در زمان گذشته انسان برای کوچکترین طراحی‌های مکانیکی باید محاسبه‌های زیادی را انجام می‌داد و تا قبل از پیاده سازی نمی‌توانست تشخیص دهد در کدام قسمت دچار اشتباه شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود کامپیوترها، نرم افزارهای جدیدی در دسترس عموم قرار می‌گیرند که کار طراحی را ساده می‌کنند. یکی از بهترین نرم افزارها در زمینه طراحی‌ مهندسی صنعتی نرم افزار کتیا (CATIA) می‌باشد. این نرم افزار حرفه‌ای از پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی است که امکانات بی نظیری را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح آموزش کتیا بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کتیا چیست؟

بدون شک مهندس‌های مکانیک با نرم افزارهای بسیاری کار می‌کنند اما کتیا یکی از نرم افزارهای پرکاربرد و با پیشینه طولانی در ایران در رشته مکانیک است. در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 شرکت فرانسوی داسو برای توسعه جنگنده میراژ اولین نسخه از نرم افزار کتیا را ساخت. سپس این نرم افزار در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار گرفته شد.

این نرم افزار به علت ویژگی‌های بی نظیر توانسته نظر بسیاری از مهندسین مکانیک را به خود جلب کند، به شکلی که طراحان صنعتی آن را یک نرم افزار حرفه‌ای بدانند. با آموزش کتیا می‌توانید به طراحی به وسیله کامپیوتر (CAD)، مهندسی تحلیل با کامپیوتر (CAE) و ساخت یک طرح به کمک کامپیوتر (CAM) بپردازید. این نرم افزار حرفه کاربرد بسیاری در صنایع خودروسازی، هوا فضا، لوازم خانگی، عمران، مکانیک دریایی و… دارد.

نرم افزار کتیا از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه مهندسی مکانیک بوده و آموزش آن از ملزومات طراحی در این زمینه است. در صورتی که قصد دارید به آموزش کتیا بپردازید می‌توانید به یکی از بهترین منابع در این زمینه مراجعه کنید. فرادرس یک منبع آموزشی بی نظیر در یادگیری نرم افزارهای مختلف مهندسی از جمله کتیا می‌باشد.

کاربردهای نرم افزار کتیا

همانطور که گفته شد کتیا یکی از بهترین نرم افزارها برای طراحی‌های مکانیکی است. در صورتی که نسبت به آموزش کتیا اقدام کنید، می‌توانید از کاربردهای مختلف این نرم افزار برخوردار شوید. از کاربردهای کتیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی سازی، معماری و کارهایی از این دست کاربرد دارد.
  • در این نرم افزار می‌توانید به طراحی و مدل سازی سطوح و قطعات پیچیده بپردازید.
  • با کتیا می‌توانید نسبت به به طراحی ماشین کاری، تولید و استخراج جی کد برای دستگاه‌های CNC اقدام نمایید.
  • این نرم افزار امکان ساخت انواع مکانیزم‌ها، سیستم‌ها و تجهیزات هیدرولیکی، الکتریکی و… را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • کتیا به طراحی قالب و مدل‌های ورق کاری می‌پردازد.
  • شما می‌توانید با این نرم افزار قطعات مورد نظر خود را شبیه سازی کنید.
آموزش کتیا - ویژگی ها، کاربرد ها و مزایا + معرفی منابع آموزش کتیا
آموزش کتیا – ویژگی ها، کاربرد ها و مزایا + معرفی منابع آموزش کتیا

ویژگی های نرم‌افزار کتیا چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، کتیا در ابتدا یک نرم افزار برای توسعه جنگنده میراژ بود اما پس از مدتی به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که داشت، توانست جایگاه خاصی در میان مهندسین پیدا کند. این نرم افزار بی نظیر توانایی ترسیم در بیشتر گرایش‌های فنی مانند مکانیک، عمران، برق صنعتی و… را دارا می‌باشد. با آموزش کتیا می‌توانید با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

