راه های تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی یکی از پرچالش ترین موضوعات برای زبان آموزان می باشد. بخصوص برای کسانی که قصد دادن امتحانات زبان مثل آیلتس و تافل را داشته باشند، در بخش امتحان نوشتاری (writing) حتما توجه به این تفاوت ها باید رعایت شود. در این مقاله ما قصد داریم در مورد تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی صحبت کنیم تا مشکل تمام کسانی که بنوعی با زبان انگلیسی درگیر هستند، برای همیشه برطرف شود. چرا که در آموزش زبان انگلیسی، تشخیص اجزا و انواع جمله ها بسیار اهمیت دارد. به علاوه، فرادرس دوره بسیار عالی برای آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه تدارک دیده که برای افراد مبتدی بسیار مفید خواهد بود.

تعریف صفت وجهی در زبان انگلیسی

اولین گام برای آموزش تفاوت بین صفت فاعلی و مفعولی در زبان انگلیسی، این است که تعریف صحیح صفت فاعلی و مفعولی را بدانیم. برای تشخیص صفت فاعلی در جملات انگلیسی ابتدا باید صفت وجهی (Participle) را بشناسیم. صفت وجهی در واقع افعالی هستند که شما در جمله از آن ها بعنوان صفت بهره می برید. در این صورت معنای آن فعل بطور کلی عوض می شود. مثلا فعل Watching  به معنای تماشا کردن می باشد. حال اگر در عبارت night watching از آن استفاده کنیم، به معنای نگهبانی شب در می آید. از نظر معنایی وجه صفت وظیفه تعریف ضمیر یا اسم را برعهده دارد. در زبان انگلیسی ما دو وجه صفت مهم داریم:

  • صفت فاعلی
  • صفت مفعولی

تعریف صفت فاعلی در انگلیسی (Present Participle)

تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی - تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی
تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی – تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی

در آموزش زبان انگلیسی یکی از مهم ترین ارکان جمله صفت فاعلی می باشد که باید بخوبی در هنگام نوشتن یا صحبت کردن به زبان انگلیسی از آن استفاده کنید. علامت تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی پسوند “ing” می باشد. البته این پسوند را نباید با زمان حال استمراری که آن هم از پسوند “ing” استفاده می کند اشتباه بگیرید. به مثال های زیر برای ساختن صفات فاعلی توجه کنید:

Read = Reading

Sleep= Sleeping

Study= studying

حال مثال هایی به همراه معنی برای کاربرد صفات فاعلی در عبارات:

Fast reading= تندخوانی

Long sleeping = خواب طولانی

Hard studying = مطالعه سخت

کاربرد صفت فاعلی در زبان انگلیسی چیست؟

کاربرد صفت فاعلی که در آموزش زبان انگلیسی به آن present participle گفته می شود بسیار متنوع و جالب توجه می باشد:

  • وقتی می خواهیم جمله ای با زمان حال استمراری بسازیم
  • استفاده بعنوان صفت
  • بعد از یکسری فعل خاص
  • وقتی می خواهیم دو عمل را بطور همزمان شرح دهیم.

برای درک هر کدام از این کاربردها برایتان چند مثال می آوریم.

  • حال استمراری:
  • What are you talking about? =در مورد چه چیزی صحبت می کنی؟
  • I am talking about your friend. = دارم در مورد دوست تو صحبت می کنم.
  • استفاده بعنوان صفت
  • Running nose = آبریزش بینی
  • بعد از یکسری فعل خاص مثل: GO یا DO.
  • To Go driving = رانندگی کردن
  • To do exercising = تمرین کردن
  • برای توصیف دو عمل همزمان
  • How long have you been waiting for your orders? = چقدر برای سفارش هایتان صبر کردید؟

نکته 1: صفات فاعلی تنها برای حال استمراری کاربرد ندارند، بلکه می توان از آن ها در زمان گذشته استمراری نیز استفاده کرد.

  • I was sleeping when you came at home. = وقتی آمدی خانه من خواب بودم.
کاربرد صفت فاعلی در زبان انگلیسی چیست؟
کاربرد صفت فاعلی در زبان انگلیسی چیست؟

یادآوری مهم: از آنجاییکه هدف از این مقاله، تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی می باشد، به شما توصیه می کنیم، پیش از آغاز مطالعه این مبحث، زمان های افعال، به ویژه زمان های گذشته و حال را بطور کامل مرور کنید.

