آموزش کتیا به درد چه کسانی می خورد؟ اگر به تازگی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک شده‌اید یا قصد ورود به این رشته تحصیلی را دارید، باید بدانید که در کنار درس های تئوری و عملی که باید بگذرانید به یاد گرفتن نرم افزار های مهندسی مکانیک هم نیاز دارید تا به دانش کافی برای ورود به بازار کار این رشته صنعتی محبوب دست پیدا کنید. مادر مقاله آموزش گام به گام کتیا قصد داریم شما را به طور خلاصه با محیط نرم افزار کتیا کاربردهای آن و به طور کلی مزایای استفاده از کتیا آشنا کنیم. البته نرم افزار های طراحی صنعتی دیگری هم در بازار وجود دارد اما قطعا کتیا یکی از بهترین هاست.

معرفی نرم افزار کتیا

نرم افزار کتیا یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین نرم افزار های طراحی صنعتی و تحلیل سازه ها برای رشته مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و طراحی صنعتی به حساب می آید. این نرم افزار با داشتن ابزارهای متنوع و منوهای متعدد نیازهای تمام کاربران را برای داشتن یک نرم افزار همه کاره راحت می کند. از طرفی به دلیل گسترده بودن کاربردهای آن آموزش کتیا هم از دشواری های مخصوص به خود برخورد و برخوردار می باشد. چرا که شما برای مسلط شدن به هر کدام از محیط های کتیا نیاز به گذراندن دوره های آموزشی مخصوص آن را دارید. اما همانطور که گفتیم با تسلط کامل بر نرم افزار کتیا شما دیگر نیازی به کار با نرم افزار جدید پیدا نخواهید کرد. همچنین فرادرس با ارائه مجموعه آموزشی نرم افزارهای مهندسی مکانیک کمک بزرگی به دانشجویان این رشته کرده است. برای مشاهده فیلم های آموزشی آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

معرفی محیط های نرم افزار کتیا

همانطور که گفتیم محیط نرم افزار کتیا تشکیل شده از ماژول های متعددی می باشد که از هر کدام از آن ها با توجه به نیازی که دارید می توانید استفاده نمایید. به همین ترتیب در صورت نیاز به آموزش کتیا هم شما باید دوره های مخصوص همان ماژول را انتخاب کنید. البته برای کاربردهای عادی هم می توانید از بعضی محیط های آن بهره ببرید.

1. ماژول طراحی مکانیکی (Mechanical Design)

عمومی ترین ماژول کتیا که در تمام دوره های آموزشی کتیا موجود می باشد، محیط طراحی مکانیکی می باشد. در این محیط همچون اکثر نمر افزارهای طراحی صنعتی شما می توانید کارهایی نظیر طراحی دو بعدی و سه بعدی نقشه کشی، ابعاد دهی به قطعات، مونتاژ قطعات، مدل سازی، تعیین تلرانس، طراحی جوش، طراحی قالب های پلاستیکی یا فلزی و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید.

2. ماژول شکل دهی Shape

ماژول شکل دهی یا Shape  محیطی برای طراحی آزاد قطعات مکانیکی می باشد. در این محیط شما ابزارهای کاملاً ساده و ابتدایی برای ترسیم سطوح مختلف، طراحی قالب، کشیدن نقشه های قطعات پیچیده به صورت دو بعدی و سه بعدی در اختیار خواهید داشت. ماژول shape یکی از پرکاربردترین محیط های این نرم افزار بوده و در دوره های آموزش catia نیز حتماً در مورد آن صحبت می شود.

3. ماژول آنالیز و شبیه سازی (Analysis and Simulation)

در دوره های آموزش کتیا ماژول شبیه سازی و آنالیز می باشد.اگر با نرم افزارهای آنالیز تخصصی رشته مهندسی مکانیک مثل انسیس ANSYS کار کرده باشید، حتما از اهمیت تحلیل سازه های مهندسی که طراحی می کنید هم بخوبی آگاه هستید. اما از آنجاییکه انتقال قطعه مدل شده از محیط یک نرم افزار به محیط دیگر دشوار بوده، و همچنین طراحی مجدد قطعه در محیط یک نرم افزار آنالیزور نیز وقت گیر می باشد، با کمک نرم افزار کتیا دیگر مشکلتان حل خواهد شد. چرا که کتیا دارای ماژولی مخصوص برای آنالیز و شبیه سازی قطعات مکانیکی می باشد.

