همه شما یقیناً با کسب‌وکارهای مختلفی آشنا هستید که در سطح کشور، فعالیت می‌کنند. این مشاغل متنوع، توسط فرد یا افراد خاصی اداره می‌شوند و برخی از آن‌ها از شهرت بسیاری برخوردار هستند. یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارهای مختلف این است که فعالیت خود را بر اساس قوانین و در حیطه آن دنبال کرده و ضمن انجام فعالیت‌های رسمی و قانونی با ثبت برند خود، ارزش و اعتبار بیشتری به فعالیت‌شان ببخشند. طبیعتا اعتباری که بر پایه قانون حاصل شود؛ جاودان خواهد شد و تدوام آن تضمین می‌گردد. به‌همین دلیل کسب‌وکارهای واجد شرایط، تلاش می‌کنند که بر مبنای اعتباری که از فعالیت قانونی و ثبتی آن‌ها حاصل می‌شود؛ به اهداف خود سمت و سوق ببخشند. ثبت برند و ثبت شرکت به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند که ضمن افزایش اعتبار، به رشد اقتصادی و سودآوری قابل توجهی دست پیدا کنند. ثبت رسمی برند و شرکت، مراحل قانونی خاصی دارد که لازم است با آن‌ها آشنا شوید.

/ثبت-برند/https://elisabt.ir

 

مراحل ثبت برند با الی ثبت در سال جدید
مراحل ثبت برند با الی ثبت در سال جدید

 

ثبت برند چیست؟

هر فعالیتی که به صورت قانونی انجام می‌شود قطعاً، فرآیندهای خاصی را پشت سر نهاده است. اینکه با مراحل ثبت شرکت و برند آشنا نباشید؛ اصلا چیز عجیبی نیست. مجموعه “الی ثبت” همراه و پشتیبان شما خواهد بود تا تمام فرآیندهای قانونی را برای ثبت رسمی برند خود، پشت سر بگذارید. اما قبل از اینکه راجع به مراحل اداری ثبت شرکت و برند صحبت کنیم؛ بهتر است به تعریف دقیقی از برند و ثبت آن برسیم. در تعریف برند می‌توان گفت: برند، علامت انحصاری یا نشان تجاری مخصوص هر شرکت یا کسب‌وکار است که توسط آن، شرکت به کاربران هدف معرفی می‌شود. این برندها می‌توانند یک تعامل و ارتباط مثبت بین کارفرما و کاربر هدف ایجاد کنند واعتبار و ارزش هر کسب‌وکار را نشان دهند. قطعا اعتبار برندی که زیر پرچم قوانین کشور شکل گیرد؛ ارزش‌مندتر خواهد بود‌ و شرکت‌ها می‌توانند با ثبت برند با اقتدار بیشتری به تجارت بپردازند.

برند یا لوگوی تجاری، مزیت‌های بسیار زیادی برای جامعه و کسب‌وکارها دارد. می‌توان برندسازی را مهم‌ترین فرآیند هر شرکت دانست. برای اینکه یک لوگو به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت قرار بگیرید، باید حتما به ثبت قانونی برسد. به این ترتیب شرکت شما صاحب برند خواهند شد و هیچ شرکت دیگری حق استفاده از حقوق برند شما را نخواهد داشت. ثبت برند آغاز فعالیت حرفه‌ای شما است و پس از آن با حجم زیادی از استقبال کاربران هدف مواجه می‌شوند. هرچند که دست شما در انتخاب لوگوی برند باز است و می‌توانید نام و نشانی را به دلخواه انتخاب کنید؛ اما باید اسم و یا نشانی که انتخاب می‌کنید به تأیید اداره ثبت علائم و اختراعات و در واقع اداره مربوط به ثبت شرکت و برند برسد. بنابراین برای این که برند خود را به ثبت برسانید؛ باید مراحل قانونی آن را پشت شر بگذارید. در نظر داشته باشید که هر برند ثبت شده تنها ده سال اعتبار دارد و پس از آن، باید طی شش ماه فرصتی که به شما داده می‌شود؛ زمان ثبت آن را مجدداً تمدید کنید.

شرایط ثبت برند

تمام فعالیت‌هایی که در هر شرکت یا کسب‌وکار تحت عنوان تبلیغات انجام می‌شود، سرانجام به برندسازی ختم می‌شود. این در حالی است که ثبت برند شرکت به صورت قانونی می‌تواند آمار ترافیک کسب‌وکار شما را افزایش دهد. مسئله اینجا است که ثبت یک برند، زمانی مؤثر خواهد بود که بتوانید تعامل و ارتباط عمیق و پایداری با مشتریان هدف خود برقرار کرده و آن‌ها را جذب کسب‌وکار خود کنید. در واقع یکی از شرایط لازم برای ثبت برندینگ این است که ورودی بالای تجارت شما تأیید شود. قبل از شروع پروسه ثبت کردن برند، باید مدارکی را که هویت حقیقی شما به عنوان صاحب تجارت و هویت سهامداران صاحب حقوق را تأیید می‌کند؛ آماده کنید. این اسناد واجب شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی، مجوز فعالیت، پروانه ساخت و یا جواز کسب‌وکار، مدارک آخرین ثبت تغییرات و سایر مدارک لازم می‌باشد. در کنار این مدارک باید رسید واریز حق ثبت را نیز را به اداره مالکیت معنوی تحویل دهید.

