هر زمان که صحبت از خرید گوشت و مرغ به میان می‌آید،‌ تصویر یک پارچه پهن‌شده، سینی بزرگ، پلاستیک برای ضایعات، آن کاردهای تیز و نعلبکی کنار دست در ذهن ما تداعی می‌شود. پدرها و مادرها، همیشه یک‌سری نکات خاص برای خرید گوشت داشتند. زمانی که به قصابی محله می‌رفتند، کمی به گوشت‌ها نگاه می‌کردند، چند سوال از قصاب محترم می‌پرسیدند و پس از بررسی بسیار، بهترین گزینه را انتخاب می‌کردند.

آن قدیمی‌های خبره، می‌گفتند که گوشت را باید اول وقت تهیه کرد. حواسشان بود که کشتار روز باشد. با یک نگاه ‌می‌توانستند متوجه شوند که آن گوشت گوساله است یا بره یا گاو. مصرف دقیق هر گوشت را هم می‌دانستند. مثلا برای خورش، از گوشت گوسفند که ترد‌تر است استفاده می‌کردند. گوشت گوساله به‌همراه کمی چربی و کمی گوشت گوسفند، یک ترکیب ایده‌آل برای گوشت چرخ‌کرده است.

قیمت مرغ کامل
قیمت مرغ کامل

آن‌قدر نکات ریز و درشت در خرید و پاک‌کردن انواع گوشت وجود دارد که خود می‌تواند یک کلاس درس باشد. با جلوتر‌آمدن نسل‌ها، علم به این نکات مهم هم کم‌تر شد. از طرفی، دغدغه دنیای پرمشغله امروز، مجالی برای خرید و پاک‌کردن مرغ و گوشت به ما نمی‌دهد. این متن را تا انتها بخوانید که برای شما، نکات مهم خرید انواع گوشت را نوشته‌ایم.

قیمت مرغ کامل و نکات آن

در این قسمت، به عوامل تاثیرگذار در قیمت مرغ، انواع مرغ و تفاوت‌های آن می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید تمام نکات مربوط به خرید مرغ را بدانید،‌ خواندن ادامه متن را از دست ندهید.

عوامل تاثیرگذار در قیمت مرغ

به‌طور کلی، قیمت نهایی مرغ به عوامل زیر بستگی دارد.

  • عرضه
  • تقاضا
  • نرخ ارز
  • قیمت نهاده‌های طیور
  • حمل‌ونقل
  • قیمت واکسن‌ها
  • و …

مرغ کامل، قیمت کم‌تری نسبت به مرغ‌های قطعه‌قطعه شده در بسته‌بندی‌ها دارد. در بین انواع قطعات مرغ، سینه مرغ بدون استخوان، بیشترین قیمت و بال مرغ، کم‌ترین قیمت را دارد. در این بین، به ترتیب قیمت سینه، ساق، مغر ران و ران مرغ قرار گرفته‌ است. در زمان‌هایی که وقت کافی برای تمیز‌ و خردکردن مرغ ندارید، مرغ‌های بسته‌بندی‌شده بهترین گزینه هستند.

انواع مرغ در بازار و تفاوت‌های آن

مرغ‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند. مرغ‌های ارگانیک، مرغ‌های سبز و مرغ‌های معمولی. مرغ‌های ارگانیک، به‌سختی در بازار ایران پیدا می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، هیچ نهاد یا سازمان رسمی،‌ مرغ ارگانیک تولید نمی‌کند.

مرغ ارگانیک، در محیط آزاد و استاندارد، با نور مناسب پرورش پیدا می‌کند و هیچ عامل ماشینی در روند زندگی آن تاثیری ندارد. خوراک آن‌ها هم کاملا ارگانیک و تائیدشده است و هیچ مواد افزودنی یا آنتی‌بیوتیکی ندارد. نگهداری و پرورش چنین مرغی، بسیار دشوار است.

به همین علت، بیشترین نرخ را در میان انواع مرغ دارد. تنها راه تهیه چنین مرغی در ایران، مراجعه به روستائیانی‌ست که اطمینان کامل از شرایط پرورش و نگهداری مرغ‌های آن‌ها دارید.

مرغ سبز، در طول دوره رشد و پرورش خود، هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیکی مصرف نمی‌کند و در مدت ۴۵ روز پرورش، طی ۳ مرحله توسط سازمان دامپزشکی کشور، مورد معاینه و بررسی قرار می‌گیرد. سلامت مرغ سبز از مرغ معمولی بیشتر است و در نتیجه، از قیمت بالاتری هم برخوردار است.

نکات خرید مرغ مناسب

در هنگام خرید مرغ، حتما به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید باکیفیت‌ترین مرغ را تهیه کنید.

بررسی بو

عموما گوشت پرندگان، بدون بو است یا بوی ملایمی دارد. اگر در هنگام تهیه مرغ، متوجه شدید که بوی آن تند یا زننده است، از خرید آن جدا خودداری کنید.