همچنین صفات فاعلی در زبان انگلیسی برای توصیف اسم ها نیز کاربرد دارد. مثال:

Interesting movie = فیلم جالب

Boring Time = زمان خسته کننده

بعلاوه صفات فاعلی در زبان انگلیسی پس از افعال حسی نیز قابل استفاده هستند. از این حالت زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم احساسات خود را بیان کنیم. مثل وقتی که از دیدن چیزی یا شنیدن خبری هیجان زده می شویم. مثال:

Sound interesting = جالب به نظر رسیدن

Feel exhausting = احساس خستگی کردن

به دو مثال دیگر در جمله بندی توجه کنید تا کاربرد صفات فاعلی را بیشتر متوجه شوید:

  • She saw the doctor examining her mother knees. = او دکتر را در حالت معاینه زانوهای مادرش دید.
  • I hear your frightening voice. = من صدای ترسیده تو را شنیدم.

نکته 2: اگر قصد استفاده از افعال تک سیلابی را بعنوان صفت داشته باشید، برای تبدیل آن ها به صفت فاعلی، حرف بی صدای آخر کلمه دو بار تکرار خواهد شد. مثال:

Put = Putting = گذاشتن

Sit = Sitting = نشستن

تعریف صفت مفعولی در انگلیسی (Past Participle)

صفت مفعولی یا Past Participle در حقیقت قسمت سوم فعل محسوب می شود که به دو شکل بی قاعده (regular) و باقاعده (irregular) بکار می رود. شناخت کامل صفات مفعولی یکی از مهم ترین بخش های آموزش تفاوت بین صفت فاعلی و مفعولی در زبان انگلیسی محسوب می شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید، وقتی فعل با قاعده باشد مانند زمانی که فعل گذشته ساده می سازیم، به انتهای فعل تنها پسوند “ed” اضافه می شود. اما دقت کنید وقتی که فعل بی قاعده می باشد، شکل فعل در حالت گذشته به طور کامل تغییر می کند. حال به مثال ها توجه کنید:

Confuse = Confused =گیج

Create= Created=ایجاد شده

و دو مثال برای افعال بی قاعده:

Write = Written = نوشته شده

Break = Broken = شکسته

در ادامه برای درک بهتر صفت های مفعولی چند جمله مثال می زنیم:

  • Because the tough day I had, I am too bored now. = بدلیل روز سختی که داشتم، بشدت خسته شدم.
  • Our friends are canceled the celebration. = دوستان ما جشن را لغو کردند.

کاربرد صفت مفعولی در زبان انگلیسی

بطور کلی صفت مفعولی در زبان انگلیسی برای بیان احساسات موقتی بکار می روند. و همانطور که احتمالا به این نوع صفات در جمله ها برخورده اید، در فارسی معنایی مثل شدن می گیرند. بعنوان مثال هیجان زده شده (Excited)، کسل شده (Bored). در آموزش زبان انگلیسی دانستن کاربرد صفات به شما در نوشتن جملات بهتر و صحبت کردن صحیح تر بسیار کمک می کند.

چطور تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی را تشخیص دهیم؟

حال که تعریف هر دو مدل صفات فاعلی و مفعولی را مطالعه کردید، بهترمی توانید  تفاوت بین صفت فاعلی و مفعولی در زبان انگلیسی را تشخیص دهید. همانطور که متوجه شدید صفات فاعلی بیشتر نشان دهنده استمرار کارها در جملات هستند. یعنی صفات فاعلی را می توان در هر سه حالت گذشته، حال و آینده بکار برد. اما صفات مفعولی بیشتر معنای گذشته را می گیرند. به چند مثال برای درک بهتر این تفاوت توجه کنید:

انواع افعال استمراری:

توجه داشته باشید که در آموزش زبان،  تشخیص تفاوت بین صفت فاعلی و مفعولی برای ساختن جملات متفاوت بسیار ضروریست. بعلاوه شما باید حتما انواع افعال را نیز بشناسید و بدون غلط از آن ها در جملات استفاده کنید. با هم نگاهی خلاصه به انواع افعال استمراری می اندازیم: حال استمراری، گذشته استمراری، آینده استمراری، حال کامل استمراری، گذشته کامل استمراری و آینده کامل استمراری.

انواع افعال استمراری
انواع افعال استمراری
  • My mother talking by phone. = مادر من با تلفن حرف می زند.

(حال استمراری)

  • I have been watching football since 12. = من از ساعت 12 دارم فوتبال نگاه می کنم

(حال استمراری کامل)

  • I was napping when she called me. = من در حال چرت زدن بودم وقتی او من را صدا کرد.

