لامپ کم مصرف یا همان لامپ فلورسنت فشرده، در مدل های مختلفی تولید و عرضه می شود. در حال حاضر لامپ کم مصرف بهترین جایگزین لامپ رشته ای و قدیمی است. بطور کلی این لامپ ها بین چهل تا شصت درصد انرژی کمتری نسبت به انواع لامپ رشته ای مصرف می کنند و به همین دلیل هم با اصطلاح لامپ کم مصرف در بازار شناخته می شوند. با وجود اینکه با پیشرفت تکنولوژی محصولات روشنایی، لامپ ال ای دی طرفداران بیشماری پیدا کرده و همچنین با توجه به اینکه بسیار کمتر از لامپ های معمولی و رشته ای انرژی مصرف می کند ، هنوز هم با توجه به معایب و مزایای لامپ کم مصرف ، این لامپ طرفداران و مصرف کنندگان خاص خود را دارد. در این مقاله معایب و مزایای لامپ کم مصرف را شرح می دهیم و همچنین در لینک مقابل امکان مشاهده قیمت و خرید لامپ کم مصرف را در اختیار شما مخاطبان محترم قرار می دهیم.

لامپ کم مصرف (فلورسنت فشرده)
لامپ کم مصرف (فلورسنت فشرده)

لامپ کم مصرف (فلورسنت فشرده)

لامپ های قدیمی و رشته ای دارای یک رشته تنگستن هستند که روشنایی آنها با حرارت همراه بود، که این تولید گرما و ایجاد حرارت، مصرف بیش از حد انرژی را نیاز داشت. برخلاف لامپ رشته ای در لامپ کم مصرف ، رشته تنگستن وجود ندارد و عبور جریان الکتریکی ، گاز داخل لامپ را تحریک میکند و باعث روشنایی فسفر موجود در لوله شیشه ای لامپ می شود. طی این تکنولوژی روشنایی، حرارت بسیار کمی ایجاد می شود و در نتیجه انرژی بسیار کمتری جهت روشنایی مصرف می شود. در کل همخوانی بسیار خوبی بین خرید لامپ کم مصرف و صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه تمام شده مصرف برق وجود دارد. برای مثال شما با هزینه کردن کمتر از یک دلار می توانید یک لامپ کم مصرف داشته باشید، که با در نظر گرفتن مصرف انرژی بسیار پایین ، در همان اولین قبض برق پس از نصب این لامپ، پایین آمدن هزینه انرژی خود را شاهد خواهید بود. ضمن اینکه میتوان به تفاوت طول عمر لامپ ها اشاره کرد که لامپ رشته ای قدیمی در بهترین حالت دو هزار ساعت طول عمر خواهد داشت، اما لامپ کم مصرف معمولی حداقل ده هزار ساعت طول عمر دارد.

معایب لامپ کم مصرف
معایب لامپ کم مصرف

معایب لامپ کم مصرف

یکی از ابتدایی ترین معایب لامپ کم مصرف این است که این لامپ نسبت به دمای محیط حساس است و دمای محیط می تواند بر روی عملکرد آن ها به شدت تاثیرگذار باشد. همچنین این لامپ ها فوق العاده نسبت به دمای سرد محیط حساس هستند. این ویژگی برای استفاده از لامپ کم مصرف در محیط های سر بسته مهم نیست. همچنین هزینه که برای خرید این لامپ ها پرداخت می شود بیشتر از لامپ های رشته ای است. از دیگر معایب لامپ کم مصرف این است که این لامپ ها به مدت زمانی نیاز دارند تا گرم شوند، و هنگامی که شما آن ها را روشن می کنید بلافاصله نمی توانید از حداکثر نور آن ها بهره ببرید. این لامپ برای مکان هایی که همیشه و پشت سرهم از کلید روشن خاموش استفاده می کنند مناسب نیست. لامپ های کم مصرف دمای رنگ محدودی دارند و قابلیت دیمر شدن ندارند. در کنار همه این موارد، از معایب لامپ های کم مصرف ، مهتابی های فلورسنت و حباب های کم مصرف این است که همه این لامپ ها حاوی مقداری گاز جیوه هستند، که برخورد این گاز با بدن انسان بسیار خطرناک است و همچنین برای سیستم عصبی، شش ها و کلیه ها مضر است.

مزایای لامپ کم مصرف
مزایای لامپ کم مصرف

البته تا زمانیکه این لامپ ها سالم باشند، گاز جیوه خطری ندارد و این به این معنی است که باید آن ها را به آرامی و با احتیاط حمل کنیم تا از شکستن آن ها جلوگیری شود.یکی از اصلی ترین شکایات مصرف کنندگان چراغ و لامپ کم مصرف ، در رابطه با ایجاد کمی حرارت و همچنین زمان کامل شدن روشنایی آنهاست. بطور کلی چراغ و لامپ کم مصرف برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز به زمان دارد، زمانی که شما کلید را روشن میکنید و جریان الکتریکی فعال می شود، گاز داخل لوله شیشه ای شروع به گرم شدن می کند و تا زمانی که به روشنایی کامل و گرم شدن نهایی برسد مدتی طول خواهد کشید. این بدان معنی است که چراغ و لامپ کم مصرف همیشه بهترین گزینه برای روشنایی فضاهایی که نیاز به روشنایی سریع و مناسب دارند، مانند سرویس های بهداشتی و راه پله ها نیستند. یکی دیگر از مشکلات چراغ و لامپ کم مصرف هماهنگ نبودن آنها با دیمر ها و سیستم هوشمند است، یعنی شما نمیتواند در فضایی که از چراغ و لامپ کم مصرف استفاده میکنید همزمان دیمر هم داشته باشید. چراغ و لامپ کم مصرف قابلیت تنظیم میزان روشنایی را ندارند و به همین علت در سیستم های هوشمند دیمیبل هم قابل استفاده نیستند.

مزایای لامپ کم مصرف
مزایای لامپ کم مصرف

مزایای لامپ کم مصرف

از مزایای لامپ کم مصرف این است که با مکصرف بسیار کمتر انرژی ، دقیقاً به همان میزان لامپ رشته ای روشنایی ایجاد می کند، برای مثال یک لامپ رشته ای صد وات را با یک لامپ کم مصرف بیست و دو وات تعویض کنید و همان مقدار نور را در محیط دریافت کنید. لامپ کم مصرف ، پنجاه تا هشتاد وات درصد کمتری از لامپ های رشته ای برق مصرف می کنند. در حالیکه برای خرید لامپ های کم مصرف هزینه بیشتری پرداخت می کنید اما در دراز مدت این هزینه را با طول عمر طولانی و مصرف کم برق جبران می کنند. این لامپ ها کارایی بالایی  دارند. آن ها به کاهش ساطع شدن کربن دی اکسید کمک می کنند. این محصولات در وات های مختلف و سرپیچ های رایج ارائه میشوند..انواع لامپ فلورسنت فشرده یا CFL ها برخلاف انواع لامپ مهتابی یا استاندارد قابلیت دیمر شدن دارند و می توانند با کنترل کننده های نوری دیگر هم سازگار شوند.

نوراکومارت
نوراکومارت

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکومارت با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو با ارائه اینترنتی و حضوری معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی از جمله نمایندگی لامپ اسرام و لامپ نور و دیگر برندهای را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.