یادگیری یک زبان خارجی جنبه‌های زیادی دارد اما یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آن واژگان است که اغلب اوقات به آن توجه کافی نمی‌شود! واژگان اهمیت زیادی دارند؛ آن‌ها زمینه‌های ارتباطی را بهبود می‌بخشند، کمک می‌کنند تا ارتباطاتمان را گسترش دهیم، احساساتمان را بیان کنیم، بخوانیم، بنویسیم، گوش دهیم و حرف بزنیم. آیا شما در یادگیری لغات زبان انگلیسی دچار مشکل می‌شوید؟ آیا این بخش به نظر شما دشوار است و به دنبال یک راه سریع و سیر می‌گردید؟

حفظ لغات چطور در یادگیری یک زبان جدید به شما کمک می‌کند!؟
حفظ لغات چطور در یادگیری یک زبان جدید به شما کمک می‌کند!؟

قدرت کلمات را هرگز نادیده نگیرید

ما هر روز از کلمات برای بیان عقاید و افکار و احساساتی که داریم به افراد اطرافمان استفاده می‌کنیم. واژگان درست به ما کمک می‌کنند تا منظورمان را به درستی بیان کنیم. ویلکینز می‌گوید “Very little can be expressed without grammar or nothing can be expressed without vocabulary” به زبان خودمانی یعنی چیزهای کمی را می‌توان بدون دستور زبان بیان کرد اما هیچ چیز را نمی‌توان بدون واژگان بیان کرد. دغدغه مشترک اکثر زبان آموزان روان صحبت کردن به زبان انگلیسی است و بهترین راه برای حل این مشکل “تقویت دایره لغات” می‌باشد.

۳ دلیل قانع کننده برای حفظ واژگان انگلیسی

داشتن دایره لغات گسترده سه مزیت اصلی دارد:

  • زبان آموزان می‌توانند خودشان را بهتر بیان کنند: دانستن کلمات بیشتر به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا جملاتشان را با دقت بیشتری انتخاب کنند و ارتباط مؤثرتر و دقیق‌تری را با دیگران برقرار کنند.
  • از نظر آکادمیکی خودشان را توانمندتر کنند: هر چقدر زبان‌آموزان کلمات بیشتری در اختیار داشته باشند نه تنها مهارت بهتری در خواندن پیدا می‌کنند بلکه درک مطلب آن‌ها بهتر می‌شود؛ در نتیجه انگیزه بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی پیدا می‌کند. هر چقدر زبان آموزان بیشتر بخوانند بیشتر یاد می‌گیرند و هر چقدر بیشتر بیاموزند به دستاوردهای بیشتری می‌رسند؛ بنابراین در طولانی مدت تقویت دایره لغات نه تنها مهارت گفتاری بلکه مهارت خواندن، شنیدن و نوشتن را هم بهبود می‌بخشد.
  • زیباتر زندگی کنند: با تهیه پکیج لغات انگلیسی بعد از مدتی می‌توانید به راحتی در شبکه‌های اجتماعی بگردید و لذت خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی، تماشای تلویزیون یا سفر به کشورهای مختلف را تجربه کنید و هیچ چیزی به نظرتان دلهره آور نرسد.
نکته مؤثر برای آموزش زبان انگلیسی
نکته مؤثر برای آموزش زبان انگلیسی

10 نکته مؤثر برای آموزش زبان انگلیسی

اگر اهمیت یادگیری زبان انگلیسی به ویژه واژگان را درک کرده‌اید پس به دنبال راهی هستید که بتوانید این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما آورده‌ایم:

1.     اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خودتان تعیین کنید

یادگیری واژگان یک فرآیند است ست و چیزی فراتر از به خاطر سپردن تعریف یک کلمه می‌باشد؛ بنابراین زبان آموزان باید این کار را به‌صورت درست و اصولی انجام دهند و صرفاً به دنبال حفظ فهرست طولانی واژگان به تنهایی نباشند.

2.     ایده‌های جذاب برای یادگیری آسان واژگان انگلیسی

  • کلمات را بارها تکرار کنید.
  • کلمات را در گروه‌های جداگانه قرار دهید.
  • تصاویر را تجسم و آن‌ها را به کلمات تبدیل کنید.
  • خود را با استفاده از کلمات در تمرین گفتاری یا نوشتاری آزمایش کنید.
  • کلمات و تعاریفی را بنویسید که استفاده از آن‌ها برایتان دشوار است.

