درمان “جوش های بلوغ”|علت آکنه و جوش غرور جوانی|درمان گیاهی جوش

درمان جوش غرور جوانی,پیشگیری از جوش بلوغ,علت و درمان جوش های دوران بلوغ
درمان جوش غرور جوانی,پیشگیری از جوش بلوغ,علت و درمان جوش های دوران بلوغ

اکثر مردم فكر می كنند كه آكنه یا جوش غرور جوانی فقط در دوران جوانی ایجاد می شود و همچنین در این مورد فكر می كنند این آكنه ها نیازی به درمان نداشته و خود به خود خوب می شود در صورتی كه ممكن است آكنه چندین سال به طول انجامیده و ممكن است تا 50 سالگی هم دیده شود. و در ارتباطات اجتماعی فرد تاثیر منفی بگذارد.

اگرچه آکنه عمدتا نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد اما در حدود ۲۰% از مبتلایان به آکنه را بزرگسالان تشکیل می دهند. آکنه معمولا در سنین ۱۰ تا ۱۳ سال بروز می کند و در افراد با پوست چرب امکان شدت گرفتن بیشتری دارد. آکنه در نوجوانان معمولا ۵ تا ۱۰ سال طول می کشد و به طور معمول در سن ۲۰ سالگی از بین می رود. آکنه در هر دو جنس دختر و پسر رخ می دهد اما پسر ها استعداد بیشتری برای ابتلا به انواع شدیدتر آن را دارند. در سنین بالاتر از ۳۰ سالگی زنان نسبت به مردان احتمال بیشتری برای ابتلا به آکنه های خفیف و قابل کنترل را دارند.

بروز آکنه بر روی صورت، شایعترین نوع ضایعات آکنه به حساب می آید، اما ممکن است آکنه بر روی گردن، قفسه ی سینه، پشت، شانه ها و بازو ها نیز رخ بدهد. بر خلاف باور عمومی، اکنه به علت رژیم غذایی نامناسب، بهداشت پایین و یا میل جنسی کنترل نشده بروز نمی کند. یک حقیقت ساده وجود دارد و آن اینکه وراثت و هورمون ها در پشت بسیاری از انواع آکنه قرار دارند. قسم خوردن برای شکلات نخوردن و یا شستشوی صورت آن هم ۱۰ بار در روز هیچ تاثیری در بروز یا عدم بروز این مشکل ناخوشایند و گاها دردناک و خجالت آور ندارد.

صدمات از بین بردن غیر اصولی جوش های جوانی

اول : از بین بردن جوش ها با آبلیمو و سركه ،‌به دلیل آنكه آبلیمو و سركه خاصیت اسیدی دارند ، باعث میشود كه پوست صورت چربی مفیدی را كه در روی خود دارد از دست بدهد و به مرور زمان از ضخامتش كاسته شود ، در نتیجه پوست بدن در مقابل بسیاری از عوامل خارجی مانند : نورخورشید ،‌ گرد غبار و… آسیب پذیر و حساس میشود و در موارد شدید تر موجب حساسیت های شدید پوستی و آلرژی میشود .

مطلب مرتبط : درمان حساسیت کودک

دوم : داروهای شیمیایی و صابون های شیمیایی ضد جوش نیز ، مكانیزمی شبیه به آبلیمو و سركه دارند و تقریبا همان تاثیرات قبلی ، اما كمی شدیدتر را بر روی پوست میگذارند . در ضمن : بعضی از این صابونها و داروها نیز ،‌مخصوص جوشهای متفرقه و به غیر از “جوش های دوران بلوغ” هستند و جنبه ی آرایشی دارند و به دلیل تاثیر كمی كه دارند ، بر روی جوشهای دوران بلوغ موثر واقع نمیشوند.

