آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی به چه معنا هستند؟ برای کسانی که به تازگی آموزش زبان آلمانی را شروع کرده اند، یکی از سخت ترین و چالش برانگیزترین مباحث، مربوط به داتیو و آکوزاتیو در زبان آلمانی است. چرا که بسیاری از زبان آموزان بطور اصولی با این مفاهیم آشنا نمی شوند. اما باید بدانید که داتیو و آکوزاتیو جزء اصلی ترین ارکان گرامر آلمانی بوده و در صورت یاد نگرفتن آن ها، هرگز نمی توانید زبان آلمانی را بطور کامل صحبت کنید و یا به زبان آلمانی بنویسید. ما در این مقاله قصد داریم این مشکل را برای همیشه بر طرف کنیم. پس تا انتها با ما باشید.

انواع حالت های جمله در زبان آلمانی چیست؟

پیش از این که به مبحث اصلی در این مقاله برسیم، ابتدا باید انواع حالت های جمله در زبان آلمانی را بشناسیم. چرا که از اصول اولیه آموزش زبان آلمانی یادگیری صحیح آن ها است. بطور کلی ما در سه حالت نومیناتیو،آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی می توانیم جمله های خود را بسازیم. در بخش بعد، ساختار هر یک از این موارد را شرح می دهیم. همچنین شما می توانید با مجموعه آموزش زبان آلمانی فرادرس، زبان آلمانی را با کیفیت عالی تکمیل کنید. لینک این مجموعه فیلم های آموزشی که توسط اساتید مجرب و برای سطوح مبتدی تا پیشرفته ارائه شده است، در زیر قرار گرفته است:

ساختار نومیناتیو (Nominativ) در زبان آلمانی

حالت nominativ ساده ترین ساختار جمله در گرامر آلمانی محسوب می شود و در آموزش زبان آلمانی نیز nominativ اولین نوع جملاتی است که می آموزید. در حالت نومیناتیو بیشتر تمرکز بر روی فاعل است. مثلا وقتی می خواهیم یک چیزی را بطور ساده توضیح دهیم. عباراتی مثل او پدر من است، یا این خودروی من است، در زبان آلمانی بصورت نومیناتیو بیان می شوند. مثال:

  • Er ist meiner Vater. = او پدر من است.
  • Das ist mein Auto. = این خودروی من است.

ساختار آکوزاتیو (Akkusativ) در زبان آلمانی

جملات آکوزاتیو در واقع بصورت مفعولی ساخته می شوند. در آموزش زبان آلمانی بر روی یادگیری صحیح Akkusativ تاکید بسیاری شده است، چرا که یکی از اصلی ترین ارکان یک جمله آلمانی محسوب می شود. در ادامه اجزای یک جمله آکوزاتیو را بطور دقیق بررسی می کنیم.

آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی – آموزش کامل Akkusativ و Dativ به زبان ساده
آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی – آموزش کامل Akkusativ و Dativ به زبان ساده

حرف تعریف در آکوزاتیو Akkusativ

حروف تعریف که در زبان آلمانی به آن Artikel گفته می شود، از مهم ترین بخش های آموزش زبان آلمانی محسوب می شوند. همانطور که در بخش نومیناتیو، آرتیکل ها را یاد گرفته اید، اینجا هم باید بطور جداگانه انواع آرتیکل ها را در حالت آکوزاتیو بیاموزید. بطور کلی در زبان آلمانی آرتیکل ها به دو صورت شناس (difiniter) و ناشناس (indifiniter) تقسیم بندی می شوند:

آرتیکل های شناس (difiniter Artikel)

آرتیکل های شناس وقتی بکار برده می شوند که ما بطور مستقیم قصد اشاره به فرد یا یک شی در نزدیکی خود را داشته باشیم. مثل وقتی که می خواهیم یک پدر را نشان دهیم و یا به یک گربه اشاره می کنیم. در جدول زیر آرتیکل های آکوزاتیو را می آموزید.

جنسیت مثال معنی به فارسی
Den (Maskulin) Der Vater یک پدر
Das(Neutral) Das Kind یک بچه
Die(Feminin) Die Katze یک گربه
Die(Plural) Die Kinder بچه ها

نکته: همانطور که می دانید جنسیت ها در زبان آلمانی به چهار صورت بیان می شوند: مذکر (Maskulin)، مونث (Feminin)، خنثی (Neutral) و جمع (Plural).