(گذشته استمراری)

  • We have been waiting for the doctor around 3 hours while our parents made dinner. = ما حدود سه ساعت منتظر دکتر بودیم در حالی که خانوادمون شام را درست کرده بودند.

(گذشته کامل استمراری)

  • I will staying at home till the morning. = من تا صبح در خانه خواهم ماند.

(آینده استمراری)

  • You will have been studying your lessons till 2 days later.

(تو تا دو روز بعد درس هایت را مطالعه خواهی کرد)

ساختن جملات به همراه صفت مفعولی

برعکس وقتی بخواهید صفت مفعولی در جمله بکار ببرید، باید از گذشته، حال و آینده کامل استفاده کنید. همچنین جهت یادآوری در صفات مفعولی حتما باید قسمت سوم فعل را بکار ببرید.

به مثال هایی از این دست توجه نمایید:

  • I have written an important letter to my professor. = من نامه مهمی به معلمم نوشته ام.

(حال کامل)

  • She had spoken with his father before he slept. = او قبل از خواب با پدرش صحبت کرده بود.

(گذشته کامل)

  • They will have invited us for next week. = آن ها هفته آینده ما را دعوت خواهند کرد.

(اینده کامل)

دومین تفاوت عمده بین صفت فاعلی و مفعولی این است که در صفات فاعلی در انتهای افعال پسوند “ing” و در صفات مفعولی در انتهای افعال پسوند “ed” برای فعل های باقاعده قرار می دهیم. به مثال ها توجه کنید:

  • He was scared of the earthquake. =او از زلزله ترسیده بود.

(استفاده از  صفت مفعولی)

  • It was a terrifying scene. = یک صحنه وحشتناک بود.

(استفاده از صفت فاعلی)

وجه وصفی کامل چیست (Perfect Participle)؟

در کنار صفات فاعلی و مفعولی که تشخیص صحیح آن ها در آموزش زبان انگلیسی نقش بسیار مهمی ایفا می کند، وجه وصفی کامل نیز یکی دیگر از روش های توصیف عبارات به حساب می آید. در واقع اگر زبان آموزان بتوانند از این قابلیت های زبان انگلیسی به خوبی استفاده کنند، می توانند در امتحانات زبان نتایج درخشان کسب کنند و همچنین کاملا پخته و حرفه ای مکالمه کنند. هدف استفاده از وجه وصفی کامل این است که نشان دهیم یک کار در گذشته کاملا به پایان رسیده است. پس باید علاوه بر دانستن تفاوت بین صفت فاعلی و مفعولی در زبان انگلیسی، وجه وصفی کامل را نیز به خوبی بشناسید.

برای ساختن وجه وصفی از این فرمول باید استفاده بکنید: having + past perfect که در اصطلاح به آن Perfect Participle گفته می شود. نکته حائز اهمیت که باید در نوشتن اینگونه جملات توجه کنید این است که شما دو عبارت را در یک جمله به کار می برید، به این صورت که عمل اول را در عبارت اولی توضیح داده و پس از کاما، عمل دوم را بیان می کنید.

بطور مثال:

Having written = نوشته شده

Having completed = کامل شده

Having developed = توسعه داده شده

حال به جملات زیر با دقت توجه کنید:

  • Having went their guests, they packed their luggage immediately. =پس از رفتن مهمان هایشان، آن ها بلافاصله چمدان هایشان را بستند.
  • Having been posted her last post on Instagram, then she went to sleep. = پس از گذاشتن آخرین پست در اینستاگرام، او به خواب رفت.

نکته: موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید این است که وجه وصفی را هم در جملات معلوم و هم در جملات مجهول می توانید استفاده کنید.

  • Having kept cleared everything, I started to watch movie by TV. = پس از تمیز کردن همه چیز، من شروع به تماشای فیلم از تلویزیون کردم.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله مشاهده کردید، تشخیص تفاوت صفت فاعلی و مفعولی در انگلیسی بسیار ساده است. اما آموزش زبان انگلیسی وقتی می تواند مفید باشد که زبان آموزان مرتبا درس ها را تمرین کنند. پس شما هم اگر می خواهید جملات بسیار حرفه ای و کامل بسازید، حتما بطور منظم تمرین کنید. بهترین روش تمرین هم کار با افعال و ساختن جملات متنوع می باشد. در واقع یادگرفتن زبان انگلیسی فقط و فقط نیازمند پیگیری و تلاش مستمر است. در پایان دوره گرامر زبان انگلیسی سطح متوسط فرادرس برای کسانی که بدنبال پیشرفت زبان خود و یادگیری اصولی گرامر هستند، توصیه می شود.