اگر مدياپلير در حالت Now playing قرار دارد، روي پنجره كليك راست كرده و گزينه More options را انتخاب كنيد. در حالت Library هم مي‌توانيد با انتخاب گزينه در سمت راست و بالاي پنجره‌ مدياپلير و زدن Options، به اين قسمت دسترسي پيدا كنيد. علاوه بر اين اگر Menubar را فعال كرده‌ايد، مي‌توانيد از منوي Tools پنجره را باز كنيد.

با باز شدن این پنجره ‌به صورت پيشفرض به برگه هدايت مي‌شويد كه در آن برخي تنظيمات مربوط به پلير و نيز تنظيمات Update وجود دارد. مي‌توانيد از ميان 3 گزينه‌موجود در قسمت Update، مشخص كنيد هرروز، هفته يا ماه براي بررسي Updateهاي مربوط به مدياپلير جستجو صورت گيرد كه البته اين مورد منوط به اتصال سيستم شما به اينترنت است!تا الان كه به نگارش اين مطلب می پردازیم،هنوز Updateاي براي مدياپلير ورژن 12 ارائه نشده است!

در قسمت Player settings گزينه‌هاي متنوعي وجود دارد ؛ اگر مي‌خواهيد حين كار با نرم‌افزارهاي مختلف و هنگامي كه پنجره‌هاي مختلفي را باز كرده‌ايد، پنجرهplaying روي تمامي آنها قرار گيرد، گزينه … keep now playing on top را در حالت انتخاب قرار دهيد. در اين صورت تا هنگامي كه مدياپلير باز باشد، صرف نظر از اين كه در حال حاضر كدام پنجره را انتخاب كرده‌و با آن كار مي‌كنيد، روي تمامي آنها قرار خواهد داشت.

بهتر است هميشه گزينه Allow screen saver during playback از حالت انتخاب خارج باشد. در اين صورت در زمان پخش توسط مدياپلير، Screen saver فعال نخواهد شد.

اگر مايل نيستيد فايل‌هايي كه به وسیله مدياپلير ويندوز باز مي‌كنيد به صورت اتوماتيك در Library پلير قرار گيرد، گزينه‌هاي سوم و چهارم يعني …Add local‌/‌remote media files را از حالت انتخاب خارج كنيد. Remote file ها، فايل‌هايي هستند كه به روي هارد سيستم‌تان قرار ندارند. مثلا ممكن است اين فايل‌ها در فايل‌سرور يا يكي از سيستم‌هاي متصل به شبكه‌تان باشد كه شما به صورت Remote و بدون منتقل كردن آن به سيستم‌تان به وسيله‌مدياپلير ويندوز آن را اجرا كرده‌ايد. اگر از سيستم‌هاي عمومي (!) استفاده مي‌كنيد يا به غير از شما افراد ديگري با حساب كاربري‌تان از سيستم استفاده مي‌كنند، بهتر است اين دو گزينه از حالت انتخاب خارج باشد. گزينه Connect to the internet را نيز غيرفعال كنيد تا مدياپلير به صورت خودكار به اينترنت وصل نشود! همان طور كه مي‌دانيد، در صورت وجود چند حساب كاربري در ويندوز 7، بدون آن كه حساب كاربري جاري Logoff شود، مي‌توانيد با انتخاب گزينه switch user از منوي استارت، با يك حساب كاربري ديگر وارد سيستم شويد. در اين صورت اگر گزينه …‌Stop playback when switching در حالت انتخاب باشد، پخش مدياپلير به صورت خودكار متوقف خواهد شد. توجه داشته باشيد اگر اين گزينه غيرفعال باشد، صداي فايلي كه در حال پخش است، در حساب‌هاي كاربري فعال ديگر نيز شنيده خواهد شد!

حتما تاكنون توجه كرده‌ايد كه هنگام پخش فيلم و… درحالت فول‌اسكرين، نوار كنترل پس از چند ثانيه از پايين صفحه حذف مي‌شود.

اگر مي‌خواهيد اين نوار را همواره در پايين صفحه در اختيار داشته باشيد، گزينهAllow autohide را از حالت انتخاب خارج كنيد. انتخاب گزينه‌آخر يعني …Save recently used to the jumplist نيز به اين معناست كه فهرست آخرين فايل‌هاي پخش شده توسط مدياپلير ويندوز، به جاي آن كه در فهرست Frequently used قرار گيرد، در Jumplist مشاهده شود. يادآوري مي‌شود با كليك راست روي آيكون نرم‌افزارهاي Pin شده در Taskbar ويندوز مي‌توانيد Frequent list براي آن نرم‌افزار را ببينيد. براي مشاهده Jumplist نيز كافي است ماوس را روي آيكون آن نرم‌افزار در منوي استارت نگه داريد!

