برای حضور در برخی کشورها و فعالیت در آن ها، دریافت مهر آپوستیل نیاز است. شاید تعجب کنید، با اخذ تاییدیه و مراجعه به دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی چرا باید به تاییدیه یا مهری دیگری نیز نیاز داشته باشید؟

دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی و دریافت مهر آپوستیل

تاییدیه آپوستیل برای برخی کشورها لازم می شود و نحوه دریافت آن به روش دیگر تاییدیه ها نیست. اما سفر به کجا آن را نیاز دارید؟ یا اصل این مهر چیست و چکار انجام می دهد؟ معمولاً بیشتر کسانی که تصمیم به تحصیل در کشور ترکیه یا آن مان را دارد باید مهر آپوستیل مدارک خود را نیز دریافت کنند. این مهر به این معناست که مدرک دانشگاهی دریافت شده در کشور مبدا توسط کشور مقصد به تاییدیه نهادهای رسمی رسیده است و امکان استفاده از آن و ادامه دادن تحصیل در کشور مقصد وجود دارد و هر دو کشور عضو معاهده آپوستیل هستند.

منظور از مهره آپوستیل چیست؟

آپوستیل واژه ای فرانسوی است که به معنای گواهی نامه تعریف می شود. در واقع از این امضا برای ارائه ترجمه رسمی سند رسمی استفاده می کنند و نشان دهنده تایید و تصدیق مدارک بین کشوری است. در ابتدا شروع به کار تنها چند کشور در این کنوانسوین عضو بودند، اما با گذشت زمان، اکثر کشورها وارد این کنوانسوین شدند. امروزه نزدیک به 105 کشور عضو هستند و معاهده های تایید شده در هر یک از کشورها توسط دیگر کشورها نیز به تایید می رسد.

کشورمان هنوز موفق به عضو شدن در کنوانسون نشده و برای انجام آن با مشکلات مختلفی مانند کاهش درآمد کنسولی وزارت خارجه ایران مواجه شده است. مسئولین در تلاش هستند که با حفظ درآمدهای کنسولی به صورت محدود به عضویت در آیند. کشورهای دارای عضویت نیز شامل برزیل، لهستان،  ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، ژاپن، بلغارستان، سوئد، قزاقستان، آرژانتین، کره و غیره هستند.

نحوه دریافت مهره آپوستیل از دارالترجمه ترکی استانبولی

نحوه دریافت مهره آپوستیل از دارالترجمه ترکی استانبولی

از آنجا که ایران جز کنوانسیون آپوستیل نیست، دریافت این مهر داخل کشور امکان پذیر نخواهد بود و در صورت ادعا هر مرکزی در مورد گرفتن آن داخل کشور حقیقت ندارد. برخی از دارالترجمه ها ادعای دریافت آپوستیل داخل خدماتشان دارند، اما دارالترجمه با این مهر غیر واقعی است و هرگز نمی توانید به دنبال دریافت این مدرک باشید.

یکی از راه های آسان مهاجرت برای ما ایرانیان، کشور ترکیه است که به دلیل عضویت آن داخل کنوانسیون لازم است مهر پوستیل دریافت شود. برای انجام این کار باید مرکز معتبر مراجعه کنید. دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی و نوتر اولین قدم ترجمه رسمی اسناد و مدارک به زبان کشور ترکیه است. این مدارک برای دریافت آپوستیل باید در کشور ترکیه یا دیگر کشورهای عضو مورد بررسی قرار گیرد. به همین خاطر، ترجمه رسمی آن داخل کشورمان بی فایده است. در واقع کشور ترکیه باید مهر نوتر را روی کپی مدارک شما بزند و برای دریافت آن باید به کشور مقصد مراجعه کنید. فراموش نکنید مهر آپوستیل باید روی اصل سند و مدرک قرار گیرد.

مراحل آپوستیل کردن نیز به شرح زیر است:

  1. ترجمه مدارک لازم توسط ترجمه رسمی و دارای امضای مترجم رسمی
  2. به تایید رساندن مدرک اصلی و امضای مترجم توسط دفتر اسناد رسمی
  3. پیوست مدرک اصلی با برگه ای از ترجمه آن

با دریافت امضا و مهر دفتر اسناد رسمی، دولت مقصد احراز هویت را انجام می دهد. در صورت تایید نیز مدارک به امضا و تایید فرماندار آن کشور در می آید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت آپوستیل

یکی از دلایل رایجی که ایرانیان برای دریافت با آپوستیل اقدام می کنند، خرید خانه در ترکیه و مهاجرت به این کشور است. برای آپوستیل کردن مدارک این کشور باید تمام مدارک لازم به ترجمه رسمی ترکی تبدیل شود و توسط نوتر به تایید برسد. بعد از به تایید رسیدن نوتر، فرماندار منطقه شهرهای ترکیه با بررسی های لازم تایید نهایی را انجام می دهند. هنگام به ثبت رساندن در سیستم مرکزی شماره اختصاصی برای آپوستیل مدارک داده می شود. افرادی که تصمیم به مهاجرت می گیرند ضروری است مراحل لازم برای آپوستیل را داخل کشور مقصد انجام دهند.

