جوش صورت به علت مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. چربی، آلودگی و سلول‌های مرده روی سطح پوست، منافذ پوست را مسدود می‌کنند و منجر به ظهور جوش یا عفونت‌های موضعی می‌شوند.

درمان جوش صورت، روی از بین ‌بردن باکتری‌ها و خشک ‌کردن چربی‌های اضافی که منجر به بروز آکنه می‌شوند، تمرکز دارد.

درمان‌های مختلف آکنه شامل تغییر در سبک زندگی، مصرف داروهای موضعی،پماد برای جوش صورت و داروهای خوراکی و تکنیک‌های درمانی هستند. تجویز نوع روش درمانی بر اساس شرایط فردی هر شخصی متفاوت است.

برخی از این پمادها با قابلیت‌های بی نظیری که دارند قادرند تا جوش‌ در نواحی مختلف بدن همچون صورت ، شانه‌ها و پشت شانه را درمان کرده و شرایطی مطلوب را برای شما رقم بزنند.

بهترین پماد برای درمان جوش صورت چیست؟
بهترین پماد برای درمان جوش صورت چیست؟

انواع مختلف جوش‌ها

قبل از آن که به معرفی بهترین پماد برای درمان جوش صورت بپردازیم بهتر است با انواع مختلف این جوش‌ها و ساختاری که دارند آشنا شوید تا به این طریق بتوانید بهترین روند درمانی را برای خود انتخاب نموده و در مدت زمانی کمی‌از شر جوش‌های صورت خود رهایی یابید. به طور کلی ۵ نوع آکنه و یا جوش وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند.

جوش سرسفید

جوش‌های سرسفید از جمله جوش‌هایی هستند که میان مردم شیوع بیشتری داشته و بسیار خفیف هستند. شما با استفاده از مراقبت‌های پوستی مناسب می‌توانید این دسته از جوش‌های صورت خود از بین برده و شرایطی بهتر را برای خود رقم بزنید. ساختار این جوش‌ها به گونه ای است که دارای یک مرکز سفید رنگ هستند که در اطراف آن‌ها‌هاله ای قرمز وجود دارد.

جوش سرسیاه

از دیگر جوش‌های صورت می‌توان به جوش سرسیاه اشاره نمود که این نوع جوش نیز رواج بالایی داشته و بایستی در سریع ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن‌ها اقدام نمود. در حال حاضر پمادهای بسیار خوبی برای درمان این جوش‌ها وجود دارند بنابراین توصیه داریم نگران این موضوع نباشید.

جوش‌های ندولار با شدت بیشتری بر روی سطح پوست ایجاد می‌شوند
جوش‌های ندولار با شدت بیشتری بر روی سطح پوست ایجاد می‌شوند

جوش چرکی

جوش‌های چرکی زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوستی شما کاملا بسته شده و باکتری‌ها نیز در چنین فضایی رشد کنند. در چنین شرایطی سیستم ایمنی توانایی مبارزه با رشد این باکتری‌ها نخواهد داشت به همین دلیل است که اطراف جوش‌های قرمز را چرک فرا می‌گیرد. جوش‌های چرکی تفاوت بسیار زیادی با جوش‌های سرسیاه و سرسفید دارند.

جوش ندولار

جوش‌های ندولار با شدت بیشتری بر روی سطح پوست ایجاد می‌شوند و این امر موجب شده است تا افراد مستعد به این نوع جوش با عوارض بیشتری مواجه شوند. این دسته از جوش‌ها دردناک هستند چرا که در زیر پوست انسان رشد می‌نمایند.

جوش پاپول

پاپول‌ها نوع دیگری از جوش‌های صورت به شمار می‌روند که همچون ندولارها در زیر پوست انسان رشد  می‌کنند. میزان حساسیت این جوش‌ها بالا بوده و به رنگ صورتی بر روی سطح پوست بروز می‌یابند.

بهترین پمادهای درمان جوش صورت

امروزه در سطح بازار پمادهای مختلفی برای درمان جوش‌های صورت وجود دارند که هرکدام با ویژگی‌های بارز خود می‌توانند به شما کمک کنند.

