هیچ چیزی مانند ماههای خنک و سرد سال، نمیتواند زیبایی پوست را به خطر بیندازد. بخاریها، دوش آب گرم و طولانی همچنین خشکی هوا، باد میتوانند آب پوست را جذب کرده و باعث شوند که خارجیترین لایه پوست یا همان اپیدرم دچار خارش و ترک شود. حتی در مواردی خارش زیاد میتواند به اگزما، التهاب و قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست منجر شود. با درک برخی از علل عمده خشکی پوست و با بکارگیری برخی از درمانهای طبیعی میتوانید خشکی پوست را از بین ببرید و پوست خود را نرم کنید.

آب و چربی

آنچه که مانع از ورود آلایندههای مضر به درون پوست میشود و در حفظ رطوبت پوست موثر است، آب و چربی سطح پوست است. از آنجایی که هر چقدر هوا سردتر باشد، رطوبت آن کمتر است، به طور طبیعی هوای سرد موجب اختلال در پوست میشود و آب و چربی پوست را کاهش میدهد. با استفاده از محصولات اسیدمیالورونیک (ماده روان کنندهای که به طور طبیعی در بدن یافت میشود) میتوان پوست را انعطافپذیر و از آسیب آن در برابر سرما پیشگیری کرد. وقتی که پوست آب خود را به دلیل افزایش سن، سرما و . . . از دست میدهد، به آب میان سلولی نیاز دارد و برای مرطوب نگه داشتن آن چربی بسیار مهم است.

تجدید نظر در مورد شامپو

شامپو و صابونهای میوهای علاوه بر اینکه آلودگیها را از روی پوست و یا مو پاک میکنند، رطوبت پوست را هم از بین میبرند. شامپوهایی را انتخاب کنید که عاری از هر گونه مواد نگهدارنده یا اسانسهای مصنوعی باشند زیرا این مواد پوست و مو را خشک میکنند.

شرایط طبیعی منافذ پوست

این موضوع بسیار مهم است که مطمئن شوید منافذ پوست شما در شرایط ایدهال و طبیعی قرار دارند. با توجه به آب و هوای خشن زمستان، آلودگی هوا به مواد مصنوعی و دیگر عوامل محیطی، پوست متراکم میشود در نتیجه نمیتواند به درستی مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند. پاک کنندههای ملایم، پوست را از ناخالصیها پاک کرده و بدین ترتیب محصولات مرطوب کننده میتوانند تاثیر بهتری روی پوست بگذارند و پوست را تغذیه کنند و مرطوب نگه دارند.

دوش آب گرم

گرفتن یک دوش گرم به همراه بخار فراوان یکی از عوامل اصلی از بین رفتن چربیهای طبیعی پوست است؛ اگرچه اینکار؛ احساس خوبی ایجاد میکند و بسیار لذتبخش است. ولی در فصل زمستان از حمام و شستوشوی بیش از حد بدن خودداری کنید. در این فصل بهتر است از مصرف هر نوع صابون که حاوی مواد شیمیایی و مصنوعی است بپرهیزید از صابونهای دستسازی استفاده کنید که از مواد طبیعی تهیه شدهاند و پس از آن به آرامی پوست را با یک حوله تمیز خشک کنید و از یک مرطوب کننده و یا لوسیون مناسب استفاده نمایید. بهترین زمان استفاده از مرطوب کنندهها ۲ تا ۳ دقیقه بعد از خارج شدن از زیر دوش است و مدت استحمام ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد.

آسیب بخاریها

در حالیکه حضور در خارج از منزل و در هوای سرد میتواند پوست را خشن کند، اغلب تأثیر بخاریها در داخل منزل نیز به شدت وحشتناک است. این یکی از مشکلاتی است که اغلب ما آن را نادیده میگیریم. بخاریها موجب از بین رفتن رطوبت منزل و خشکی آن میشوند و برای رفع این مشکل توصیه میشود که در طول روز از دستگاههای بخار استفاده شود. بهتر است زمانی که خواب هستید آن را در اتاقی روشن کنید که بیشتر در طی روز از آن استفاده میکنید.

نقش تغذیه

رژیم غذایی سالم جزء حیاتی مراقبت از پوست در کل فصول سال و جز ضروریترین در فصل زمستان است؛ چرا که پوست در این فصل در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. مصرف مقدار قابل توجهی از میوهها، سبزیجات و غلات سبوسدار به همراه امگا ۳، پوست و مو را تغذیه میکند و هرگونه التهاب را کاهش میدهد. آبرسانی داخلی پوست و نوشیدن مقادیر زیادی آب را فراموش نکنید که این موضوع بسیار اهمیت دارد. اغلب مردم در روزهای گرم سال نوشیدن آب را فراموش نمیکنند؛ ولی از اهمیت همین کار در روزهای سرد زمستان غافل هستند.

شستوشوی محتاطانه

شستن مکرر دستها میتواند رطوبت و چربی پوست را از بین ببرد و همین امر منجر به ایجاد ترک میشود و گاهاً این ترکها بسیار دردآور خواهند بود. در صورت لزوم، در فصل زمستان دستها را با یک صابون ملایم و دستساز بشویید و پس از شستوشو نیز با یک مرطوب کننده مناسب چرب کنید. از آنجایی که پاها در طول فصل زمستان درون چکمه و جورابهای کلفت هستند، حتی بیشتر از دستها به مراقبت نیاز دارند. استفاده از یک مرطوب کننده قوی برای پاها همچون روغن آووکادو نیز بسیار موثر خواهد بود. برای جذب بهتر آن میتوانید این مرطوب کننده را قبل از خوابیدن به پاها بمالید و پس از آن یک جفت جوراب نخی بپوشید.

الکل: انواع ترکیبات بخصوص اتانول، الکل اتیل، موجب خشکی پوست میشوند و دقیقاً برعکس مرطوب کنندهها عمل میکنند و به
محض اینکه روی پوست مالیده میشوند، بخار میشوند.

رایحه و اسانسهای مصنوعی: از محصولاتی استفاده کنید که اسانس آنها از روغن ها و مواد کاملا طبیعی تهیه شده است و بهتر است مرطوبکنندهها حاوی کمترین میزان افزودنیهای بودار و مصنوعی باشد.

میلیکون: این ماده منافذ پوست را مسدود و توانایی پوست را برای جذب مواد زائد و جذب مواد مغذی مختل میکند.
دکتر علیرضا میراسماعیلی متخصص پوست و مو

 

 

منبع : انجمن عروسانه