ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی

ماسک های تنفسی برای مواد شیمایی نانو پاک در مقابل ذرات بسیار ریز آلاینده مقاومت چشمگیری دارد. این ماسک ها از ورود انواع آلاینده‌ های صنعتی به دستگاه تنفسی جلوگیری می کند. این ماسک ها در مقابل آزبست مقاوم بوده و نمونه هایی از آنها دارای یک لایه کربن است که از فرد در مقابل گاز ها و بخار های سمی، فیوم‌ ها و آلاینده‌ های شیمیایی محافظت می‌ کند.

ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی
ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی

استفاده از ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی، آسیب ناشی از آلاینده‌ها و مواد شیمیایی را کاهش داده و تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌ های تنفسی جلوگیری می‌کند. این ماسک ها راندمان بالای%95  برای ذرات PM2.5  و طراحی ارگونومیک و عدم نشت هوا دارد. ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی نانو پاک انواع مختلفی دارند که نمونه هایی از آنها شامل ماسک کشاورزی و ماسک مخصوص سمپاشی می باشد.

ماسک کشاورزی

بسیاری از آلاینده های مضر موجود در هوا در مزارع و دامداری ها وجود دارد، به عنوان مثال، آفت کش ها، گرد و غبار، آمونیاک و غیره. محافظت در برابر آلاینده های موجود در هوا به روش های مختلفی امکان پذیر است. انواع مختلفی از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) موجود است که برای مؤثر بودن و محافظت از فرد در برابر آلاینده خاص، PPE  باید مناسب باشد.

هر زمان که ذرات معلق گرد و غبار در هوا هستند، استفاده از ماسک کشاورزی نانو پاک با فیلتر گرد و غبار می تواند موثر باشد. به عنوان مثال هنگام کار با یونجه، کشت در مزارع، تمیز کردن انبارهای پر از گرد و غبار، استفاده از آهک و کود این ماسک می تواند از سیستم تنفسی محافظت نماید. مواد فیبری به کار رفته در ماسک فیلتر گرد و غبار به طور فیزیکی ذرات را به دام می اندازد. این نوع ماسک تنفسی در برابر بخارات شیمیایی، گازها، اسپری های سمی آفت کش ها یا کمبود اکسیژن اثری ندارد.

ماسک کشاورزی
ماسک کشاورزی

ماسک تنفسی مخصوص سمپاشی

استنشاق آفت کش های و انوع سموم می تواند به دستگاه تنفسی آسیب برسانند و ممکن است در چند لحظه وارد جریان خون شوند. پیامد های آن از تحریک جزئی بینی و گلو تا ناتوانی دائمی، آسیب عصبی یا مرگ متغیر است. ماسک تنفسی مخصوص سمپاشی تخصصی ‌ترین تجهیزات حفاظت فردی (PPE) برای کار با آفت ‌کش‌ ها هستند. با این حال، همه ماسک‌ ها برای همه آفت ‌کش ‌ها، استفاده‌ کنندگان یا موقعیت‌ های مختلف مناسب نیستند. فرمولاسیون های مختلف آفت کش ها و انواع سموم به انواع مختلفی از ماسک ها نیاز دارند.

ماسک تنفسی مخصوص سمپاشی نانو پاک بالاترین سطح حفاظت یعنی فیلتر حداقل 98 درصد ذرات را دارند. آنها در برابر ذرات بسیار ریز مانند آزبست، الیاف سرامیکی، ویروس ها و باکتری ها محافظت ایجاد کرده و برای کلیه کارهایی که ذرات بسیار ریز تولید می کنند (حذف آزبست، زباله های پزشکی، دودهای متالورژی و غیره) مناسب می باشند. این ماسک  دارای ضخامت 7 لایه و یک لایه فیلتر ضخیم نانو الیاف می باشد.

انواع فیلترهای مورد استفاده در ماسک مخصوص مواد شیمیایی
انواع فیلترهای مورد استفاده در ماسک مخصوص مواد شیمیایی

انواع فیلترهای مورد استفاده در ماسک مخصوص مواد شیمیایی

فیلتر های موجود در کانیسترها و کارتریج های حذف کننده گازها و بخارات، بر اساس نوع گاز هایی که قادر به جذب آنها هستند شامل:

:Aگازها و بخارات آلی مختلف

B: گازهای معدنی و اسیدی مانند مونوکسید کربن

E: دی اکسید سولفور و سایر گازهای معدنی

G: مواد شیمیایی با فشار بخار پایین (فشار بخار کمتر از Pa 0/13 در Cْ25 و مواد شیمیایی کشاورزی)

K: آمونیاک و مشتقات آن

MB: متیل بروماید

AX: گروهی از ترکیبات آلی با نقطه جوش پایین (نقطه جوش کمتر از Cْ65)

HG: بخار جیوه

NO: اکسیدهای نیتروژن

مواد شیمیایی که جزو مواد یاد شده نیستند.

ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی نانو پاک

تمامی مراحل طراحی و تولید انواع ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی نانو پاک توسط متخصصان مجموعه دانش بنیان نانو تار پاک انجام شده و مورد تایید ستاد نانو ریاست جمهوری و همینطور وزارت بهداشت قرار گرفته است. کلیه ماسک های این مجموعه موفق به اخذ تائیدیه های داخلی و خارجی معتبر، مثل سازمان انرژی اتمی ایران، و همچنین آزمایشگاه نلسون امریکا شده است. نانو تار پاک با بومی سازی تکنولوژی نانو الیاف، این ماسک های صنعتی را طراحی نموده که از نظر کیفیت و قیمت، با برند های جهانی رقابت می‌ کند.

نانو تار پاک را بشناسیم

مجموعه نانو تار پاک یک مجموعه دانش بنیان است که با هدف ارتقا سطح زندگی با به کارگيري تکنولوژی روز در تولید و ارائه انواع ماسک های تنفسی فعالیت می کند. این مجموعه با برخورداری از امتیازهای ویژه ای نظیر پرسنل متخصص و مجرب در زمینه های نساجی، نانو تکنولوژی ، فیزیک، مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی، مهندسی برق و مکانیک در زمینه تولید نانوالیاف برای مصارف گوناگون فعالیت می کند.

این مجموعه موفق به ساخت ماسک صنعتی ارتقاء یافته با نانوالیاف شده است. به کارگیری تکنولوژی نانوالیاف در ساخت ماسک، طبق استاندارد EN149 ماسک صنعتی را در کلاس ماسک های FFP3 قرار می دهد که پیش از این در کشور تولید نمی گردید.