زبان انگلیسی محدود به واژگان نمی‌شود بلکه عبارات تحت‌اللفظی و اصطلاحاتی خاصی دارد که به وفور در مکالمه به کار می‌روند. برای درک بهتر کلمات توصیه می‌کنیم تمرکزتان را روی موارد زیر بگذارید:

  • املای صحیح یک کلمه
  • تلفظ صحیح
  • ترکیب کلمات
  • کلمات مرتبط
  • زمینه و کاربردهای آن

3.     عاقلانه انتخاب کنید

زبان انگلیسی واژگان بسیار زیادی دارد اما معمولاً برخی از کلمات نسبت به سایرین بیشتر استفاده می‌شوند، برخی از کلمات صرفاً در حوزه‌های فنی و آکادمیکی کاربرد دارند و برخی از آن‌ها در گفتگوهای روزمره استفاده می‌شوند؛ به همین علت شما باید تمرکزتان را روی کلماتی بگذارید که با نیازتان مرتبط‌تر است.

4.     خودتان را به خواندن تشویق کنید

مطالعه علاوه بر اینکه شما را در معرض کلمات جدید قرار می‌دهد به شما اجازه می‌دهد تا کلمات را در زمینه یاد بگیرید. پیشنهاد ما این است که قبل از این که به دنبال خرید پکیج آموزش زبان انگلیسی باشید ابتدا دایره لغاتتان را از طریق مطالعه افزایش دهید. شما می‌توانید با روزانه ۱۰ دقیقه مطالعه کتاب‌ها مجلات روزنامه یا سایت‌های مختلف در طولانی‌مدت دایره لغات متنوعی را برای خودتان بسازید.

به‌صورت تکه‌تکه واژگان را حفظ کنید
به‌صورت تکه‌تکه واژگان را حفظ کنید

5.     کلمات را به تنهایی یاد نگیرید

یک کلمه به تنهایی می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد با این حال هنگامی که در کنار کلمات مختلف قرار می‌گیرد معنی‌اش تغییر می‌کند؛ به همین علت بهترین راه این است که کلمات را در جمله یاد بگیرید.

6.     به‌صورت تکه‌تکه واژگان را حفظ کنید

اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که مردم هنگام صحبت با یکدیگر به جای استفاده از کلمات واحد از اصطلاحات خاصی استفاده می‌کنند؛ پس شما هم می‌توانید واژگان جدید را در قالب این اصطلاحات یاد بگیرید.

7.     از ابزارهای آنلاین و رایگان استفاده کنید

آیا تصمیم گرفته‌اید به جای تهیه پکیج لغات زبان انگلیسی این مهارت را به‌صورت رایگان و از طریق بازی‌ها یاد بگیرید؟ پس مزایای زیر را بخوانید:

  • بازی‌ها یک روش سرگرم کننده برای یادگیری زبان هستند.
  • بازی‌ها فقط برای بچه‌ها نیستند. بر اساس تحقیقات انجام شده بزرگسالانی که زبان انگلیسی را از طریق بازی یاد می‌گیرند اطلاعات را بهتر به خاطر می‌سپارند.
  • بازی‌ها طیف وسیعی از مهارت‌های زبانی را پوشش می‌دهند. شما می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری speaking، reading، writing و listening استفاده کنید.
  • بازی‌ها به شما اجازه می‌دهند تا خارج از چارچوب سنتی کلاس‌های درسی، زبان انگلیسی را یاد بگیرید.
  • آن‌ها محیط رسمی کلاس درس را از بین می‌برند و به شما اجازه می‌دهند تا در محیط خانه این مهارت را یاد بگیرید.
  • بازی‌ها علاوه بر اینکه شما را به کارهای تیمی تشویق می‌کنند باعث افزایش اعتماد به نفستان می‌شوند به عبارت دیگر به شما یاد می‌دهند تا با استرس کم‌تری این مهارت را یاد بگیرید.
  • شما می‌توانید در هر جایی بازی کنید. در حقیقت فرصت یادگیری با این روش نامحدود است.
روش یادگیری زبان انگلیسی و لغات
روش یادگیری زبان انگلیسی و لغات

درحال‌حاضر طیف وسیعی از بازی‌های وجود دارد که روش یادگیری زبان انگلیسی و لغات را به شما آموزش می‌دهد به‌عنوان مثال:

ü     Rewordable

در این بازی کارتی شما باید کلمات انگلیسی را تشخیص دهید و املای آن‌ها را یاد بگیرید.