مثال:

  • Ich sehe die Kinder im Park. = من بچه را در پارک دیدم.
  • Die Katze spielt. = گربه بازی می کند.
  • Den Vater schlaft. =پدر خوابیده است.

آرتیکل های ناشناس (Indifiniter Artikel)

آرتیکل های ناشناس در آموزش زبان آلمانی به چیزهایی اطلاق می شوند که در حال حاضر نزدیکمان وجود ندارند. و تنها با کمک حروف تعریف می خواهیم در مورد آن ها صحبت کنیم. در جدول زیر آرتیکل های ناشناس را در حالت آکوزاتیو مشاهده خواهید کرد.

جنسیت مثال معنی به فارسی
Einen (Maskulin) Einen Vater یک پدر
Ein (Neutral) Ein Kind یک بچه
Eine (Feminin) Eine Frau یک زن
-(Plural) – Kinder بچه ها

نکته: در آرتیکل های ناشناس در حالت جمع هیچ آرتیکلی اضافه نمی کنیم.

مثال:

  • Einen Vater hat ein Auto gekauft. =یک پدر یک خودرو خرید.
  • Eine Frau hat ein Essen für Kinder gekocht. = یک خانم برای آن بچه ها غذا پخت.
ضمایر ملکی در حالت Akkusativ
ضمایر ملکی در حالت Akkusativ

ضمایر ملکی در حالت Akkusativ

همانطور که احتمالا با ضمایر آلمانی در حالت فاعلی یا نومیناتیو آشنا هستید، در آموزش زبان آلمانی باید ضمایر ملکی را در حالت آکوزاتیو هم بطور جداگانه بیاموزید. در جدول زیر به تشریح ضمایر ملکی در حالت آکوزاتیو می پردازیم. دقت داشته باشید که ضمایر ملکی در آلمانی بر اساس، اول شخص مفرد، دوم شخص مفرد، سوم شخص مفرد، اول شخص جمع، دوم شخص جمع و سوم شخص جمع تعریف می شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که ضمایر ملکی بر اساس جنسیت کلمات تغییر می کنند.

Feminin + Plural (مونث + جمع) Neutrum (خنثی)  Maskulin (مذکر) مفرد
Meine mein meinen Ich
Deine dein deinen Du
Seine sein seinen er
Ihre ihr ihren sie
Seine sein seinen es
unsere Unser unseren wir
Eure euer euren ihr
ihre ihr ihren sie
Ihre Ihr Ihren Sie

نکته: در زبان آلمانی همانطور که می دانید یک ضمیر اضافه به اسم ضمیر مودبانه داریم که با Sie نشان داده می شود. باید توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از این ضمیر را در جملات خود دارید، حتما حرف اول را بزرگ بنویسید تا با ضمیر مونث اشتباه گرفته نشود.

مثال:

  • Ich kaufe ein Handy für meinen Vater. = من یک موبایل برای پدرم خریدم.
  • Hast du eine Kurse? = آیا تو یک کلاس داری؟

اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان آلمانی کرده اید یا هنوز ابتدای این مسیر هستید و می خواهید به طور عمقی تری با گرامر و مفاهیم مختلفی مثل آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی آشنا شوید، از فیلم آموزشی جامع (و حدود 17 ساعته) فرادرس در لینک زیر استفاده کنید:

ضمایر شخصی در آکوزاتیو (personalpronommen)

در آموزش زبان آلمانی یکی دیگر از ضمایری که بسیار مهم و کاربردی هستند ضمایر اشاره هستند. ضمایر اشاره در حالت اکوزاتیو به شکل متفاوت از نومیناتیو است. در جدول زیر می توانید تفاوت بین ضمایر اشاره آکوزاتیو و نومیناتیو را مشاهدده کنید.

معنی ضمیر در حالت Akkusativ ضمیر در حالت Nominativ
من را mich Ich
تو را dich du
او را (مذکر) ihn er
او را (مونث) sie Sie
ضمیر اشاره خنثی es es
ما را uns wir
شما را euch ihr
آن ها را sie sie
شما را (مودبانه) Sie Sie

نکته: توجه داشته باشید که ضمیر مودبانه بسیار مشابه ضمیر جمع و مونث است. بنابراین هنگام استفاده از این سه ضمیر در جمله ها کاملا دقت کنید.

