حتما تا به حال نام بازار سرمایه یا بازار بورس به گوشتان خورده است. این بازار مجازی در واقع جایی است که مردم در آن به خرید و فروش سهام مختلف می پردازند و معاملات بورسی انجام می دهند. شما برای گرداندن سبدهای سهام خود و تصمیم گیری برای خرید یا فروش یک سهم، نیاز دارید که روش های تحلیل بازار بورس مانند تحلیل تکنیکال را به خوبی یاد بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که تحلیل تکنیکال چیست و برای ورود به بازار سرمایه یا بورس، چه مراحلی را باید طی کنید.

بازار بورس چیست؟

برای درک مفهوم بازار بورس ابتدا باید تعریفی از واژه «بازار» داشته باشیم. به زبان ساده می‌توان گفت بازار مکانی است که در آن خرید و فروش انجام می‌شود. این بازار می تواند یک مکان فیزیکی مانند یک فروشگاه یا مغازه یا مکانی مجازی مثل فضای اینترنت باشد. آنچه خریداران و فروشندگان در بازار معامله می‌کنند، دارایی‌هایشان است که می‌تواند واقعی یا مالی باشد. دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی مانند خانه، زمین، خودرو و… هستند. در مقابل، دارایی‌های نقدی شامل مواردی مثل سهام و اوراق مشارکت می شود. و اما بورس چیست؟ بورس در واقع بازاری است که در آن دارایی‌های افراد خرید و فروش می‌شوند. در ادامه تاریخچه و انواع بورس را بررسی می کنیم، اما پیش از آن پیشنهاد می کنیم سری به مجموعه کامل آموزش بورس و تحلیل تکنیکال در فرادرس بزنید که شما را از سطح مقدماتی تا پیشرفته برای ورود به بازارهای سرمایه آماده می سازد:

تاریخچه بازار بورس

در قرن 13، صرافان در جلوی خانه شخصی به نام واندر بورس جمع می‌شدند و اوراق بهاداری را معامله می‌کردند. بعدها با گذشت زمان، مکان‌هایی که در آن‌ها اوراق مشارکت مورد خرید و فروش قرار می‌گرفت، بورس نامیده شدند. بورس در ایران به سال ۱۳۱۵ بر می‌گردد که کارشناسان هلندی برای اجرای مقررات و اقدامات اولیه آن به ایران آمدند. با وجود تمامی مشکلاتی که به دلایل مختلف وجود داشت، آنها بالأخره موفق شدند و قانون تشکیل بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۵ تصویب شد.

تحلیل تکنیکال چیست؟ - صفر تا صد ورود به بازار سرمایه یا بورس
تحلیل تکنیکال چیست؟ – صفر تا صد ورود به بازار سرمایه یا بورس

انواع بورس

بورس به سه دسته بورس کالا، اوراق بهادار و ارز تقسیم می‌شود که هر کدام به شرح زیرند:

  • بورس کالا: در بورس کالا همان‌گونه که از نامش بر می‌آید، کالاهای معینی خرید و فروش می‌شود. در این بورس، معمولاً مواد اولیه معامله شده و هر کالایی بورس خودش را دارد؛ مثلاً بورس نفت.
  • بورس اوراق بهادار: در سازمان بورس اوراق و دارایی‌های مالی مانند سهام شرکت‌ها، اوراق مشارکت و…خرید و فروش می‌شود. در بازار اوراق بهادار یا به اختصار بورس، بستری ایجاد شده تا خریداران و فروشندگان بتوانند معاملات را انجام دهند. در این بازار قوانینی وجود دارد که منافع سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران را حفظ می‌کند. به عبارت بهتر، بورس سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران را گرد هم می‌آورد تا هر دو با توانایی‌ها و دارایی‌هایی که دارند موجب منفعت دو طرف شوند.
  • بورس ارز: در این نوع از بورس، پول‌های خارجی مورد معامله قرار می‌گیرند. بازار ارز یا فارکس (Forex مخفف Foreign Exchange) بزرگ ترین بازار مالی جهان است و افرادی که در بورس اوراق بهادار فعالیت داشته اند، می توانند با کسب دانش تحلیل بورسی مختص به این نوع بازار، در آن فعالیت داشته باشند.

