زبان‌های برنامه نویسی متعددی وجود دارد که هر کدام با توجه به مزایا، معایب و کاربردشان مورد توجه قرار گرفته اند. یکی از زبان‌های محبوب و سطح بالا و شی گرا که کاربرد بسیار زیادی نیز دارد، زبان برنامه نویسی پایتون است. در مقاله دانلود کتاب پایتون منابع آموزشی مهم این زبان را معرفی خواهیم کرد. اگر وارد سایتی می‌شوید و در بین کتاب‌ها، PDFها و فیلم‌های مختلف آموزشی پایتون سردرگم می‌مانید با این پست کاربردی همراه ما باشید.

مقدمه

شاید وقتی نام پایتون را شنیدید با خود فکر کردید که یک زبان برنامه نویسی سخت و پیچیده است. اما باید بگوییم که پایتون زبانی قدرتمند، سطح بالا، شی گرا و جزو زبان هایی است که یادگیری آن آسان است. برای کسانی که در زمینه زبان‌های برنامه نویسی، مخصوصاً زبان برنامه نویسی پایتون مبتدی هستند، انتخاب کتاب آموزشی کامل و مفید سخت است. گزینه هایی برای انتخاب کتاب برنامه‌نویسی خوب وجود دارد که باید قبل از انتخاب و دانلود کتاب پایتون آن‌ها را در نظر گرفت.

اول اینکه کتابی که در مورد پایتون انتخاب می کنید، باید به زبانی ساده و روان نوشته شده باشد و دارای آموزش‌های مفید مثل فعالیت، تمرین و مثال‌های مختلف باشد تا بتوان در جهت یادگیری درست از آن استفاده کرد. در انتخاب کتاب پایتون به این نکته توجه کنید که کتاب، توضیح کامل و مناسبی در مورد مفاهیم پایه این زبان داشته باشد که فرد به آسانی آن را فرا گیرد و مطالب نوشته شده در آن به‌ روز باشد.

دانلود کتاب پایتون + دانلود فیلم آموزش پایتون
دانلود کتاب پایتون + دانلود فیلم آموزش پایتون

البته پیشنهاد ما برای مبتدیان و تازه کارها استفاده از فیلم های آموزشی پایتون است. برای نمونه می توان با آموزش‌های برنامه نویسی فرادرس، زبان برنامه نویسی پایتون را به صورت کاملاً کاربردی یاد گرفت.

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون زبانی چند منظوره و شی گرا است که در سال 1991 طراحی و منتشر شده است. طبق آمارها زبان برنامه نویسی پایتون در سال‌های اخیر جزو زبان های محبوب و برتر بوده است. از این زبان برنامه نویسی در توسعه وب، نرم افزار، ریاضیات و غیره استفاده می‌کنند. از دلایل طراحی زبان پایتون خوانایی بالای کد است به طوری که برنامه نویس می‌تواند پروژه‌های کوچک و بزرگ ایجاد کند.

اگر بخواهیم چندمنظوره بودن پایتون را توضیح دهیم باید بگوییم که در هر کجا که از داده ها، محاسبات ریاضی و یا کد استفاده شود، کاربرد دارد. از نقاط قوت پایتون این است که کدهای نوشته شده بیشتر به زبان انسان نزدیک است و کد نویسی در پایتون نسبت به زبان های دیگری مانند جاوا در زمان کمتری نوشته می‌شود. در زبان پایتون بلوک های کد در { } آکولاد نوشته نمی‌شود.

زبان پایتون ساختاری ساده و جذاب دارد و یادگیری آن نسبتاَ آسان است. این زبان به نسبت زبان های دیگر مانند جاوا و سی پلاس پلاس سختی کمتری دارد و به همین جهت گزینه مناسبی برای شروع آموزش برنامه نویسی برای دانش آموزان، دانشجویان و علاقمندان به برنامه نویسی می‌باشد.

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون زبان برنامه نویسی پرکاربردی است که می توان از آن در حوزه های مختلف استفاده کرد. به دلیل وجود کتابخانه های متعدد و قابلیت ادغام با سایر زبان ها، پایتون را به یک زبان کاربردی تبدیل کرده است. در ادامه به چند مورد از کاربردهای زبان پایتون می پردازیم:

1- طراحی سایت: بیشتر مدیران سایت با چالشی روبه رو هستند که از کدام زبان برنامه نویسی برای طراحی وب سایت استفاده کنند؟ عده ای با زبان php یا asp به توسعه وب می پردازند. در این میان پایتون نیز از قدرت بالایی برخوردار است و دارای فریم ورک های قدرتمندی مثل دی جنگو (Django) یا Flask است که باعث شده پایتون زبان محبوب در زمینه طراحی سایت باشد.

