد از اینکه مخلوط تقریبأ یکنواختی بدست آمد با انگشتان دستمان شروع به بازی با خمیر بدست آمده می کنیم و تا اندازه ای آرد اضافه می کنیم که مواد بدست نچسبد و خشك و سفت هم نشود، سپس شروع به ورز دادن می کنیم . برای ورز دادن مثل عکس با یک دست خمیر را بگیرید و با کف دست دیگر خمیر را رو به جلو فشار دهید. این کار را تا 15 دقیقه انجام می دهیم هر چه  خمیر بیشتر ورز داده شود بهتر است.

– خمیر بدست آمده کاملأ نرم و لاستیکی است و به دست نمی چسبد. آن را داخل کاسه ای گذاشته رویش را با روغن زیتون چرب کرده و سلفون می کشیم  و به مدت 1 ساعت در یخچال می گذاریم بماند.

– خمیر تقریبأ حجمش 2 برابر شده و زمان استفاده باید با مشت روی خمیر بزنیم تا پفش بخوابد و دوباره کمی ورز می دهیم و برای اینکه به دستمان نچسبد دستمان را آردی کرده و خمیر را ورز می دهیم . خمیر آماده شده را می توانیم به چندین قسمت مساوی تقسیم کنیم که به هر کدام از آنها یک چانه میگویند.

– روی یک صفحه صاف کمی آرد پاشیده و چانه ها را روی آن گذاشته با وردنه باز می کنیم.

نکته : – برای نگهداری بلند مدت خمیر در یخچال یا فریزر از تخم مرغ استفاده نمی کنیم (استفاده از تخم مرغ باعث ترک خوردن خمیر می شود).
– خمیری که بدون تخم مرغ تهیه می کنیم به جای یخچال 3-2 ساعت در جای گرم نگهداری می کنیم تا کاملأ آماده شود .
– چانه های آماده را میتوانیم با برس بطور کامل روغن زیتون مالیده، سلفون بکشیم و داخل زیپ کیپ به مدت 3 روز در یخچال و تا 3 ماه داخل فریزر نگهداری کنیم.