محصولات ضد جوش در بازار در شکل های مختلف ارائه می شوند ازجمله کرم، ژل، لوسیون و رول اما مدل های تیوپی هم موجود است که بیشتر با نام پماد ضد جوش شناخته می شوند.

قبل از هر چیز برای درمان جوش صورت باید با دکتر متخصص پوست و مو و زیبایی مشورت کنید، چون استفاده خودسرانه از داروها برای درمان جوش صورت می تواند برای شما مشکلات زیادی مانند لک و اسکار پوستی ایجاد کند.

مواد تشکیل دهنده پماد برای جوش صورت

برای انتخاب پمادهای ضد جوش باید به ترکیبات آن توجه کنید. هر ترکیب در ضد جوش برای درمان یکی از عوامل جوش و اکنه موثر است.

مواد موثره در پمادهای ضد جوش شامل:

بنزگوگردئیل پراکسید

بهترین پمادهای ضد جوش، حاوی بنزوئیل پراکسید هستند. این ترکیب در بسیاری از کرم­ ها وژل های ضد جوش وجود دارد و برای خشک کردن جوش­ های موجود و جلوگیری از موارد جدید استفاده می­شود. بنزوئیل پراکسید باکتری­ های ایجاد کننده آکنه را از بین می­برد و جوش ها را خشک می کند

گوگرد

گوگرد ماده­ای طبیعی با بوی نا مطلوب است که در برخی از پمادهای ضد جوش، لوسیون­ها، پاک کننده ­ها و ماسک ­ها یافت می شود.

رزورسینول

رزورسینول، در ترکیبات بعضی از محصولات ضد جوش وجود دارد؛ که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌­شود.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند و یکی از مواد اولیه بسیاری از کرم های ضد جوش است.

اسید رتینوئیک

کرم ­های موضعی ضد جوش حاوی اسید رتینوئیک هم یکی از محبوب‌ترین ترکیبات پمادهای ضد جوش هستند. این اسید خاصیت ضد باکتریایی دارد و مانند آنتی بیوتیک‌ها باکتری عامل جوش را از بین می‌برد؛ و خاصیت ضد التهابی دارد.

چند نمونه از پمادهای درمان جوش صورت

در بخش‌های قبل نیز اشاره نمودیم که در حال حاضر در سطح بازار پمادهای مختلفی برای درمان جوش‌های صورت وجود دارند که هرکدام با مواد اولیه موثره برای درمان جوش صورت خود می‌توانند به شما کمک کنند.

از مهم ترین پمادهای درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پماد تتراسایکلین
  • پماد آزلادرم
  • پماد کلوبتازول
  • پماد بنزوئیل پروکساید
  • پماد رزورسینول برای جوش صورت
  • پماد سولفور ( گوگرد )
  • پماد رتین آ برای جوش صورت

جوش‌های صورت به هر فرمی که باشند باعث کاهش اعتماد به نفس و ناراحتی شخص می‌شوند. اما نگران نباشید. این جوش‌ها درمان دارند و می‌توانید برای درمان آن‌ها به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. همچنین برخی راهکارهای خانگی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از درمان جوش‌ صورت بهرمند شوید.

پماد تتراسایکلین برای جوش صورت

پماد تتراسایکلین یکی از مهم ترین آنتی بیوتیک‌های موضعی برای درمان جوش‌های صورت به شمار می‌رود که به واسطه آن می‌توانید انواع مختلفی از جوش‌ها همچون جوش‌های سرسیاه ، سرسفید ، پاپول ، ندولار و جوش چرکی را از بین ببرید. این پمادها عارض جانبی خاصی برای شما به همراه نداشته و به خوبی می‌توانند نیازمندی‌های شما را در راستای درمان جوش‌های صورت خود برآورده سازند. اثراتی که تتراسایکلین بر روی صورت دارد از یک فرد به فرد دیگری متفاوت است به همین جهت توصیه داریم حتما قبل از مصرف به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه نموده و تحت نظر این پزشکان از پماد تتراسایکلین استفاده کنید.