مراحل ورود به بازار سرمایه

بعد از درک مفاهیم ذکرشده در بخش قبل، نوبت به نحوه ورود به بازار بورس می رسد؛ چراکه پیش از پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست و شروع به خرید و فروش سهام، باید ابتدا وارد بازار بورس شوید. توجه کنید که منظور ما از بورس همان بازار بورس اوراق بهادار است. مراحل ورود به بازار بورس به شرح زیرند:

1. دریافت کد بورسی

قبل از هر چیز برای ورود به بازار سرمایه یا همان بورس، نیاز است که ما یک کد بورسی دریافت کنیم. برای این کار اول باید وارد سامانه سجام شده و مراحل اهراز هویت را انچام دهیم، برای ثبت نام در سامانه سجام ابتدا لازم است وارد سایت sejam. ir شده و وارد قسمت ثبت نام در سجام شوید.

دریافت کد بورسی
دریافت کد بورسی

بعد از ورد کد ملی به همراه شماره موبایلی که به نام خودتان است، سجام برای تایید هویت شما پیامکی به شماره شما می فرستد که باید آن را در سایت وارد کنید. بعد از ورود شما باید مدارک مورد نیاز سجام را در سایت وارد یا در صورت نیاز آپلود کنید. اطلاعات و مدارکی که سجام برای ثبت نام از شما می خواهد شامل موارد زیر می شود:

  • نام و نام خانوادگی
  • کد ملی
  • نام پدر
  • تاریخ تولد
  • محل تولد و صدور شناسنامه
  • اطلاعات بانکی حسابی که می خواهید با آن در بورس کار کنید. (فراموش نکنید که با هر حسابی می توانید حساب بورسی خود را شارژ کنید، اما هنگام برداشت از حساب بورسی تان وجه خواسته شده به همان حسابی که برای ثبت نام داده اید، واریز می شود)
  • عکس
  • امضا و اثر انگشتتان

پس از ثبت نام در سامانه سجام اگر ثبت نامتان را دقیق و بدون مشکل انجام داده باشید، برای شما یک کد 10 رقمی ارسال می شود؛ اما اگر اشتباه انجام داده باشید، باید دوباره وارد سایت سجام بشوید و از قسمت ویرایش اطلاعات وارد حساب خود شوید و مشکل را برطرف کنید.

2.ثبت نام در کارگزاری بورسی

بعد از ثبت نام در سایت سجام نوبت به این می رسد که کارگزاری بورسی خود را انتخاب کنید. اگر نمی دانید منظور از کارگزاری چیست، باید خدمتتان عرض کنیم که در بورس امکان خرید و فروش مستقیم با خود بورس وجود ندارد و شما باید با واسطه ها کار کنید؛ این واسطه ها همان کارگزاری ها هستند. کارگزاری های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند که معروف ترین آن ها کارگزاری های مفید و اگاه هستند. انتخاب کارگزاری بورسی شما به سلیقه خودتان بستگی دارد. همچنین می توانید برای انتخاب کارگزاری با دوستان یا آشناهایتان نیز مشورت و نظرسنجی کنید. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از کارشناسان بورس هنگام انتخاب کارگزاری پیشنهاد می کنند که در کارگزاری های کوچک و شناخته نشده ثبت نام کنید؛ چراکه اگر هنگام خرید و فروش در کارگزاری ها، سرور کارگزاری سنگین و شلوغ باشد، ممکن است معاملات با تاخیر انجام شود و شما را هنگام خرید و فروش سهام به دردسر و یا به تاخیر بیاندازد. پس از انتخاب کارگزاری باید وارد سایت کارگزاری مربوطه شوید و در آن ثبت نام کنید که مشابه ثبت نام در سایت سجام است.

دریافت کد بورسی و شارژ حساب
دریافت کد بورسی و شارژ حساب

3. دریافت کد بورسی و شارژ حساب

پس از ثبت نام بسته به انتخاب کارگزاریتان چند روزی طول می کشد تا برای شما کد بورسی ساخته و ارسال شود. بعد از ارسال کد بورسی شما می توانید وارد حساب بورسی خود شوید و اقدام به شارژ کردن حساب خود کنید. همانطور که در بالا گفتیم، با هر حسابی می توانید حساب بورسی خود را شارژ کنید، اما برای برداشت از حساب بورسی تان، وجه درخواست شده فقط به همان حسابی که موقع ثبت نام داده اید واریز می شود.

