سولانا بلاک چینی با توان عملیاتی بالاست که در ماه مارس ۲۰۲۰، درست هم‌زمان با قرنطینه گسترده در جهان به‌طور رسمی معرفی شد. بااین‌حال، سولانا توانست بر این بدشانسی خود غلبه کرده و به ده ارز دیجیتال برتر تبدیل شود. طی کمتر از دو سال این پروتکل لایه یک با جذب تعداد زیادی توسعه‌دهنده توانسته است بیشتر از ۴۰۰ اپلیکیشن را بر روی بلاک چین خود میزبانی کند. بسیاری از آن‌ها متمرکز بر امور مالی متمرکز یا DeFi، NFT ها و Web3 هستند.

پروژه‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، چند مورد از موفقیت‌های بزرگ ارز دیجیتال سولانا هستند. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی سولانا در ادامه سال ۲۰۲۲ را دارید این مقاله، بهترین گزینه‌ها را برای شما دست‌چین کرده است.

بهترین پروژه های سولانا در سال 2022
بهترین پروژه های سولانا در سال 2022

سولانا

به‌عنوان اولین پروژه پربازده سولانا، باید خود سولانا را معرفی کنیم. ارزش کل بازار این ارز دیجیتال، بیش از ۱۲ میلیارد دلار است. هدف اصلی سولانا ارائه برنامه‌های کاربردی مقیاس‌پذیری است که نرخ تراکنش این شبکه تا ۵۰ هزار بر ثانیه نیز افزایش می‌دهد. این در حالی است که این نرخ برای یکی از رقبای آن، یعنی شبکه Visa تنها نصف این مقدار است. همچنین، اتریوم نیز تنها ۵۴ تراکنش در ثانیه می‌تواند انجام دهد. سرعت عالی سولانا و مقیاس‌پذیری بالای آن به دلیل پشتیبانی فنی بسیار قوی از سوی یک تیم بسیار خبره با بودجه قابل‌توجه است.

سولانا به‌جای الگوریتم‌های اثبات سهام و اثبات کار از الگوریتمی تازه و خلاقانه‌ای به نام اثبات تاریخ (PoH) استفاده می‌کند. البته این بلاک چین بدون نقص هم نیست و در کنار سرعت بالا و کاهش هزینه‌ها، در حال حاضر با برخی مشکلات امنیتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که به گفته مقامات آن تا پایان سال، رفع خواهند شد.

به نظر می‌رسد با انتقال اتریوم به مکانیسم اثبات سهام و پایان مکانیسم تولید آن به روش استخراج سرعت این شبکه نیز بهبود یابد. در این صورت سولانا باید مقیاس‌پذیری خود را برای حفظ فاصله با اتریوم افزایش دهد. این زمان هنوز دقیقا مشخص نیست. برای جزئیات بیشتر در این خصوص مقاله اتریوم تا چه زمانی استخراج می‌شود؟ را مطالعه کنید.

Raydium

به نظر می‌رسد که ریدیوم با ۱٫۰۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، بزرگ‌ترین بازار خودکار در صرافی غیرمتمرکز Serum باشد. توکن RAY از فوریه ۲۰۲۱ در دسترس کاربران کریپتو قرار داشته و بالاترین قیمت تاریخی آن ۱۶٫۹۳ دلار بوده است. عرضه کل این توکن نیز ۵۵۰ میلیون واحد است. ریدیوم یک بازارساز خودکار (AMM) مبتنی بر سولانا است که از صرافی غیرمتمرکز Serum برای ارائه ارزش‌های افزوده‌ای مانند تراکنش‌های سریع، نقدینگی ادغام‌شده و دیگر ویژگی‌ها بهره می‌برد.

سایر برنامه‌سازهای خودکار صرافی‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های دیفای، برخلاف ریدیوم واقعا به یک دفتر سفارش متمرکز مجهز نیستند. آن‌ها تنها می‌توانند از نقدینگی داخل استخرهای بومی خود استفاده کنند. همچنین، ازآنجاکه اتریوم توسط اکثریت این پلتفرم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد تراکنش‌های‌ آن‌ها به تأخیر افتاده و کارمزد آن‌ها افزایش می‌یابد. قیمت توکن RAY در زمان نگارش این مقاله در کوین‌مارکت‌کپ برابر با ۷۴٫۴۵ دلار است.

صرافی غیرمتمرکز SERUM

زمانی که صحبت از ارزش کل قفل‌شده (TVL) برای پلتفرم‌های دیفای یا صرافی‌ها به میان می‌آید، صرافی غیرمتمرکز سروم (SERUM) با ارزش قفل‌شده ۹۵۹٫۹ میلیون دلار بالاتر از همه خودنمایی می‌کند. ارزش کل این صرافی نیز از یک میلیارد دلار تجاوز می‌کند. صرافی FTX، بنیاد Alameda Research و جوان‌ترین میلیارد جهان، سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران سروم هستند.

سروم همچنین اکوسیستمی برای انجام امور مالی غیرمتمرکز با سرعتی استثنائی و کارمزد ارزان است. دفترچه سفارش محدودیت مرکزی زنجیره‌ای سروم امکان مبادله نقدینگی و عملکردهای مبتنی بر بازار برای نهادها و خرده‌فروشی‌ها را فراهم می‌کند.