ü     Bananagrams

این بازی شباهت زیادی به جدول کلمات متقاطع دارد و به شما املای لغات را یاد می‌دهد. شما می‌توانید این بازی را به‌صورت گروهی انجام دهید. Bananagrams به تقویت خواندن نوشتن و املا به شما کمک می‌کند.

ü     Boggle

این بازی سرگرم کننده به‌صورت تک نفره یا گروهی انجام می‌شود و هدف از آن ایجاد کلمات با اتصال حروف به یکدیگر است. در این بازی حروف مخلوط به شما نمایش داده می‌شود و بر اساس تایمر باید شروع به ساخت کلمات انگلیسی کنید. Boggle برای تشخیص و نوشتن واژگان انگلیس مفید است.

ü     Greek to Me

اگر علاقه دارید از ریشه واژگان انگلیسی را بدانید این بازی بهترین گزینه است. در Greek to Me باید به سؤالات چند گزینه‌ای جواب دهید. جذابیت بازی Greek to Me در این است که شما نه تنها یک کلمه را یاد می‌گیرید بلکه با درک ریشه کلمه می‌توانید لغات دیگر را هم راحت‌تر کنید.

ü     Word Whomp

اگر به دنبال یادگیری مهارت نوشتاری و املای انگلیسی هستید Word Whomp را انتخاب کنید. در این بازی ۲ دقیقه و نیم مهلت دارید تا هر کلمه را بیان کنید. در صورتی که لغات نادرست زیادی را حدس بزنید بازی تمام می‌شود.

ü     ABC Countdown

این بازی در سطح ابتدایی و برای بخاطر سپردن الفبای انگلیسی کاربرد دارد. ABC Countdown بهترین فرصت برای یادگیری لغات زبان انگلیسی است.

8.     کلمات را به کار ببرید

شما باید در موقعیت‌های مختلف از واژگانی که آموخته‌ای استفاده کنید. هر چه قدر این کار را بیشتر انجام دهید لغات را برای مدت بیشتری به خاطر می‌سپارید.

9.     لغات را به‌طور فعال پردازش کنید

شما می‌توانید نموداری از کلمات جدیدی که آموخته‌اید را روی دیوار اتاقتان آویزان کنید و هر بار که واژه جدیدی را آموختید روی آن نمودار ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا هر زمان که به‌طور ناخودآگاه نگاهتان به آن نمودار افتاد کلمات در ذهنتان پردازش شوند حتی می‌توانید به‌صورت هفتگی یا ماهانه خودتان را مورد آزمایش قرار دهید.

10. به دنبال یک پکیج لغات زبان انگلیسی خوب بگردید

زبان آموزان باید یاد بگیرند که بخاطر سپردن فهرست طولانی از کلمات انگلیسی راه خوبی برای یادگیری کلمات نیست. شما باید به کلمات فکر کنید و تلاش کنید تا آن‌ها را در زمینه بیاموزید. شما باید برای یادگیری کلمات جدید وقت بگذارید، آن‌ها را در فرهنگ لغت جستجو کنید و معنی درستشان را یاد بگیرید. البته استفاده از منابع مفید و فرهنگ لغت آنلاین هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

پیشنهاد ما این است که  پکیج مکالمه زبان انگلیسی (پکیج آمپول مکالمه انگلیسی و ۱۰۰۰ لغت) را تهیه کنید تا واژگانی را حفظ کنید که برای شما کاربردی‌تر هستند، عبارات و اصطلاحاتی را یاد بگیرید که نه تنها در موقعیت‌های مختلف به کارتان می‌آیند بلکه شما را برای هر آزمون یا کنکوری آماده می‌کنند.

منبع: سایت استاد مرتضی جاوید