یوگا یکی از بهترین ورزش‌ها برای افزایش تمرکز و سلامت روان و حتی عضلات بدن است. اهمیت یوگا زمانی بیشتر می‌شود که مجبور باشید برای مدتی بدون حرکت بر روی صندلی هواپیما بنشینید. در این صورت ممکن است فکر کنید برای انجام حرکات کششی باید منتظر فرود هواپیما باشید و نتوانید در هنگام پرواز ورزش کنید. در صورتی که این عقیده کاملا اشتباه بوده و کارشناسان زیادی توصیه می‌کنند نه تنها باید در سفرهای طولانی مدت، بلکه در زمان‌های کوتاهی که مجبور به نشستن هستیم، ورزش کنیم. اما چگونه؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه‌ی مطلب با ما همراه شوید.

ورزش-در-هواپیما
ورزش-در-هواپیما

یوگا در هواپیما چه ضرورتی دارد؟

نباید فراموش کرد که یوگی‌ها (افرادی که یوگا کار می‌کنند) آموزش دیده‌اند تا در سخت ترین شرایط هم تمرکز خود را حفظ کنند. اگر شما هم اهل یوگا هستید، می دانید که در کلاس‌های یوگا یاد می‌گیریم تا بدون توجه به شرایط بیرون روی فضای درونی خود تمرکز کنیم. هر چند روی صندلی یک هواپیما انتظار انجام حرکات کششی سنگین نمی‌رود، اما می‌توانید روی ذهن خود کار کرده و حتی با کمربند بسته نیز، سفری به درون خود داشته باشید. در ادامه به چند حرکت مناسب برای مسافران هواپیما اشاره می‌کنیم.

حرکت گربه-گاو

بهترین راه برای به دست آوردن اندکی فضا حتی در یک مکان متحرک، تنفس است و اضافه کردن چند حرکت به آن می‌تواند به مثابه یک آرام بخش برای سیستم عصبی عمل کند. وقتی که تحت فشار هستیم(که در دنیای امروز سفر اجتناب ناپذیر می نماید)، بدن؛ خود را برای مبارزه یا رها شدن آماده می‌کند. این یعنی بدن نیاز به حرکت دارد که البته وقتی روی صندلی یک هواپیما نشسته‌اید، یک چالش بزرگ به شمار می‌آید. به عنوان مثال تصور کنید در یکی از محبوب‌ترین مسیرهای هوایی مانند بلیط هواپیما مشهد کیش (ghasedak24.com/search/flight/MHD-KIH) هستید و از نشستن بر صندلی‌های هواپیما خسته شده‌اید. برای فرار از این وضعیت حرکن گربه گاو انتخاب بسیار مناسبی‌ست. این حرکت ستون فقرات و شانه های شما را آزاد می‌کند و با کمک به تنفس بیشتر، از استرس و خستگی می‌کاهد.

برای انجام این حرکت کافی‌ست تا بازوهای خود را به موازات گوش هایتان بالا برده، آرنج‌های خود را خم کرده و انگشتان خود را پشت سرتان گره بزنید. سپس قسمت بیرونی بازوهای خود را به سمت گوش هایتان در آغوش گرفته تا تأثیر آن متوجه قسمت بالای کمر شود. پاهای خود را به اندازه عرض ران از یکدیگر باز کنید، با دم ستون فقرات خود را قوس داده و قفسه سینه خود را بالا بیاورید. دست های خود را پشت سرتان به آرامی فشار دهید تا در کشش و انقباض را در گردن خود احساس کنید. با بازدم ستون فقرات خود را گرد کرده و آرنج هایتان را به زانوهایتان نزدیک کنید. این کار را 10 بار تکرار کرده و در صورت نیاز در تمام طول پرواز انجام دهید.

حرکت چرخش نشسته

نشستن برای یک مدت طولانی بدون حرکت، به ستون فقرات شما فشار می‌آورد. چرخیدن پادزهر خوبی است که از طریق فرستادن خون تازه به دیسک های میان مهره‌ها، باعث ایجاد حرکت در ستون فقرات می‌شود.