از ویژگی‌های کتیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت فرمول پذیری و پارمتریک بسیار بالا به طوری که می‌توان اندازه‌ها و ابعاد را در حین کار سریعاً تغییر داد.
  • سرعت بالا و قابلیت اجرای همزمان چند عملیات مختلف روی یک مدل
  • هوشمند بودن و استفاده از الگوریتم‌های جدید و پیشرفته برای رساند شما به هدف مورد نظر
  • محیط گرافیکی حرفه‌ای و قوی
  • دارای قابلیت خروجی با فرمت‌های مختلف
  • تلاش برای جلب رضایت کاربر

چه شرکت هایی که از کتیا استفاده میکنند؟

سازندگان نرم افزار کتیا با هدف تحت پوشش قرار دادن هر فعالیت مهندسی به کمک کتیا، به ساخت این نرم افزار پرداخته‌اند که می‌توان گفت تا امروز در هدف خود موفق بوده‌اند. تا به امروز می‌توان رد پای کتیا را در بیشتر پروژه‌های صنعتی جهان مشاهده کرد.

برای مثال در سال 1984 شرکت بوئینگ نرم افزار کتیا را خریداری کرده و از آن جهت طراحی‌های سه بعدی استفاده کرد. بوئینگ پس از آن به بزرگترین مشتری نرم‌افزار کتیا تبدیل شد. همچنین در سال 1990 شرکت کشتی سازی جنرال دینامیک کتیا را برای طراحی سه بعدی زیردریایی ویرجینیا در نیروی دریایی آمریکا انتخاب کرد.

آموزش کتیا و استفاده از این نرم افزار در ایران نیز بسیار زیاد است. در ایران بیشتر کاربرد این نرم افزار در زمینه نقشه کشی، مهندسی معکوس، ماشین کاری و… می‌باشد. یکی از موارد قابل توجه این است که دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران (ایران خودرو و سایپا) برای طراحی خودروهای خود از کتیا استفاده می‌کنند.

چه شرکت هایی که از کتیا استفاده میکنند؟
چه شرکت هایی که از کتیا استفاده میکنند؟

5 بخش مهم برای آموزش کتیا

برای آن که بتوانید به یادگیری نرم افزار کتیا بپردازید باید با قسمت‌های مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید. در این بخش قصد داریم توضیحاتی را درباره 5 قسمت مهم این نرم افزار ارائه دهیم:

  1. محیط‌های مدل سازی در کتیا: در این بخش از کتیا می‌توانید به راحتی برای طراحی قطعات توپر، مجموعه مونتاژی، طراحی قالب، نقشه کشی صنعتی و… استفاده کنید. این قسمت زیر مجموعه ماژول Mechanical Design می‌باشد.
  2. مدل سازی سطوح در کتیا: علاوه بر ساخت سطوح پیچیده یکی از قابلیت‌های نرم افزار کتیا انجام مدل سازی روی ابرنقاط و فایل‌های حاصل از اسکن‌های سه بعدی می‌باشد. در این قسمت از این نرم افزار می‌توانید از این قابلیت بهره ببرید.
  3. محیط ماشینکاری در کتیا: شما می‌توانید پس از طراحی مدل به کمک قابلیت ماشینکاری نرم افزار کتیا دستور لازم برای تهیه قطعه مورد نظر از قطعه خام را تعریف کرده و مراحل ماشینکاری را به صورت انیمیشن مشاهده کنید.
  4. تحلیل المان محدود در کتیا: این قابلیت در کتیا شما را در تحلیل قطعات و مدل‌های مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار یاری می‌کند و به کمک آن می‌توانید مواردی مانند تغییر شکل، توزیع تنش و… را مورد تحلیل قرار دهید.
  5. طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها در کتیا: در این نرم افزار می‌توانید اتصالات مختلف مکانیزم‌ها را تعریف کرده و پس از به حرکت در آمدن مکانیزم‌ها به تحلیل آن‌ها بپردازید.

با آموزش کتیا می‌توانید با تمامی این بخش‌ها آشنایی پیدا کرده و به راحتی به طراحی‌های صنعتی بپردازید. برای آموزش این نرم افزار و نرم افزارهای مشابه طراحی صنعتی می‌توانید به به فرادرس به عنوان یک منبع معتبر آموزشی مراجعه نمایید.