پماد آزلادرم برای جوش‌های صورت

یکی دیگر از پمادهای مناسب برای درمان جوش‌های صورت آزلادرم‌ها می‌باشند که اثرات قابل توجه ای در درمان ناراحتی‌های پوستی داشته و می‌توانند به راحتی آکنه‌ها را از روی سطح پوست شما از بین ببرند. این پمادها دو عملکرد کلی دارند و این دو عملکرد به گونه ای می‌باشند که اول باکتری‌ها را از بین برده سپس منافذ بسته پوستی شما را باز می‌کنند. در صورت عدم مراجعه به پزشک و مصرف نامناسب این دارو ممکن است با عوارض خاصی همچون سوزش پوست ، درد ، خارش ، درماتیت تماسی و پوسته ریزی مواجه شوید.

پماد کلوبتازول برای جوش‌های صورت

پماد کلوبتازول به عنوان نوعی استروئید بسیار قوی شناخته می‌شود که موجب کاهش سطح برخی مواد شیمیایی موجود در بدن انسان می‌گردد. وجود چنین موادی در بدن زمینه ساز بروز التهاب می‌باشد به همین جهت است برای درمان جوش‌های صورت پماد کلوبتازول را پیشنهاد می‌کنند. شما به واسطه این پمادها قادر خواهید بود تا انواع مختلفی از التهاب‌های پوستی ، اگزما ، پسوزیاریس و واکنش‌های آلرژیک را درمان نموده و به این طریق شرایط پوستی مناسبی را برای خود رقم بزنید.

پماد مگا کورت برای جوش

پماد مگا کورت یک داروی موضعی قوی است. از کورتیکواستروئیدهای موضعی نیز به عنوان استروئیدهای موضعی یاد می شود. از استروئیدهای موضعی علاوه بر مرطوب کننده ها (نرم کننده) برای درمان شرایط التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می شود. استروئید موضعی در هنگام شعله ور شدن اگزما یا درماتیت استفاده می شود.

بهترین پماد برای درمان جوش صورت چیست؟

پماد بنزوئیل پروکساید

پماد بنزوئیل پروکساید برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده جوش صورت، کمک به بازسازی پوست و کنترل تولید چربی پوست استفاده می شود.

پماد رزورسینول برای جوش صورت

بیشترین کاربرد درمانی پماد رزورسینول در از بین بردن انواع جوش های سرسیاه و سرسفید است. همچنین در مواردی از این پماد برای درمان اگزمای مزمن، پسوریازیس و هیدرآدنیت عفونی استفاده می شود.

پماد سولفور ( گوگرد )

این پماد دارای خاصیت میکروب‌ کشی، قارچ‌ کشی، ضد انگل و کراتولیتیک دارد و همچنین یک کمک کننده در درمان آکنه می باشد. این پماد به شکل صابون گوگرد نیز در بازار وجود دارد و قابل استفاده است.

پماد رتین آ برای جوش صورت

این پماد هم خاصیت لایه برداری بالایی دارد و برای درمان جوش نیز کاربرد دارد و به شکل پماد ، کپسول ، کرم و لوسیون در بازار وجود دارد.

پماد ترتینوئین برای جوش صورت

ترتینوئین یک کرم یا ژل موضعی با تجویز پزشک است. این ماده عمدتا برای درمان آکنه، پوست آسیب دیده در اثر نور آفتاب و چین و چروک‌های ظریف استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هر انسانی در طول زندگی خود، یکی از انواع جوش را در نواحی مختلف بدن خود تجربه کرده است. نکته قابل توجه درباره درمان جوش و آکنه، انتخاب بهترین روش درمان است. ما در این مقاله یک راهنمای جامع برای انتخاب بهترین پماد برای جوش(ضد جوش) برای شما آماده کردیم.

توصیه اکید ما مراجعه به پزشک متخصص پوست برای استفاده از پماد برای جوش است؛ چون باید شرایط و نوع جوش شما توسط دکتر پوست بررسی شود  متناسب با آن پماد و داروهای ضد جوش تجویز شود