دقت كنید كه بعضی از شركتهای تولید كننده این صابون ها، در تبلیغات خود ادعا میكنند كه محصولشان كاملا سنتی و برگرفته از دل طبیعت است ؛ اما بدانید كه این ادعا ها تنها تبلیغی برای فروش گرانتر محصول شركتهای تجاری است و تنها چیزی كه در این صابون ها پیدا میشود عصاره و اسانس هایی میباشند كه از مشتقات نفت بوده و كاملا شیمیایی میباشند .

سوم : ماسك های شیمیایی و شركتی آماده نیز تا حدود زیادی از قضیه بالا پیروی میكنند و عوارض مشابهی دارند .

چهارم: كندن جوشهای صورت با ناخن و یا وسیله دیگر ، بدترین راه ممكنه برای مبارزه با این جوش ها است و صدمات زیادی بر پوست وارد میكند كه بعضی از آنها عبارتند از :
  اولا : همیشه بدانید : درست است كه این جوش ها مزاحم هستند و برای شما مشكل ایجاد میكنند ،‌ اما بدانید كه آنها دیگر جزیی از پوست صورت شما هستند و صدمه به آنها ، در واقع صدمه به پوست خودتان است و كندن آنها میتواند عوارضی مانند :‌ به وجود آمدن زخم های عمیق در صورت و عفونی شدن آنها ،‌ ماندن جای جوشهای كنده شده بر روی صورت تا سال ها و حتی تا اخر عمر ،‌ ایجاد چروك در صورت كه مدتها به طول می انجامد ، ترشح مایع درون جوشها به سمت بیرون كه موجب میشود جوشهای زیادتری روی پوست ایجاد شده و اوضاع را بدتر نمایند ، چرب شدن پوست صورت و به وجود آمدن چربی های زاید ، حساس شدن پوست و آسیب پذیر شدن آن در مقابل عوامل خارجی و ایجاد آلرژی و حساسیت های شدید پوستی و … بوجود آورد.

ثانیا : بعضی از این جوش ها ،‌به خصوص جوش هایی كه روی دماغ و پیشانی در امده اند ، ریشه ی عصبی دارند و به عصب های پوستی متصل میباشند ،‌بنابراین كندن آنها موجب میشود كه درد شدیدی در ناحیه كنده شدن جوش ایجاد شود و برخی عصب ها پاره شده و ایجاد سردرد های شدید كنند .

راه های پیشگیری از جوش بلوغ

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . پس توجه شما را به برخی از راه های پیشگیری از این جوش ها جلب میكنم :
اول : بهداشت پوست را رعایت كنید و حداقل روزی یكبار صورت خود را با صابون های آرایشی ملایم و آب ولرم شستشو دهید ، و برای تاثیر بیشتر اجازه دهید صابون حداكثر دو دقیقه روی پوست شما قرار داشته باشد ، سپس بعد از شست و شوی صورت ، آن را با حوله نرم و تمیز خشك كنید .

دوم : در دوران بلوغ حمام را فراموش نكرده و حتما لیف بكشید ،‌در ضمن از صابون حمام برای شست و شوی صورت استفاده نكرده و به جای آن از صابون آرایشی ملایم استفاده كنید . در ضمن از لیف كشیدن صورت خودداری كنید .

سوم : اگر برای اصلاح صورت خود از تیغ استفاده میكنید ، خواهشا دیگر این كار را نكنید ،‌ زیرا تیغ كشیدن روی پوست صورت علاوه بر صدمات شدیدی كه در آینده به صورت شما وارد میكند ، باعث حساس شدن پوست صورت و به وجود آمدن جوش میشود .

چهارم : سعی كنید در دوران بلوغ از خیر استفاده كرم های و یا موادی كه پوست را چرب و لایه ای بر روی آن می اندازند ( مانند : اكثر مواد آرایشی ، وازلین ، پماد و… ) گوناگون بگذرید ،‌زیرا استفاده از این مواد در دوران بلوغ باعث بسته شدن روزنه های تبادل هوای پوست میشود و موجب مشود كه جوشهای زیادی در صورت پدید آیند .

