کربلا یکی از مقاصد مهم زیارتی است که معمولا در ایام محرم، بخصوص اربعین، افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند و این مقصد به یکی از شلوغ‌ترین مقاصد زیارتی دنیا تبدیل می‌شود. برای اینکه بتوانید راحت‌تر برنامه سفر به کربلا را بچینید لازم است اطلاعات کامل‌تری درباره هزینه سفر به کربلا بدانید.

هزینه سفر به کربلا چقدر است؟
هزینه سفر به کربلا چقدر است؟

سفر هوایی به کربلا

سفر به کربلا در اغلب مواقع از طریق تورهای سازمان حج برگزار می‌شود و زائران به صورت گروهی و با کاروان به این مقصد سفر می‌کنند. اما اشخاص می‌توانند به صورت فردی نیز به سفر کربلا بروند. این سفر هم به صورت هوایی و هم به صورت زمینی ممکن است. ولی از آنجایی که پرواز مستقیم به کربلا وجود ندارد سفر هوایی به کربلا از طریق نجف انجام می‌شود بنابراین باید بلیط هواپیما نجف را خریداری کنید. پرواز به نجف از شهرهای مختلف ایران ممکن است و ایرلاین‌های مختف ایرانی برای این مسیر در ایام اربعین پرواز دارند. اگر در مشهد ساکن هستید بلیط مشهد نجف را می‌توانید از سایت فلای تودی تهیه کنید و سفرتان به این مقصد مقدس و زیارتی را آغاز کنید.

هرچند باید انتظار داشته باشید که هزینه سفر هوایی به کربلا بسیار بیشتر از سفر زمینی باشد اما سهولت سفر هوایی نیز به مراتب از سفر زمینی به این مقصد بیشتر خواهد بود.

پس از اینکه به نجف رسیدید باید مسیری را به صورت زمینی به سمت کربلا طی کنید. معمولا اتوبوس‌هایی که به سمت کربلا حرکت می‌کنند مشخص هستند و شما با پرداخت هزینه مربوطه می‌توانید به راحتی به این مقصد برسید.

سفر زمینی به کربلا

سفر زمینی به کربلا از مرز مهران انجام می‌شود و این مسیر از تهران تقریبا 13 ساعت طول می‌کشد. در این مسیر نیز ابتدا باید به نجف بروید و سپس مسیر را به سمت کربلا با اتوبوس دیگری طی کنید. اگر با کاروان به کربلا سفر کنید تمامی ترانسفرها توسط کاروان صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه سفر زمینی با اتوبوس انجام می‌شود، هزینه سفر زمینی به مراتب به نسبت سفر هوایی ارزانتر خواهد بود.

در هر دو حالت وقتی به نجف برسید می‌توانید زمانی را به بازدید از اماکن زیارتی نجف از جمله حرم حضرت علی (ع)، مسجد کوفه، مسجد سهله و زیارت اماکن اختصاص دهید.

مسیربازگشت از کربلا

اگر بخواهید مسیر برگشت از کربلا را نیز به صورت هوایی طی کنید بهتر است بلیط نجف تهران را به صورت رفت و برگشت بخرید و از کربلا تا نجف را به صورت زمینی طی کرده و از فرودگاه نجف به سمت مقصدتان (تهران، مشهد یا هر شهر دیگری) حرکت کنید.

در صورتیکه سفر زمینی را انتخاب کرده باشید، مسیر بازگشتتان همان مسیریست که به صورت زمینی طی کرده‌اید. یعنی ابتدا باید به نجف بروید و سپس از نجف با اتوبوس به ایران بازگردید. در نظر داشته باشید که در برخی مواقع و تاریخ‌ها امکان طی کردن مسیر کربلا به نجف با هواپیما وجود دارد. این مساله را می‌توانید در فرودگاه نجف پیگیری کنید.

مسیربازگشت از کربلا
مسیربازگشت از کربلا

چند نکته درباره سفر به کربلا:

  • فرقی نمی‌کند سفر به کربلا را به صورت هوایی بروید یا زمینی، ورود به خاک عراق نیازمند ویزا است که ممکن است اخذ آن تا 15 روز طول بکشد. بنابراین برنامه سفرتان را طوری بچینید که بتوانید به راحتی ویزا را اخذ کنید و در تاریخ مورد نظرتان به سفر بروید. هزینه اخذ ویزا را نیز در هزینه های سفرتان در نظر بگیرید.
  • همانند هر سفر دیگری، برای سفر به کربلا نیز باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.
  • همانند هر سفر دیگری برای سفر به کربلا و ورود به خاک عراق باید پاسپورت معتبر داشته باشید. بنابراین اگر به انقضای پاسپورتتان نزدیک شده‌اید نسبت به تمدید آن سریع‌تر اقدام کنید.
  • به خورد و خوراکتان توجه ویژه داشته باشید و حتما بهداشت را به طور کامل رعایت کنید تا در طول سفرتان با مشکل و بیماری مواجه نشوید.
  • برای سفر به کربلا باید کارت واکسن همراه داشته باشید که حداقل دو دوز واکسن زده شده باشد.

هزینه‌های جانبی سفر به کربلا (خورد و خوراک، حمل و نقل)

بخشی از هزینه‌ های سفر به کربلا به هزینه های جانبی آن از جمله خورد و خوراک و حمل و نقل اختصاص می‌یابد. با اینحال توصیه نمی‌شود به دلیل ارزانتر بودن، از غذاهای خیابانی استفاده کنید بلکه بهتر است حتما به رستوران هایی که از کیفیت کافی برخوردار هستند بروید.

حتما برای سفر به کربلا بیمه مسافرتی بگیرید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، از جمله مسمومیت غذایی یا بیماری، بدون اینکه هزینه زیادی متحمل شوید بتوانید به پزشک مراجعه کنید. هزینه بیمه مسافرتی با توجه به مواردی که تحت پوشش خود قرار می‌دهند، سن مسافر و مدت زمان بیمه متفاوت خواهد بود.

هزینه‌های جانبی سفر به کربلا (خورد و خوراک، حمل و نقل)
هزینه‌های جانبی سفر به کربلا (خورد و خوراک، حمل و نقل)

سخن پایانی

اگر تصمیم دارید برای اربعین به کربلا سفر کنید در نظر داشته باشید که با توجه به شلوغ بودن این مسیر در این ایام باید اقدامات لازم جهت اخذ ویزا و خرید بلیط هواپیما را جلوتر انجام دهید تا با نزدیک شدن به ایام اربعین به مشکل برخورد نکنید. شرایط سفر زمینی به کربلا نیز با سفر هوایی متفاوت نیست و باید نسبت به اخذ ویزا اقدام کنید. عوارض خروج سفر زمینی و هوایی نیز برای سفرهای زیارتی یکسان خواهد بود.