تعبير خواب به روايت محمد بن سيرين

اگر كسي در خواب بيند كتابي مي خواند، دليل كه راه دين گزيند و كارهاي بسته بر وي گشاده شود اگر بيند كتاب اخبار بر حديث مي خواند، دليل كه مقرب پادشاه شود، اگر بيند كتاب فقه مي خواند، دليل كه ازناكردني بازايستد. اگر بيند اصول مي خواند، دليل كه به كاري مشغول شود و فايده ديني يابد. اگر ديد كتاب قصص مي خواند، دليل كه به قصه هاي انبياء و اولياء حريص بود. اگر بيند كتاب ملوك و سلاطين مي خواند، دليل ملامت است. اگر ديد حكمت مي خواند، دليل كه قران خواند. اگر ديد نحو مي خواند، دليل به شغل دنيائي مشغول شود.

تعبير خواب به روايت ابراهيم کرماني

اگر كتاب شعر مي خواند، دليل كه كاري كند و مردمان او را ملامت نمايند. اگر ديد كتاب حساب مي خواند، دليل كه همواره اندوهگين شود. اگر افسانه و مضاحك مي خواند، دليل كه غيبت مردم كند و رسوا شود.

تعبير خواب به روايت منوچهر مطيعي تهراني

معبران نوشته اند اگر کسي در خواب ببيند کتاب حساب مي خواند غمگين مي شود و چنان چه افسانه و مضحک بخواند غيبت مردم مي کند و چيزهاي ديگري در همين زمينه که زياد پايه علمي نمي تواند داشته باشد. کتا ب در خواب هاي ما انعکاسي است از علاقه به دانستن يا تاسف و اندوه ما از آن چه نياموخته ايم. کساني هستند که کتاب جزئي از زندگي روزانه ايشان است مثل نويسندگان، معلمان، دانشمندان، محققان و بالاخره ناشران. اين مردم با کتاب زندگي مي کنند. اين ها اگر کتاب در خواب ببينند خوابشان تعبير تعيين کننده يي ندارد. اما ديگران که با کتاب آميختگي زياد ندارند و به ندرت اتفاق مي افتد لاي کتابي را بگشايند اگر کتاب ببينند بايد به دنبال تعبير آن باشند. براي اين ها کتاب همان طور که گفته شد واکنشي است از تمايلشان به دانستن يا تاسفشان از آن چه نياموخته اند يا نتوانسته اند بياموزند. گاه برخوردهاي ما در زندگي روزانه اين احساس را در ما به وجود مي آورد که مثلا مي توانستيم فلان زبان خارجي را ياد بگيريم ولي وقت صرف نکرديم، همين طور دلمان مي خواهد که بدانيم در آسمان ها چه مي گذرد، اين دو نوع کشش در خواب هاي ما عکس العملي به شکل کتاب ظاهر مي کند. حال اگر در خواب ببينيد که کتابي مي خوانيد و از آن خوشتان مي آيد با دوستي خردمند و آگاه آشنا مي شويد. اگر ديديد به جائي وارد شديد که مثل کتاب خانه کتاب هاي زيادي آن جا وجود داشت در جمعي حضور مي يابيد که از نظر فکري و دانش بر شما امتياز دارند. اگر ديديد کتابي پاره همراه داريد در جائي که بايد عقل و فهم شما کار ساز باشد در مي مانيد و نمي توانيد چاره چوئي کنيد. اگر ديديد کسي کتابي به شما داد يا از کتاب خانه کتابي خريديد يک نفر به شما کمک فکري مي کند و از هدايت دوستي سود مي بريد. اگر ديديد کتابي را مي فروشيد دوستي را از دست مي دهيد. اگر ديديد کتاب شما ضايع شده يا مثلا در آب افتاده يا سوخته تعبير همان است که دوستي با شما قطع دوستي مي کند.

251