4. خرید و فروش سهام و سبد گردانی

بعد از شارژ حساب خود می توانید شروع به خرید و فروش سهام مورد نظر خود کنید. البته ناگفته نماند برای خرید و فروش سهم باید خیلی دقت داشته باشید. اگر بدون اگاهی اقدام به خرید کنید، ممکن است ضرر زیادی کنید.

انواع تحلیل در بازار بورس

تحلیل در بورس شامل دو روش اصلی تحلیل تکنیکال (Technical) و تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental) است. برای اینکه بتوانید دانش معامله‌گری خود را ارتقا دهید، نیاز است تا هر دو مهارت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را با هم داشته باشید. طبعا این کار زمان زیادی خواهد گرفت. به همین دلیل بسیاری از افراد سرمایه گذاری در صندوق ها را انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی جزئی تر هر یک از این موارد می پردازیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟
تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال در واقع یکی از متداول‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی است. این روش از تحلیل، تمرکز بر داده‌ها و نمودار بازارها دارد و با استفاده از آن‌ها الگوها و روند‌ها را شناسایی کرده تا به پیش‌بینی قابل اطمینانی از آینده بازار دست پیدا کند. تعریف های زیادی در مورد تحلیل تکنیکال گفته شده است. به طور کلی تحلیل تکنیکال روشی است که به منظور پیش بینی قیمت سهام، اوراق بهادار، کالا و سایر عواملی به کار می‌رود که بر پایه الگوی تغییر قیمت‌ها و بدون درنظر داشتن برخی عوامل بنیادین قیمت گذاری می‌شوند. پس تا اینجا متوجه داستان شده اید که زمانی که می خواهید اقدام به خرید سهمی کنید، باید مسائل متعددی را در نظر داشته باشید؛ از جمله نمودار قیمتی، پیش بینی قیمت کالا و … اینها از جمله مسائلی هستند که قبل از خرید هر سهمی باید در نظر داشته باشیم. در ادامه برای آموزش تحلیل تکنیکال با ما همراه باشید. اما اگر شما جزو آن افرادی هستید که از بورس اگاهی خاصی ندارید، پیشنهاد می کنیم اموزشی که در ادامه توسط فرادرس ارائه شده است را مشاهده کنید:

  • دانش تحلیل تکنیکال بر عملکرد معاملاتی چه تاثیری دارد؟

معامله‌ گری بدون دانش و استفاده از روش های تحلیل بورس، مانند پرتاب یک تاس است. در این حالت، احتمال آمدن عدد ۶ چندان زیاد نیست. این امر ریسک قابل توجهی بر دوش سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. تحلیل تکنیکال کلیدی است که به کمک آن می‌توانید تغییرات قیمت یک دارایی را بررسی کرده و زمان مناسب برای خرید و فروش آن را شناسایی کنید.

  • پدر علم تحلیل تکنیکال کیست؟

خاستگاه تحلیل تکنیکال به صدها سال پیش بر می گردد. طبق آخرین تحقیقات از برخی منابع تاریخی به نظر می‌رسد دانش ‌تحلیل تکنیکال برای اولین بار در ژاپن در قرن ۱۸ ظاهر شد. بعدها در قرن ۱۹ ‌تحلیل تکنیکال در آمریکا شهرت یافت. در واقع «چارلز هنری داو» شخصی بود که در این زمینه شروع به فعالیت کرد. امروزه او را به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال نوین می‌شناسند.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

تا یانجا فهمیدید که تحلیل تکنیکال چیست. حالا باید با نوع دیگر تحلیل در بورس یعنی تحلیل بنیادی آشنا شوید. شخص سرمایه گذار باید بتواند درصد سود دهی یک سهم را برا اساس فرایند های مالی ان شرکت و همینطور نوع محیط و کسب و کار ان را مورد برسی قرار دهد. تحلیل بنیادی تمامی اتفاقاتی که ممکن است بر روی عملکرد مالی شرکت در آینده تاثیرگذار باشد را مورد بررسی قرار می دهد. این عوامل شامل مواردی چون شرایط اقتصادی، صنعت مورد نظر، تاثیر مدیریت شرکت و دیگر عوامل ریز و درشت می شود. برای آموزش تحلیل بنیادی مطالب اموزشی بسیار زیادی در لینک زیر از فرادرس وجود دارد که پیشنهاد می شود قبل از شروع معاملات خود در بازار بورس حتما این اموزش ها را مشاهده کنید. این موضوع باعث می شود که با دانش کافی وارد معاملات خرید و فروش بورس شوید و بتوانید به راحتی سهم ها را بررسی کنید و خرید درستی انجام دهید.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟
تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