پوست کم‌تر، بهتر

پوست مرغ، حاوی چربی اشباع‌شده است که به‌شدت برای قلب و عروق خطرناک است و در درازمدت، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود. پوست مرغ،‌ یکی از اصلی‌ترین محل‌های تجمع باکتری، آلودگی و دارو‌های آنتی‌بیوتیک است. زمانی که مرغ، ارگانیک یا سبز نیست، حتما توجا کنید که چربی کم‌تری داشته باشد. می‌توانید خودتان هم در خانه آن را جدا کنید.

رنگ و بافت

رنگ گوشت تازه مرغ، سفید یا صورتی روشن است. حتما توجه کنید که رنگ سبز یا کبودی بر گوشت نباشد. برخی لکه‌های کبودی بر گوشت مرغ، می‌تواند حاصل ضربه‌دیدن مرغ در هنگام جابه‌جایی باشد که خطر جدی ندارد؛ اما باید حتما آن تکه را جدا کنید تا فاسد نشود. بافت گوشت مرغ باید سفت باشد. اگر به آن دست زدید، نباید احساس کنید که لزج یا چسبناک است. باید بتوانید تارهای عضلانی آن را ببینید.

بررسی منبع و استانداردها

حتما به شرکت تولید‌کننده و اعتبار آن توجه کنید. تمامی گواهی‌های استاندارد و بهداشتی را بررسی کنید. تاریخ عرضه را در نظر داشته باشید. اگر گواهی بدون آنتی‌بیوتیک را داشته باشد، به‌معنای مواد شیمیایی کم‌تر و کیفیت بیشتر گوشت است. از وزن مرغ غافل نشوید. بهترین بازه وزن برای مرغ کامل، از 1.5 تا 2 کیلوگرم است. کم‌تر از آن کیفیت خوبی ندارد و بیشتر از آن، هورمون و چربی زیادی دارد.

قیمت گوشت چرخ کرده در بازار

قیمت گوشت چرخ کرده در بازار
قیمت گوشت چرخ کرده در بازار

قیمت گوشت چرخ‌کرده در بازار، به نرخ قیمت گوشت بستگی دارد. از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوشت، می‌توان به نرخ ارز، قیمت نهاده‌های دامی، واسطه‌گری، میزان واردات، حجم پرورش دام زنده و غیره اشاره کرد. قیمت گوشت شرکت‌های تعاونی از گوشت بازار ارزان‌تر است.

بهترین ترکیب گوشت چرخ‌کرده، ترکیبی از ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفندی و با نسبت ترکیب ۳ به ۲ است. طبیعتا قیمت گوشت چرخ‌کرده، به قیمت روز گوشت گوساله و گوسفندی در بازار بستگی دارد.

قیمت ماهی و میگو

قیمت ماهی و میگو
قیمت ماهی و میگو

قیمت ماهی و میگو با توجه به پرورشی یا آزادبودن،‌ متفاوت است. عواملی همچون شرایط جوی و ریسک صید، هزینه حمل‌ونقل، واسطه‌ها و میزان تقاضا و صادرات، در قیمت آبزیان آزاد تاثیر دارد. از طرفی، در آبزیان پرورشی نمی‌توان از نرخ ارز، هزینه نگهداری، خوراک آبزیان، تورم و عوامل دیگر چشم‌پوشی کرد.

چالش‌های خرید انواع گوشت

اگر زمان کافی داشته باشیم تا همچون نسل‌های گذشته‌ به سراغ خرید سنتی برویم و شخصا گوشت مناسب را انتخاب کنیم، بهترین کار را کرده‌ایم. البته برای آن‌ روزهایی که از آسمان هم برای ما بلا می‌بارد و اندک مجالی نیست، اصلا توصیه نمی‌شود! طبیعتا زحمت تیزکردن چاقو و تحمل انواع کمردرد و گردن‌درد برای پاک‌کردن مرغ و گوشت خوشایند نیست.

از مکافات پا‌ک‌کردن ماهی و میگو هم چیزی نمی‌گوییم. برای چنین روزهایی، اگر یک نفر زحمت پاک‌کردن، خردکردن و بسته‌بندی این‌ها را بکشد، فرشته نجات ما خواهد شد. البته که در دنیای امروز، هیچ تقاضایی بی‌پاسخ نمی‌ماند. با کمی جست‌وجو می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی همچون اسنپ‌مارکت، هم از قیمت روز محصولات آگاه شوید و هم برند‌های معتبر را با هم مقایسه کنید.

در تخفیفات هفتگی، ماهانه و فصلی، با کم‌‌ترین نرخ بازار، محصولات مورد نیازتان را تهیه کنید. اگر به سراغ اسنپ مارکت رفتید، یادتان نرود که باشگاه مشتریان، توجه ویژه‌ای به مشتریان همیشگی خود دارد.

ارسال اولین خریدتان رایگان است و سبد شما در هر روز و ساعت که برای شما مناسب باشد، به شما تحویل داده می‌شود. اگر دوست داشتید، یک سری به سایت یا اپلیکیشن آن بزنید تا با امکانات جذاب دیگر آن آشنا شوید. راستی؛ خریدهای بالای 170 هزار تومان به‌صورت رایگان ارسال می‌شود. این ویژگی برای خریدهای هفتگی یا ماهانه که حجم زیادی دارند، بسیار ایده‌آل است.