یکی از ملزومات اصلی خرید ارز دیجیتال (tabdeal.org) استفاده از روش‌های تحلیلی مختلف برای پیش‌بینی شرایط فعلی و آینده رمز ارزها است. اگر شما روش‌های تحلیلی درست و استراتژی‌های معاملاتی امتحان شده برای تحلیل ارزهای دیجیتال استفاده نکنید ممکن است با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده و در انتخاب شرایط و زمان لازم برای سرمایه‌گذاری دچار اشتباه شوید. دقت داشته باشید که تحلیل ارزهای دیجیتال برای تمام معامله‌گران با هر نوع شرایط و هدفی اهمیت دارد.

  • کسانی که به دنبال معاملات کوتاه‌مدت و به اصطلاح نوسان گیری هستند باعث تسلط فوق‌العاده زیادی روی روش‌های تحلیلی رمز ارز‌ها داشته باشند.
  • کاربرانی که به دنبال خرید‌های میان مدت هستند بایستی با استفاده از روش‌های تحلیلی زمان مناسب برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  • سرمایه گذاران بلند مدت نیز بایستی بهترین نقاط برای ورود به هر یک از رمز ارزها را با استفاده از روش‌های تحلیلی ارزیابی کنند.

به دلیل همین اهمیت بسیار زیاد و همچنین وجود چالش‌هایی برای انتخاب بهترین روش تحلیل ارز دیجیتال بر آن شدیم تا با معرفی این روش‌ها بهترین گزینه را برای شما تشریح کنیم.

روش‌های تحلیل ارز دیجیتال کدام‌ها هستند؟
روش‌های تحلیل ارز دیجیتال کدام‌ها هستند؟

روش‌های تحلیل ارز دیجیتال کدام‌ها هستند؟

در قدم اول برای اینکه بهترین روش تحلیل ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم لازم است تا یک معرفی کوتاه نسبت به هر یک از روش‌های تحلیلی مورد استفاده برای پیش‌بینی رمز ارز‌ها داشته باشیم. در حال حاضر معامله‌گران و کاربران بازار از دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به عنوان رایج‌ترین روش‌ها برای تحلیل آینده هر کدام از ارزهای دیجیتال استفاده می‌نمایند. هر کدام از این روش‌های تحلیلی مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

Crypto Technical Analysis یا تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال  روشی است که در آن شما با استفاده از ابزارهای تکنیکالی و همچنین اندیکاتور‌های رایج در علم تکنیکال نمودار قیمت هر یک از رمز ارزها را مورد آنالیز قرار داده و در نهایت بر اساس اتفاقاتی که در گذشته نمودار رخ داده، برای آینده آن تصمیم‌گیری می‌کنید. در این روش، تحلیل‌گر به هیچ وجه به اخبار و اطلاعات مختلف موجود در سایت‌های خبری درباره ارزهای دیجیتال نگاهی نداشته و تنها با استفاده از ابزار‌های تعریف شده برای تحلیل تکنیکال و اندیکاتور‌های رایج به بررسی شرایط نمودار قیمت رمز ارز مورد نظر خود می‌پردازد.

سه اصل اساسی و مهم تعریف کننده تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال هستند:

  1. همه چیز در قیمت نهفته است.
  2. قیمت بر اساس روند‌های مشخص حرکت می‌کند.
  3. روندها و الگوها دائماً در نمودار قیمت تکرار می‌شوند.