برای انجام این حرکت با پاهای خود که روی زمین قرار گرفته اند، آغاز کرده و آنها را به اندازه عرض ران از یکدیگر جدا کنید. ساعد دست راست خود را روی آرم رست قرار داده و دست چپ خود را روی لبه بیرونی ران پای راست تان بگذارید. با دَم، سون فقرات خود را کشیده و با بازدم، دست چپ خود را روی بخش بیرونی ران پای راست خود فشار داده و بچرخید. برای چرخش عمیق‌تر از تنفس و بازوهای خود استفاده کرده و به اندازه 10 تا 15 بار دم و بازدم این حالت را حفظ کنید. در انتهای آخرین بازدم نیز ستون فقرات خود را به وسط برگردانده و دو طرف خود را بچرخانید.

حرکت عقاب

هر چند از ما خواسته شده که روی صندلی های خود بمانیم، اما این به معنای آن نیست که زندانی هستیم. حرکت نشسته عقاب به ویژه برای کشش بخش های بیرونی ران و قسمت بالای پشت شما (پایین تر از گردن) مفید است.

حرکت عقاب
حرکت عقاب

برای انجام این حرکت ران راست خود را محکم روی ران چپ تان فشار دهید. اگر می‌توانید، پای راست خود را پشت مچ پای چپتان گره کنید. دست های خود را به اندازه ارتفاع شانه به سمت جلو دراز کرده و آرنج چپ خود را روی آرنج راست قرار دهید. می‌توانید یا پشت دست ها را به یکدیگر فشار داده و یا یک بار دیگر دست ها را در منطقه ساعد به یکدیگر گره کرده، به نحوی که کف دست هایتان را لمس کنید. در حالی که ساعد خود را به سمت صندلی جلوی خود دراز می کنید، آرنج های خود را بالا نگاه دارید. قفسه سینه خود را به سمت بالا بکشید تا عضلات پشت شما باز شود. اگر انجام این حرکت به صورت کامل برای شما ممکن نیست، می‌توانید بازوهای خود را دور شانه هایتان گره کنید؛ گویی که خود را در آغوش گرفته‌اید. تا 15 شماره در این حالت بمانید و سپس این حرکت را برای سمت دیگر تکرار کنید.

حرکت چرخش گردن و کشش جانبی

تنها نشستن در هواپیما باعث ایجاد سفتی در عضلات نمی‌شود، بلکه حتی بلند کردن و جابجایی چمدان ها و کیف ها نیز سبب بروز چنین عارضه‌ای می‌شود. حتی اگر چمدان‌ها را تحویل قسمت بار دهید هم کیف‌های روی شانه‌های شما، به گردن و پشت فشار وارد می‌کنند. پس اگر از هرکدام از ایرلاین‌های داخلی مانند ماهان ایر، قشم ایر، ایران ایرتور و… بلیط هواپیما خریداری کردید، بهتر است از این حرکات ورزشی غافل نشوید.

برای انجام این حرکت روی صندلی‌تان به آرامی به سمت جلو خم شوید، به نحوی که سرتان به هد رست جلویی برخورد نکند. شانه های خود را آویزان کرده و 10 مرتبه، شروع به چرخش گردن خود در یک جهت کرده و بعد جهت را عوض کنید. سپس دست چپ تان را به سمت گوش راست خود برده، به آرامی گوش سمت چپ خود را به سمت شانه راست تان کشیده و سمت دیگر گردن را آزاد کنید. برای 10 تا 15 دم و بازدم، در این حالت بمانید و سپس همین کار را برای سمت دیگر تکرار کنید. مراقب باشید که هیچ گونه حرکت ناگهانی در این حالت انجام ندهید.