هدف اصلی سروم این است که با استفاده از دفترچه سفارش غیرمتمرکز خود که توسط قراردادهای هوشمند کنترل می‌شوند، انتخاب‌های گسترده‌تری در قیمت‌ها و همچنین اندازه سفارشات برای کاربران خود مهیا کند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها کنترل کامل‌تری بر معاملات خود خواهند داشت. سروم از معاملات بین زنجیره‌ای پشتیبانی کرده و به کاربران اجازه حرکت بین دیگر بلاک چین‌های رقیب اتریوم را نیز می‌دهد.

راه‌اندازی این پروژه، تأثیر مثبتی روی قیمت سولانا و خوش‌بینی به آینده آن داشته است. درنتیجه، خرید ارز سولانا به‌ویژه در شرایط رکود فعلی از سوی بسیاری از سرمایه‌گذاران افزایش یافته است.

SolFarm
SolFarm

SolFarm

سولفارم، یک برنامه دیفای است که با جذب سرمایه پنج میلیون دلاری و با کمک وام‌دهندگان بزرگی مانند شرکت Jump Capital و Alameda Research توسعه یافته است. توکن بومی این پلتفرم، تولیپ (Tulip) نام دارد. این پلتفرم به کاربران خود سرعت بالا و هزینه پایین تراکنش‌ها را در عین استفاده از مزایای پرداخت استیکینگ رقابتی، ارائه می‌دهد. ارزش بازار توکن تولیپ در زمان نگارش این مقاله ۲٫۴ میلیون دلار و قیمت آن نیز با سه دلار، بسیار کمتر از رکورد اوج آن در نوامبر ۲۰۲۱، یعنی ۴۹٫۸۲ دلار است.

Saber

پلتفرم دیفای بین زنجیره‌ای نقدینگی سابر (Saber) به کاربران خود منابعی از نقدینگی برای معامله راحت جفت ارزهای پایدار ارائه می‌دهد. این پروژه، تأثیر بسیار زیادی بر اکوسیستم سولانا داشته است. ارزهای SOL، USDT/USD و بیت کوین ازجمله انواع نقدینگی‌هایی هستند که Saber از آن‌ها حمایت می‌کند. این مارکت میکر از یک استراتژی بین زنجیره‌ای (Cross Chain) به‌منظور اتصال اتریوم، Celo، BSC، ترا و دیگر بلاک چین‌ها به یکدیگر استفاده می‌کند.

Saber، یک شبکه جهانی مبادله با نقدینگی بالا و منبع باز (Open Source) است که به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مبادله استیبل کوین در اکوسیستم سولانا تبدیل شده است. این شبکه همچنین یک جامعه فعال در شبکه‌های اجتماعی توییتر و مدیوم دارد. قیمت توکن بومی سابر با همین نام و با نماد SBR در وب‌سایت coinmarketcap در زمان نگارش این مقاله، ۰٫۰۰۳۰۶۷ دلار است.

پروژه های NFT سولانا

با توجه به تعداد فزاینده پروژه‌های NFT، علاقه عمومی به این بخش از صنعت ارزهای دیجیتال در حال افزایش است سولانا، یکی از محبوب‌ترین بلاک چین‌ها در جهان برای راه‌اندازی پروژه‌های NFT است. کاربران این صنعت، خواهان پلتفرم‌هایی با کارمزد اندک و تراکنش‌های سریع هستند که سولانا آن‌ها را به‌خوبی برآورده کرده است. در ادامه، سه پروژه NFT برتر روی این بلاک چین را معرفی می‌کنیم.

Chainers

پروژه chainere یکی از جدیدترین پروژه‌های شبکه سولانا است. NFT های Chainers قرار است در یک بازی NFT به همین نام که به‌زودی منتشر می‌شود، استفاده شوند. این بازی بر محتوای تولیدشده توسط کاربر استوار است. امکانات شخصی‌سازی نامحدود کاراکترها از ویژگی‌های این بازی خواهند بود.

SolPunks

مجموعه سول‌پانکس از ده هزار NFT‌ با ویژگی‌های منحصربه‌فرد تشکیل شده است. خرید SolPunks با مکانیسم تصادفی انجام می‌شود و بنابراین، هرکس شانس برابری برای آن‌ها خواهد داشت. همچنین، هویت توکن‌ها نیز تا زمانی که خرید انجام شود، پنهان خواهد بود.

Solana Monkey Business

این مجموعه متشکل از پنج هزار میمون پیکسلی است که به‌صورت تصادفی تولید شده‌اند و طیف وسیعی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارند. این پروژه تازه در حال جمع‌آوری جامعه‌ای بزرگ برای خود است و در حال حاضر، ارزش بازار آن معادل ۶۰ میلیون دلار است. حداقل قیمت این NFT ها نیز حدود ۵۹ سولانا است.

Solana Monkey Business
Solana Monkey Business

سخن آخر

سولانا یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های رقیب اتریوم است که طی مدت کمتر از دو سال توانسته صدها پروژه به‌ویژه در حوزه‌های دیفای، NFT و DEX را به خود جذب کند. هریک از این پروژه‌ها ارزهای دیجیتال بومی خود را دارند و اغلب کاهش هزینه تراکنش‌ها، افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری بالا را در پی دارند. در این میان، خود سولانا با ارز دیجیتال SOL‌ که در حال حاضر در رتبه نهم ارزهای برتر در وب‌سایت Coinmarketcap قرار دارد، در صدر بهترین پروژه‌ها دیده می‌شود.