آیا شما هم ناراحت سیاهی زیر بغل خود هستید؟ آیا با پوشیدن لباسهای آستین کوتاه و آستین حلقهای احساس ناراحتی میکنید؟ آیا به دنبال راهی برای از بین بردن سیاهی زیر بغل خود هستید؟ اگر پاسخ شما به این پرسشها مثبت است، باید ابتدا با علل به وجود آمدن این سیاهی آشنا شوید.

شاید شما هم متوجه شده باشید که بسیاری از شرکتهای تولید کننده محصولات بهداشتی برای تبلیغ و فروش بیشتر ادعا میکنند که محصول آنها میتواند سیاهی زیر بغل را از بین ببرد. اما واقعیت این است که از بین بردن سیاهی زیر بغل، با توجه به علل متعدد به وجود آورنده آن، به همین سادگیها هم نیست. هر چند که ممکن است این محصولات به طور موقت تاثیر کمیدر کاهش این سیاهیها داشته باشند، اما جالب است بدانید که در اکثر موارد یکی از اصلیترین علل ایجاد سیاهی زیر بغل همین محصولات، مانند دئودورانتها هستند. در ادامه به برخی علل تغییر رنگ زیر بغل اشاره میکنیم و سپس برخی راههای درمانی را به شما معرفی میکنیم.

استفاده از تیغ

وقتی که شما برای از بین بردن موهای زیر بغل، از تیغ برای تراشیدن آنها استفاده میکنید، شما در واقع مو را از سطح پوست میتراشید و ریشه آن همچنان در زیر پوست شما باقی میماند. شاید مو در ظاهر از بین رفته باشد، اما در زیر پوست شما همچنان وجود دارد و از آنجا که پوست زیر بغل بسیار نازک است، وجود این موها باعث تیره به نظر رسیدن زیر بغل شما میشود. استفاده از تیغ همچنین باعث میشود موهاضخیمتر شوند که همین امر نیز سیاهی زیر بغل را افزایش میدهد.

سلولهای مرده

یکی دیگر از عوامل سیاهی زیر بغل میتواند وجود سلولهای مرده در زیر بغل شما باشد. برای کاهش سلولهای مرده زیر بغل، کافیست پوست این ناحیه را با لیف یا هر پارچه ضخیم دیگری تمیز کنید تا این سلولها از پوست جدا شوند.

استفاده بیش از حد از دئودورانتها و اسپریهای ضد تعریق

بسیاری از متخصصان معتقدند که مواد شیمیایی موجود در دئودورانتها میتوانند یکی از عوامل موثر در ایجاد سیاهی زیربغل باشند. محصولات ضد تعریق میتوانند رنگ زیر بغل را تغییر دهند و این تغییر معمولا بلند مدت یا حتی گاه همیشگی است. برای جلوگیری از این مشکل، از راههای طبیعی برای کاهش تعریق استفاده کنید.

اصطکاک

گاهی اوقات، استفاده از لباسهای تنگ باعث اصطکاک بین پوست بدن و پارچه لباس میشود که همین امر به تغییر رنگ زیر بغل منجر میشود. به منظور جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید از لباسهای گشادتر یا لباسهایی که از پارچههای طبیعی و نازک تهیه شدهاند استفاده کنید تا پوست شما بتواند نفس بکشد. کاهش وزن نیز میتواند کمک کند.

عامل وراثت

برخی افراد، سیاهی زیر بغل خود را از والدین خود به ارث میبرند، اما اگر عامل مربوط به وراثت نباشد، میتوان عوامل دیگری نظیر تغییر هورمونی، افزایش وزن و یا حتی استفاده از قرصهای ضد بارداری را موثر دانست. در چنین مواردی، بهتر است برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه کرد.

دیابت

یکی از نکاتی که اکثرا از آن آگاه نیستند، نقش دیابت در تغییر رنگ زیر بغل است. بهترین راه مبارزه با سیاه شدن زیر بغل برای افراد دیابتی، نگه داشتن انسولین در حد متناسب و استفاده از راههای طبیعی کاهش تعریق است.

