در چند سال اخیر شاهد پیشرفت تکنولوژی با هدف آسان‌تر شدن کارها و صرفه جویی در زمان بوده‌ایم. رزرو نوبت دکتر به صورت آنلاین یکی از اقدامات تازه‌ای است که می‌تواند جایگزین راهکارهای قدیمی از جمله رزرو به صورت حضوری یا تلفنی باشد. شما با رزرو آنلاین می‌توانید بدون محدودیت زمانی  و بدور از احتمال ابتلا به ویروس کرونا، متخصص مورد نیاز خود را جستجو کرده و با خواندن نظرات بیماران قبلی، انتخاب مناسبی داشته باشید.

رزرو نوبت دکتر آنلاین، معجزه‌ای در صنعت درمان پزشکی
رزرو نوبت دکتر آنلاین، معجزه‌ای در صنعت درمان پزشکی

در دنیا، دغدغه‌ی محافظت از افراد و جلوگیری از ازدحام آن‌ها قوت زیادی پیدا کرده است. این نگرانی در فرآیندهای مرتبط به حوزه سلامت نیز به شدت احساس می‌شود. همزمان با تغییرات بنیادین در حوزه‌های دیگر، رزرو نوبت پزشکی نیز، با این موجِ گسترده همراه شده است و شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورها، به رزرو نوبت آنلاین روی آورده‌اند.

بطور مثال، آمریکا با هدف ایجاد یک وضعیت برد برد برای پزشکان و بیماران پا به این عرصه گذاشته شده است. در کانادا، استرالیا و دیگر کشورهای پیشرفته نیز، مدت‌هاست که روش‌های قدیمی جای خود را به روش‌های مدرن، ساده‌‌تر و البته آنلاین داده‌‌اند.

معرفی برندهای خارجی موفق در زمینه نوبت دهی آنلاین

از نمونه برندهای جهانی که توانسته‌اند نوبت‌دهی را به صورت آنلاین اجرا کنند، می‌توان به مواردی مانند zocdoc و md اشاره کرد.

zocdoc.com

زاک داک از سال 2007 فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده و در 2015  به عنوان سومین استارتاپ برتر نیویورک انتخاب شده است. در این سایت با جستجوی نوع بیماری، تخصص مورد نیاز و انتخاب محل دکتر، امکان دسترس به بهترین و مناسبت‌ترین پزشک وجود دارد.

md.com

این سرویس نیز در سال 2013 در نیوجرسی آمریکا فعالیت خود را شروع کرده و بیمارانی که دسترسی به پزشک حضوری ندارند، می‌توانند به صورت تصویری ویزیت شوند. علاوه بر این، اطلاعات بیش از 800 هزار پزشک در محل و تخصص‌های متفاوت در سایت لیست شده است و به شیوه‌های سنتی نیز بیماران می‌توانند به کمک این بانک اطلاعاتی، ویزیت حضوری بگیرند.

خوشبختانه در ایران نیز همانند کشورهای پیشرفته امکان ایجاد رزرو آنلاین فراهم شده است.

بررسی نمونه ایرانی رزرو نوبت آنلاین دکتر

ایران نیز همانند سایر کشورها، بستری برای جلوگیری از اتلاف وقت بیماران و نظم دهی در نوبت‌دهی به روش آنلاین اجرا کرده که از نمونه موفق آن می‌توان به سایت رزرو نوبت دکتر drdr.ir اشاره کرد.

در این سایت بیش از 13 هزار پزشک با 80 تخصص در بیشتر نقاط کشور در حال فعالیت هستند و امکان رزرو ویزیت حضوری یا مشاوره تلفنی وجود دارد.

این سرویس از سال 95 آغاز به کار کرده است و بر اساس آمارهای گرفته شده، با پوشش دهی 200 شهر ایران توانسته به نیاز 200 هزار بیمار در ماه پاسخ‌دهی کند.