به چند مثال توجه کنید:

  • Ich kaufe ein Handy für dich. = من برای تو یک موبایل خریدم.
  • Ich rufe ihn. = من او (مذکر) را صدا کردم.
ساختار داتیو (Dativ) در زبان آلمانی
ساختار داتیو (Dativ) در زبان آلمانی

ساختار داتیو (Dativ) در زبان آلمانی

حالت داتیو در حقیقت شکل فاعلی جمله است. در آموزش زبان آلمانی پس از یادگیری آکوزاتیو، داتیو دومین گرامر مهم و اصلی به حساب می آید. زبان آموزان باید به خوبی تفاوت های این دو را متوجه شده و بتوانند در جملات روزمره و یا مکالمات خود با دیگران، از آن ها بهره ببرند. در اینجا نیز باید با ارکان سازنده جملات داتیو آشنا شده و سپس به تمرین بپردازید.

آرتیکل های شناس در حالت داتیو (definiter)

همانطور که در حالت آکوزاتیو متوجه تغییر شکل آرتیکل ها شدید، در داتیو هم این موضوع را خواهید دید. دقت داشته باشید برای این که دقیقا متوجه شوید نقش داتیو و آکوزاتیو چیست باید بقدری با نکات مختلف زبان آلمانی کار کنید تا کاملا برایتان جا بیافتند. بطور مثال در آموزش زبان آلمانی آرتیکل ها نقش اساسی ایفا می کنند، پس باید در تشخیص صحیح آن ها و استفاده در حالت مناسب، کوشا باشید. جدول زیر آرتیکل های حالت داتیو را نشان می دهد.

جنسیت مثال معنی به فارسی
Dem (Maskulin) Dem Vater  پدر
Dem(Neutral) Dem Kind بچه
Der(Feminin) Der Katze گربه
Den(Plural) Den Kinder بچه ها

به چند مثال توجه کنید:

  • Sie spielt mit dem Vater. = او با پدر بازی می کند.
  • Die kinder sind im Laden mit der Mutter. = بچه ها با مادر در مغازه هستند.

آرتیکل های ناشناس در حالت داتیو (indifiniter)

در حالت ناشناس نیز آرتیکل های داتیو تغییر می کنند. در آموزش زبان آلمانی آرتیکل های ناشناس بسیار بیشتر از آرتیکل های شناس استفاده می شوند، چرا که اعلب موارد ما به شخص یا چیزی اشاره می کنیم که در کنار ما قرار نداشته یا در میدان دید ما نیست. پس باید در مورد بکار بردن آرتیکل های ناشناس با دقت عمل کنید.

جنسیت مثال معنی به فارسی
Einem (Maskulin) Einem Vater یک پدر
Einem (Neutral) Einem Kind یک بچه
Einer (Feminin) Einer Frau یک زن
-(Plural) – Kinder بچه ها

نکته: حتما توجه داشته باشید که در حالت جمع (plural) آرتیکل ناشناس وجود ندارد.

مثال هایی در مورد آرتیکل های ناشناس داتیو ملاحظه کنید:

  • Ich habe eine Termin mit einem Vater und einem Kind. = من یک قرار ملاقات با یک پدر و یک بچه دارم.
  • Ich komme nach dem tag. = من بعد از یک روز آمدم.

ضمایر ملکی در حالت داتیو (Dativ)

همانطور که در بخش آکوزاتیو آموختید، در مورد ضمایر ملکی داتیو نیز باید تغییراتی در ساختار ضمایر بوجود بیاوریم. در آموزش زبان آلمانی ضمایر ملکی یکی از پر استفاده ترین ارکان جملات هستند. تقریبا شما در اغلب جملات از آن ها استفاده می کنید. در جدول زیر ضمایر ملکی را در حالت داتیو مشاهده خواهید کرد.

Plural (جمع) Feminin (مونث) Neutrum (خنثی) Maskulin (مدکر) مفرد
meinen meiner meinem meinem Ich
deinen deiner deinem deinem Du
seinen seiner seinem seinem er
ihren ihrer ihrem ihrem sie
seinen seiner seinem seinem es
unseren unserer Unserem unserem wir
euren eurer euerem eurem ihr
ihren ihrer ihrem ihrem sie
Ihren Ihrer Ihrem Ihrem Sie

نکته: همانطور که در این جدول مشاهده می کنید، بر عکس حالت آکوزاتیو در حالت داتیو ما برای ضمیر جمع ساختار آن را تغییر می دهیم.

