کدو سبز یا زرد که در بهار و تابستان رشد می کنند، کاشت و پرورش بسیار آسانی دارند و موجب می شوند تا به باغبانی و کشاورزی بیشتر علاقه مند شوید.

•    دوره رشد از هنگام باروری تا برداشت محصول: 45 تا 65 روز کدو سبز/زرد – 60 تا 110 روز کدوحلوایی

•    مقدار نور موردنیاز: آفتاب مستقیم

•    میزان آب موردنیاز: هر روز باید آبیاری شود. خاک باید دایم مرطوب باشد.
index

مراحل کاشت و نگهداری

برای کاشت کدو باید جای گرم با نور مستقیم آفتاب را انتخاب کنید که زه‌کشی بسیار خوبی هم داشته باشد. خاک باید کود و مواد معدنی لازم را داشته باشد و در روزهای اولیه بهار باید بذر آن را بکارید. بهتر است بذر کدو را ابتدا در خانه و یک هفته پیش از کاشت در گلدان کوچکی بکارید و سپس به خاک منتقل کنید.

برای کاشت کدوسبز باید بذر را در عمق 2 تا 5 سانتی‌متری خاک بکارید و میان هر کدام از آنها 30 تا 35 سانتی‌متر باید فاصله باشد. البته اگر زمین بزرگی دارید، هر چه این فاصله را بیشتر کنید، بهتر است. برای کدوهای حلوایی و زمستانی باید حداقل 45 تا 75 سانتی‌متر میان دو گیاه فاصله باشد.



مراقبت

پس از کاشت گیاه باید خاک آن را حسابی آبیاری کنید. در طول هفته نیز نباید بگذارید خاک گیاه خیلی خشک شود. اما آبیاری زیاد خاک یا برگ های زیاد نیز موجب ایجاد کپک می شود. برای کود دادن خاک نیز باید منتظر اولین شکوفه شوید. هنگامی که نخستین گل های کدو را مشاهده کردید، می توانید به خاک کود دهید.

هنگامی که کدو کمی رشد کرد، زیر آن فوم قرار دهید تا روی زمین نیفتد تا نگندد. برای گیاه می توانید داربست فلزی یا چوبی درست کنید تا قامت آن را راست نگه دارد و از افتادن کدو روی زمین جلوگیری شود. البته کدو حلوایی وزن سنگینی دارد و باید به این نکته توجه داشته باشید.

از بیماری های کدو می توان به حشره، شب پره، سوسک خیار، شپشه گیاه، مایت (انگل گیاه)، نخسانه (کرم انگلی) و حشرات جمنده اشاره کرد.

کپک های کرکی و پودری نیز از دیگر بیماری های کدو هستند که می توانند به آن آسیب برسانند. می توانید روی خاک این گیاه یک لایه کاور بکشید تا از حمله حشرات در امان بماند.

41414141
برداشت

کدو سبز اصولا دوماه پس از کاشت قابل برداشت است. کدو قلیانی (با سر باریک) و کدوی صدفی هنگامی که به اندازه 5 تا 8 سانتی متر رسیدند قابل برداشت هستند. انواع کدوسبز باید به بلندی 10 تا 15 سانتی متر برسند. کدو را باید از ساقه نزدیک به میوه و با قیچی یا چاقوی تیز بچینید. ساقه کدو تیغ دارد و باید حتما دست‌کش به دست کنید.

برای برداشت کدوحلوایی باید منتظر شوید تا پوست آن کاملا سفت شود به طوری که با ناخن نتوانید روی آن خراش ایجاد کنید.

خواص کدو

كدو از لحاظ طب  قدیم، سرد است و بدن را قلیایی می كند. خود کدو برای لاغری بسیار مفید است و تخم كدوی خام اثر دفع كرم روده دارد و چون سمی نیست اطفال نیز می توانند از آن استفاده كنند. برای این منظور باید مقدار 50 گرم تخم كدو را پودر و با عسل مخلوط و مصرف كنید و پس از چهار ساعت یك مسهل همچون روغن كرچك بخورید تا كرم ها را دفع شوند.

از دیگر خواص کدو باید گفت که  ملین و مدر است و برای رفع یبوست، رفع سوءهاضمه، کاهش تب، رفع دندان درد (قرقره آب کدو)، خون‌ساز (به همراه آب‌غوره یا سركه)، درمان گوش درد (چند قطره آب كدو در گوش بچكانید)، برطرف کننده التهاب معده، كبد و كلیه، درمان بواسیر و خونریزی معده و روده (پوست كدو را خشك کنید و بخورید)، رفع تب و دل پیچه و پیشگیری سرطان مناسب است.

كدو حلوایی نیز مقدار كمی كالری دارد و برای لاغری رژیم خوبی به شمار می رود. همچنین منبع غنی پتاسیم است و برای افراد دچار فشار خون مفید می باشد، ولی برای افراد دچار ناراحتی كلیوی مناسب نمی باشد. جذب آهن و منیزیوم آن نیز خوب است.

كدو حلوایی منبع غنی بتاكاروتن است و رنگ نارنجی آن به دلیل وجود همین تركیب است. بتاكاروتن پیش ساز ویتامینA  و یك آنتی اكسیدان مهم در بدن می باشد كه بدن را از حمله رادیكال های آزاد و اثر تخریبی آنها حفظ می كند