پرورش گل و گياه | چگونه در خانه هندوانه پرورش دهيم؟

روش کاشت هندوانه,آموزش کاشت هندوانه در خانه و مزرعه,زمان برداشت و آفات گیاه هندوانه
روش کاشت هندوانه,آموزش کاشت هندوانه در خانه و مزرعه,زمان برداشت و آفات گیاه هندوانه

مکانی را انتخاب کنید که گیاهتان بتواند نور خورشید را به طور کامل دریافت کند. هندوانه ها بسیار پر خور هستند، میزان زیادی کود کشاورزی و کود طبیعی و برگ به زمین‌تان اضافه کنید، با خاک آن خوب کار کنید، مطمئن شوید که خاک به خوبی میتواند آب را جذب کند.

مرتبا کود دهی کنید ، از کودهای با نیتروژن بالا آنقدر استفاده کنید تا هنگامی که هندوانه شروع به گل دادن میکند، پس از آن کودتان را به کودهای دارای پتاسیوم و فسفر بالا تغییر دهید، حتی استفاده از کودهای مایع و برگ مانند نیز توصیه می کنیم.گیاه هندوانه بسیار زیاد عاشق آب است، حتما در دوره های کوتاه خشک بودن خاک نیز به آن آب اضافه کنید تمام وقت خاک آن را مرطوب نگه دارید.

نکته : خربزه و هندوانه ها تنها به کودهای شیمیایی به حد معادلی نیاز دارند. باغبانان باید توجه کنند که بیش از حد به محصولشان نیتروژن اضافه نکنند. نیتروژن بیش از حد زمان چیدن میوه را به تاخیر می‌اندازد پس بنابراین رسیده شدنش نیز به تاخیر می‌افتد . حتی شانس بیمار شدن برگها را نیز شدت می‌دهد. اگر برگهای زیادی بیمار و آفت زده شوند – شکر به اندازه‌ی کافی تولید نمی‌شود و خربزه ها یا هندوانه ها مزه‌ای مانند خیار ( بالنگ ) را می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: آموزش کاشت درخت لیمو در گلدان

نحوه کاشتن هندوانه در خانه

اگر منطقه شما دارای فصل کاشت کوتاهی میباشد و یا اینکه میخواهید هرچه سریعتر هندوانه شما به نتیجه برسد‌، پس جوانه هارا در ظرف ها یا گلدانهای تکی و جداگانه بکارید.ما پیشنهاد می کنیم که از گلدانهای دارای کود گیاهی یا زغال سنگ استفاده کنید زیرا بدینوسیله می‌توان آن را مستقیما و با حداقل شک جابجایی‌، گیاه را در باغ بکارید.

روش کاشت هندوانه در زمین و باغ

تخم های هندوانه را تقریبا حدود 2/5 سانتی متر در زیر خاک قرار دهید و آن هارا به صورت ردیفی و با فاصله ای در حدود 90 تا 100 سانتیمتر در میانشان بچینید و ردیف ها را 180 تا 220 سانتی متر از هم فاصله دهید، می توانید دو تا سه تخم را در یک مکان بکارید.

-هندوانه – خیار و کدو بهتر است تا دوسال در آن مکان که قبلا یکی از آنها کاشته شده بود کاشته نشوند، کاشتن در همان نقطه می‌تواند موجب تحریک آفات و حشراتی شود که برای این گونه محصولات ضرر دارند.

زمان برداشت هندوانه

از کجا بدانیم که یک هندوانه رسیده است؟ بیشتر مردم بر روی این میوه به آهستگی ضربه میزنند و صدای تلپ آرومی را میشنوند . اگر خیلی از آنها را بکارید این روش به عنوان یک روش هنری محسوب میشود .

دیگر نشانه ها شامل :

– توقف رشد
–  زرد شدن قسمت زیرین میوه
– خشک شدن و چروک شدن ساقه نزدیک پایه میوه

مطلب پیشنهادی: آموزش کاشت آووکادو در گلدان

حشرات و آفات گیاه هندوانه

هندوانه به راحتی از انواع مختلفی از آفت ها تاثیر می پذیرد. حشرات خیار ( نوعی سوسک بالنگی ) دشمن ساقه هندوانه میباشند . سوسک های خیاری مواد مغذی گیاه را میدزدند ، گرده آنها را می خورند و به شیوع بیماری گیاه می‌پردازند.

 -( کک) . این حشرات به گیاه تنها در حالی که جوانه است حمله می‌کند.     

– سوسک های خال دار و راهدار خیاری ( بالنگی) یا کرم غلات . این آفات می‌توانند محصول را با خوردن بخش‌های زیادی از برگهای گیاه از بین ببرند.مهم تر اینکه حامل باکتری پژمرده‌کننده گیاه نیز هستند به خاطر اینکه باکتری‌ها در سیستم انتقال آب گیاه قرار میگیرند –  گیاه قابلیتش را در جذب آب از دست می‌دهد و گیاه به طور ناگهانی در طول یک شبانه روز پژمرده می‌شود .

جمع شدن باکتری ها مدتی طول می‌کشد بنابراین گیاه درست در حالی که آماده میوه دادن است پژمرده است. سوسک ها تنها درست در یک شب می‌تواند گیاه را نابود کند . پس بر روی گیاه جوان پوششی قرار دهید و یا جوانه‌ ها را هرچه زودتر سمپاشی کنید.   

بهترین حشره کشها  Malathion و  Sevin  یا ( Marlate (methoxychlor)  هستند.

مطلب پیشنهادی: آموزش کاشت سیب در گلدان

سختی ها و مشکلات کاشت هندوانه

هندوانه ها میوه‌های حساسی میباشند سرماهای بهار و پاییز آنها را از بین میبرد. آنها در مناطق گرمتر رشد بهتر و با موفقیت تری دارند. رشد آنها در شب های سرد آهسته میشود . محافظهای زیادی را برای جوانه های حساستان تهیه کنید . از کلا‌هک های گرم و قالب سرما برای شب های سرد و یا زمانی که احتمال سرمای کشنده می‌رود استفاده کنید.
سرمای پاییز میوه را خراب نمی‌کند و شما می توانید آن را برداشت کنید.

نکته : حتما به مدت زمان لازم برای رشد هندوانه انتخابیتان که بر روی بسته ای که میخرید نوشته شده است توجه کنید. کمی بیشتر برای زمان برداشتی که بر روی بسته دانه نوشته شده است به آن وقت دهید البته تا قبل از اینکه سرمای کُشنده برسد.

منبع : horti.ir