“گاباپنتین” | موارد مصرف,عوارض جانبی,تداخل دارویی,بارداری و شیردهی

گاباپنتین چیست؟ - تداخل - عوارض جانبی "Gabapentin"
عوارض مصرف گاباپنتین چیست ؟,گاباپنتین چیست؟ – تداخل – عوارض جانبی “Gabapentin”

آشنایی و معرفی داروی گاباپنتین

(نام تجاری: Neurontin)

گروه دارویی: آنالوگ گابا GABA
گروه درمانی: ضد تشنج ( صرع )
شکل دارویی: کپسول ۱۰۰ میلی گرمی

موارد مصرف داروی گاباپنتین

گاباپنتین یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با نام‌های تجاری مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین،

محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین نام برد.

«گاباپنتین» در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تایید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند.

هم اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیشگیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

میزان مصرف: ۱٫۵ قرص هنگام خواب , و به تدریج ۳۰۰ میلی گرم دو بار در روز و ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز , در روز سوم تجویز می شود.ولی میزان متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می شود.
موارد منع مصرف: حساسیت شدید دارویی

عوارض جانبی گاباپنتین

این دارو هم مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چندین مورد به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی که با مصرف این دارو علائم و نشانه ای از حساسیت و آلرژی به گاباپنتین مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تنگی نفس ، تورم لب و زبان و …

همچنین هرگونه علائمی از بدترشدن بیماری خود را به پزشک گزارش دهید . تغییرات رفتاری ، اضطراب ، ترس ، خواب آلودگی ، احساس افسردگی و نا امیدی ، تفکرات خودکشی و … را تحت نظر داشته باشید . سایر عوارض جانبی احتمالی مصرف گاباپنتین عبارتند از :

افزایش حملات تشنج / ضعف شدید / خستگی / بی حالی / خواب آلودگی / تاری دید / دوبینی
مشکل در حفظ تعادل / سرگیجه بخصوص در زمان بلند شدن از زمین / سیاهی رفتن چشم
درد معده / سوزش معده و سردل / درد شکم / در قفسه سینه / تنگی نفس / دیدن هاله نور در اطراف اجسام
گزگز کردن دست و پا / احساس سوزش / سوزن سوزن شدن / مور مور شدن
حرکت های سریع چشم در خواب / مشکلات حافظه / فراموش کردن حرف / مشکل در پیدا کردن کلمات و ساختن جمله

کاهش سرعت حرف زدن / بی قراری / عصبانیت / تمایل به دعوا / آسیب رساندن به دیگران و خود / نترس شدن
تورم در دست ها و پاها / جمع شدن آب زیر پوستی / چاقی ناگهانی ( غیر چرب )
مشکلات ادرار / درد در زمان دفع ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار / سوزش
کاهش میلی جنسی / بی میلی جنسی / خشک شدن واژن / کاهش ترشحات واژن

مشکل نعوظ / از دست دادن نعوظ در بین رابطه جنسی / سرد مزاجی

عوارض جانبی شایع در کودکان بیشتر در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • اختلالات رفتاری،۸۵% موارد
  • رفتارهای تهاجمی،۱۳% موارد
  • اختلالات تمرکزی،۴۱% موارد
  • بی‌قراری و نیز بیش‌فعالی ، ۲۷% موارد
  • پارکینسون ، ۹۶% موارد

فارماکولوژی گاباپنتین

گاباپنتین از نظر ساختمانی مشابه گامابوتیریک اسید (Gammabutyric Acid) است. اما در بدن به گاما آمینوبوتیریک اسید و یا آگونیست‌های آن تبدیل نمی‌شود. این دارو مهارکننده بازجذب گامابوتیریک اسید و یا از بین برنده آن نیست. همچنین مکانیسمی که به کمک آن گاباپنتین اثر ضد درد و یا ضد تشنجی خود را در انسان اعمال می‌کند، هنوز مشخص نشده‌ است.

