مبلمان باغ و ویلا مانند دکوراسیون خانه و هر محل دیگر قواعد و اصولی دارد که رعایت آنها موجب می‌شود تا فضای باغ و زیبا بسیار چشم نواز و زیباتر شود. در اینترنت و شرکت‌های طراحی دکوراسیون مدل‌های بسیار متنوعی برای دکوراسیون باغ و ویلا به چشم می‌خورد اما باید نوع دکوراسیون با سبک زندگی شما و میزان بودجه‌ای که در نظر دارید متناسب باشد. در ادامه به چند نکته مهم در مورد انتخاب صندلی و مبلمان باغ و ویلا اشاره خواهیم نمود.

صندلی و مبلمان باغ و ویلا
صندلی و مبلمان باغ و ویلا

بهترین جنس مبلمان برای باغ و ویلا چیست؟

افرادی که به باغ و ویلا می‌روند تمایل دارند تا بیشتر وقت خود را در فضای باز بگذرانند و از هوای تازه و محیط سرسبز اطراف لذت ببرند، بنابراین وجود مبلمان زیبا و مناسب می‌تواند آرامش بیشتری برای افراد فراهم نماید تا افراد خانواده بتوانند ساعات طولانی در فضای باز حضور داشته باشند و اوقاتی خوب و خوشی را تجربه کنند.

مبلمان فضای باز مانند باغ، ویلا، حیاط و بالکن باید متناسب با نوع آب و هوای منطقه انتخاب شود. قطعا جنس صندلی باغی با صندلی مورد استفاده در منزل متفاوت خواهد بود. جنس صندلی‌های مخصوص فضای باز با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری بیشتری دارند اما دقت داشته باشید که هر جنس برای منطقه خاصی کاربرد دارد. به عنوان مثال صندلی‌های فلزی یا آلومینیومی برای شهرهای مرطوب مانند شمال ایران مناسب نیستند. زیرا خیلی زود زنگ می‌زنند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. همچنین اگر در مناطقی خشک و سرد زندگی می‌کنید نمی‌توانید از صندلی حصیری استفاده کنید. این جنس صندلی به علت خشکی هوا خیلی زود خشک می‌شوند و می‌شکنند.

آیا صندلی پلاستیکی برای باغ و ویلا مناسب است؟

صندلی پلاستیکی در مقابل سرما و گرما و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد اما دقت داشته باشید که صندلی پلاستیکی را نباید زیر آفتاب مستقیم قرار دهید، زیرا به مرور زمان شکننده می‌شود و ممکن است حالت خود را از دست بدهد و کج شود. بنابراین اگر در باغ یا ویلا از صندلی پلاستیکی استفاده می‌کنید حتما یک سایه بان برای میز و صندلی در نظر بگیرید.

آیا صندلی پلاستیکی برای باغ و ویلا مناسب است؟
آیا صندلی پلاستیکی برای باغ و ویلا مناسب است؟

چه نوع صندلی و مبلمان باغ و ویلا راحتی بیشتری دارند؟

مبلمانی که برای باغ یا ویلا انتخاب می‌شود علاوه بر زیبایی باید نرم و راحت باشد. ارتفاع صندلی و عمق آن در راحتی صندلی نقش بسیار موثری دارد. ارتفاع صندلی باید از زمین به اندازه‌ای باشد که در زمان نشستن پاها در راستای بدن باشند و ران‌ها موازی با زمین قرار بگیرند. ارتفاع کم صندلی موجب می‌شود تا حالت نشستن صحیح نباشد و پس از ساعتی احساس خستگی در فرد بروز خواهد کرد و ترجیح می‌دهد برخیزد. عمق صندلی نیز نباید کم باشد. صندلی باغی کمی عمیق‌تر از صندلی‌های معمولی هستند و برای استراحت و نشستن طولانی مناسب می‌باشند.

آیا استفاده از کوسن برای مبلمان باغ و ویلا کاربرد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، می‌توان برای راحتی بیشتر مخصوصا در صندلی فلزی و صندلی حصیری استفاده از تشکچه و کوسن راحتی صندلی را دو چندان خواهد کرد. کوسن‌های نرم و نازک علاوه بر راحتی زیبایی صندلی‌های باغ و ویلا را دوچندان می‌کند. رویه کوسن و تشکچه را از پارچه‌های ضخیم و محکم استفاده کنید تا اگر زیر نور آقتاب قرار گرفت رنگ و دوام خود را ازدست ندهد. معمولا پارچه‌هایی از جنس پلی استر دوام بیشتری دارند. البته باید زمانی که در باغ یا ویلا حضور ندارید کوسن‌ها را بردارید و تا در معرض آفتاب و باران قرار نگیرند.

آیا استفاده از کوسن برای مبلمان باغ و ویلا کاربرد دارد؟
آیا استفاده از کوسن برای مبلمان باغ و ویلا کاربرد دارد؟

معیار انتخاب رنگ و مدل صندلی و مبلمان باغ و ویلا چیست؟

در زمان انتخاب رنگ مبلمان باید به دکور ویلا و حیاط دقت کنید. رنگ‌های مبلمان ویلا و رویه کوسن‌ها را می‌توان با رنگ دیوارها و نرده‌ها هماهنگ کرد. معمولا بهترین رنگ برای صندلی باغی رنگ سفید است. اما برای تنوع و زیباتر کردن مبلمان می‌توانید از کوسن‌های رنگی یا طرح دار استفاده کنید. انتخاب رنگ مبلمان داخلی ویلا نیز باید متناسب با دکوراسیون داخلی ویلا صورت گیرد. برای انتخاب مبلمان داخلی به رنگ پرده‌ها و فرش دقت کنید. اگر در منزل لوازم چوبی دارید می‌توانید رنگ چوب مبلمان را همرنگ لوازم چوبی انتخاب کنید.

