تبریز اگرچه شهری سردسیر با زمستان‌های سخت است، اما مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز دارد که به زبان زیبای ترکی آذری صحبت می‌کنند. این شهر، قدمتی طولانی داشته و پر از جاذبه‌های گردشگری است. مردمان ترک‌زبان تبریز متعصب، دین‌دار و اهل عمل هستند. در گذشته‌ها گفته می‌شد در شهر تبریز، بی‌خانمان و گدا وجود ندارند. درست می‌گفتند، زیرا توانگران و ثروتمندان تبریز، از قشر ضعیف‌تر به‌خوبی حمایت می‌کردند. تبریز یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر‌های ایران است. در این مقاله، هرآنچه را که باید درباره سفر به تبریز و جاذبه‌های گردشگری آن بدانید، به‌اختصار بیان کرده‌ایم.

سفر به تبریز
سفر به تبریز

جغرافیا و پیشینه تاریخی تبریز

تبریز، مرکز استان آذربایجان غربی است که چهار رشته‌کوه آن را محاصره کرده‌اند. این شهر به علت قرار گرفتن در دامنه کوه، شهری کوهستانی با آب‌وهوای سرد است. تبریز از نظر مساحت، در ردیف سوم شهر‌های بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد قرار دارد. همچنین از نظر جمعیت، تبریز پنجمین شهر پرجمعیت‌ ایران است.

در این راهنمای سفر به تبریز خوب است بدانید که این شهر، پیشینه تاریخی بسیار طولانی دارد. باتوجه‌به آثار باستانی کشف شده در این منطقه و متون تاریخی قدیمی، تأسیس این شهر به بیش از هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در طول قرن‌ها، این شهر شاهد ویرانی و جنگ‌های بسیار بوده است. درعین‌حال، باتوجه‌به موقعیت استراتژیک آن و قرارگیری بین چندین رشته‌کوه، بسیاری از حکام در دوره‌های مختلف، آن را پایتخت خود قرار داده‌اند. شهر تبریز در دوران قاجار، اهمیت زیادی پیدا کرد. بعد از انقلاب نیز یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی، صنعتی و علمی کشور به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر به تبریز

تبریز یک شهر سردسیر است و به همین علت، زمستان‌های سختی دارد. سرمای سوزناک زمستانی از اواخر مهر در تبریز شروع می‌شود، در زمستان اوج می‌گیرد و سپس رفته‌رفته تا اواسط اردیبهشت کاهش می‌یابد. برای سفر به شهر تبریز، بهتر است ماه‌های تابستانی را انتخاب کنید تا از آب‌وهوای خنکی که تبریز در این ماه‌ها دارد، بهره‌مند شوید.

جاذبه‌‌های تاریخی شهر تبریز

شهر تبریز در طول قرن‌ها، حوادث زیادی را تجربه کرده است. معماران و هنرمندان تبریزی در صده‌های مختلف، آثار معماری بسیاری را به این شهر اضافه کرده‌اند. برخی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی که در سفر به تبریز نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید، عبارت‌اند از:

  • بازار بزرگ تبریز
  • مسجد جامع تبریز
  • خانه مشروطه
  • موزه آذربایجان
  • مسجد کبود
  • مقبره الشعرا
  • ارگ علیشاه
  • موزه قاجار
  • کاخ و موزه شهرداری

در ادامه به معرفی بیشتر چند مورد از این جاذبه‌های خواهیم پرداخت.

بازار بزرگ تبریز

نمی‌گوییم اول‌ازهمه از بازار بزرگ تبریز دیدن کنید، اما حتما آن را در لیست بازدید‌های خود قرار دهید. این بازار، یکی از بازار‌های قدیمی سرپوشیده و آجری در جهان است که از بازارچه‌ها، کاروانسرا‌های قدیمی و دالان‌های تو در توی بسیاری تشکیل شده است. در طول قرن‌ها، مساحت بازار بیشتر شده و هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های قدیمی و سنتی ایران به شمار می‌رود.

شما می‌توانید انواع سوغاتی‌های شهر تبریز را با قیمت مناسب در این بازار خریداری کنید. خرید شیرینی‌های سنتی تبریز مانند نوقا، قرابیه، باقلوا، اریس، حلوای بزرک، آجیل تبریز و مهم‌تر از همه، پنیر لیقوان محلی تبریز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از جمله بخش‌های مهم این بازار، بازار فرش و قالی تبریز است که تنها دیدن هنر قالی‌بافان تبریزی تا ساعت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد. همچنین دیدار از بازار کفش چرم تبریز را هم در سفر به تبریز فراموش نکنید.

بازار بزرگ تبریز
بازار بزرگ تبریز

خانه مشروطه

پایه‌های مشروطه در ایران، در شهر تبریز بنا نهاده شد. بعد از آنکه مجلس مشروطه به توپ بسته شد، مشروطه‌خواهان تبریزی در خانه‌ای در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام راسته کوچه جمع می‌شدند. در این خانه قدیمی، آثار تاریخی بسیاری از دوران مشروطه به نمایش گذاشته شده است.

موزه آذربایجان

این موزه در نزدیکی مسجد کبود شهر تبریز قرار دارد. بیش از 2000 شیء عتیقه متعلق به دوران قبل و بعد از ورود اسلام به این شهر در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه‌های طبیعی شهر تبریز

شهر تبریز، جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. از جمله آن‌ها ائل گلی یا شاهگل تبریز است که یک استخر بزرگ و طبیعی را در برمی‌گیرد. ائل گلی، یکی از بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های تبریز بوده که در دوره حکومت مغول‌ها در ایران ساخته شده است.

در سفر به تبریز بازدید از جنگل ارسباران را هم فراموش نکنید. در این جنگل بکر و حفاظت شده، گونه‌های بسیار مختلفی از حیوانات و گیاهان زندگی می‌کنند. به این جنگل، جنگل قره داغ، ارسبار یا آرازبار هم می‌گویند.

اگر به شهر تبریز سفر کردید حتما سری هم به روستای سنگی کندوان بزنید. این روستای زیبا که قدمتی سه هزار‌ساله داشته، شهرت جهانی نیز دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله، مختصری درباره پیشینه تاریخی و جغرافیای شهر تبریز بیان کردیم. به‌علاوه، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر بااصالت را برای شما نام بردیم. مردم تبریز به خونگرمی و مهمان‌نوازی معروف هستند و سفر به تبریز را تبدیل به خاطره‌ای شاد و به‌یادماندنی برای شما خواهند کرد. اگر شما هم با خواندن این مطلب، قصد سفر به شهر زیبای تبریز را دارید؛ می‌توانید برای دریافت جدیدترین پیشنهادهای بلیط هواپیما و رزرو هتل به سایت فلای تودی مراجعه کنید.