توصیه های مهم مصرف گاباپنتین چیست؟

در صورتی که به گاباپنتین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید . اقدام به خودکشی و تفکرات خودکشی در کسانی که این دارو را مصرف می کنند بالاست . در صورتی که یکی از نزدیکان شما از این دارو استفاده می کند تغییرات رفتاری و خلق و خوی او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه مورد مشکوک را به پزشک گزارش دهید . همیشه تهدید به خودکشی و صحبت درباره خودکشی را در این افراد بسیار جدی بگیرید . توصیه می شود  مصرف گاباپنتین را هیچگاه به صورت ناگهانی و خودسرانه قطع نکنید حتی اگر بیماری شما بهبود یافته باشد .

هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی و یا سریع دارو می‌تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته و یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می‌دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می‌شود.

این دارو با آنتی اسیدها نباید مصرف شود. فاصله نوبت این دارو نباید بیش از ۱۲ ساعت باشد.

نکاتی که قبل از تجویز گاباپنتین باید به پزشک گزارش دهید

  •  اگر دچار بیماری کلیوی هستید و یا دیالیز می شوید.
  • اگر دچار دیابت یا مرض قند هستید.
  • اگر سابقه افسردگی دارید.
  • در صورتی که سابقه خودکشی دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی کردن هستید.
  • در صورتی که دچار بیماری های کبدی هستید.
  • در صورتی که تشنج دارید (مگر اینکه از داروی گاباپنتین برای درمان تشنج استفاده می کنید).
  • اگر دچار بیماری های قلبی و عروقی هستید.
  • اگر سابقه حمله قلبی دارید.
  • اگر سابقه سکته مغزی دارید.
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید.
  • اگر در دوران شیردهی هستید.

مصرف گاباپنتین در دوران بارداری

اثرات این دارو در دوران بارداری بر روی جنین هنوز به صورت کامل مشخص نیست . در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید ، قبل از مصرف گاباپنتین با پزشک مشورت کنید . کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است . توصیه می شود در صورتی که دچار تشنج هستید ، از بارداری جلوگیری نمایید ، اگر متوجه بارداری ناخواسته شدید ، قبل از مصرف گاباپنتین حتما با پزشک مشورت نمایید .

گاباپنتین با چه داروهایی تداخل دارد ؟

در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک اطلاع دهید . همچنین داروهای گیاهی می تواند با این دارو تداخل ایجاد کند . در صورتی که معتاد هستید و یا از داروهای روان گردان استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید

گاباپنتین با اکثر دارو های خواب آور و آرامبخش تداخل دارد . همچنین داروهایی مانند : انواع داروی ضد افسردگی ، داروهای صرع و تشنج ، داروهای شل کننده عضلات ، مسکن ها ، داروهای درمان افسردگی و اضطراب ، سایمتیدین ، مورفین ، متادون ، ترامادول ، ناپروکسن و …

مصرف گاباپنتین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود . قبل از مصرف گاباپنتین در صورتی که در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید .

نکته: گاباپنتین میتواند آزمایشات پزشکی و تشخیصی را تحت تاثیر قرار دهد . قبل از انجام هرگونه آزمایش پزشکی ، مصرف گاباپنتین را به پزشک اطلاع دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف گاباپنتین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اد به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که نوبت مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورتی که بیش از حد گاباپنتین مصرف کنم چه میشود ؟

در صورتی که به صورت اشتباه و یا به قصد خودکشی با گاباپنتین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف بیش از حد این دارو می تواند کشنده باشد و مسمومیت با گاباپنتین میتواند عوارض جانبی جبران ناپذیری در پی داشته باشد . استفاده از این دارو برای خودکشی نمایشی و جلب توجه دیگران ، انتخاب مناسبی نیست .

نکته : مصرف الکل در دوره مصرف گاباپنتین میتواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد .

شرایط نگهداری: در دمای اتاق نگهداری شود.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم