از دست دادن دندان‌ها می‌تواند باعث مشکلات زیادی مانند: از دست رفتن زیبایی چهره، اشکال در ادای صداها و صحبت کردن، و مشکل در جویدن غذا شود. همچنین جای خالی دندان‌های از دست رفته، محلی مناسب برای بروز عفونت‌های جدی دهان و دندان است.

جای خالی دندان از دست رفته را چگونه پر کنید؟
جای خالی دندان از دست رفته را چگونه پر کنید؟

در گذشته راه‌حل پیشگیری از این عوارض، استفاده از پروتز متحرک یا دندان مصنوعی بود. ظاهر نچندان طبیعی و سایر مشکلات این چنینی، باعث شد تا روشی جدیدتر، به نام ایمپلنت دندان، جایگزین دندان مصنوعی شود. پر کردن جای دندان‌ها با کمک ایمپلنت دندان، از عوارضی مانند عفونت لثه جلوگیری کرده، و باعث می‌شود تا زیبایی چهره و لبخند شما حفظ شود.

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ایمپلنت دندان از دو بخش فیکسچر یا پایه، و اباتمنت تشکیل شده است. فیکسچر بخشی از ایمپلنت است، که در استخوان فک قرار می‌گیرد. پس از ثابت شدن پایه، اباتمنت که نقش تاج دندان را برعهده دارد، بر روی آن سوار می‌شود.

فیکسچر دندان در استخوان فک قرار گرفته و با آن جوش می‌خورد، به همین دلیل فیکسچرها را از جنس تیاتنیوم می‌سازند، زیرا با بدن و بافت استخوانی سازگاری کامل دارد.

انجام ایمپلنت دندان
انجام ایمپلنت دندان

برای انجام ایمپلنت دندان، ابتدا دندان شما به دقت معاینه شده، و درصورت نیاز، دندان کشیده و فک شما آماده جراحی می‌شود. اولین مرحله از جای‌گذاری ایمپلنت دندان، ایجاد یک حفره در لثه، برای قرار دادن پایه ایمپلنت است. پس از جای گذاری فیکسچر، چند ماه به استخوان فک فرصت داده می‌شود، تا جوش خورده و ترمیم شود. پس از گذشت این مدت، روکش تهیه شده براساس قالب گرفته شده از دهان بیمار، بر روی پایه سوار می‌شود.

ایمپلنت یک روزه چیست؟

ایمپلنت فوری دندان، یا ایمپلنت یک روزه، روشی فوری برای پر کردن جای دندان از دست رفته است. این روش برای افرادی که می‌خواهند تا جای دندان آن‌ها بلافاصله پس از کشیده شدن پر شود مناسب است.

در این روش پس از کاشت پایه در استخوان فک، یک روکش موقتی روی آن سوار می‌شود. به این ترتیب برخلاف روش معمول، در دوره چند ماهه لازم برای جوش خوردن استخوان فک، محل دندان خالی نمی‌ماند. پس از آماده شدن روکش دائمی، این روکش موقتی برداشته شده، و روکش دائمی جای آن را می‌گیرد.

مزایا و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

  • ایمپلنت‌های دندان باعث پر شدن جای دندان از دست رفته شده، و به این ترتیب به حفظ زیبایی ظاهر شما کمک می‌کنند.
  • با ایمپلنت‌های یک روزه می‌توان جای دندان از دست رفته یا کشیده شده را به سرعت و در همان روز پر کرد.
  • یکی از علل محبوبیت ایمپلنت دندان، دوام و ماندگاری بالای این روش است. اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید، ایمپلنت‌ها می‌توانند تا پایان عمر دوام داشته باشند.
  • ایمپلنت دندان باعث می‌شود تا جای خالی دندان پر شده، و از بروز عفونت لثه پیشگیری شود.
  • ایمپلنت دندان ثابت است، و برخلاف پروتزهای متحرک، نیازی به خارج کردن ایمپلنت از دهان نیست.

اگر ایمپلنت دندان توسط پزشک متخصص انجام شود، احتمال بروز عارضه جانبی در اثر آن بسیار پایین است. از عوارض ناشی از ایمپلنت دندان، می‌توان عفونت، آسیب به دندان‌های مجاور، آسیب عصبی و مشکلات سینوس‌ها را نام برد.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان، یکی از جدیدترین و بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت دندان می‌تواند زیبایی چهره شما را بازگردانده و به شما یک لبخند هالیوودی هدیه دهد.

ایمپلنت دندان، یکی از جدیدترین و بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌
ایمپلنت دندان، یکی از جدیدترین و بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌

همان طور که گفتیم، در این روش ابتدا محل دندان سوراخ شده، و یک حفره در استخوان فک ایجاد می‌شود. این حفره محل قرارگیری ریشه ایمپلنت است، و روی تاج یا روکش دندان سوار می‌شود. با این که این روش به طور معمول به چند ماه زمان برای تکمیل شدن نیاز دارد، اما می‌توان با انجام ایمپلنت فوری، تمام مراحل را در یک روز انجام داد.

ایمپلنت دندان روشی ایمن، کارآمد و طبیعی، و جایگزینی بسیار مناسب برای روش‌هایی قدیمی‌تری مانند پروتز متحرک یا همان دندان مصنوعی است.