تحلیل تکنیکال چه تفاوتی با تحلیل بنیادی دارد؟

پس از پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت آن با تحلیل بنیادی چیسا. در واقع به صورت کلی می‌توان گفت تحلیل بنیادی کمک می‌کند تا ارزش ذاتی یک ورقه بهادار را پیدا کرده و با قیمت روز آن مقایسه کنیم. در مقابل، تحلیل تکنیکال بر اساس روند تاریخچه‌ای قیمت اوراق، شاخص‌ها و هر آنچه عرضه و تقاضا بر قیمت آن مؤثر است، کمک می‌کند رفتار قیمت آن‌ها را پیش‌بینی کنیم. معامله‌گران حرفه‌ای از تمام روش های تحلیل بهره می‌برند تا بهترین تصمیم‌ را بگیرند.

نوسان گیری در بورس چیست؟

به کوتاه ترین زمان ممکن برای خرید و فروش یک سهم، نوسان گیری گفته می شود. به طور مثال شخص هنگام بررسی یک سهم متوجه این خواهد شد که ان سهم در یک بازه زمانی کوتاه مثلا چند ساعته یا چند روزه، با رشد خیلی زیاد مواجه خواهد شد. در این موارد که بسیار ریسک پذیر هستند، یک شخص با ورود به یک سهم در ساعت تعیین شده، شروع به خرید آن سهم می کند و پس از گذشت مدتی از خرید آن، در زمانی آن سهم شروع به اوج گرفتن کرده است، اقدام به فروش آن می کند. به این شکل در کوتاه ترین زمان ممکن، می تواند یک سود چند درصدی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که نوسان گیری یک شیوه بسیار ریسک پذیر در مدیریت سهام است و بیشتر مناسب سرمایه های سنگین است.

به عبارت دیگر، نوسان گیری به یک خرید و فروش سریع گفته می شود که شخص سرمایه گذار باید در آن سرعت مناسبی برای وارد شدن به یک سهم و خروج از آن را داشته باشد. برای مثال اگر کارگزاری دچار مشکل کندی سرعت یا قطعی شود و یا سیستم مورد استفاده پر سرعت نباشد، ممکن است نه تنها سودی دریافت نکرد بلکه موجب ضرر سنگین هم شد. شما می توانید برای یادگیری آموزش نوسان گیری در بورس به لینک زیر از فرادرس مراجعه کنید تا فیلم های اموزشی بسیار مفیدی را در مورد نوسان گیری مشاهده کنید:

چارتیست کیست؟

چارتیست کیست؟
چارتیست کیست؟

به افرادی که با استفاده از تحلیل های مختلف، سبد سهام خود در بورس را مدیریت می کنند به اصطلاح چارتیست (Chartist) گفته می شود. ویژگی های یک چارتیست به شرح زیر است:

  • منظم بودن
  • یادگیری مداوم
  • پذیرش و درس گرفتن از زیان ها
  • عدم پیروی از دیگران
  • مدیریت احساسات
  • یادگیری همه جانبه
  • صبور و فروتن بودن

کلام آخر درباره بورس و تحلیل تکنیکال

در این مقاله فهمیدید که تحلیل تکنیکال چیست و چگونه می توانید وارد بازار بورس شوید. اما توجه کنید برای شروع هر چیزی که برای اولین بار می خواهید با آن مواجه شوید، باید خوب راجب آن تحقبق و مطالعه داشته باشید تا دانش و تسلط کافی روی آن پیدا کنید. در نظر داشته باشید که بازار های مالی همان قدر که خیلی خوب سود می دهند، همان قدر راحت هم ممکن است سرمایه شما را دچار ضرر کنند. پس حتما قبل از ورد به بازار سرمایه، آموزش های لازم را ببینید و با آمادگی کامل وارد آن شوید تا بتوانید بهترین تصمیم ها را بگیرید و و از خرید و فروش های خود به سود برسید.