برای بسیاری کنار گذاشتن نمک در آشپزی غیر قابل تصور است هر چند می دانند نمک چقدر برای سلامتی آنها و عزیزانشان مضر است. شاید شگفت زده شوید اگر متوجه شوید که تمام عمر محکوم به خوردن غذاهای بی مزه شده اید، این حقیقت محض است. بر اساس مطالعاتی که انجمن قلب آمریکا انجام داده است مشخص شده که نمک در حقیقت مزه واقعی غذا را می پوشاند. و زمانی که متوجه شوید که مزه واقعی آنچه می خورید چیست احتمالا نمکدان خود را کنار خواهید گذاشت.

نمک

بیشترین مقدار مجاز برای مصرف سدیم یک آمریکایی در 2300 میلی گرم در روز اعلام شده است که که حدوداً معادل یک قاشق چایخوری نمک است. و اگر مشکلات و بیماری های خاصی مانند ناراحتی های قلبی عروقی داشته باشد باید مصرف سدیم روزانه خود را تا 1500 میلی گرم در روز پایین بیاورد. درست است که بدن مقدار کمی سدیم لازم دارد و این میزان برای حفظ سلامتی لازم است اما اگر بیش از مقدار مجاز سدیم به بدن برسد در روند سلامتیش اختلال ایجاد خواهد کرد. خطر فشار خون، ناراحتی های کلیوی، سکته و بیماری های قلبی افزایش می یابد و این زمانی است که شما نمک زیادی مصرف می کنید. و با استفاده از ترفند هایی در آشپزی می توانید مصرف نمک و در نتیجه سدیم روزانه خود را کاهش دهید و به سلامت خود و اطرافیانتان کمک بزرگی بکنید. در ادامه به این ترفند ها می پردازیم.

خواباندن!

برای این که به گوشت طعم بهتری بدهید می توانید آنرا در محلول ها و مواد مختلف بخوابانید. از طعم های مختلفی استفاده کنید تا گوشتی را که می خواهید طبخ کنید خوشمزه و پر مزه کنید بدون اینکه نیازی به نمک داشته باشید یا اگر خیلی به گوشت شور عادت کرده اید می توانید کم کم از مقدار نمکی که استفاده می کنید کم کنید تا به مزه آن عادت کنید. از روغن های با طعم مناسب استفاده کنید مانند روغن کنجد تا مزه مناسبی به گوشت شما بدهد. می توانید روغن کنجد را با سرکه سفید و یا آبمیوه مخلوط کنید آب نارنج یا آب پرتقال یا کیوی می توانید باز هم مزه گوشت شما را بهتر کند. از گیاهان خوش طعم که ریز شده است استفاده کنید و آنها را روی گوشت بپاشید، سیر کوبیده شده یا پیاز رنده شده باز هم طعم بهتری به گوشت شما می دهد. هر چه بیشتر گوشت خود را در مایعی که ساخته اید قرار دهید طعم بهتری به آن خواهید داد.

چاشنی ها

نمک را می توانید با ادویه و گیاهان معطر و فلفل جایگزین کنید این کار باعث می شود سرعت سوخت ساز بدن شما هم افزایش یابد و مانع از چاق شدن بیش از حد شما شود. به خوراک خود سیر کوبیده شده و زنجبیل اضافه کنید و از مواد گیاهی همانند آسیایی ها بیشتر استفاده کنید آنها به این طریق از روغن کمتری استفاده می کنند و با ریز کردن همه چیز و حرکت دادن همزمان تابه هنگام پخت خوراک خود را در زمان کمتری می پزند تا نیاز به روغن کمتری داشته باشند. در خوراک هایی که در آنها آرد استفاده شده است می توانید از فلفل و زیره سبز به جای نمک استفاده کنید تا طعم مناسبی داشته باشد. سبزیجات تازه مانند جعفری یا شوید را ریز کنید و خوب با مواد غذایی خود مخلوط کنید این سبزیجات برای بخار پز کردن بسیار مناسب هستند و طعم مناسبی به خوراک شما می دهند و کمتر به نمک نیاز پیدا می کنید. ریحان را خرد کنید ولی نه خیلی ریز و آنرا برای مایع ماکارونی استفاده کنید تا جایگزین نمک شود. انجمن قلب امریکا اعلام کرده است که برای سلامتی افراد بهتر است سبزی تازه یا خشک شده را در آخر فرایند پخت به خوراک خود اضافه نمایید تا غذای شما هنگام سرو کردن به اندازه کافی مزه داشته باشد.

خوراکی های اسیدی

خوراکی ها و میوه های اسیدی مانند لیمو و سرکه می توانند همان مزه ای را که هنگام صرف نمک دارید برای شما شبیه سازی کنند. لیموی تازه را فشار دهید و آب آن را روی سالاد خود بریزید. آب پرتقال را می توانید روی سالاد میوه اضافه کنید. پوست پرتقال، لیمو یا لیمو ترش را رنده کنید و روی سبزیجات یا گوشت پخته بریزید. سرکه سفید را به گوشت پخته شده اضافه کنید کمی گوجه فرنگی ورقه شده و پنیر موزرالا هم این طعم را تکمیل می کند.

 

 

منبع:انجمن عروسانه