ماژول آنالیز و شبیه سازی (Analysis and Simulation)
ماژول آنالیز و شبیه سازی (Analysis and Simulation)

4. ماژول ماشین کاری (Machining)

اگر با ماشین های صنعتی مثل دستگاه های CNS یا NC کار می‌کنید حتماً با نرم افزار های مدلسازی مربوط به آن ها آشنایی دارید. نرم افزار کتیا در چند سال اخیر ماژولی را برای افرادی که با چنین دستگاه هایی کار می کنند فراهم کرده است. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از نرم افزارهای مشابه وجود ندارد. با کمک دوره آموزش CATIA شما می‌توانید محیط ماشینکاری را بخوبی یاد بگیرید. چرا که با کمک آن قادر خواهید بود تا کلیه فعالیت های مربوط به ماشینکاری اعم از شبیه سازی تولید قطعه، مدلسازی و بهینه سازی زمان ساخت قطعه را یکجا انجام دهید.

5. مدلسازی آزمایشی (Digital Mockup)

دیجیتال موک آپ یا مدل سازی آزمایشی ماژولی جذاب و پرطرفدار در دوره های آموزش کتیا محسوب می شود که همواره مورد تقاضای بسیاری از دانشجویان و مهندسان می  باشد. این مازول از سه بخش بسیار کاربردی  تشکیل شده است:

  • آنالیزگر محیط: این ابزار به طراح امکان بررسی ابعادی، گپ های موجود بین بخش های مختلف قطعه و تداخل های مورد انتظار در یک مجموعه پرداخته و به صورت دقیق به شما گزارش می دهد.
  • سینماتیک: ابزار سینماتیک محیط جذاب دیگری در ماژول مدلسازی آزمایشی می باشد که به شما امکان انالیز مکانیزم های حرکتی را می دهد.
  • محیط دید دو بعدی: در نهایت سومین محیط ماژول مدلسازی دیجیتال که امکان اسکن نقشه بصورت دو بعدی و استخراج نتایج مورد نیاز برای استفاده در مهندسی معکوس را به شما می دهد.

6. سایر ماژول های کتیا

نرم افزار کتیا ماژول های جذاب دیگری که نیز دارد که در صورت نیاز می توانید در دوره های آموزش کتیا آن ها را پیدا کنید. مثلاً محیط مونتاژ که برای مونتاژ قطعات طراحی شده بکار می رود. ماژول جوشکاری که در آن انواع روش های جوشکاری و  ارزیابی مقدارهای مورد نیاز را می توانید انجام دهید. محیط طراحی قالب های ریخته گری، محیط درفت Draft  که برای طراحی دو بعدی استفاده می شود. ماژول طراحی سازه ای که اغلب برای کاربران مهندسی عمران استفاده می شود. محیط تلرانس گذاری بصورت سه بعدی، طراحی قالب های پلاستیکی و فلزی، ماژول آنالیز ایرادهای قطعات دارای خم یا لبه، محیط ورقکاری، ماژول طراحی آزاد که برای طراحی بدنه خودرو ها استفاده می شود و بسیاری از محیط های دیگر که باعث شده افزار کتیا به یکی از منحصر به فردترین نرم افزارهای تخصصی  مهندسی تبدیل شود.

تفاوت نرم افزار کتیا با سایر نرم افزارهای طراحی صنعتی

تفاوت نرم افزار کتیا با سایر نرم افزارهای طراحی صنعتی
تفاوت نرم افزار کتیا با سایر نرم افزارهای طراحی صنعتی

امروزه در زمینه طراحی مهندسی نرم افزار های متعددی وجود داشته که مهندسین، به ویژه مهندسین مکانیک طراحی صنعتی و سازه ها می توانند از آنها بهره ببرند. این نرم افزارها هر کدام ویژگی‌های جالب خود را دارند. با این حال، ویژگی های جالب نرم افزارکتیا باعث شده که دوره آموزش گام به گام کتیا به یکی از محبوب ترین دوره ها در میان دانشجویان و مهندسین تبدیل شود. یکی از دلایل اصلی این محبوبیت  وجود تمامی محیط های مورد نیاز کاربران اشاره کرد. در حقیقت  نرم افزار کتیا تبدیل به یک نرم‌افزار مرجع برای تمام کاربری ها شده است. به طور مثال اگر شما می‌خواهید یک خودروی جذاب طراحی کنید، به راحتی می توانید با کمک کتیا آن را انجام دهید. یا اگر قصد طراحی و ساخت قالب های صنعتی را دارید باز هم در محیط در نظر گرفته شده برای آن می توانید این پروژه ها را به راحتی پیش ببرید. همچنین مهندس عمران هم می توانند سازه های خود را در نرم افزار کتیا طراحی و آنالیز کنند. یک ویژگی جذاب دیگر هم امکان طراحی مجموعه سیم کشی داخلی برای خودروها یا ماشین آلات می باشد. به دلیل وجود همین تفاوت هاست که نرم افزار کتیا تبدیل به انتخاب اغلب مهندسین شده و همچنین کارفرماها نیز افراد مسلط به آن را بیش از سایرین ترجیح می دهند.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نرم افزار کتیا

