نسل جديد دستگاه‌هاي قابل‌حمل صفحه لمسي نياز خود را به رايانه‌هاي شخصي براي استفاده از ترك پد و صفحه‌كليد رفع نكرده‌ و اين موضوع موجب شده‌ تا مردم دوباره به اين موضوع بينديشند كه آيا نياز به يك نوت‌بوك در خانه‌شان دارند يا نه؟

در پاسخ به اين سوال، توليدكنندگان رايانه‌هاي شخصي در حال حاضر لپ‌تاپ‌ها را به عصر جديدي راهنمايي مي‌كنند؛ عصر لپ‌تاپ‌هاي لمسي و اين كار را با كمك تغييرات اساسي سيستم‌عامل قوي ويندوز 8 انجام مي‌دهند. در طول چند سال آينده، مسير ورود به اين عصر پر از دست‌انداز خواهد بود، به طوري كه سازندگان رايانه‌هاي شخصي با معرفي طراحي‌هاي تركيبي سعي در ايجاد تنوع در لپ‌تاپ‌ها دارند، طراحي‌هايي مانند صفحات لمسي چرخان و صفحه نمايش جدا شدني يا همان لپ‌تاپ ـ تبلت‌هاي تركيبي.

اما پس از آن چه اتفاقي مي‌افتد؟ در پنج سال آينده، پس از آن كه دوره انتقالي لپ‌تاپ‌هاي تركيبي سپري شد، لپ‌تاپ‌هاي تاشوي امروزي به چه صورتي خواهد بود؟

در اين نوشتار با در نظر گرفتن گفته‌ها و نظرات سازندگان تراشه‌ها، توليد‌كنندگان رايانه‌هاي شخصي و تحليلگران به بررسي اين موضوع مي‌پردازيم كه لپ‌‌تاپ‌ها سال 2018 چگونه خواهد بود.

پالايش تركيبي
به همان اندازه كه توليدكنندگان رايانه‌هاي شخصي آماده دور اول ارائه ويندوز8 تركيبي لپ‌تاپ ـ تبلت هستند، به همان اندازه تصديق مي‌كنند كه ايده‌هايشان درحال پيشرفت و ترقي است. با گذشت زمان، آنها نياز دارند سخت‌افزارهاي زمخت و بدتركيبي را كه در تبديل لپ‌تاپ‌هاي تاشو به تبلت و برعكس به كار مي‌رود، حذف كنند؛ سخت‌افزارهايي مانند حركات چرخشي غيراستادانه و نياز به استفاده از دو دسته براي جدا كردن صفحه نمايش تركيبي از صفحه‌كليد.

كوين لنزينگ (Kevin Lensing) مدير شركت AMD در بخش توليد محصولات نوت‌بوك‌ مي‌گويد: «واضح است كه اين اكوسيستم هنوز در جايگاه خود قرار نگرفته‌ است.»

لنزينگ مي‌گويد كه در حال حاضر برخي نسل‌هاي بعدي لپ‌تاپ ـ تبلت تركيبي را مي‌بيند و تغيير مكانيسم آنها در ظاهر و اجراي بهترشان نسبت به موج اول اين محصولات را درك مي‌كند. برخي از آنها حتي وقتي تبلت به صفحه‌كليد و ترك‌پد متصل مي‌شود، قدرت پردازش پيدا مي‌كند.

با گذشت زمان، لنزينگ انتظار دارد كه اين اتصال به يكپارچه‌تر و اضافه شدن قدرت، حافظه و عمر شارژ باتري نيز منجر شود. مارك وندن‌برينك (Mark VandenBrink)، رئيس فني بخش رايانه‌هاي تجاري HP، معتقد است در پنج سال آينده پيشرفت سخت‌افزاري بر كاهش زمختي و بدتركيبي لپ‌تاپ ـ تبلت تركيبي تمركز خواهد داشت. وندن‌برينك انتظار دارد كه در بازار رايانه‌هاي شخصي، هم طراحي‌هاي خوب و هم طراحي‌هاي بدي را ببيند و مي‌گويد: «اين [طراحي لپ‌تاپ ـ تبلت تركيبي] كار آساني است، اما درست انجام دادنش واقعا سخت است.» به عنوان آغاز فرآيند طولاني تكامل، هنوز فضا براي تكان‌ها و تحولات بزرگ وجود دارد. پت مورهد (Pat Moorhead)، تحليلگر صنعت فناوري و مشاور متخصص در طرح‌هاي آينده، معتقد است ايده رايانه‌هاي شخصي ماژولار (رايانه‌هاي چند قطعه كه هر قطعه به صورت مستقل هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد) سرانجام به سمت بي‌سيم شدن مي‌رود. در واقع، روزي ‌مي‌رسد كه تلفن‌هاي هوشمند تمام ذخيره‌سازي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و قدرت پردازش مناسبي خواهد داشت و لپ‌تاپ‌ها چيزي بيش از يك بدنه بي‌مصرف نخواهد بود.