ضمایر اشاره در حالت داتیو (personalpronomen)

در حالت داتیو نیز ضمایر اشاره آلمانی دستخوش تغییر می شوند. یکی از نکات مهمی که در آموزش زبان آلمانی باید به آن توجه داشته باشید این است که بدانید کجا از ضمایر اشاره آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی استفاده کنید. در ادامه مقاله در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. اما حالا به جدول ضمایر اشاره در حالت داتیو توجه نمایید.

معنی ضمیر در حالت Dativ ضمیر در حالت Nominativ
به من mir Ich
به تو dir du
به او (مذکر) ihm er
به او (مونث) ihr Sie
ضمیر اشاره خنثی ihm es
به ما uns wir
به شما euch ihr
به آن ها ihnen sie
به شما (مودبانه) Ihnen Sie

نکته: ضمایر اشاره اول شخص جمع و دوم شخص جمع در حالت های داتیو و آکوزاتیو مشابه یکدیگر هستند، پس هنگام استفاده از آن ها در جملات حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

به چند مثال در مورد ضمایر اشاره داتیو توجه نمایید:

  • Ich kaufe dir eine Kleidung.= من برای تو یک لباس خریدم.
  • Du gebst ihm ein Geschenk. = تو به او (مذکر) یک هدیه دادی.
چه افعالی می توانند جملات آکوزاتیو و داتیو بسازند؟
چه افعالی می توانند جملات آکوزاتیو و داتیو بسازند؟

چه افعالی می توانند جملات آکوزاتیو و داتیو بسازند؟

در آموزش زبان آلمانی باید به افعال اکوزاتیوساز و داتیوساز توجه داشته باشید. چرا که در برخی مواقع راه تشخیص جمله های آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی از طریق شناخت افعال صورت می گیرد. پس دانستن آن ها برای زبان آموزان ضروری است. در زیر ابتدا با افعال آکوزاتیوساز و سپس افعال داتیوساز به همراه مثال آشنا خواهید شد.

  • Haben=داشتن
  • Ich habe ein Auto. = من یک خودرو دارم.
  • Suchen = جست و جو کردن
  • Ich suche eine Zeitung.= من در جست و جوی یک روزنامه هستم.
  • Finden = یافتن
  • Ich finde das Handy in meinem Auto. =من موبایل را در ماشینم پیدا کردم.
  • Lieben = علاقه داشتن
  • Ich liebe dich = من عاشق تو هستم.
  • Mögen = دوست داشتن
  • Ich mag uns für alles. = من شما را برای همه چیز دوست دارم.
  • Kaufen = خرید کردن
  • Ich kaufe eine jacke für dich. = من برای تو یک ژاکت خریدم.
  • Sehen = دیدن
  • Ich sehe einen film über Michel Jakson. = من در حال دیدن یک فیلم درباره مایکل جکسون هستم.

در ادامه افعال داتیوساز را خواهید دید.

  • Danken = تشکر کردن
  • Ich danke dir für deine hilfe. = من از تو بابت کمکت تشکر می کنم.
  • Helfen = کمک کردن
  • Ich helfe meiner Mütter. = من به مادرم کمک می کنم.
  • Antworten = پاسخ دادن
  • Ich antworte Ihnen bei Email. = من جواب شما را با ایمیل پاسخ می دهم.
  • Fehlen = احساس کردن
  • Ich fehle euch in meinem Herz. = من شما را در قبلم حس می کنم.

نکته: فعل خرید کردن یا kaufen هم در حالت آکوزاتیو و هم در حالت داتیو قابل استفاده است. فقط باید در کاربرد ضمایر اشاره دقت کنید.

کلام آخر موضوع آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی

در مقاله آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی سعی کردیم اطلاعات مفیدی در مورد داتیو و آکوزاتیو در آموزش زبان آلمانی به شما ارائه کنیم. اما این مبحث بسیار گسترده بوده و تنها در یک مقاله نمی توان بطور کامل در مورد آن بحث کرد. بنابراین برای مطالعه بیشتر باید از کتاب ها و معلم استفاده کنید. همچنین با دنبال کردن دوره های آموزش زبان آلمانی فرادرس تا سطح C1 این زبان را با کیفیت بالا بیاموزید.