خورشت گوجه سبز با گوشت :

مواد لازم:
-۵۰۰ گرم گوشت خورشی
– یک کیلو نعنا و جعفری
– نیم کیلو گوجه سبز
– یک عدد پیاز درشت
– ۱۵۰ میلیلیتر روغن مایع

طرز تهیه:
گوشت را خرد کرده و بشویید و پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. در یک قابلمه مناسب ۲ قاشق روغن بریزید و داغ کنید. پیاز را در روغن سرخ کنید تا طلایی شود.
گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. ۳ تا ۴ لیوان آب افزوده، خورش را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار داده، صبر کنید تا گوشت، خوب نیمپز شود.

نعنا و جعفری را با باقیمانده روغن سرخ کنید و پس از نیمپز شدن گوشت به خورش اضافه کنید. دقت کنید اگر نعنا و جعفری را از همان ابتدا به خورش اضافه کنید کمی تلخ میشود.
گوجه سبزها را نیز شسته و به خورش اضافه کنید. صبر کنید تا خورش کمکم پختهشود و کاملا جا بیفتد. اگر گوجهها به اندازه کافی ترش نباشند میتوانید یک قاشق سوپخوری آبلیمو به خورش بیفزایید.

اگر خورش گوجه سبز را دوست دارید راههایی وجود دارد که این خورش را در فصول دیگر سال نیز که گوجه سبز نیست تهیه کنید.
یکی از این روشها فریزکردن گوجهسبز و نگهداری از آن به صورت یخزده است. البته در این صورت باید گوجه سبز را دیرتر به خورش اضافه کنید. چون پس از یخزدن زودتر میپزد و ممکن است له شود.

روش دیگر برای نگهداری از گوجهسبز برای مدت طولانی قراردادن آن در آبنمک است. گوجهسبزهایی که به این صورت نگهداری میشوند مقداری نمک جذب میکنند، بنابراین باید نمک کمتری به خورش بزنید و یا مقدار نمک را در آخر طبخ اندازه کنید.
خورشت گوجه سبز با مرغ :

مواد لازم :
مرغ ۴ تکه
پیاز ۱ عدد بزرگ
گوجه سبز ریز ۳۰۰ گرم
جعفری ۴۰ گرم پاک شده
نعنا ۱۰ گرم پاک شده
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سوپخوری
زعفران و نمک و فلفل و روغن و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه
پیاز رو خرد کنید و با مرغ تفت بدید. وقتی رنگ مرغ تغییر کرد و سرخ شد، کمی زردچوبه بزنید و روی مرغ آب جوش بریزید و نصف زعفران رو هم بریزید و اجازه بدید تا مرغ بپزه.
حدود یک ساعت بعد از پخت مرغ، در یک تابه جدا رب رو تفت بدید و به خورش اضافه کنید. نعنا و جعفری و گوجه سبزها رو هم اضافه کنید. نمک و فلفل بزنید و بذارید خورش جا بیفته!
در اواخر پخت هم مابقی زعفران رو اضافه کنید.

نکات

– گوجه سبز زود میپزه! حواستون باشه له نشه!
– تفت دادن جداگانه رب، باعث میشه خورش شما خوشرنگ تر بشه و بوی خامی هم نده!
– همیشه به مرغ آب جوش اضافه کنید تا خورش خوشمزه تر بشه!

 

 

منبع : انجمن عروسانه