در واقع در این روش تحلیلی معامله‌گر با بررسی شرایط گذشته تغییرات قیمت یک رمز ارز به الگوهایی دست پیدا می‌کند که با تکرار این الگوها در روند فعلی می‌توان برای پیش‌بینی آینده قیمت آن ارز دیجیتال اقدام کرد.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال
تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

دومین روش برای تحلیل ارزهای دیجیتال تحلیل فاندامنتال است. در این روش تحلیلی معامله‌گر شرایط کلی و کاربرد‌ها و اهداف ارز دیجیتال مورد نظر خود را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده و از این طریق به ارزش ذاتی آن پی می‌برد. در واقع در این روش تحلیلی معامله‌گر با بررسی نکات و شرایطی مانند تجربه و دانش تیم توسعه دهنده، کاربرد‌ها و اهداف ارز دیجیتال، شرکت‌ها و افراد سرمایه گذار در پلتفرم ارز دیجیتال، صرافی‌هایی که رمز ارز مورد نظر در آن‌ها لیست شده و مواردی از این دست به دنبال تعیین ارزش رمز ارز مورد نظر میرود. در این شرایط اگر تمام این ویژگی‌ها در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند تحلیلگر به این نتیجه می‌رسد که ارز دیجیتال مورد نظر کیفیت خوبی داشته و سرمایه‌گذاری بر روی آن در آینده می‌تواند پتانسیل سوددهی مناسبی داشته باشد.

دقت داشته باشید که تکنیک‌ها و شاخص‌های بسیار زیادی در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال تعریف شده که با استفاده از این شاخص‌ها امکان پیش‌بینی آینده کوتاه‌مدت و آینده بلندمدت ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. البته شایان ذکر است که شاخص‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در تحلیل فاندامنتال نیز به نوعی بر اساس تجربه به دست آمده‌اند.

دانش تحلیل تکنیکال یک دانش کاملاً اکتسابی است و شما می‌توانید به راحتی با شرکت در یک دوره آموزشی تحلیل تکنیکال تمام نکات لازم برای استفاده از این روش تحلیلی در پیش‌بینی قیمت ارز‌های دیجیتال را آموزش ببینید. اما رسیدن به تسلط کافی در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال علاوه بر آموزش‌های لازم نیاز به تجربه بالا در بررسی رفتار رمز ارزها را نیز دارد.

بهترین راه‌حل برای تحلیل و پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال

اما در نهایت بهترین راه‌حل و بهترین روش برای تحلیل و پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال کدام است؟ به عنوان مثال اگر کسی از شما بپرسد که آینده ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا چطور پیش‌بینی می‌شود؟ با شناختی که نسبت به هر یک از روش‌های تحلیل رمز ارزها دارید پاسخ شما کدام خواهد بود؟

واقعیت این است که هر کدام از روش‌های تحلیل رمز ارزها مزیت‌های خاص خود را داشته و استفاده از آنها در موقعیت‌های مختلف برای تحلیل و پیش‌بینی ارزهای دیجیتال لازم خواهد بود. برای مواقعی که معامله‌گر به دنبال انجام معاملات کوتاه‌مدت و به اصطلاح نوسان گیری است استفاده از تحلیل تکنیکال مزیت‌های بیشتری دارد و در مواقعی که معامله‌گر به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت و پیش‌بینی آینده ۵ تا ۱۰ ساله رمز ارزها است تحلیل فاندامنتال مزیت‌های بیشتری دارد.

معامله‌گران بزرگ از کدام روش برای تحلیل ارز دیجیتال استفاده می‌نمایند؟   
معامله‌گران بزرگ از کدام روش برای تحلیل ارز دیجیتال استفاده می‌نمایند؟

معامله‌گران بزرگ از کدام روش برای تحلیل ارز دیجیتال استفاده می‌نمایند؟

در حال حاضر معامله‌گران و تحلیل‌گران بزرگ بازار ارز دیجیتال از هر دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای بررسی و پیش‌بینی آینده رمز ارز‌ها استفاده می‌نمایند. با توجه به اینکه هر یک از این روش‌های تحلیلی مزیت‌های خاص خود را داشته و در مواقعی می‌تواند نتیجه‌گیری بهتری را برای معامله‌گر و تحلیل‌گر رقم بزند از این رو استفاده همزمان آنها توصیه تمام معامله‌گران و افراد با سابقه در بازار ارز دیجیتال است.