پنجم : تغذیه خود را سامان ببخشید و از زیاده روی در خوردن انواع : آجیل ها ، شیرینی ها ، غذا های تند ،‌ شكلاتها ، غذا های چرب و فست فود ها ،‌نوشابه ها و انواع نوشیدنی های صنعتی و چیپس و پفك پرهیز كنید و تا میتوانید : میوه و سبزی های مناسب و شیر و عسل و… بخورید .

ششم :‌ از زدن عطر و همچنین سایر مواد آرایشی غیر استاندارد خارجی ،‌ بر روی پوست صورت خودداری كنیم .

مطلب مرتبط : روش های کاهش چین و چروک صورت

اما بدانید كه جوش های بلوغ بسیار متفاوتند و شاید علی رقم رعایت تمام كارهای بالا ،‌باز هم به آنها دچار شوید ، اما رعایت این كارها در كاهش جوش ها و از بین رفتن آنها بسیار موثر است ، پس از آنها ناامید نشوید .

درمان آکنه و جوش های جوانی

آكنه درمان های بسیار مختلفی داشته و در برخی از موارد درمان های جوش غرور جوانی شامل: محلولها یا پمادهای حاوی آنتی بیوتیک و در مواردی پمادهای لایه برداری، شوینده های مختلف، محلول های شستشو تجویز می شود.

در صورت موثر نبودن این داروها و در صورت نیازِ بیمار باید از داروهای هورمونی استفاده شود كه در صورت موثر نبودن از داروی آكوتان استفاده می شود كه حتما باید قبل از تجویز، آزمایش خون انجام شود چرا كه مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک عوارض بسیاری به جا می گذارد.

در صورت اقدام به موقع آكنه درمان پذیر خواهد بود ، اگر جای آكنه روی صورت باقی بماند امكان دارد جوشگاه ها به طور صد درصد درمان نشوند علاوه بر آن درمان آنها مشكل تر و هزینه برتر نسبت به درمان آكنه است و ممكن است حتی بیمار نیاز به برش پوست و لیزر داشته باشد.

روش‌ های خانگی درمان جوش جوانی

  • استفاده از تمرهندی

عصاره تمرهندی کارایی فراوانی در درمان این عارضه دارد. قرار دادن عصاره تمرهندی روی پوست همچنین به درمان جراحات و اثار ناشی از جوش جوانی کمک می‌کند.

  • استفاده از یخ

می‌توان از يخ برای رفع آکنه استفاده کرد. کافیست یک قطعه یخ را برای مدت کوتاهی روی جوش قرار دهید. این روش به رفع سریع جوش‌ها کمک می‌کند.

  • استفاده از گردو

از گردو نیز می‌توان در رفع رفع آکنه و منافذ باز پوست استفاده کرد. بدین منظور، مقداری پودر گردو را با کمی شیر بخوبی مخلوط کنید و بر روی مناطق آسیب دیده پوست قرار دهید.

  • استفاده از حنا

حنا نیز بجز خواص رنگی دارای ارزش درمانی است. اگر حنا را با عصاره تمبرهندی و دو قاشق سرکه سیب بخوبی مخلوط کرده و همانند روغن بر روی جوش‌ها بمالید، پس از سه یا چار مرتبه استفاده از این روغن، نتایج بسیار درخشانی حاصل خواهید کرد.

  • استفاده از عسل

برای درمان آکنه همچنین می‌توانید از عسل کمک بگیرید. عسل نوعی مرطوب کننده طبیعی است و باعث التیام جراحات می‌شود. عسل طبیعی بر عسل فراوری شده برتری دارد.
روش ستفاده:
سه پیمانه عسل را با یک پیمانه دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب بروی قسمت آسیب دیده پوست بمالید. صبح روز بعد، پوست را شستشو دهید. بزودی شاهد تاثیر شگرف این نسخه خواهید بود.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منابع:شفاجو-تبیان