نرم‌افزاري كه به صورت يك مانع جلوي اين اتفاق را مي‌گرفت، اكنون از بين رفته است. مورهد مي‌گويد، سيستم‌هاي‌عامل‌ مانند اندرويد متناسب با اندازه صفحات نمايشگر طراحي شده‌ است. او فكر مي‌كند كه موانع بر سر راه فناوري بي‌سيم تا پنج سال آينده از بين خواهد رفت.

نيروي بيشتر براي راه‌هاي جديد محاسبات
با توجه به وضع امروزي محاسبات، نياز به قدرت پردازش بيشتر شبيه يك وسوسه است، زيرا بيشتر كاربران به قدرت پردازش بيشتر نياز ندارند. بيشتر لپ‌تاپ‌هاي مدرن بخوبي و بدون مشكلي، فيلم‌ها را با كيفيت بالا پخش مي‌كند، تب‌هاي زيادي مرورگر را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد و بازي‌هاي مختلف را روي وب‌سايت‌ها اجرا مي‌كند.

سازندگان رايانه‌هاي شخصي و تراشه‌ها معتقدند مرحله جديدي از پردازش مهياست. همه روش‌هاي در حال رشد ـ بخصوص روش‌هاي تشخيص صدا و قيافه ـ نياز به قدرت پردازش بيشتري خواهد داشت، اگر بخواهد بدون هيچ مشكلي اجرا شود.

گري ريچمن (Gary Richman)، مدير بخش حل مشكلات مشتريان، در پنج سال آينده فرصت‌هاي بيشتري را پيش‌روي اين فناوري‌ها مي‌بيند. او حدس مي‌زند رايانه‌هاي شخصي هوشمندتر خواهد شد و توانايي تشخيص دستگاه‌هاي ديگر را كه در نزديكي‌شان قرار دارد، پيدا خواهد كرد و با آنها به صورت خودكار به تعامل مي‌پردازد. همچنين او معتقد است رايانه‌هاي شخصي در آينده بيشتر شبيه خدمتكار شخصي خواهد بود كه مي‌تواند وظايفي را كه به آنها واگذار شده است، بدون استفاده مستقيم افراد از آنها به انجام برسانند. براي مثال يك لپ‌تاپ مي‌تواند فيلم را از دوربين شما دريافت، به كد مورد نظرش تبديل سپس آن را آپلود كند و همه اين كارها را وقتي در داخل كيف لپ‌تاپ قرار دارد انجام مي‌دهد.

ريچمن مي‌گويد:«هدف ما اين است كه قادر به فعال‌سازي اين چيزها باشيم. عملكرد ما بايد به اندازه كافي خوب باشد كه در مقايسه با جايي كه اكنون هستيم، كار بزرگي است.»

آينده لپ‌تاپ‌هاي تاشوي كنوني
بسياري از متخصصان معتقدند دستگاه‌هاي تركيبي به بازار لپ‌تاپ در پنج سال آينده مسلط خواهد شد. اما اين به معناي آن نيست كه لپ‌تاپ‌هاي مرسوم كنوني دور انداخته مي‌شود. ممكن است كاربران همچنان به رايانه‌هاي قابل حمل با صفحه‌نمايش بزرگ نياز داشته باشند و حتي اگر لمسي بودن به يك استاندارد براي تمام رايانه‌هاي شخصي تبديل شود، شايد اين دستگاه‌ها نتوانند بخوبي با لپ‌تاپ‌هاي بزرگ كار كنند.

كوين لنزينگ مي‌گويد: سال 2018، كاربران شاهد يك «انشعاب در دستگاه‌ها» خواهند بود. وقتي كاربران نياز به قدرت بيشتر از تبلت و دستگاه‌هاي تركيبي دارند، مي‌توانند آن را به دست بياورند. آنها به لپ‌تاپ‌ها رجوع مي‌كنند؛ اما در آن زمان لپ‌تاپ‌ها نازك‌تر و با عمر باتري بيشتر خواهد بود. او انتظار دارد كه در آن زمان لپ‌تاپ‌هاي داراي ضخامت بيش از يك اينچ ديگر وجود نداشته باشد، مگر براي بازي يا طراحي‌هاي كارگاهي.

سال 2018، بايد انتظار چه چيزي را داشت؛ محو شدن لپ‌تاپ‌هاي امروزي و جايگزين شدن دستگاه‌هاي تركيبي لپ‌تاپ ـ تبلت به جاي آنها؟ آنچه مسلم است اين كه فناوري‌هاي امروز بسرعت در مسير سبك‌تر و قابل حمل‌تر شدن رايانه‌هاي شخصي پيش مي‌رود؛ مسيري كه در آن براحتي كاربران و نياز آنها نيز توجه مي‌شود. از اين‌رو هر روز لپ‌تاپ‌هاي پيشرفته‌تري وارد بازار مي‌شود كه مي‌تواند هم تبلت باشد و هم لپ‌تاپ و شايد تا سال 2018 دستگاه‌هايي وارد بازار شود كه تعجب همگان را بر انگيزد؛ دستگاه‌هايي كه اكنون تنها در حد يك ايده در ذهن طراحانشان باشد.

pcworld.com