نرخ مهر آپوستیل چقدر است؟

هزینه آپوستیل مدارک به کشور مقصد بستگی دارد. برای مثال آپوستیل کردن مدارک برای کشور آلمان حدود 15 الی 35 یورو است که باید قبل از مراجعه به آن بودجه کافی برای آن داشته باشید. بنابراین هزینه انجام این کار همانند هزینه ترجمه رسمی داخل کشور مشخص نیست و نمی توان دقیقا اعلام کرد چه مقدار هزینه برای انجام آن نیاز دارید.

برای دریافت مهر آپوستیل به کدام دارالترجمه رسمی مراجعه کنیم؟

برای دریافت مهر آپوستیل به کدام دارالترجمه رسمی مراجعه کنیم؟

همانطور که قبلاً گفتیم، به دلیل عدم عضویت ایران در کنوانسیون آپوستیل، امکان دریافت این مهر داخل کشور وجود ندارد. بنابراین نباید به فکر آپوستیل کردن مدارک داخل ایران باشید. در کشور مقصد نیز موسسه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که تمامی مراحل برعهده خودشان است. برای آپوستیل کردن مدارک با اعتبار کافی باید به سراغ موسسه های شناخته شده بروید. زیرا روند آپوستیل کمی سخت است و باید توسط افراد کاربلد و حرفه ای در این زمینه انجام شود.

معمولا صفر تا صد کار توسط موسسه انجام می شود و تنها درخواست آپوستیل توسط شخص انجام می شود. به همین خاطر، مجبور هستید خودتان حضوری به کشور مورد نظر مراجعه کنید و ثبت سفارش را با مراجعه به موسسه های معتبر انجام دهید.

کلام آخر

دریافت مهر آپوستیل داخل کشورمان تعریف نشده و تنها راحت ترین راه برای انجام سفر به کشور مقصد است. کشور ترکیه یکی از کشورهای دارای عضویت آپوستیل است که به راحتی می امکان دارید این مهر داخل آن وجود دارد. با دریافت مهر این کشور اعتبار دیگر کشورهای عضو کنوانسیون را دریافت می کنید و می توانید مدارک خود را به آن ها نیز ارائه دهید.

سوالات متداول در مورد : دارالترجمه رسمی ترکی استانبولی و دریافت مهر آپوستیل

  • اعتبار آپوسیتل چقدر است؟
    • مدت اعتبار اسناد و مدارک آپوستیل شده زیر نظر کشور مقصد مشخص می شود. زیرا هر کدام از کشورهای عضو کنوانسیون دارای مدت زمانی خاصی برای تایید این مهر هستند.

  • کدام مدارک را می توان آپوستیل کرد؟ 
    • تمامی مدارک صادر شده از نهادهای رسمی قابل مهر آپوستیل هستند که رایج ترین اسناد شامل گواهی تولد، سند ازدواج، پاسپورت، سند طلاق، گواهی فوت، اسناد شرکتی، گواهینامه رانندگی و ریز نمرات است.

  • تفاوت آپوستیل و ترجمه رسمی مدارک چیست؟
    • ترجمه رسمی مدارک توسط دارالترجمه ها انجام می شود و زیر نظر دادگستری قابل دریافت است. اما اخذ مهر آپوستیل باید به مراجع معرفی از سوی کنوانسیون لاهه در کشورهای صادرکننده آن مراجعه کنید. مدارک دارای آپوستیل نیز بین دو کشور عضو کنوانسیون دارای تاییدیه است.

  • در چه مواقعی نیاز به آپوستیل داریم؟
    • بیشتر وزارت خانه های کشور ترکیه برای به تایید رساندن مدارک ایرانی ها نیاز به تاییدیه آپوستیل دارند. همچنین برای انجام فعالیت های اداری و حضور در محاکم قضایی نیاز به این تاییدیه پیدا می کنید و تمامی مدارک مرتبط با تحصیلات باید به تاییدیه این نهاد برسد.