آیا شما هم جزو کسانی هستید که به طور ثابت تنها یک منطقه از صورتتان جوش و آکنه میزند؟ طبق تحقیقات یک دکتر متخصص چینی به نام ونگ هنگ هو اثبات شده که دانههای آکنه روی صورت میتوانند چیزهای زیادی درباره وضعیت درونی بدن بگویند؛ اینکه کجای صورت به طور مرتب جوش بزند، میتواند نشاندهنده خیلی چیزها باشد؛ در واقع وضعیت پوست شما وضعیت سلامتتان را نشان میدهد. وقتی بفهمید مشکل از کجاست به راحتی میتوانید از شر جوشهای آزاردهنده خلاص شوید؛ آن هم با راهحلهایی ساده و در دسترس و تا حد زیادی کمهزینه، چون بیشتر باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید.

شما هلههوله زیاد میخورید

مشکلات گوارشی

وقتی آکنه و جوشها روی پیشانی ظاهر میشود، احتمالا ناشی از فرایند هضم غذاست؛ به همین دلیل پیشنهاد میکنیم از غذاهای فراوریشده و به خصوص هلههولهها پرهیز کنید.

سعی کنید در رژیم روزانهتان مقدار کمتری چربی قرار دهید؛ البته چربیهای طبیعی مثل آووکادو و ماهی مشکلی ایجاد نمیکنند و تا جایی که میتوانید، روزانه آب بنوشید.

حتما میوهها و خوراکیهای سرد مثل خیار، هندوانه و… را در برنامه روزانهتان قرار دهید.

در فصول گرم سال آرایش کمتری کنید و نگذارید هیچگاه این مناطق چرب شوند.

توصیه میکنیم شبها زودتر بخوابید و صبحها نیز زودتر بیدار شوید تا خوابتان به مرور تنظیم شود.

آب خوردن زیاد دوای درد شماست

کلیهها

هر گونه زائده یا چیزی که در اطراف چشمها به وجود بیاید، میتواند به دلیل کلیهها ایجاد شده باشد؛ حتی حلقههای کبودی اطراف چشم و بیشتر این علائم میتوانند حاکی از کم آبی بدن باشند؛ بنابراین تا جایی که برایتان ممکن است آب بنوشید.

مصرف قهوه را کمتر کنید

کلیهها

همانطور که قبلا گفتیم نوشیدن زیاد آب را فراموش نکنید! علاوه بر اینها بهتر است نوشیدنیهای گازدار هم کمتر بنوشید.

قهوه هم میتواند مشکل شما را وخیمتر کند چون مصرف زیاد آن میتواند آب بدن را بسیار کم کند.

ممکن است مشکلات آلرژیک داشته باشید

مشکلات کبدی

توصیه میکنیم از تمام مواد خوراکی که ممکن است برای کبد مشکل ایجاد کنند پرهیز کنید؛ مثل لبنیات، غذاهای چرب، سنگین و حتی بعضی از نوشیدنیها.

البته گاهی غذاهای آلرژیزا نیز اثر خود را ابتدا در این منطقه نشان میدهند؛ بنابراین قبل از هر کاری نگاهی به مواد غذایی مصرفیتان بیندازید تا ببینید آیا ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید یا نه؟

در کنار همه اینها پیشنهاد میکنیم هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش و نرمش سبک را در برنامه روزانهتان قرار دهید، همچنین خواب خود را تنظیم کنید تا بتوانید در طول شبانهروز به مقدار کافی بخوابید و کبدتان وقت داشته باشد استراحت کند.

سیگار کشیدن هم میتواند جوشهایی را در این منطقه ایجاد کند.

شبها دیروقت نیز از خوردن هرگونه میانوعده خودداری کنید.

غذاهای تند را کنار بگذارید

قلب

اول از همه توصیه میکنیم که فشار خون (احتمال دارد کمی بالا باشد) و میزان ویتامین B خونتان را چک کنید.

غذاهای تند، اسپایسی و پرادویه را از برنامه غذایی خود حذف کرده، همچنین بهتر است مصرف گوشت قرمز را کمتر کنید.

هوای آلوده نیز میتواند در تشدید جوشهای شما نقش داشته باشد؛ به همین دلیل تا جایی که میتوانید از رفت و آمد در محیطهای آلوده اجتناب کنید.

در کنار همه اینها به دنبال مواد کم کلسترول باشید یعنی چربیهای بد را جایگزین چربیهای خوبی چون امگا3 و 6 کنید که در مغزهای آجیل، آووکادو، ماهی و تخم کتان وجود دارد.

از همه اینها گذشته از آنجا که پوست روی بینی پر از خلل و فرج است، حواستان باشد که چه موادی را روی آن میمالید؛ مثلا به تاریخ انقضای مواد آرایشی خود کاملا دقت کنید که گذشته نباشد یا اینکه آنقدر چرب نباشد که منافذ پوستی را مسدود کند.

بدنتان را قلیایی نگه دارید

مشکلات تنفسی

آیا شما سیگار میکشید؟ آیا حساسیت خاصی دارید؟ هر دوی این عوامل میتوانند در این منطقه مشکل ایجاد کنند. اگرهیچ کدام از اینها نیست، توصیه میکنیم که اجازه ندهید دمای بدنتان بیش از حد بالا رود، مثلا تا جایی که میتوانید مواد خنککننده بخورید، مصرف شکر را کم کنید و سعی کنید که بیشتر در هوای تازه و پاک تنفس کنید.

جالب است بدانید که اگر بخواهید این جوشها خوب شوند باید بدنتان را قلیایی نگه دارید؛ یعنی سعی کنید از خوردن غذاهایی که بدن را اسیدی میکنند، اجتناب کنید. موادی چون گوشت، لبنیات، کافئین، شکر و… و بیشتر غذاهای قلیاییکننده بخورید؛ مثل سبزیجات سبز

یکی دیگر از عوامل ایجاد این نوع از آکنهها که اغلب افراد از آن غافل میشوند، گوشی موبایل کثیف و روبالشی آلوده است، این دو یکی از عوامل اصلی ایجاد آکنه هستند و این مناطق جاهایی هستند كه بیشتر از همه با این اشیا در تماس قرار میگیرند.

آزمایش خون را فراموش نکنید

هورمونها

اگر زیاد جوش میزنید میتواند 2 علت داشته باشد؛ یکی استرس و دیگری تغییرات هورمونی و از آنجا که کنترل هر دوی این عوامل کار چندان راحتی نیست، میتوانید کاری کنید که اثر آنها کم شود؛ مثلا اینکه خوابتان را منظم و کافی کنید، آب فراوان بنوشید، سعی کنید سبزیجات بیشتري مصرف کنید و همیشه پوستتان را تمیز نگه دارید. نکته جالبی که حتما باید بدانید این است كه بیشتر خانمها در دوران تخمکگذاری یعنی روزهای میانی سیکل ماهانه چنین جوشهایی میزنند.

فیبرها به شما کمک میکنند

معده

اول از همه به شما میگوییم که سعی کنید در غذاهای روزانهتان بیشتر از مواد خوراکی فیبردار استفاده کنید چون فیبرها نمیگذارند مواد سمی در بدن جمع شود. نوشیدن انواع دمنوشهاي گیاهی نیز در بهبود این جوشها تاثیر بسزایی دارد چون عمل هضم غذا را بهبود میبخشد.

به بدنتان کمک کنید

بیماری

جوشهای گردن نشان میدهد که بدن شما در حال جنگ با یک باکتری است و سیستم دفاعی میکوشد که از ایجاد بیماری جلوگیری کند؛ به همین دلیل شما باید به نوعی به بدنتان کمک کنید، استفاده از تکنیکهای آرامشبخش، کلاسهای حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا)، چرتهای میانروزی میتواند بسیار موثر باشد. از طرف دیگر سعی کنید تا جایی که میتوانید نفسهای عمیق بکشید، آب فراوان بنوشید و فراموش نکنید که بدن نیاز به مراقبت دارد، وگرنه از پا درمیآید.

به این 5 دلیل،جوشها بدتر میشود

1.ژنتيک مثبت: اگر اين استعداد را داشته باشيد، حتما مبتلا خواهيد شد، پس از والدينتان درباره اين مسئله سؤال كنيد. اگر خانمي ميگويد حتي پس از بچهدارشدن هم جوش ميزده و در ميانسالي از دست آنها خلاص شده، خانمجوانهم بايد اين موضوع را بپذيرد و با صبر و حوصله درمانها را ادامه دهد.

2. اهمالکاري: بسياري از جوانها تا وضعيت جوشهايشان بهتر ميشود در مصرف داروها اهمالکاري ميکنند. در حالي که ما ميگوييم مصرف داروهاي خوراکي يا موضعي حتي در صورت بهبود کامل، بايد به صورت دوز ادامهدار و نگهدارنده تداوم داشته باشد چون تا زماني که فردي استعداد ژنتيک دارد، پوست آماده جوشزدن است.

3. کمطاقتي: اثربخشي درمانهاي دارويي زمانبر است و چند ماه تا يک سال زمان ميبرد تا نتيجهبخش بودنش را نشان دهد. نبايد منتظر باشيد داروي آکنه مانند يک مسکن عمل كرده و سردرد شما را در عرض يک ساعت مداوا كند.

4. استرس: مدام جلوي آينه ايستادن و حرص خوردن، روند درمان را مختل ميکند. استرستان را مهار کنيد تا پوست بهتري داشته باشيد.

5. پوست چرب: بروز جوشها در افرادي که پوست چربي دارند بيشتر است؛ به همين علت ضمن اينکه بايد اين واقعيت را بپذيرند حتما نسبت به ديگران در شستوشوي صورت دقت کنند. استفاده از صابونها و محصولات مناسب به اين افراد توصيه ميشود.

 

 

منبع : انجمن عروسانه