اگر بخواهیم مراحل ثبت برند را گام به گام بررسی کنیم؛ به این صورت است که ابتدا باید برند خود را انتخاب کرده و آن را از لحاظ تکراری بودن یا نبودن، مورد بررسی قرار دهیم. سپس باید در سامانه مورد نظر، درخواست خود را ثبت کرده و اسناد لازم را ارسال نماییم. پس از آن نیز باید دو آگهی مبنی بر اینکه ما برای برند مشخص شده درخواست داده و برندمان به تأیید رسیده است؛ چاپ کنیم. نهایت با ارسال گواهی پرداخت حق ثبت برندینگ، برندمان ثبت شده و گواهی آن را دریافت خواهیم کرد. لازم به ذکر است در قانون کشور ما کلمه‌ای به نام “برند” وجود ندارد و این قانون تحت عنوان “ثبت علائم تجاری” شناخته می‌شود که دقیقا همان مفهوم برندینگ را می‌رساند. در واقع برند یک واژه بیگانه در فرهنگ لغت ایرانی است. وقتی مراحل ثبت علائم تجاری را پشت سر بگذارید و گواهی آن را اخذ کنید؛ می‌توانید به راحتی تجارت خود را گسترش دهید.

 

شرایط ثبت برند
شرایط ثبت برند

 

این نکته را در نظر داشته باشید که برای ثبت برند، باید از کلمات استفاده کنید. بنابراین اصطلاح علائم تجاری نباید شما را گمراه کند؛ اما در انتخاب لوگو می‌توانید از نماد خاصی استفاده کنید. ثبت علائم تجاری یا همان برند به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ اما در مرحله آخر باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و پرونده خود را به همراه یک کپی از تمام مدارکی که قبلا در سامانه بارگذاری کرده‌اید؛ به اداره تحویل دهید تا گواهی ثبت شدن برند را دریافت کنید. طی کردن این پروسه به حداقل دو ماه زمان نیاز دارد. در این راستا “الی ثبت” به شما کمک می‌کند که بدون خطا و اشتباه سریع‌تر پروسه زمانی ثبت کردن برند را پشت سر بگذارید.‌ شما می‌توانید تمام مراحل ثبت کردن برند را به صورت حضوری در اداره ثبت علائم تجاری انجام دهید. اما اگر حوصله و وقت کافی برای این کار را ندارید می‌توانید  صفر تا صد این کار را به مشاورین الی ثبت بسپارید.

توجه داشته باشید؛ اولین مرحله برای ثبت برند، این است که اظهارنامه خود را تکمیل کنید. برای این منظور باید تخصص و تجربه کافی داشته باشید و در غیر این صورت می‌توانید از مشاورین الی ثبت کمک بگیرید. اگر کارشناسان اداره ثبت، علائم تجاری اظهارنامه شما را تأیید کنند به اطلاعتان می‌رسانند. توصیه می‌شود که حتما قبل از تکمیل اظهارنامه از مشاورین متخصص آن کمک بگیرید چون اگر اشتباهی داشته باشید؛ تمام وقت و انرژی شما هدر می‌رود و باید پروسه ثبتی را از سر آغاز کنید. برای ثبت علائم تجاری باید ثبت لوگو را نیز انجام دهید. هرچند ثبت نشان تجاری با ثبت لوگو متفاوت است اما مراحل ثبت آن‌ها تقریبا یکسان است.‌ بهتر است بگوییم ثبت لوگو مهم‌ترین مرحله در ثبت نام تجاری شما است. به این صورت که کسب‌وکار شما با یک نام تجاری مشخص، شناخته می‌شود و لوگو یادآور این نام و نشان تجاری است.

 

هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند

 

هزینه ثبت برند

هزینه ثبت کردن برند به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه ثبت نشان تجاری برای هر طبقه و هر محصول متفاوت است. به این صورت که شما علاوه بر پرداخت حق ثبت که بر اساس محصول و طبقه آن پرداخت می‌کنید؛ باید حق ثبت اظهارنامه و هزینه‌های دیگر را نیز پرداخت کنید. وقتی کارشناسان اداره مالکیت معنوی اظهارنامه شما را تأیید کنند؛ شما باید به عنوان تاجر درخواست خود را به اطلاع عموم برسانید. برای این منظور باید یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر کنید که هزینه آن به ازای رنگ، شکل و اندازه آگهی تعیین می‌شود. بعد از تأیید علائم تجاری باید یک بار دیگر این مرحله را طی کنید. یک هزینه دیگر برای ثبت لوگو وجود دارد که به عهده شما است.

