در ادامه مباحث مربوط به مدیاپلیر ویندوز ۷، در این مقاله نوار ابزار این نرم‌افزار و گزینه‌های کاربردی موجود در آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اگر به صورت پیش فرض نوار ابزار معروف یا Menu bar را در مدیا پلیر ویندوز (در حالت Library) نمی‌بینید، روی قسمت بالای آن کلیک راست کرده و گزینه‌ Show menu bar را فعال کنید. برای این منظور می‌توانید ازکلید میانبر Ctrl+M نیز استفاده کنید. ازطریق این نوار ابزار می‌توانید برخی تنظیمات و اقدامات را انجام دهید که در ادامه بیان خواهد شد.

منوی File

Open URL: با انتخاب این گزینه از منوی فایل یا فشردن کلید ترکیبی Ctrl+U، پنجره‌ای با همین نام باز می‌شود که می‌توانید نشانی‌ فایل‌های صوتی و تصویری اینترنتی، شبکه‌ای و… را در آن کپی و Ok کنید تا توسط مدیاپلیر پخش شود. اگر در شبکه‌تان از سیستم‌هایی شبیه VideoLan استفاده می‌کنید یا به صورت مداوم به فروشگاه‌های اینترنتی صوتی و تصویری سر می‌زنید، می‌توانید از این قابلیت برای پخش محصولات آنها بهره ببرید، البته به شرط آن که فرمت‌ فایل‌های موجود با مدیاپلیر ویندوز سازگار باشد.

Work offline: بهتر است بدانید که وقتی به اینترنت وصل هستید و از مدیاپلیر ویندوز استفاده می‌کنید، برخی از اطلاعات استاندارد این نرم‌افزار و سیستم‌تان نظیر IP، ورژن سیستم‌عامل (ویندوز) مورد استفاده، ورژن پلیر، اطلاعات مربوط به سازنده رایانه‌تان و نیز تنظیمات محلی و زبان که در ویندوز اعمال کرده‌اید و… برای مایکروسافت یا فروشگاه اینترنتی که با آن سروکار دارید، ارسال می‌شود. برای جلوگیری از این مورد، کافی است گزینه‌ work offline را در حالت انتخاب قرار دهید.

یادآوری این نکته لازم است که برخی از قابلیت‌های مدیاپلیر ویندوز نیاز به اتصال به اینترنت دارد و در صورتی که گزینه‌ Work offline را فعال کنید، این قابلیت‌ها از دسترس‌تان خارج می‌شود. بعلاوه اینترنت اکسپلورر و دیگر نرم‌افزارهایی که برای اتصال به اینترنت از تنظیمات آن استفاده می‌کنند نظیر MS Outlook، از این حالت تأثیر می‌پذیرند و ممکن است بدرستی کار نکنند! پس بهتر است قبل از فعال‌کردن این گزینه، جوانب آن را بسنجید. می‌توانید از لینک زیر، قابلیت‌های مدیاپلیر را که برای عملکرد مطلوب جهت اتصال به اینترنت نیاز دارند، مشاهده کنید:

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Which-settings-affect-security-in-Windows-Media-Player

منوی View

ـ با استفاده از گزینه‌های ابتدایی منوی View یا کلیدهای میانبر Ctrl+1/2/3 می‌توانید حالت نمایش مدیاپلیر را بین Now playing, Skin, Library سوئیچ کنید.

Skin یا پوسته‌ دلخواهتان را می‌توانید از طریق گزینه‌ بعدی منوی View یعنی Skin Chooser انتخاب کنید. با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که پوسته‌های در دسترس، سمت چپ آن فهرست شده‌اند. اگر سیستم‌تان به اینترنت متصل باشد، با کلیک روی گزینه‌ More skins به یک صفحه‌ وب هدایت می‌شوید که در آن پوسته‌های مختلفی برای مدیاپلیر قرار داده شده و قابل دانلود است. از سمت چپ صفحه‌ وب، گزینه‌ All skins را انتخاب کنید تا تمامی پوسته‌ها را ببینید. هر کدام را که می‌خواهید دانلود و اجرا کنید تا به فهرست Skinهای مدیاپلیر افزوده شود. در قسمت بالا و سمت راست صفحه‌ وب، تعدادی سایت معتبر از دید مایکروسافت ذیل عنوان More to Explore فهرست شده‌اند که می‌توانید از آنها نیز Skin دانلود کنید! استفاده از پوسته‌هایی که در سایت‌های نامعتبر وجود دارد، هرگز پیشنهاد نمی‌شود.