راههای درمان
حال که ما میدانیم علل اصلی تغییر رنگ پوست زیر بغل چه چیزهایی هستند، میتوانیم برای درمان اقدام کنیم.

اپیلاسیون یا لیزر

مهمترین علت سیاهی پوست زیر بغل، استفاده از تیغ یا کرمهای موبر برای از بین بردن موهاست. به جای تیغ و کرمهای موبر، از موم برای کندن موها استفاده کنید. درست است که درد آن بیشتر است، اما با این روش مو از ریشه کنده میشود و در نتیجه رنگ زیر بغل بلافاصله چندین درجه روشنتر خواهد شد. استفاده از موم همچنین به کم و نازک شدن تدریجی موها نیز کمک میکند. اگر به دنبال روشی دائمی هستید، میتوانید از لیزر استفاده کنید. با استفاده از لیزر، رنگ زیر بغل به تدریج روشنتر میشود.

مخلوط زعفران

یک راه موثر و طبیعی دیگر که میتوانید تاثیر آن را در دو روز مشاهده کنید استفاده از مخلوط کمیزعفران با دو قاشق غذاخوری شیر یا خامه است. این مخلوط را قبل از خواب به زیر بغل خود بمالید و اجازه دهید تا صبح بر پوست این ناحیه بماند. این مخلوط نه تنها رنگ زیر بغل را روشن تر میکند، بلکه باعث از بین رفتن بوی بد عرق نیز میشود.

آب لیمو

یک راه موثر دیگر برای سفیدتر کردن زیر بغل، مالیدن آب لیمو به پوست این ناحیه است. این کار را باید هر روز و پیش از حمام انجام دهید. لیمو یک سفید کننده طبیعی است که به تدریج رنگ پوست را روشنتر میکند. پس از حمام، کمی مرطوب کننده به پوست زیر بغلتان بزنید و تا چند روز از دئودورانت استفاده نکنید.

ماسکهای روشن کننده

میتوانید برای از بین بردن سیاهی زیر بغل خود از ماسکهای روشن کننده استفاده کنید. یا این ماسکها را در خانه تهیه کنید یا آنها را از بیرون خریداری کنید. برای تهیه این ماسک در خانه، کافیست یک مشت آرد نخودچی را با کمی ماست، لیمو و کمی زردچوبه مخلوط کنید و بر پوست زیر بغلتان بمالید. بگذارید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید.

سیب زمینی و خیار

سیب زمینی نیز نوعی سفید کننده طبیعی است. شما میتوانید تکههای سیب زمینی را بر پوست این ناحیه بمالید یا اینکه سیب زمینی را رنده کرده و پوست زیر بغل را به آب آن آغشته کنید. در هر صورت، اجازه دهید پوست به مدت ۱۵دقیقه با سیب زمینی یا آب آن تماس داشته باشد. خیلی زود متوجه تاثیر آن خواهید شد. خیار نیز عملکردی مشابه دارد و میتوانید به همان صورتی که از سیب زمینی استفاده میکنید، از خیار نیز استفاده کنید.

کاهش استفاده از دئودورانتها

همانطور که گفتیم، دئودورانتها و اسپریهای ضد تعریق میتوانند خود یکی از علل اصلی سیاه شدن زیر بغل باشند. به همین دلیل بهتر است تا میتوانیم از آنها کمتر استفاده کنیم، اما میتوانید در عوض برای از بین بردن یا پیشگیری از ایجاد بوی عرق، از راههای طبیعی استفاده کنید. یکی از این راهها، ترکیب بیکینگ پودر و آب و مالیدن آن به زیر بغل است. پس از مدتی که از دئودورانتها استفاده نکنید، متوجه تغییر رنگ زیر بغل خود خواهید شد.

روغن نارگیل و ویتامین E

روغن نارگیل و ویتامین E نیز میتوانند در کاهش سیاهی زیر بغل تاثیر بسیاری داشته باشند. کافی است روزانه کمی از این روغن را بر پوست زیر بغل خود بمالید. روغن نارگیل و ویتامین E علاوه بر سفید کردن پوست زیر بغل، باعث لطافت و نرمی پوست این قسمت نیز میشوند.

 

 

منبع : انجمن عروسانه