برخی از بیماران دیابتی گمان می­کنند که مصرف میوه برای آنها به منزله خوردن سم است. درحالی که اصلا چنین نیست. این تصور معمولا در مراحل ابتدایی بیماری برای برخی پیش می­آیند. در این مقاله قصد داریم پایه­های این تفکر را از ریشه بزنیم و به شما بگوییم که مصرف میوه اتفاقا بسیار هم مفید خواهد بود.

نکته­ای که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که ما باید چه میوه­ایی مصرف کنیم؟ در این مقاله همراه ما باشید تا این موضوع را به شکل کامل بررسی نماییم. در پایان مقاله خواهیم فهمید که چه میوه­هایی را باید مصرف کرد و از چه میوه ­هایی باید دوری جست.

برای مشاوره دیابت میتوانید به فوق تخصص غدد تیروئید مراجعه کنید.

میوه های مفید برای دیابت
میوه های مفید برای دیابت

لیست میوه ­های دیابتی

بیمارانی که به قند خون مبتلا هستند منعی برای مصرف میوه ­های مختلف ندارند. تنها نکته این است که آنها باید حواسشان نسبت به یکسری موضوعات جمع باشد و مواردی را در نظر بگیرند. در ادامه این مورد را بررسی می­کنیم.

میوه ­ها و شاخص گلیسمی

بررسی مقادیر گلیسمی یک راه خوب برای بیماران دیابتی است که از طریق آن رژیم غذایی خود را بسنجند. نام دیگر این شاخص، شاخص قند است.

عدد این شاخص از صفر تا 100 خواهد بود. هر چقدر که عدد پایین­تر باشد میوه بهتری برای مصرف داریم. میوه­هایی که عددی بالای 70 دارند به سرعت میزان قند خون را بالا خواهند برد. در جدول زیر برای شما میوه­هایی با قند کم و متوسط را آماده کرده­ایم.

نمره شاخص کم قند (20-49) متوسط (50-69)
  سیب انجیر
  آواکادو انگور
  شاه توت کیوی
  گیلاس انبه
انواع میوه­ها گریپ فروت پرتقال
  هلو کشمش
  گلابی موز نارس
  آلو سیاه
  توت فرنگی

 

پرتقال

شاخص قند در این میوه چیزی حدود 31 تا 51 است. یعنی در بدترین حالت این میوه قند متوسط رو به پایینی دارد. برای بیماران مبتلا به قند خون مصرف درست و اصولی پرتقال مشکلی ایجاد نخواهد کرد. این میوه دارای مقادیر بالایی از ویتامین C نیز می­باشد.

افرادی که نسبت به آن حساس هستند باید با مشورت دکتر غدد مشهد مصرف آن را شروع نمایند. متخصص غدد فردی است که به غدد درون­ریز بدن اشراف کامل دارد و اختلالات آن را به خوبی می­شناسد.

سیب

شاخص قند سیب چیزی حدود 30 تا 50 است. این میوه در تمام فصول سال یافت می­شود و از این بابت نیز مشکلی وجود ندارد. سیب حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین C و فیبر است که به سم­زدایی بدن کمک خواهد کرد.

لیست میوه ­های دیابتی
لیست میوه ­های دیابتی

این میوه­ گاهی می­تواند جای یک میان وعده غذایی باشد یا در کنار یک وعده غذایی به شکل کامل مصرف شود. بیماران مبتلا به قند خون با مصرف سیب از بیماری­های مربوط به چشم در امان خواهند بود. سیب سطح ایمنی بدن را نیز بالا می­برد.

گریپ فروت

گریپ فروت شاید برای برخی میوه نام آشنایی نباشد اما قطعا یکی از میوه­های پراستفاده در ایران به شمار می­رود. گریپ فروت را می­توان ترکیبی از لیمو و پرتقال دانست. شاخص قند آن 25 بوده که برای بیماری دیابتی بسیار مناسب است. این میوه در کاهش وزن نیز تاثیر به سزایی دارد و مصرف روزانه آن توصیه می­شود.

کیوی

شاخص قند کیوی چیزی حدود 47 تا 58 است. به همین دلیل باید آن را جزو میوه­های متوسط بدانیم. در مصرف کیوی نباید زیاده­روی کرد اما استفاده درست از آن سلامتی شما را تضمین می­کند. مقادیر بالای بتاکاروتن، ویتامین­های E\C\A، پتاسیم، فیبر و کربوهیدرات موجود در آن برای سلامتی شما بسیار مفید هستند.