ثبت شرکت

قبل از تعریف ثبت شرکت بهتر است که ابتدا با مفهوم شرکت آشنا شوید. شرکت در حقیقت به اجتماع چند شخص حقیقی و حقوقی گفته می‌شود که اهداف مشترکی دارند و همگی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. در نهایت نیز، سود حاصل از فعالیت‌های تجاری گروه بر اساس میزان سهام هر شریک بین گروه تقسیم می‌شود. ثبت شرکت به اندازه ثبت برند حائز اهمیت است. شرکت‌هایی که به صورت قانونی به ثبت می‌رسند؛ ارزش و اعتبار بیشتری می‌یایند و اعضای آن با تکیه بر قدرتی که از اعتبار آن حاصل شده به فعالیت‌های خود دقت و سرعت بیشتری می‌بخشند. نتیجه این فعالیت‌های مثبت نیز سودآوری بیشتر برای شرکت است. شرکت‌ها در دو نوع تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند. شرکت‌ تجاری حالت قراردادی دارد و شرکاء تجاری بر اساس قوانین تجاری از پیش تعریف شده، فعالیت‌های خود را سمت و سوق می‌بخشند و برای رسیدن به سود بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ثبت و تأسیس هر شرکت باید نوع آن و تعداد شرکاء مشخص شود.

/ثبت-شرکت/https://elisabt.ir

 

ثبت شرکت نیز پروسه خاص خود را دارد
ثبت شرکت نیز پروسه خاص خود را دارد

 

ثبت شرکت نیز پروسه خاص خود را دارد و باید مدارک آن را تهیه کنید. گام اول در ثبت شرکت، انتخاب یک نام مناسب است. نام پیشنهادی شما باید توسط تیم کارشناس اداره ثبت و مالیک معنوی، تأیید شود. پس از آن سه روز فرصت دارید تا مدارک لازم را برای اداره ثبت ارسال کنید. تأسیس شرکت آنچنان که فکر می‌کنید چالش برانگیز نیست. اگر هر مشکلی در این خصوص داشته باشید؛ تیم الی ثبت با مشاوره و پشتیبانی آن را مرتفع می‌سازد.‌ با توجه به این که شرایط ثبت شرکت بر اساس نوع آن مشخص می‌شود؛ باید قبل از هر چیزی شرایط کسب‌وکار و نیاز خود را مشخص کنید تا نوع شرکتی که باید ثبت کنید، برایتان مشخص شود. در اینجا لازم است با انواع شرکت‌های تجاری از جمله: شرکت سهامی عام و خاص، شرکت تعاونی، شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت با مسئولیت محدود آشنا شوید.

برای ثبت شرکت نیز باید حتما شریک یا شرکاء تجاری داشته باشید.  مدارک لازم برای ثبت هر شرکت نیز با شرکت‌های دیگر متفاوت است. بنابراین لازم است در این خصوص اطلاعات کامل داشته باشید. الی ثبت در تمام فرآیندهای ثبت شرکت همراه و پشتیبان شما است.

ثبت تغییرات شرکت

گاهی ممکن است شرکت‌های مختلف برای تحقق اهداف تجاری خود و یا رسیدن به  درجات عالی در حوزه فعالیتشان به تغییرات خاصی نیاز پیدا کنند‌. بنابراین انتظار می‌رود که امکان ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در ساختار هر شرکت، وجود داشته باشد. وقتی شرکت‌های مختلف به‌ثبت می‌رسند تحت نظارت و پشتیبانی ارگان‌های مهمی از جمله اداره ثبت شرکت قرار می‌گیرند‌. به‌همین دلیل این شرکت‌ها موظف هستند که هر گونه تغییر از جمله:  تغییر محل شرکت و آدرس، حذف یا اضافه نمودن شریک تجاری و یا تغییر شرکاء، تغییر نام شرکت، تغییر در میزان سرمایه و هر تغییر دیگر را به اطلاع اداره ثبت برسانند. معمولا برای ثبت تغییرات شرکت، جلساتی تحت عنوان مجمع عمومی عادی و فوق العاده تشکیل می‌شود تا شرکاء تجاری صورت جلسه رسمی برای هر یک از تغییرات را امضا و تأیید کرده و به اداره ثبت تحویل دهند. ثبت تغییرات شرکت نیز مانند ثبت شرکت و ثبت برند، باید مراحل قانونی خود را طی کند. شما می‌توانید با کمک مشاورین و کارشناسان الی ثبت به راحتی مراحل تغییرات شرکت خود را انجام داده و به ثبت برسانید.

 

حوزه رتبه بندی شرکت‌های مشاور و پیمانکار
حوزه رتبه بندی شرکت‌های مشاور و پیمانکار

 

الی ثبت

الی ثبت بیش از ۱۵ سال در حوزه رتبه بندی شرکت‌های مشاور و پیمانکار سابقه فعالیت دارد. شما می‌توانید برای ثبت برند، ثبت شرکت و تغییرات آن از مشاورین و کارشناسان الی ثبت کمک بگیرید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات جامع در خصوص نحوه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت، اخذ رتبه و رتبه بندی الی ثبت به سایت آن به آدرس اینترنتی https://elisabt.ir/ مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۲۶۷۱۰۶۴۶ تماس حاصل نمایید.