در برگه Devices مي‌توانيد به تنظيمات همه درايوهاي نوري، دستگاه‌هاي پلير جانبي كه به سيستم متصل كرده‌ايد، مانيتور و نيز اسپيكر سيستم‌تان دسترسي داشته باشيد. در اين برگه با كليك روي دكمه Advanced به پنجره File conversation options هدايت خواهيد شد. در اين صفحه مي‌توانيد تنظيماتي را اعمال كنيد كه به سبب آن، فايل‌هاي صوتي و تصويري، قبل از Sync با دستگاه پلير، Convert شوند يا به عبارت ديگر فرمت شان تبديل شود. با انتخاب 2 گزينه‌اول …Allow video‌/‌audio file فرمت تمامي فايل‌هاي نامتعارف قبل از Sync تبديل خواهد شد. در اين پنجره مي‌توانيد با انتخاب دكمه مسير فايل‌هاي موقتي را كه به سبب عمليات Convert روي سيستم ذخيره مي‌شود تغيير دهيد يا فايل‌هاي قديمي ذخيره شده را با استفاده از دكمه حذف كنيد.‌حداكثر حجمي را كه اين فايل‌هاي موقت در سيستم‌تان اشغال مي‌كنند نيز مي‌توانيد در فيلد مورد نظر برحسب مگابايت وارد كنيد.

در برگه Library شايد 2 گزينه‌كاربردي را بتوان نام برد. مي‌توانيد براي اعمال Volume leveling به فايل‌هاي جديد، گزينه … volume leveling را در حالت انتخاب قرار دهيد. توضيحات Volume leveling در شماره‌هاي گذشته عنوان شده‌است.

گزينه‌ديگر، Delete files from computer when deleted from library است كه در صورت فعال بودن، باعث مي‌شود كه با حذف يك فايل از Libraryهاي مدياپلير، آن فايل به‌كلي از سيستم حذف شود! در صورتي كه مديريت تمامی فايل‌هاي مولتي مديا را از طريق مدياپلير انجام مي‌دهيد، بهتر است اين گزينه را در حالت انتخاب قرار دهيد تا فايل اضافي روي سيستم‌تان باقي نماند!

در تب Privacy بهتر است گزينه‌هاي … Send unique player ID و … I want to help make Microsoft را از حالت انتخاب خارج كنيد تا اطلاعاتي از سيستم‌تان به فروشگاه‌هاي توليدكننده‌محتوا كه از محصولاتشان استفاده مي‌كنيد و نيز مايكروسافت ارسال نشود! از برخي اطلاعات استانداردي كه ممكن است به صورت خودكار از طريق مدياپلير ويندوز براي مايكروسافت ارسال شود در شماره‌گذشته نام برده شد. مايكروسافت از اين اطلاعات براي بهبود كارايي نرم‌افزارهاي خود براساس شناسايي نيازهاي كاربران و… بهره مي‌برد.

اگر مي‌خواهيد ردپاي شما در سيستم باقي نماند، در قسمت History از برگه privancy، گزينه‌هاي Music، Video، Picture، Playlist را از حالت انتخاب خارج كنيد تا فهرست آخرين فايل‌هايي كه از طريق مدياپلير ويندوز پخش مي‌كنيد، در پلير باقي نماند. اين فهرست را مي‌توانيد با كليك روي دكمه clear history پاك كنيد. فايل‌هاي Cache شده را نيز مي‌توانيد از طريق دكمهcache حذف كنيد.

نصب Codec روي مدياپلير ويندوز

همان طور كه مي‌دانيد و در شماره‌اول اين بخش نيز عنوان شد، مدياپلير ويندوز 7 همچون ديگر پليرها قادر به پخش تمامي فرمت‌هاي صوتي و تصويري نيست. براي افزودن قابليت پخش انواع بيشتري از فايل‌ها به اين نرم‌افزار، باید Codec pack مناسب را روي سيستم نصب كرد.

Codec از حروف ابتدايي دو كلمه Compressor-Decomperessor تشكيل شده و به معناي افزونه‌اي است كه به سيستم امكان Encode كردن و Decode كردن فايل‌هاي Video و Audio با فرمت‌ها و متدهاي Compression مختلف را مي‌دهد. Codec مربوط به مدياپلير ويندوز 7 را مي‌توانيد از سايت معتبر CNET دانلود كنيد. با نصب اين افزونه، مدياپلير قادر به پخش فايل‌هايي با فرمت mkv،.avi،.flv،.mp4. و… خواهد شد.

http://download.cnet.com/Windows-7-Codec-Pack/3000-13632_4-10965840.html

http://www.windows7codecs.com/

 

beytoote.com