یکی از بهترین و مهم‌‌ترین موتورهای جستجو در دنیا، موتور جستجوی گوگل است که تقریباً تمام افراد با آن آشنایی دارند. موتور جستجوی گوگل، تمام تلاشش را می‌کند تا رضایت کاربران اینترنت را به دست بیاورد. حالا گوگل چطور می‌تواند رضایت کاربران را به دست بیاورد و افراد بیشتری را جذب کند؟ با نشان دادن محتواهای با کیفیت و کاربردی به کاربران و رفع نیاز کاربران. به همین دلیل است که هر چند وقت یک‌بار، شرکت گوگل الگوریتم‌های خاصی را تعیین می‌کند تا بتواند به‌راحتی محتواهای اسپم و بی‌کیفیت را حذف کند و محتواهای کاربردی و درجه یک و غیرکپی را به مخاطبانش نشان دهد. هدف از تعیین الگوریتم های گوگل برای سئو، امتیاز دادن به سایت‌های معتبر و خوب در اینترنت و حذف سایت‌های آزاردهنده و به‌درد‌نخور است.

با تعیین الگوریتم های گوگل برای سئو، رتبه سایت‌های مفید، ارزشمند و کاربرمحور بهتر می‌شود و سایت‌های غیرمفید و نامرتبط حذف خواهند شد. با این کار، گوگل رضایت کاربران بیشتری را به دست می‌آورد و بهتر می‌تواند رفع نیاز کاربران را انجام دهد. وقتی شما با الگوریتم های گوگل برای سئو آشنایی داشته باشید، می‌توانید بهتر و حرفه ای تر تولید محتوا کنید و با تولید محتوای کاربردی و جذاب، امتیاز بیشتری از گوگل بگیرید و رتبه سایت خود را بهبود دهید. احتمالاً دوست دارید که با الگوریتم های گوگل برای سئو و قوانین هر الگوریتم بیشتر آشنا شوید، به‌ همین خاطر از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

الگوریتم های گوگل برای سئو؛ گوگل چگونه وبسایت ها را رتبه بندی میکند؟
الگوریتم های گوگل برای سئو؛ گوگل چگونه وبسایت ها را رتبه بندی میکند؟

سئو چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

با فراگیر شدن استفاده از اینترنت برای انجام امور مختلف مانند خرید محصولات مورد نیاز و استفاده از خدمات کسب و کارها و… مدیران وبسایت های اینترنتی در تلاش هستند تا با بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو از جمله موتور جستجوی گوگل که کاربران بسیاری دارد در نتایج جستجو به جایگاه های برتر دست پیدا کنند. بهینه سازی وبسایت برای موتور جستجو که به اختصار به آن سئو (SEO) گفته میشود در واقع فرایندی است که در طی آن مدیر وبسایت باید با انجام اقداماتی مانند تولید محتوای مورد نیاز مخاطب، لینک سازی داخلی و خارجی و رفع مشکلات فنی وبسایت و… به موتورهای جستجو اثبات کند که میتواند به نیاز کاربران موتور جستجو پاسخ دهند. از آنجایی که هدف از نگارش این مقاله آموزش سئو نیست و میخواهیم به معرفی الگوریتم های گوگل برای سئو بپردازیم به توضیح مختصری که در مورد سئو ارائه شد اکتفا میکنیم. در صورتی که علاقمند به یادگیری سئو هستید میتوانید با مراجعه به لینک زیر آموزش سئو در وردپرس WordPress SEO را از فرادرس تهیه کنید.

مسیر تکامل الگوریتم های گوگل برای سئو

  • الگوریتم پاندا (Panda):

در سال 2011 نتایج جستجوی گوگل بسیار بی‌کیفیت بود و صاحبان وبلاگ‌ها و سایت‌ها، از محتواهای کپی شده و تبلیغات کلیکی در سایت خود زیاد استفاده می‌کردند؛ در این سال، الگوریتم پاندا متولد شد که اصلی ترین هدف آن حذف محتواهای کپی شده بود. به کمک الگوریتم پاندا، محتواهای کپی و اسپم از نتایج جستجوی گوگل حذف شدند و با سرچ یک کلمه کلیدی دیگر شاهد لیستی از سایت های کپی و تبلیغاتی فیک نبودیم.

الگوریتم پنگوئن (Penguin):

در سال 2012، الگوریتم پنگوئن در شرکت گوگل مطرح شد که روی لینک‌سازی هدفمند تمرکز داشت؛ با الگوریتم پنگوئن، سایت هایی که دارای لینک‌سازی‌های غیرطبیعی بودند، از نتایج گوگل حذف می‌شدند. با الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن، محتواهای کپی و لینک‌های غیرطبیعی از داخل نتایج سرچ گوگل حذف شدند؛ اما باز هم نتایج سرچ گوگل چندان کاربردی و نیاز محور نبود؛ به همین دلیل الگوریتم دیگری برای بهبود نتایج جستجو در گوگل باید به وجود می‌آمد. در صورتی که میخواهید وضعیت وبسایت خودتان را از دید گوگل بررسی کنید و اشکالات آن را رفع کنید میتوانید آموزش گوگل سرچ کنسول برای تحلیل سایت و سئو را دریافت نمایید. در این آموزش به بیان مطالبی پرداخت شده است که میتوانید با یادگرفتن این موارد وضعیت سئو وبسایت را تا حد زیادی بهبود دهید.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird):

در سال 2013 الگوریتم مرغ مگس خوار با هدف درک نیت کاربر از جستجو متولد شد تا بتواند ارتباط معنایی کلمات را بهتر درک کند و بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. اتفاقی که در آن زمان افتاد، رتبه گرفتن وب‌سایت‌های برتر با محتوای باکیفیت و لینک‌سازی طبیعی بود. یکی از مهمترین مواردی که در زمان سئو وبسایت باید به آن توجه نمود تحقیق کلمات کلیدی برای جذب کاربران و مخاطبان هدفنمد میباشد. با توجه به این موضوع در صورتی که قصد یادگیری تحقیق کلمات کلیدی را دارید میتوانید به آموزش زیر مراجعه کنید.

الگوریتم کبوتر (Pigeon):

موضوعی که وجود داشت این بود که نتایج جستجوی گوگل، با مکان جغرافیایی کاربران ارتباطی نداشت و ممکن بود با سرچ کردن عباراتی مانند “آرایشگاه مردانه” به فرد پیشنهادهایی در خارج از کشورش داده شود!

به همین دلیل بود که در سال 2014 الگوریتم کبوتر کدنویسی شد که نتایج جستجو را با توجه به موقعیت مکانی کاربر نشان می‌داد. با خلق الگوریتم کبوتر، کسب‌و‌کارهای محلی و کوچک شانس این را پیدا کردند که توسط کاربران محلی دیده شوند و رونق بگیرند. با الگوریتم کبوتر، از گوگل مپ یا نقشه گوگل هم در نتایج جستجو استفاده می‌شد تا بهترین نتایج را با توجه به موقعیت مکانی کاربر به او پیشنهاد دهد. به همین دلیل بود که اطلاعات هر کسب‌و‌کار در گوگل مپ ثبت می‌شد و همین موضوع باعث گسترش نقشه گوگل و استفاده از آن در نتایج سرچ شده بود.

الگوریتم رنک برین (Rank Brain):

در سال 2015 الگوریتم رنک برین گوگل روی کار آمد که به رفتار کاربران در هر سایت توجه میکرد و امتیاز بیشتر را برای وب‌سایت هایی قائل می‌شد که برای کاربران کاربردی‌تر بودند و کاربران به آن علاقه بیشتری نشان می‌دادند. رفتار کاربران از جمله میزان حضور آنها در وب‌سایت، نرخ کلیک روی بخش‌های مختلف روی سایت و… در الگوریتم رنک برین بسیار اهمیت داشت.

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance):

در سال 2016، الگوریتم رقص گوگل توسط این شرکت خلق شد که فرصتی عالی برای سایت‌های نوپا و محتواهای تازه به شمار می‌رفت. همان‌طور که در هنگام رقص حرکات فرد ناگهانی عوض می‌شود، در الگوریتم رقص گوگل هم نتایج جستجوی گوگل به صورت ناگهانی تغییر می‌کردند و جابه‌جا می‌شدند که این موضوع به صفحات جدید و محتواهای تازه فرصت می‌داد تا توسط افراد دیده شوند و با جذب مخاطبان، امتیاز بگیرند. با الگوریتم رقص گوگل، سایتی که در صفحه سوم گوگل بود، به مدت کوتاه مثلاً 48 ساعت در صفحه اول گوگل قرار می‌گرفت تا موتور جستجوی گوگل بتواند رفتار کاربران در مواجه با محتواهای آن سایت را تحلیل کند و میزان علاقه کاربران به صفحات سایت را بسنجد.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness):

در سال 2017 گوگل الگوریتم دیگری را معرفی کرد که به تازگی محتواها اهمیت زیادی می‌داد. این الگوریتم جدید، الگوریتم تازگی محتوا یا فرشنس نام داشت و برای محتواهای همیشه سبز ارزش بیشتری قائل شد. محتواهای همیشه سبز در طول زمان تغییر نمی‌کنند و همیشه کاربردی و آموزنده هستند. محتواهای همیشه سبز معمولاً به عنوان یک مرجع توسط سایت‌های دیگر شناخته می‌شوند و سایت‌های دیگر با لینک‌دهی به آن مرجع اشاره می کنند. اگر سایتی بتواند محتوایی همیشه سبز تولید کند یا محتواهای سایت خود را به‌روزرسانی کند و مطالب جدیدی به آن اضافه کند، از نظر الگوریتم تازگی محتوا امتیاز خوبی را دریافت خواهد کرد.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index):

در سال 2018 گوگل متوجه شد که تعداد کاربرانی که با گوشی موبایل شروع به جستجو می‌کنند، از تعداد کاربرانی که با کامپیوتر جستجو می‌کنند بیشتر است. از آنجایی که هدف گوگل جلب رضایت کاربران بود، باید الگوریتمی تازه می‌ساخت که به این موضوع توجه کند. الگوریتم موبایل فرست ایندکس به سایت‌هایی امتیاز بیشتر می‌داد که به خوانایی مطلب در نسخه موبایلی خود توجه می‌کردند. سایت‌هایی که ریسپانسیو هستند، سرعت بالایی در موبایل دارند و برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند، رنک بالاتری نیز دارند.

الگوریتم برت (Bert):

در سال 2019 گوگل الگوریتم پیشرفته‌تری به نام الگوریتم برت ساخت که برای ساخت آن از قوانین هوش مصنوعی پیشرفته استفاده کرد تا بتواند زبان گفتاری انسان ها را مدل‌سازی کند و محتوای موجود در اینترنت را مانند یک انسان درک کند. با آمدن الگوریتم برت، موتور جستجوی گوگل می‌توانست دقیق‌تر عبارت‌های جستجو شده را درک کند و مانند یک انسان مفهوم عبارات را بفهمد. می‌توان گفت که برت نسخه پیشرفته‌تر الگوریتم مرغ مگس خوار بود که می توانست به درک عمیق‌تری از جستجوی مخاطب و محتوای سایت برسد.

الگوریتم پیج اکسپرینس (Page Exprience): 

در سال 2021 گوگل تعریف جدیدی به نام core web vitals را با الگوریتم پیج اکسپرینس مطرح کرد که به سرعت بارگزاری صفحات و کارآیی صفحات به‌صورت هم‌زمان امتیاز می‌داد تا فقط سایت‌های سریع از گوگل امتیاز نگیرند، بلکه سایت‌هایی بالا بیایند که کاربردی و جذاب هستند.

الگوریتم پیج اکسپرینس (Page Exprience): 
الگوریتم پیج اکسپرینس (Page Exprience): 

تاثیر الگوریتم های گوگل برای سئو بر نتایج جستجو

تا به اینجا باید متوجه شده باشید که گوگل با توسعه الگوریتم‌های مختلف، سعی می‌کند وبسایت‌های متقلب و نامناسب را از نتایج خود حذف کند تا وبسایت‌هایی که زحمت بیشتری برای محتوای خود می‌کشند و نیاز مخاطبان را برطرف می‌کنند، بتوانند رتبه‌های بهتری دریافت کنند. شاید حالا این ترس وجودتان را گرفته باشد که چطور باید سئوی وبسایت خودتان را شروع کنید و با این همه الگوریتم سخت و پیچیده، به رتبه‌های خوبی در گوگل برسید. در ابتدا باید بگوییم که این الگوریتم ها نه تنها دست‌و‌پاگیر نیستند، بلکه اگر بخواهید به صورت اصولی کار کنید کاملاً به نفع شما عمل خواهند کرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که رعایت آنها کمک می‌کند از الگوریتم های گوگل برای سئو به نفع خودتان استفاده کنید و رشد بهتری در این زمینه داشته باشید. پس همچنان با ما همراه باشید.

چطور از الگوریتم های گوگل برای سئو به نفع خودتان استفاده کنید؟
چطور از الگوریتم های گوگل برای سئو به نفع خودتان استفاده کنید؟

چطور از الگوریتم های گوگل برای سئو به نفع خودتان استفاده کنید؟

1- برای مخاطب محتوا تولید کنید:

برای همه ما پیش آمده که موضوعی را جستجو کرده‌ایم و وارد وبسایتی شده‌ایم که کاملا مشخص است محتوای خود را برای گوگل نوشته است و به هیچ وجه این را در نظر نگرفته است که یک انسان قرار است محتوا را مطالعه کند. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید دقیقاً همین است؛ همانطور که در الگوریتم های گوگل برای سئو متوجه شدید، این الگوریتم‌ها به رفتار کاربران در وب‌سایت شما توجه بسیار زیادی دارند و به همین خاطر اگر محتوا را برای مخاطبان خودتان نگارش نکنید و اصطلاحاً محتوای مفید و جذابی ارائه ندهید، احتمالاً کاربر خیلی سریع از وبسایت شما خارج می‌شود و این موضوع از نظر گوگل یعنی امتیاز منفی. اگر می‌خواهید دل گوگل را به دست بیاورید، ابتدا باید دل مخاطبان خودتان را به دست بیاورید و برای این موضوع تلاش کنید.

با توجه به این موضوع اگر شما به عنوان یک نویسنده محتوا و یا مدیر سایت میخواهید برای وبسایت خودتان و یا دیگر وبسایت ها محتوا تولید کنید میتوانید با مشاهده آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال که توسط فرادرس منتشر شده است نکاتی را یاد بگیرید که میتواند به شما کمک کند تا محتوای مفید و جذابی را برای کاربران وبسایت تولید کنید.

2- محتوای خودتان را غنی کنید:

می‌توانیم بگوییم که برای خیلی از ما تماشای یک ویدیو کوتاه یا گوش دادن به یک فایل صوتی بسیار راحت‌تر از مطالعه یک مقاله است، مخصوصاً اگر دنبال یک جواب سریع برای مشکلی باشیم. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که در کنار محتوای متنی در وبسایت خودتان، حتماً از محتواهای مکمل مانند ویدیو، پادکست، اینفوگرافیک و… استفاده کنید تا کاربران بتوانند سریع‌تر به نتیجه برسند و محتواهای شما واقعاً برایشان مفید باشد. اگر بخواهیم خودمانی بگوییم بهتر است تمرکز خودتان را به جای سئو، روی کمک کردن به مخاطبان بگذارید و سعی کنید با تولید محتوای جذاب و کاربردی به مخاطب نشان دهید که برای حل مشکلات و نیازهایش تلاش می‌کنید. با این کار می‌توانید در سئو هم رشد قابل توجهی داشته باشید.

3- مشکلات تکنیکال سایت را برطرف کنید:

خیلی اوقات پروژه‌های سئو را دیده‌ایم که با شکست مواجه شده‌اند و نتوانسته‌اند نتیجه خوبی از سئوی سایتشان دریافت کنند؛ یکی از دلایل مهم این موضوع معمولاً وجود مشکلات تکنیکال در وبسایت است. اکثر اوقات وبسایت ممکن است مشکلاتی داشته باشد که خودتان از آنها بی‌خبر هستید و هرچقدر که روی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنید، به نتیجه مناسبی نمی‌رسید. بهترین روش برای حل این موضوع این است که از سرچ کنسول گوگل کمک بگیرید تا بتوانید متوجه مشکلات شوید و آنها را برطرف کنید. همچنین سرعت وبسایت هم یکی از پارامترهای به شدت مهم در رتبه سئو است و اگر سرعت لود وبسایت شما مناسب نباشد و بیشتر از 3 ثانیه باشد، احتمالا مخاطبان زیادی را از دست خواهید داد و طبیعتا رتبه وبسایت شما در گوگل نیز افت خواهد کرد.

4- مخاطب را درگیر وبسایت خودتان کنید:

یکی از پارامترهای مهم گوگل که الگوریتم رنک برین وظیفه بررسی آن را بر عهده دارد، این است که مخاطب چقدر در سایت شما حضور دارد و اکشن‌های مختلف انجام می‌دهد. مثلاً چقدر به صفحات مختلف سایت شما می‌رود و به گشت‌و‌گذار می‌پردازد. هرچقدر که بتوانید مخاطب را بیشتر در وبسایت خودتان نگه دارید، گوگل طی شرایطی متوجه می‌شود که وبسایت شما مناسب‌تر و کاربردی‌تر بوده است. شما می‌توانید با لینک‌سازی داخلی مناسب در وبسایت خودتان، ایجاد چالش، گیمیفیکیشن و ارائه پیشنهادات جذاب و مناسب، کاری کنید که کاربر مدت زمان بیشتری را در وبسایت شما بماند و به گشتن در میان صفحات سایت شما بپردازد. البته قرار دادن ویدیو در صفحه محتوا هم یکی از راهکارهای خیلی خوب است که می‌توانید از آن استفاده کنید و نتایج خوبی را دریافت کنید.

5- درگیر الگوریتم‌ها نشوید:

به عنوان آخرین توصیه برای اینکه بتوانید رشد بهتری در سئو داشته باشید و وبسایت خودتان را به رتبه‌های برتر نتایج جستجو برسانید، باید بگوییم که سعی کنید خیلی درگیر الگوریتم‌ها نشوید و تمرکز خودتان را روی آنها نگذارید. چون الگوریتم‌ها مدام عوض می‌شوند و الگوریتم‌های جدیدتری به وجود خواهند آمد، اما در نهایت تمام تلاش گوگل با ایجاد الگوریتم‌ها این است که نتایجی هدفمندتر و کاربردی‌تر را به کاربران خود نشان دهد. پس شما می‌توانید با تمرکز روی مخاطب و ارائه ارزش واقعی به مخاطبان خودتان، به راحتی در نتایج گوگل نیز رتبه‌های خوبی را کسب کنید و ورودی‌های خوبی از گوگل بگیرید. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که سعی کنید از تکنیک‌های کلاه سیاه یا بلک هت در سئو دوری کنید، چون اگر راه اصولی سئو را طی نکنید ممکن است تمام زحمات شما را بر باد دهد و افت سنگینی در رتبه سایتتان تجربه کنید.

الگوریتم های گوگل برای سئو
الگوریتم های گوگل برای سئو

جمع بندی مطلب

در این نوشته با الگوریتم های گوگل برای سئو از سال 2011 تا 2022 آشنا شدید. وقتی به این الگوریتم‌ها دقت می‌کنیم، متوجه میشویم که تجربه کاربری برای گوگل بسیار مهم‌تر شده است. در آینده باز هم الگوریتم‌های بیشتر توسط شرکت گوگل معرفی می شوند. موضوعی که مشخص است، هدف گوگل از ارائه الگوریتم‌های جدید است. مسیر خلق الگوریتم های گوگل برای سئو در سال های آینده به سمت افزایش رضایت کاربر از نتایج جستجو پیش می‌رود تا فرد بتواند خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به هدفش برسد و تجربه خوبی از استفاده از گوگل داشته باشد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد تا حدودی زیادی به شما کمک کند تا با الگوریتم های گوگل برای سئو و بهینه سازی وبسایت آشنا شوید. در پایان مایلم مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس را به شما مخاطبان گرامی معرفی کنم تا اگر در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ نیاز به یادگیری مطالب جدید و به روز دارید بتوانید این نکات را از برترین اساتید فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ فرا بگیرید. برای دریافت این آموزش میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.