2- یادگیری ماشین: با پیشرفت علم و تکنولوژی یادگیری ماشین در صنایع و بیشتر کسب و کارها کاربرد دارد و کارهای بزرگ و تصمیمات تاثیر گذار در دنیای امروز، با استفاده از پردازش های به دست آمده از یادگیری ماشین است. زبان پایتون نیز از قافله عقب نمانده و با رشد جامعه کاربری ،برای فعالیت های یادگیری ماشین بستر مناسبی فراهم کرده است.

3- ساخت نرم افزارهای موبایل: شاید بیشتر افراد بر این تصور باشند که فقط با اندروید می توان اپلیکیش موبایل تولید کرد. اما همانطور که گفتیم پایتون زبان چند منظوره است و گزینه مناسبی برای این کار می‌باشد. برنامه نویسان با استفاده از فریم ورک کیوی (kivy) اقدام به تولید نرم افزارهای موبایل می‌کنند.

4- داده کاوی و پایتون: از جذاب ترین و مهم ترین شاخه های علوم کامپیوتر داده کاوی است. تحلیل و تفسیر داده ها اطلاعات سودمندی در اختیار افراد قرار می‌دهد. الگوریتم‌های مختلفی برای داده کاوی موجود است اما زبان برنامه نویسی پایتون بهترین زبان برای داده کاوی است. همچنین این زبان کتابخانه های قدرتمندی در این زمینه دارد.

5- ساخت بازی‌های کامپیوتری: برای ساخت بازهای کامپپیوتری، زبان های برنامه نویسی و موتورهای بازی پیشرفته ای وجود دارد اما پایتون نیز با وجود کتابخانه های قدرتمند و رایگان در این زمینه به رقابت می‌پردازد.

فریم ورک های پایتون
فریم ورک های پایتون

فریم ورک های پایتون

در ادامه دانلود کتاب پایتون بهتر است نگاهی به فریم ورک های پایتون داشته باشیم. در ادامه چند فریم ورک معروف از پایتون را مشاهده می کنید.

  1. فریم ورک جنگو Django
  2. فریم ورک فلسک Flask
  3. فریمورک ناهمزمان Aiohttp
  4.  فریم ورک Cherrypy
  5. فریم ورک Pyramid

 

 

مراجع مهم دانلود کتاب پایتون

در این بخش می‌خواهیم چندین کتاب با ارزش و مهم درباره زبان برنامه نویسی پایتون را به شما معرفی کنیم که میتوانید در صورت نیاز به دانلود کتاب پایتون با جستجوی نام این کتاب ها در گوگل آن به راحتی آن ها را دانلود کنید. کتاب‌های معرفی شده به گونه ای نوشته شده اند که هم برای افراد مبتدی و هم برای کسانی که در برنامه نویسی پایتون تازه کار هستند، مفید باشد. در این کتاب‌ها ابتدا مبانی پایه و اولیه آورده شده و در بخش‌های بعدی مفاهیم کلی برنامه نویسی و نحوه اجرای آن ها در پایتون بررسی می‌شود.

1- کتاب Learn Python, Break Python

کتاب Learn Python, Break Python
کتاب Learn Python, Break Python

اولین کتابی که در مقاله دانلود کتاب پایتون قصد معرفی آن را داریم، کتاب برنامه نویسی برای تازه کارها است. این کتاب یک مقدمه عملی برای زبان برنامه نویسی پایتون است که برای افرادی نوشته شده است که هیچ تجربه ای در زمینه برنامه نویسی ندارند. علاقمندان به برنامه نویسی باید از یک جایی شروع کنند. این کتاب دارای انواع مثال‌ها و تمرین ها می باشد. اگر از قبل با زبان برنامه نویسی آشنایی ندارید و می خواهید اولین قدم را با یادگیری پایتون بردارید، ممکن است مطالب این کتاب در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. همه می توانند با کمی زمان و کمی صبر برنامه نویسی را یاد بگیرند. این کتاب با مقدمه ای از برنامه نویسی شروع می‌شود و از طریق مثال‌ها و تمرین‌ها، با معرفی عناصر پایتون نشان می‌دهد که کجا می‌توان از آنها استفاده کرد.