آیا کتیا تنها نرم افزار طراحی صنعتی است؟

با توجه به توضیحات داده شده ممکن است با این سؤال مواجه شوید که آیا کتیا تنها نرم افزار طراحی صنعتی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت خیر. کتیا یکی از نرم افزارهای طراحی صنعتی است که به علت ویژگی‌های مثبت و راحتی کاربر، بهترین نرم افزار در این زمینه شناخته می‌شود.

برای مثال شرکت داسو برای به‌دست گرفتن بازار صنعتی علاوه بر کتیا نرم افزاری دیگر با نام سالیدورک تولید کرده است. افرادی که قصد ندارند نسبت به آموزش کتیا اقدام کنند، می‌توانند به آموزش و استفاده از این نرم افزار بپردازند. سالیدورک نیز مانند کتیا یک نرم افزار حرفه‌ای طراحی صنعتی بوده و در زمینه CAD و CAE کاربرد بسیاری دارد.

آیا کتیا تنها نرم افزار طراحی صنعتی است؟
آیا کتیا تنها نرم افزار طراحی صنعتی است؟

از ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نرم افزار در زمینه طراحی به وسیله کامپیوتر و مهندسی تحلیل با کامپیوتر بسیار گسترده است.
  • جذابیت و کاربرپسند بودن نرم افزار سالیدورک از ویژگی‌های مشهور آن است.
  • یمت این نرم افزار کمتر از کتیا است و برای کسب و کارهای کوچکتر مناسب است.
  • قالب‌های شبیه سازی و رندرینگ خوبی دارد.
  • برای مدل سازی و محاسبه‌های معمولی بسیار مناسب است.
  • برای انجام ماشینکاری و طراحی قالب باید پلاگین های مخصوصی را روی آن نصب کنید.

البته لازم به ذکر است که بدون شک سالیدورک قابلیت کتیا را در زمینه CAE و CAM ندارد و شما برای انجام محاسبه‌های پیچیده و حرفه‌ای باید از کتیا استفاده نمایید.

مزایای آموزش کتیا

همانطور که گفته شد نرم افزارهای بسیاری در زمینه طراحی صنعتی ساخته شده‌اند اما همچنان کتیا از نظر مهندسین و کارشناسان بهترین است. با این حال ممکن است با این سؤال مواجه شده باشید که چه نکاتی نرم افزار کتیا را از دیگر نرم افزارها متمایز کرده و مزایای آموزش کتیا چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت کتیا دارای خصوصیت‌هایی است که باعث تمایز آن شده است. این خصوصیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • زمانی که برای طراحی در کتیا می‌گذارید بسیار کمتر از دیگر نرم افزارهای مشابه است. درواقع کتیا سرعت بیشتر در طراحی دارد.
  • احتمال خطا و ایراد در کتیا بسیار پایین است و این موضوع باعث جلب نظر بیشتر مهندسین به این نرم افزار حرفه‌ای شده است.
  • کیفیت محصول نهایی طراحی شده با کتیا بسیار بالاتر از دیگر نرم افزارها می‌باشد.
  • کوتاه بودن زمان طراحی در این نرم افزار امکان تولید سریع‌تر را در اختیار شرکت‌ها و صنایع قرار می‌دهد.

کوتاه شدن زمان تولید، کاهش میزان خطاها و اشتباهات و افزایش کیفیت محصول نهایی در کنار هم باعث شده تا کتیا یک نرم افزار منحصر به فرد در زمینه طراحی صنعتی شمرده شود. استفاده از این نرم افزار باعث افزایش سود و بازدهی شرکت خواهد شد و به همین دلیل است که تمام شرکت‌های بزرگ کتیا را انتخاب می‌کنند. همین ویژگی‌های منحصر به فرد کتیا باعث شده است تا به یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای طراحی صنعتی در دنیا تبدیل شود.