اگر تمایل دارید حس رهایی را به شیوه دیگری تجربه کنید (برای مثال حرکت دادن چانه به سمت بالا یا پایین پیش از کشش طرفین بدن، می‌تواند یک حرکت متفاوت باشد)، اول به حالت صاف و عمود نشسته و قبل از اینکه گوش خود را به سمت شانه تان بکشید، حالت سرتان را مجددا تنظیم کنید.

حرکت نیمه لوتوس (نیلوفر آبی ساده)

هیچ چیز به اندازه نشستن طولانی مدت باعث سفت شدن ران‌ها نمی‌شود. انجام حرکت نیمه لوتوس بهترین راه برای ایجاد حس رهایی در قسمت بالایی ران است که در اثر نشستن طولانی مدت، سفت و ضعیف می‌شود.

حرکت نیمه لوتوس
حرکت نیمه لوتوس

برای انجام این حرکت پاهای خود را به عرض ران از یکدیگر باز کنید. زانوی پای راست خود را به سمت قفسه سینه کشیده و مچ آن را تا جایی که می‌توانید به ران پای چپ نزدیک کنید. بخش کناری پای راست شما باید درست در بالای پای چپ تان قرار گیرد. می‌توانید به صورت عمودی و صاف نشسته و قفسه سینه خود را به سمت بالا بکشید. تا 30 شماره دم و بازدم در این حالت بمانید و سپس پای خود را عوض کنید.

توصیه می‌کنیم در سفرهای هوایی خود از ورزش یوگا و حرکات گفته شده غافل نشوید تا سفری بهتر و آرام‌تری را تجربه کنید. برای خرید بلیط آن نیز می‌توانید از آژانس مسافرتی قاصدک24 کمک بگیرید که تمامی خدمات سفر را به صورت آنلاین ارائه می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید رزرو بلیط هواپیمای خود را در هر مسیری با سایت قاصدک24 به انجام برسانید و در کمترین زمان آن را دریافت کنید. از محبوب‌ترین مسیرهای هوایی که همواره شامل تخفیف نیز می‌شوند می‌توانیم به پرواز شیراز مشهد قاصدک24 ، پرواز تهران کیش، پرواز مشهد اصفهان، اهواز تهران و… اشاره کنیم. ایرلاین‌های زیادی این پروازها را پشتیبانی می‌کنند که می‌توانید تمامی آن‌ها را از طریق قاصدک24 خریداری کنید. افزون بر این موارد امکان رزرو هتل، تور مسافرتی و بیمه مسافرتی نیز در این مجموعه وجود دارد که در قیمت‌ها و امکانات متنوع عرضه می‌شوند.

سوالات متداول در مورد : آشنایی با ورزش یوگا و اهمیت ضروری آن در سفرهای هوایی!

  • یوگا در هواپیما چه ضرورتی دارد؟
    • یوگی‌ها (افرادی که یوگا کار می‌کنند) آموزش دیده‌اند تا در سخت ترین شرایط هم تمرکز خود را حفظ کنند. اگر شما هم اهل یوگا هستید، می دانید که در کلاس‌های یوگا یاد می‌گیریم تا بدون توجه به شرایط بیرون روی فضای درونی خود تمرکز کنیم. هر چند روی صندلی یک هواپیما انتظار انجام حرکات کششی سنگین نمی‌رود.
      یوگا یکی از بهترین ورزش‌ها برای افزایش تمرکز و سلامت روان و حتی عضلات بدن است. اهمیت یوگا زمانی بیشتر می‌شود که مجبور باشید برای مدتی بدون حرکت بر روی صندلی هواپیما بنشینید. در این صورت ممکن است فکر کنید برای انجام حرکات کششی باید منتظر فرود هواپیما باشید و نتوانید در هنگام پرواز ورزش کنید. در صورتی که این عقیده کاملا اشتباه بوده و کارشناسان زیادی توصیه می‌کنند نه تنها باید در سفرهای طولانی مدت، بلکه در زمان‌های کوتاهی که مجبور به نشستن هستیم، ورزش کنیم