یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان مقاطع فولادی، یافتن ماده اولیه مناسب و مرغوب برای تولید محصولات خود است. بدیهی است که ماده اولیه مرغوب و درجه یک بر روی کیفیت نهایی محصول اثر زیادی بر جای خواهد گذاشت. یکی از این مواد اولیه پرکاربرد که در تولید اکثر مقاطع فولادی به کار می‌رود، شمس می‌باشد. شمس فولادی در صنعت، بر اساس شکل سطح مقطع و ابعاد در سه دسته بیلت، بلوم و اسلب قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که ایران یکی از قطب‌های تولید شمس و بیلت محسوب می‌شود که سالانه مقادیر بسیاری از این محصولات را به کشورهای خارجی صادر می‌نماید و در حال حاضر جز صنایع مهمی است که بیشترین حجم تجارت جهانی را از آن خود نموده است.

همان‌طور که می‌دانید برای خریداری شمس علاوه بر قیمت و ابعاد، کارخانه تولید شمس نیز باید موردتوجه قرار گیرد تا بتوانید از هر نظر خریدی بهتر و موفقی برای خود رقم بزنید. با ارائه این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعات جامع درباره تولید کنندگان شمس فولادی در مناطق مختلف کشور در وبسایت اهن اسپات را در اختیار شما قرار دهد. با ما همراه باشید.

برترین تولیدکنندگان شمس فولادی
برترین تولیدکنندگان شمس فولادی

برترین تولیدکنندگان شمس فولادی

برخی از مهم‌ترین تولیدکنندگان شمس فولادی در ایران عبارت‌اند از:

فولاد مبارکه اصفهان

در لیست تولیدکنندگان شمس فولادی در ایران، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در صدر قرار دارد. عملیات اجرایی ساخت این کارخانه از سال 1360 شروع شد اما به دلیل هم‌زمانی با جنگ تحمیلی و حمله‌هایی که در اصفهان انجام می‌شد، موجب شد تا این مجتمع به حالت نیمه‌تعطیل درآید.

این مجتمع کار رسمی خود را در سال 1370 آغاز نمود و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این حوزه تبدیل شده است. ظرفیت تولید این کارخانه در سال نزدیک به 13 میلیون تن رسیده و این میزان تولید، قسمت عمده‌ای از نیازهای کشور را در زمینه مقاطع فولادی برطرف می‌نماید.

از جمله محصولاتی که در فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود می‌توان به لوله‌های نفت و گاز، ورق قلع اندود، شمس فولادی، ورق آجدار و … اشاره نمود.

فولاد خوزستان

دیگر کارخانه تولید شمس فولاد که در سال نزدیک به 4 میلیون تن شمس فولادی تولید می‌کند، کارخانه فولاد خوزستان می باشد. این مجتمع در نزدیک شهر اهواز قرار داشته و فعالیت خود را در زمینه تولید انواع مقاطع در سال 1363 آغاز نمود.

یکی از ویژگی‌های برجسته این کارخانه می‌توان به اجرای روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی اشاره کرد که برای اولین‌بار در کشور و در این کارخانه صورت گرفت. از جمله محصولات تولید این کارخانه می‌توان به گندله، اسلب، بلوم و … نیز اشاره نمود.

فولاد خراسان

در بین لیست تولیدکنندگان شمس، کارخانه فولاد خراسان نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه شرق کشور شناخته می‌شود.

این مجتمع در سال 1380 تأسیس شد و از چندین واحد مختلفی چون واحد گندله‌سازی، احیا مستقیم، ذوب و ریخته‌گری و نورد تشکیل شده است.

این کارخانه علاوه بر تولید شمس فولادی، محصولاتی دیگری چون میل‌گرد، آهن اسفنجی و بریکت نیز روانه بازار می‌ نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کارخانه فولاد خراسان به وب سایت آهن اسپات مراجعه نمایید.

ذوب آهن اصفهان  تولید کننده شمش فولادی
ذوب آهن اصفهان تولید کننده شمش فولادی

ذوب آهن اصفهان

تولید کننده شمش فولادی دیگری که در حال حاضر در کشور فعال بوده و تولیدات محصولات آن برای منطقه خاورمیانه اهمیت زیادی دارد، کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. این کارخانه از سال 1350 کار خود را شروع کرده و محل احداث آن در جنوب غرب استان اصفهان و در نزدیکی شهر زرین قرار دارد.

تولید شمس بیلت، نبشی، تیرآهن، ریل، میلگرد و … از فعالیت های تولیدی این کارخانه عظیم می باشد. تولیدات این مجتمع را می توانید در پروژه های عمرانی بزرگ و مهمی چون برج میلاد، نیروگاه هسته ای بوشهر، مترو تهران و … مشاهده کنید.

فولاد هرمزگان

شرکت شمش فولادی دیگری که در دوران بعد از انقلاب فعالیت خود را به طور رسمی اغاز نمود، فولاد هرمزگان است. این مجتمع با شهر بندرعباس حدود 13 کیلوکتر فاصله داشته و مساحتی بالغ بر 95 هکتار نیز به خو.د اختصاص داده است.

طرح ساخت این کارخانه در سال 1378 به تصویب رسید اما ساخت و احداث آن 10 سال به طول انجامید و بالاخره در سال 1387 افتتاح گردید.

این مجتمع می تواند 1.5 میلیون تن تختال که ضخامتی برابر 200 تا 250 میلی متر، عرض برابر 900 تا 2000 میلی متر و طولی برابر 6000 تا 12000 میلی متر را تولید و روانه بازار کند.

یکی از دستاوردهای این شرکت، به خودکفایی رساندن ایران از نظر تولید تختال عریض است. از دیگر محصولاتی تولیدی این کارخانه می توان به لوله های آب ، نفت، تختال و گاز اشاره نمود.

 

 سخن پایانی

در این مقاله از آهن اسپات دانستیم که شمس فولادی ماده اولیه برای تولید مقاطع فولادی است که به صورت اسلب، بیلت و بلوم در بازار ایران موجود است.

در این  مقاله از آهن اسپات در مورد تولیدکنندگان شمس فولادی در کشور صحبت کردیم و برخی از برترین و مطرح ترین تولید کنندگان این مقطع فولادی را به شما معرفی نمودیم.

با توجه به مطالبی که عنوان شد تولید شمس فولادی توسط کارخانه های گوناگون بر روی کیفیت و قیمت این مقطع فولادی تاثیرگذار خواهد بود. شما هم اکنون می توانید برای استعلام قیمت روز انواع مقاطع فولادی به وب سایت آهن اسپات مراجعه نموده و همچنین به صورت روزانه و آنلاین از تمامی اخبار مربوط به این محصولات مطلع شوید.