مزایای آموزش کتیا
مزایای آموزش کتیا

طراحی آسان با آموزش کتیا

فرادی که قصد یادگیری کتیا را دارند باید بدانند، طراحان این نرم افزار به ترکیب یک رویکرد چند رشته‌ای و یک برنامه توسعه میان رشته‌ای پرداخته‌اند. یکی از موضوعاتی که برای این نرم افزار اهمیت بسیاری دارد، راحتی کاربر می‌باشد. اگر با نرم افزارهای دیگر طراحی سه بعدی کار کرده باشید مطمئناً می دانید که طراحی با آن‌ها کمی مشکل است. نرم افزار کتیا این مشکل را برای کاربر برطرف و با ایجاد یک فضای سه بعدی شگفت انگیز، گردش کار آسان و یک محیط طراحی اجتماعی، طراحی را ساده‌تر کرده است. کتیا یک نرم افزار مدل سازی سطح پیشرفته است که دارای طراحی رابطه ناپذیر است. با این نرم افزار می‌توانید به طراحی مدل‌هایی با رفتارهای واقعی بپردازید. همانطور که پیش از این گفته شد رابط کاربری این نرم افزار بسیار کاربرپسند بوده و همین امر باعث علاقمندی مهندسین به آن شده است.

چرا باید از کتیا استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم نرم افزار کتیا یک نرم افزار حرفه‌ای در زمینه طراحی صنعتی است و ویژگی‌های بسیاری نسبت نرم افزارهای رقیب خود دارد. در بخش قبل نیز به مزایای این نرم افزار که می‌توانند دلیل استفاده از این برنامه باشند، نیز اشاره کردیم. اما سوال چرا باید از کتیا استفاده کنیم، پاسخ دیگری نیز دارد.

با توجه به توضیحات داده شده نرم افزارهای مشابه این نرم افزار وجود دارند که قیمت کمتری نیز دارند. در پاسخ به سؤال مطرح شده باید گفت مهندسین در طراحی صنعتی گاهی دچار مشکلاتی می‌شوند. برخی از این مشکلات انحصاری بوده و نمی‌توان آن را در هیچ نرم افزاری پیدا کرد. اما نرم افزار کتیا یک نرم افزار انحصاری نبوده و می‌توان از آن در زمینه‌های مختلف مانند طراحی قالب، طراحی مکانیکی و… استفاده کرد. همچنین کتیا با امکان اصلاح و ویرایش مدل در حین کار احتمال خطاها را کاهش می‌دهد. آموزش کتیا می‌تواند شما را در اجرای طرح‌هایی که در ذهن دارید کمک کند و به همین دلیل بهتر است برای طراحی صنعتی از این نرم افزار استفاده کنیم.

آموزش کتیا چقدر زمان می‌برد؟

برای آن که بتوانید با نرم افزار کتیا کار کنید باید آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشید. علاوه بر آموزش کتیا، برای کار با این نرم افزار حرفه‌ای و پیچیده شما نیازمند تجربه هستید. تسلط بر نرم افزار کتیا ممکن است طول بکشد و استفاده از آن برای افرادی که آموزش کافی را ندیده باشند کمی دشوار به نظر می‌رسد.

آموزش کتیا چقدر زمان می‌برد؟
آموزش کتیا چقدر زمان می‌برد؟

یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر کتیا پشتیبانی از فضای سه بعدی می‌باشد. این موضوع باعث می‌شود تا طراحان، طرح‌های سه بعدی خود را وارد کرده و روی آن‌ها کار کنند. چند رشته بودن این نرم افزار نیز باعث شده تا بسیاری از افراد در رشته‌های مختلف از جمله عمران، خودروسازی، معماری و… از آن استفاده کنند.

جمع بندی آموزش کتیا

به طور کلی نرم افزار کتیا دارای سه بخش طراحی با کامپیوتر، تحلیل با کامپیوتر و ساخت به کمک کامپیوتر می‌باشد. این نرم افزار طراحی صنعتی در رشته‌های مختلف کاربرد داشته و مهندسین به از آن استفاده می‌کنند. به کمک این نرم افزار می‌توانید علاوه بر طراحی به ساخت و تعریف مراحل مختلف ساخت قطعه بپردازید. در صورتی که علاقمند به آموزش کتیا هستید می‌توانید از طریق فرادرس اقدام کنید. فرادرس یک منبع آموزشی حرفه‌ای در زمینه یادگیری نرم افزارهای مختلف طراحی صنعتی به ویژه نرم افزار کتیا می‌باشد.