پخت شیرینی با فر :

موادلازم :
آرد برنج نرم۵۰۰ گرم

روغن جامد۱۵۰گرم

کره دوغ گرفته یا کره۱۰۰گرم

زرده تخم مرغ۲ عدد

پودر شکر نرم۱۵۰گرم

هل سبز ساییده یک دوم قاشق چایخوری

گلاب یک دوم قاشق چایخوری (درصورت تمایل)

زعفران به میزان لازم (در صورت تمایل)

تخم خرفه به میزان لازم (برای تزیین)

طرز تهیه:
در کاسه ای روغن جامد و کره را ۵ دقیقه با همزن بزنید تا کاملاً سفید و پوک شود. سپس پودر شکر را در چند مرحله به مایه اضافه کنید و با همزن ۱۵ دقیقه بزنید. سپس زرده تخم مرغ را یکی یکی بریزید و ۸ دقیقه هم بزنید تا مایه کاملاً یکدست شود.

بعد گلاب و هل را به ترکیب اضافه کنید و ۲ دقیقه با همزن بزنید. گلاب زیاد شیرینی را سفت می کند، در صورت تمایل، حتی می توانید گلاب را حذف کنید.
سپس آرد برنج نرم را قاشق قاشق به ترکیب بالا بیفزایید و کاملاً ورز دهید. زمانی این خمیر آماده است که بتوانید مقداری از آنرا در دست گلوله کنید و با انگشت روی آن فشار دهید، ولی تَرَک برندارد.

در صورتی که مایل باشید نان برنجی زعفرانی داشته باشید، مقداری از خمیر را جدا کنید و به آن زعفران آب کرده اضافه کنید. زعفران باید غلیظ و خمیری باشد در غیر این صورت سبب از هم پاشیدن خمیر می شود.
بهتر است این خمیر آماده را در ظرف سربسته یا پوشش نایلونی ۲۴ ساعت استراحت دهید.

بعد از گذشت این مدت خمیر را ورز دهید و گلوله ای به اندازه فندق از خمیر بردارید و با انگشتدانه نقش بیندازید یا گلوله ها را به فاصله در سینی بچینید و مُهر بزنید. برای تزیین می توانید مقداری تخم خرفه روی شیرینی بپاشید.
شیرینی ها را در فری با دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد یا ۳۰۰ درجه فارنهایت یا شماره ۳ در طبقه بالا قرار دهید تا بپزد. دقت کنید که برای پخت این شیرینی فر نباید خیلی داغ باشد.
مدت پخت این شیرینی۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. بعد از پخت اجازه دهید شیرینی ها کاملاً خنک شوند، سپس در ظرف مخصوص سرو بچینید.
برای اینکه شیرینی شما لطیف تر شود، آرد برنج و پودر شکر را از پارچه حریر (تنظیف) عبور دهید و تنها آنچه از پارچه عبور کرد برای شیرینی استفاده کنید.
پخت شیرینی با ماکروویو :

مواد لازم:
آرد برنج / ۲۰۰ گرم
آرد گندم / ۵۰ گرم
بیکینگ پودر / یک دوم قاشق چایخوری
کره / ۱۰۰ گرم
پودر هل / سه چهارم قاشق چایخوری
تخم مرغ / یک عدد
گلاب / یک و نیم قاشق سوپخوری
پودر قند / ۱۰۰ گرم
تخم خرفه / به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا دستگاه را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد گرم کنید (پیش گرمایش کلید کانوکشن).کره را آب کرده و آرد برنج و گندم و بیکینگ پودر را به آن اضافه کرده و هل را بیافزایید تا به صورت خرده نان درآید. در ظرف دیگری تخم مرغ را با چنگال هم زده و گلاب و پودر قند را به آن اضافه کنید و به مخلوط آرد بیافزایید تا به صورت خمیری نرم و یک دست درآید خمیر را در کیسه فریزر قرار داده و حداقل ۲ ساعت در یخچال بگذارید.
ظرف مناسبی را انتخاب کنید. از خمیر به اندازه فندق بزرگ برداشته و در دست گرد کنید و روی آن را با مهر چوبی نقش بزنید تا کمی پهن شود و روی آن تخم خرفه بپاشید. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد روی سه پایه کوتاه فلزی در مایکروویو بگذارید تا زیر شیرینی طلایی شود.

نکات :
– بهتر است مهر را در آرد بزنید تا به سطح خمیر نچسبد.
– بگذارید شیرینی ها کمی سرد شوند و بعد از ظرف جدا کنید.
– می توانید کمی آب زعفران به خمیر اضافه کنید تا شیرینی زعفرانی شود.
– در زمان پیش گرمایش باید دستگاه خالی باشد.
– با توجه به سایز مایکروویو باید این شیرینی را در ۲ نوبت درست کرد.
– می توانید خمیر را از روز قبل آماده کرده و در یخچال بگذارید.
– بعد از درآوردن خمیر از یخچال ۱۵ دقیقه صبرکنید، بعد شیرینی ها را در دست گرد کنید.
– هنگام استفاده از کلید کانوکشن می توانید از ظرف فلزی هم استفاده کنید.

 

 

منبع:انجمن عروسانه