معیار انتخاب رنگ و مدل صندلی و مبلمان باغ و ویلا چیست؟
معیار انتخاب رنگ و مدل صندلی و مبلمان باغ و ویلا چیست؟

برای انتخاب رنگ پارچه مبلمان نیز می‌توانید از رنگ دیوار یا رنگ‌های موجود در فرش الهام بگیرید. رنگ‌های موجود در دکوراسیون باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و در کنار یکدیگر یک ترکیب زیبا را خلق کنند. هرگز از مبلمان و صندلی‌های لاکچری و شیک برای مبلمان ویلا استفاده نکنید. لوازم چوبی و مبلمان ویلا باید در عین با کیفیت بودن، راحت باشند.

برای میز ناهار خوری از صندلی‌های نرم و راحت استفاده کنید. اگر در ویلا حضور دارید قطعا برای استراحت و دور شدن از مشغله‌های زندگی است، بنابراین بیشتر به دنبال راحتی باشید تا زیبایی. برای مبلمان بالکن و باغ نیز صندلی‌های عمیق و راحت تهیه کنید و کوسن‌های نرم و رنگی بر روی آنها قرار دهید. می‌توانید از صندلی پلاستیکی استفاده کنید که هم دوام بیشتری دارند و هم نیاز به مراقبت زیاد ندارند. به خاطر داشته باشید که اندازه صندلی و مبلمان را متناسب با فضای ویلا و باغ انتخاب کنید تا در صورت نیاز به جابجایی با مشکل کمبود جا مواجه نشوید. نیازی نیست از میزهای خیلی بزرگ برای حیاط و باغ استفاده کنید. معمولا برای فضای باز یک میز کوچک و جمع و جور کافی است. جنس میز را هم جنس صندلی‌ها انتخاب کنید و تهیه چتر را فراموش نکنید.

نکاتی درباره نگهداری از صندلی و مبلمان باغ و ویلا

مبلمان باغ و ویلا باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن‌ها را به سادگی شست و تمیز کرد. برخی از اجناس مانند آلومینیوم و پلاستیک مراقبت زیادی لازم ندارند و با استفاده از آب قابل شستشو هستند. این مواد در برابر هر گونه تغییر آب و هوا مقاوم هستند و می‌توانید تنها برای تمیز ماندن بر روی آنها پارچه یا نایلونی را قرار دهید تا گرد و خاک روی آنها ننشیند.

نکاتی درباره نگهداری از صندلی و مبلمان باغ و ویلا
نکاتی درباره نگهداری از صندلی و مبلمان باغ و ویلا

اما در مورد صندلی حصیری و فلزی این موضوع کمی متفاوت است. صندلی حصیری را نمی‌توان هر بار برای تمیز کردن شست، زیرا حصیرها خشک و شکننده می‌شوند. برای مراقبت از این نوع صندلی‌ها بهتر است در زمان خروج از باغ و ویلا آنها را درون انبار یا گاراژ قرار دهید تا از باد و باران و تغییرات آب و هوایی در امان باشند. کوسن‌ها را درون ملحفه یا نایلون قرار دهید و بر روی صندلی ها نیز پارچه‌ای بکشید تا گردو خاک داخل حصیر نفوذ نکند و رنگ صندلی را تغییر ندهد.

صندلی حصیری را نمی‌توان هر بار برای تمیز کردن شست
صندلی حصیری را نمی‌توان هر بار برای تمیز کردن شست

اگر در باغ یا ویلا در منطقه‌ای مرطوب واقع شده است بهتر است کوسن‌ها را در جایی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد تا بوی نم نگیرد و کپک نزند. در زمان خروج از باغ حتما چتر و میز را جمع کنید و در گوشه‌ای قرار دهید تا در معرض باد و آفتاب قرار نگیرد.

 

سوالات متداول در مورد : صندلی و مبلمان باغ و ویلا – بهترین جنس مبلمان

  • بهترین جنس مبلمان برای باغ و ویلا چیست؟
    • مبلمان فضای باز مانند باغ، ویلا، حیاط و بالکن باید متناسب با نوع آب و هوای منطقه انتخاب شود. قطعا جنس صندلی باغی با صندلی مورد استفاده در منزل متفاوت خواهد بود. جنس صندلی‌های مخصوص فضای باز با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری بیشتری دارند اما دقت داشته باشید که هر جنس برای منطقه خاصی کاربرد دارد. به عنوان مثال صندلی‌های فلزی یا آلومینیومی برای شهرهای مرطوب مانند شمال ایران مناسب نیستند. زیرا خیلی زود زنگ می‌زنند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. همچنین اگر در مناطقی خشک و سرد زندگی می‌کنید نمی‌توانید از صندلی حصیری استفاده کنید. این جنس صندلی به علت خشکی هوا خیلی زود خشک می‌شوند و می‌شکنند.

  • آیا صندلی پلاستیکی برای باغ و ویلا مناسب است؟
    • صندلی پلاستیکی در مقابل سرما و گرما و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد اما دقت داشته باشید که صندلی پلاستیکی را نباید زیر آفتاب مستقیم قرار دهید، زیرا به مرور زمان شکننده می‌شود و ممکن است حالت خود را از دست بدهد و کج شود.