به عنوان مالک خودرو هنگام مشاهده روشن شدن گیج داشبورد بدون نشانه روشنی مبنی بر اینکه مشکل از چیست ممکن است نگران کننده باشید. گاهی اوقات ممکن است چراغ موتور اتومبیل روشن شده و لازم باشد موتور را بررسی کنید. از آنجایی که در موتور چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد ممکن است ندانید از کجا شروع کنید، زیرا دلایل زیادی وجود دارد که می توانند باعث خرابی موتور خودرو شوند. این خرابی ها در طول زمان ظاهر شده و ممکن است منجر به مشکلات جدی تر شوند.

به همین دلیل ایده خوبی است که خودروی خود را به یک تعمیرگاه مورد اعتماد برده تا دیاگ خودرو را انجام دهید. این کار باعث می شود تا تعمیرکار بداند که چه مشکلاتی ممکن است در خودرو شما وجود داشته باشد‌.

تصور کنید که خودروی شما عملکردهای مختلف را از طریق کامپیوتر کنترل می کند ، برای تعیین اینکه چه چیزی در سیستم کامپیوتری خودرو خراب است تعمیر کار با استفاده از یک نرم افزار تخصصی که لیستی از تمام خطاها و عیوب داخل خودرو را نشان می دهد ماشین شما را عیب یابی می کند . دیاگ یک آزمایش ساده است که می‌تواند به مکانیک کمک کند تا هر مشکلی که در خودرو وجود دارد را تشخیص داده و در اسرع وقت برطرف کند.

دیاگ خودرو چیست  و چرا مهم است؟
دیاگ خودرو چیست  و چرا مهم است؟

چه چیزهایی باید در مورد دیاگ خودرو بدانیم؟

اکثر وسایل نقلیه که امروزه در خیابان‌ها تردد می‌کنند با تزریق سوخت کار می کنند. آنها دارای عملکردهای داخلی مانند سیستم های جرقه زنی ، سیستم های تزریق سوخت و سیستم انتقال خودکار هستند که توسط رایانه ها تنظیم می شوند . رایانه ها چندین داده را از حسگرهای مختلف دریافت می کنند و از آن داده ها برای بهبود فرآیند احتراق استفاده می کنند.

به عنوان مثال اگر سنسور در اتومبیل شما مشکل خاصی را گزارش کند یک چراغ روی داشبورد روشن می شود که از شما می خواهد دیاگ را انجام دهید.

انجام دیاگ خودرو با قابلیت اطمینان می تواند به شما بگوید که خرابی چه مدت است ایجاد شده و چند بار اتفاق افتاده است و همچنین در مورد اینکه آیا نقص ایجاد شده یک اتفاق تصادفی است یا مشکلی است که باید در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود نیز اطلاعاتی می دهد.

مزایای دیاگ کردن خودرو چیست؟

تصور کنید در راه بازگشت به خانه در حال رانندگی با اتومبیل خود هستید و چراغ چک موتور روشن است اگر به آن بی توجه باشید ممکن است موتور اتومبیل خاموش شود. یک راننده با تجربه در این گونه موارد احتمالاً به فکر تعویض شمع های اتومبیل خود می‌افتد اما رانندگان معمولی ممکن است از این مسئله آگاه نباشند به همین دلیل است که دیاگ خودرو مهم است.

دیاگ کردن خودرو جدا از اینکه به مکانیک این امکان را می دهد تا مشکلات دقیق اتومبیل را تعیین کند به شما در صرفه جویی در هزینه ها نیز کمک می کند، زیرا می توانید مسائل جزئی را قبل از اینکه به مشکل بزرگتری تبدیل شوند برطرف کنید و به صرفه جویی در زمان نیز کمک می کند، زیرا دیاگ خودرو خودرو را می توان در طی یک ساعت انجام داد اما در صورت نیاز به انجام برخی کارهای اضافه برای رفع همه مشکلات در خودرو بیش از یک ساعت طول می کشد.

اگرچه روشن شدن چراغ های روی داشبورد ممکن است بطور مبهم نشان دهنده مشکل موتور باشد ، اما پی بردن به مشکل به طور دقیق بهترین راه برای تعمیر ماشین است و برای دست یافتن به علت دقیق مشکل دیاگ کردن خودرو به طور منظم بهترین راه است.

هنگامی که موتور خودروی شما به نرم افزار تشخیصی مکانیک متصل شد داده های تمام سنسورها جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود و به محض اینکه مشکلات دقیق مشخص شد مکانیک می تواند بدون درد سر مشکل را برطرف کند.

دیاگ خودرو باعث آرامش خاطر رانندگان می شود، زیرا پس از رفع مشکلات لازم نیست به چیز دیگری فکر کنند. مدیریت مشکلات خودرو ممکن است کار ساده این نباشد به خصوص اگر راننده با تجربه ای نباشید ، اما تا زمانی که هر از گاهی خودروی خود را دیاگ کنید می توانید در عرض چند دقیقه تا چند ساعت جزئی ترین خرابی های خودرو را نیز رفع کنید.

دیاگ موتور خودرو در چه مواردی ضروری است؟

– مصرف بیش از حد سوخت در خودرو

– افزایش زمان گرم شدن موتور خودرو

– عملکرد ناپایدار موتور

دیاگ گیربکس اتوماتیک در چه مواردی ضروری است؟

– معیوب شدن یکی از چرخ دنده ها

– به گوش رسیدن سر و صدا و مشاهده لغزش هنگام تعویض دنده

– نشتی داشتن روغن خودرو

تست های مربوط به دیاگ خودرو شامل چیست؟

اولین کاری که مکانیک ها هنگام دیاگ خودرو انجام می دهند این است که ابزار اسکن خود را به پورت OBD-II یا On-board Diagnostics II خودروی شما متصل می کند . پس از اتصال ابزار اسکن داده های زیر را جمع آوری می کند:

– کدهای کامپیوتری

– داده های حیاتی

– ثابت کردن داده های فریم

– گزارش حسگر

– اعداد مختلف از نرم افزار کامپیوتر

اجرای آزمایش ها و جمع آوری داده ها کافی نیست ، بنابراین کار بعدی اجرای چندین تست تایید است. این بخشی از دیاگ است که عملکرد کلی خلا موتور، سیستم انتشار، سیستم جرقه زنی و فشار برگشتی را بررسی می کند .

اگر تست های راستی آزمایی هر نوع نقصی را در این سیستم ها مشخص کند باعث می شود چراغ چک موتور روی داشبورد روشن شود و به شما هشدار می دهد که مشکلی در موتور وجود دارد.

سازندگان خودرو توصیه می کنند قبل از انجام دیاگ خودرو، ابتدا آزمایش تایید تکمیل شود. این بدان معنی است که مکانیک باید مراحل زیر را انجام دهد:

– انجام آزمایش های الکتریکی و مکانیکی

– انجام تست های کنترل دو جهته

– بررسی بصری مناطق دارای مشکل

دیاگ خودروهای رنو در تعمیرگاه مجهز رنواتوماتیک

حال که با دیاگ و ضرورت انجام آن آشنا شدید ، چنانچه مالک یکی از انواع خودروهای رنو هستید می توانید در سرویس دوره ای و دیگ خودروی خود را به رنواتوماتیک بسپارید .

انجام دیاگ رنو ، تنظیم موتور ال نود ، تعمیر گیربکس دنده ای مگان و رفع علت تقه زدن گیربکس اتومات ساندرو  از خدمات مختلف رنواتوماتیک می باشد.

تلفن : 09198833088

www.renoautomatic.com