2- کتاب The Hitchhiker’s Guide to Python

در بخش اول این کتاب درباره راه اندازی پایتون سخن گفته شده و پیشنیازهای نصب پایتون را تک به تک توضیح داده است. در بخش دوم بر محیط توسعه پایتون ( IDE ) و بهترین ابزارهایی که برای نوشتن کد پایتون در دسترس هستند تمرکز دارد. بخش سوم شامل توضیحات در مورد بهترین روش‌ها برای نوشتن کد پایتون است. در بخش های بعدی نیز به راهنما و نحوه به اشتراک گذاری کد پایتون پرداخته است.

کتاب Beyond the Basic Stuff with Python
کتاب Beyond the Basic Stuff with Python

3- کتاب Beyond the Basic Stuff with Python

در این کتاب نیز مجموعه ای ساده از دستورات پیشرفته و نکات مهم برای نوشتن کدهای خوانا وجود دارد. یاد می‌گیرید که چگونه مهارت‌های برنامه نویسی خود را با استفاده از ابزارهایی مانند فرمت کننده های کد، چک کننده ها، لینترها و کنترل نسخه افزایش دهید. سپس به مستندات، سازماندهی و اندازه‌گیری عملکرد و همچنین طراحی شی‌گرا و تحلیل الگوریتم Big-O که معمولاً در مصاحبه‌های کدنویسی استفاده می‌شود، می‌پردازد. مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید، توانایی برنامه‌نویسی خواننده را نه فقط در پایتون، بلکه در هر زبانی افزایش می‌دهد.

کتاب Beyond the Basic Stuff with Python
کتاب Beyond the Basic Stuff with Python

در این کتاب به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • سبک کدنویسی و نحوه استفاده از ابزار قالب‌بندی خودکار Python’s Black برای کد خواناتر
  • اشکال زدایی و نحوه تشخیص آنها با تحلیلگرهای استاتیک
  • چگونه فایل ها را در پروژه های کد خود با ابزار قالب Cookiecutter ساختار دهید
  • تکنیک های برنامه نویسی تابعی مانند لامبدا و توابع درجه بالاتر
  • چگونه سرعت کد خود را با ماژول های timeit و cProfile داخلی پایتون نمایه کنید
  • علم کامپیوتر پشت آنالیز الگوریتم Big-O
  • چگونه نظرات و رشته های اسناد خود را آموزنده کنیم و هر چند وقت یکبار آنها را بنویسیم
  • چگونه در برنامه نویسی شی گرا کلاس ایجاد کنیم و چرا از آنها برای سازماندهی کد استفاده می شود

در پایان کتاب، تفکیک کد منبع دقیق دو بازی خط فرمان کلاسیک، برج هانوی (یک پازل منطقی) و چهار در ردیف (یک بازی دو نفره کاشی‌ریزی) را خواهید خواند. البته هیچ کتابی به تنهایی نمی تواند شما را به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل کند. اما مهارتتان را در زمینه برنامه نویسی بهبود می‌بخشد.

 

 

4- کتاب Invent Your Own Computer Games with Python, 4th Edition

کتاب Invent Your Own Computer Games with Python, 4th Edition
کتاب Invent Your Own Computer Games with Python, 4th Edition

در این کتاب خواننده با چگونگی ساخت بازی های کامپیوتری با پایتون آشنا می‌شود. با خواندن این کتاب یاد خواهید گرفت که چگونه به زبان پایتون برنامه نویسی کنید. هر فصل کد منبع کامل یک بازی جدید را به شما نشان می‌دهد و سپس مفاهیم برنامه نویسی را از مثال ها آموزش می بینید. بازی ها عبارتند از: Guess the Number، Hangman، Tic Tac Toe و Reversi. این کتاب همچنین مقدمه ای برای ساخت بازی با گرافیک دو بعدی با استفاده از فریم ورک Pygame نیز دارد. در کتاب معرفی شده مقدمه‌ای عالی برای Python و یک مقدمه خیلی خوب برای ساخت بازی های نسبتاً ساده وجود دارد.

5- کتاب Boxes: Your Second Python Book

کتاب Boxes: Your Second Python Book
کتاب Boxes: Your Second Python Book

برای بهره مندی از این کتاب دانش اولیه زبان برنامه نویسی پایتون لازم است. در این کتاب بیشتر نحوه نمایش کد و مثال هایی که پیرامون موضوعات شبکه ساخته شدند را پوشش می‌دهد. به موضوعات اصلی در پایتون پرداخته شده است. این کتاب توسط ناتاشا سامویلنکو نوشته شده است.