آواکادو

آواکادو یک میوه چرب است که مصرف آن هیچ اشکالی ندارد. چراکه چربی­های آن طبیعی بوده و در سلامت بسیاری از اندام­ها مثل قلب موثرند. این میوه­ را هم می­توانید به شکل خام، هم در سالاد و هم در داخل یک وعده غذایی مصرف کنید.

توت فرنگی

توت فرنگی از جمله میوه ­های پرطرفدار بین همه افراد دنیاست. دیابتی­ها نیز می­توانند این میوه محبوب را مصرف کنند چراکه شاخص قند آن چیزی حدود 40 است. توت فرنگی به شما انرژی زیادی خواهد داد اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن موجب بروز حساسیت خواهد شد. این میوه را می­تواند به شکل سالاد میوه یا در دسر­های خود استفاده کنید.

میوه­ هایی که باید از آنها اجتناب کرد

به طور کلی میوه باید جزو برنامه روزانه یک بیمار مبتلا به قند خون باشد اما میوه ­هایی هستند که نباید مصرف کرد. خوردن میوه می­تواند به به پیشگیری و حتی درمان این بیماری کمک کند اما به شکل همزمان اگر نکات لازم را ندانیم می­تواند خطرناک هم باشد.

با گزینش و انتخاب هوشمندانه روند درمانی خود را سرعت ببخشید و زندگی سالمی داشته باشید. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چه میوه­ هایی را در دوران ابتلا به این بیماری نباید مصرف نمود.

میوه­ های پر قند

اولین دسته میوه­ هایی هستند که قند زیادی دارند و به قولی عدد شاخص گلیسمی آنها بالاست. نمونه­های معرفی شده:

  • موز بسیار رسیده
  • خرمای خشک
  • هندوانه
  • آناناس

میوه ­های پر کربوهیدرات

رژیم غذایی افراد بسیاری بر پایه تاثیر کم کربوهیدرات بر قند خون­شان است. این جمله یعنی آنها مواد غذایی را طوری مصرف می­کنند که کربوهیدرات نتواند شرایط بیماری را برایشان بدتر کند.

میوه ­هایی که دارای مقادیر بالایی از کربوهیدارت را نباید مصرف نکرد. برای مثال یک موز بزرگ حاوی 30 گرم کربوهیدرات است. درحالی که این عدد بر روی یک کلوچه شکلاتی 55 گرم می­باشد.

 میزان چقدر میوه مجاز است؟­

افراد معمولی باید در روز 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. افراد دیابتی نیز با رعایت نکات بالا می­توانند همین 5 وعده را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

دستور­العمل­ها خاطر نشان می­کند که در هر وعده غذایی باید سبزیجات یا میوه حضور داشته باشند. فرد دیابتی می­تواند نیمی از بشقاب خود را به میوه و سبزی اختصاص دهد. به شکل تقریبی مقدار هر وعده میوه در طول روز باید به اندازه یک توپ بیسبال باشد.

برای میوه ­های کوچک­تر می­توانید از فنجان کمک بگیرید. 1 فنجان توت فرنگی معادل یک وعده میوه­ای است که باید در روز مصرف کنید.

میوه ­های پر کربوهیدرات
میوه ­های پر کربوهیدرات

جمع­ بندی

دیابت یک بیماری شایع است و زندگی با آن شاید کمی سخت به نظر برسد. اما این سختی دلیل نمی­شود که ما یک تغذیه سالم نداشته باشیم و بسیاری از میوه ­های مفید را مصرف نکنیم.

مصرف میوه برای بیماران مبتلا به قند خون بسیار خوب است و می­تواند سطح قند در خون­شان را کنترل کند. اگر به این بیماری مبتلا هستید حتما از میوه­هایی استفاده کنید که شاخص قند پایین یا متوسطی دارند.

اگر رژیم غذایی شما مبتنی بر مصرف کربوهیدرات کمتر است میوه­ هایی مثل موز را نباید مصرف نکنید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. با داشتن یک رژیم غذایی درست از زندگی لذت ببرید و همیشه سلامت بمانید.