Plug-ins: از طریق این گزینه که در منوی View قرار دارد، می‌توانید پلاگین‌های مورد نیازتان را از وب‌سایت مایکروسافت یا دیگر سایت‌های معتبر معرفی شده دریافت و به پلیرتان اضافه کنید. اگر از منوی کشویی Plug-ins گزینه‌ Options را انتخاب کنید، تب مربوط به Plug-ins باز می‌شود که فهرست تمامی پلاگین‌های موجود را در خود دارد. برای دسترسی به صفحه‌ وب مربوط به پلاگین‌ها و Visualization‌های مدیاپلیر می‌توانید از 2 لینکی که در انتهای این برگه درج شده استفاده کنید.

Visualization‌ها، جـــــلوه‌های بصری هستند که هنگام پخش فایل‌های صوتی در حالت Now playing مشاهده می‌کنید. برای تغییر آنها می‌توانید روی پلیر کلیک راست کرده و از منوی کشویی به همین نام، گزینه‌ مورد نظرتان را انتخاب کنید. هر Visualization جدیدی که دانلود و نصب کنید در این فهرست افزوده خواهد شد.

گزینه‌ کاربردی دیگری که در منوی View مشاهده می‌کنید، Video size است. بهتر است گزینه‌های Fit video to player و Fit player to video همیشه در حالت انتخاب باشند. فعال‌بودن گزینه‌ اول باعث می‌شود که با تغییر اندازه‌ پنجره‌ مدیاپلیر، ویدئوی در حال پخش نیز به اندازه‌ جدید تبدیل شده و صفحه‌ پلیر را پر کند. گزینه‌ دوم نیز باعث می‌شود که در بدو امر اجرای یک ویدئو، همیشه پنجره‌ مدیاپلیر به اندازه‌ پیشفرض آن ویدئو تبدیل شود! می‌توانید از کلیدهای میانبر Alt+1/2/3 برای تغییر اندازه‌ ویدئوی در حال پخش استفاده کنید.

منوی Play

ـ از طریق گزینه‌های موجود در منوی Play، می‌توانید کلیدهای میانبر برای اجرا، توقف و… را مشاهده کنید و هنگام استفاده‌ طولانی مدت از مدیاپلیر، آنها را به کار گیرید. همچنین از طریق منوی کشویی Play speed می‌توانید سرعت پخش فیلم یا صدا را بین 3 حالت Normal, Slow و Fast سوئیچ کنید.

ـ فعال‌کردن گزینه‌ Shuffle باعث می‌شود که پخش فهرست‌هایتان به صورت Random انجام پذیرد! در این حالت پخش بخش‌های موجود در یک فهرست به ترتیب انجام نخواهد شد که شاید تنها مزیت آن، جلوگیری از یکنواختی هنگام پخش باشد!

Audio and language tracks: ممکن است برخی ویدئوهایی که توسط مدیاپلیر پخش می‌کنید چند زبانه باشند یا به عبارت دیگر یک فیلم علاوه بر زبان اصلی، دوبله‌ برخی زبان‌های دیگر را نیز همراه خود داشته باشد. در این صورت از طریق این گزینه که در منوی Play قرار دارد، می‌توانید زبان پخش را تغییر دهید. اگر گزینه‌ Defaults را انتخاب کنید، پنجره‌ Defaults language settings باز می‌شود که در آن می‌توانید پیشفرض مدنظرتان برای زبان پخش‌، انواع زیرنویس‌ها و نیز DVD men‌ها را انتخاب کنید.

Lyrics, captions and subtitels: اگر فیلمی که پخش می‌کنید، همراه خود زیرنویس نیز داشته باشد، تنظیمات مربوط به آن از این قسمت انجام می‌شود. اگر گزینه‌ Off را در حالت انتخاب قرار دهید، هر نوع زیرنویسی حذف خواهد شد؛ اما حالت پیشفرض (On if available) به آن معناست که در صورت وجود زیرنویس همراه فیلم، آن را روی تصویر مشاهده خواهید کرد. همان‌طور که گفته شد، پیشفرض زبان این گزینه را هم با انتخاب گزینه‌ Defaults می‌توانید تغییر دهید.

Volume: از طریق این گزینه می‌توانید با کلیدهای میانبر برای افزایش و کاهش صدای پخش آشنا شوید. کلید F9 برای افزایش، کلید F8 برای کاهش و کلید F7 برای قطع صدا، بدون تغییر در تنظیمات صدای ویندوز به کار می‌رود.

ـ درباره‌ بیشتر گزینه‌های موجود در منوی Tools پیش از این توضیحاتی ارائه شده‌است. مهم‌ترین گزینه‌ موجود در این منو، Options است که از طریق آن می‌توانید به برگه‌های مختلف تنظیمات مدیاپلیر ویندوز دسترسی پیدا کرده و جزء به جزء آنها را تغییر دهید. موارد کاربردی این برگه‌ها در شماره‌ بعد بررسی خواهد شد.

beytoote.com