6- کتاب آموزش گام به گام برنامه نویسی پایتون

کتاب آموزش گام به گام برنامه نویسی پایتون
کتاب آموزش گام به گام برنامه نویسی پایتون

کتاب دیگری که در ادامه مقاله دانلود کتاب پایتون معرفی میکنیم کتاب آموزش گام به گام برنامه نویسی پایتون است. این کتاب توسط جواد وحیدی و رمضان عباس نژادورزی نوشته شده است که به آموزش زبان برنامه نویسی پایتون پرداخته است. کتاب پایتون در هشت فصل ارائه شده است. فهرست مطالب موجود در این کتاب به شرح زیر می‌باشد:

فصل 1: آشنایی اولیه با زبان برنامه نویسی پایتون

فصل 2: ساختار تصمیم و تکرار در پایتون

فصل 3: توابع در پایتون

فصل 4: آرایه ها و بسته در پایتون

فصل 5: رشته ها در پایتون

فصل 6: لیست ها، دیکشنری ها و مجموعه ها در پایتون

فصل 7: کلاس و وراثت در پایتون

فصل 8: مبحث فایل در پایتون

7- کتاب Python 101!

کتاب Python 101!
کتاب Python 101!

در کتاب python 101 از اصول اولیه پایون شروع می‌شود. مخاطبان این کتاب افرادی هستند که قبلاً برنامه نویسی کرده اند و می‌خواهند پایتون را هم یاد بگیرند. در این کتاب علاوه بر مطالب پایه به مطالب پیشرفته نیز پرداخته است. کتاب به پنج بخش تقسیم شده است.

بخش اول: بخش اول مباحث پایه در پایتون است. در این بخش تمام اصول اولیه پایتون را یاد خواهید گرفت. از انواع پایتون (رشته ها، لیست ها، دیکشنری ها) گرفته تا دستورات شرطی و حلقه ها وهمچنین در مورد توابع و کلاس ها توضیح داده شده است.

بخش دوم: در بخش دوم صحبت از کتابخانه استاندارد پایتون شده است. به خواننده کمک می‌کند تا با کاربردهای پایتون آشنا شود. ماژول هایی که در کارهای برنامه نویسی مفید هستند مانند os, sys, logging, threads بررسی شده است.

بخش سوم: در این بخش لامبادا، اشکال زدایی در کدها و تست کد توضیح داده شده است.

بخش چهار: در بخش چهارم، نحوه نصب کتابخانه ها از فهرست بسته Python و مکان های دیگر شرح داده شده است. با easy_install و pip آشنا خواهید شد. این بخش همچنین مجموعه ای از آموزش ها خواهد بود که در آن نحوه استفاده از بسته هایی که دانلود می کنید را یاد خواهید گرفت. به عنوان مثال، شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک فایل را دانلود کنید، XML را اجرا کنید، از یک Object Relational Mapper برای کار با پایگاه داده و غیره استفاده کنید.

بخش پنجم: در آخرین بخش یاد خواهید گرفت که چگونه با استفاده از py2exe، bb_freeze، cx_freeze و PyInstaller فایل های اجرایی ایجاد کنید. در نهایت یاد می‌گیرید که چگونه با استفاده از Inno Setup یک نصب کننده ایجاد کنید.

سخن پایانی در دانلود کتاب پایتون

در پست دانلود کتاب پایتون، سعی کردیم 7 کتاب مفید که زبان پایتون را از مبتدی تا پیشرفته آموزش می‌دهد، معرفی کنیم. در ابتدای مقاله نیز توضیحات مختصری در مورد پایتون داده شد. قبل از اینکه هر زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید بهتر است با استفاده از آموزش‌های استاندارد مهارت خود را در برنامه نویسی و کد نویسی بالا ببرید. پس تنها با خواندن کتاب نمی‌توان یک برنامه نویس حرفه ای شد. برای تکمیل مهارت های برنامه نویسی خود و همچنین یادگیری کامل زبان برنامه نویسی پایتون می توانید از مجموعه آموزش برنامه نویسی فرادرس که شامل 512 ساعت فیلم آموزشی و 63 عنوان آموزشی در زمینه برنامه نویسی است، استفاده کنید.