یکی از پر چالش ترین بحث ها که برای کار با هر نرم افزاری پیش می آید، امکانات سخت افزاری مورد نیاز آن ها می باشد. شما هم برای شروع دوره آموزش کتیا نیاز دارید تا کامپیوتر خود را از نظر سخت افزاری بررسی و در صورت لزوم ارتقا دهید. به این دلیل که نرم افزار کتیا یکی از قدرتمندترین نرم افزار های طراحی صنعتی بوده و به دلیل داشتن موتورهای شبیه سازی قوی، برای اجرای فرمان های مختلف آن  شما حتماً به یک کامپیوتر با پردازشگر قدرتمند نیاز دارید تا بتوانید پروژه های خود را به رحتی انجام دهید. بنابراین یک سیستم 64 بیتی، کارت گرافیک مناسب، هارد دیسک با فضای زیاد و رم قوی نیاز می باشد. زیرا نرم افزار کتیا یک برنامه مبتنی بر گرافیک بوده که برای شبیه سازی و آنالیز از دستور رِندِرگیری بهره می  برد. همچنین به دلیل بالا بودن حجم خود برنامه شما به فضای کافی برای نصب آن نیاز خواهید داشت. و در نهایت هر چقدر کَش رم بالاتری داشته باشید اجرای کتیا با سرعت بالاتری صورت می گیرد.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نرم افزار کتیا
حداقل سیستم مورد نیاز برای نرم افزار کتیا

برای آموزش کتیا از کجا باید شروع کنیم؟

امروزه دوره های آموزش کتیا توسط موسسه ها و آموزشگاه های مختلف ارائه می شود که از هر کدام که دوست داشتید می توانید استفاده کنید. اما نکته مهم در شروع کار با کتیا این است که به‌طور حداقلی با پیش نیازهای آن آشنا باشید. به بیان ساده تر یک مهندس مکانیک یا فردی که به تازگی وارد رشته مهندسی مکانیک شده در ابتدا باید با قوانین مهندسی، مثل استاتیک، دینامیک و مقاومت مصالح آشنایی کافی داشته باشد. و سپس با رکن بعدی که همان نقشه کشی صنعتی می باشد آشنایی کامل داشته باشد. چراکه اگر شما با دانش نقشه کشی آشنا نباشید نمی توانید مدلسازی های با کیفیت را در نرم افزار کتیا انجام دهیم. پس قبل از شروع یادگیری کتیا حتماً ضعف های خود را در زمینه نقشه کشی صنعتی برطرف کنید. در ادامه با هم به مراحل آموزش مقدماتی کتیا نگاه اجمالی می اندازیم.

مرحله اول – آموزش ابزارهای محیط Sketch

محیط اسکچر کتیا مثل هر نرم افزار طراحی دیگری محیطی برای مدلسازی های اولیه می باشد. در دوره آموزش کتیا نیز  اولین بخشی که به شما آموزش داده می شود همین محیط می باشد. در بخش اسکچ شما ابزارهایی مداد برای طراحی آزاد، خط کش، ابزارهای رسم اشکال مختلف مثل دایره، مستطیل، مثلث و بیضی، ابزارهای اندازه گذاری، تولرانس دهی و غیره را در اختیار دارید. در مرحله مقدماتی شما کار با هر کدام از این ابزارها را بطور کامل آموخته و طراحی های اولیه و ساده را فرا می گیرید.

مرحله دوم – اندازه گذاری و تولرانس دهی

ابزارهای اندازه گذاری و تولرانس گذاری همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین ابزارهای نرم افزار کتیا محسوب می شوند. به همین علت در دوره آموزش کتیا به طور مفصل در مورد آنها بحث می شود. اینکه اندازه گیری چیست و چطور انجام می شود یکی از مباحث مهم در درس نقشه کشی بوده که شما قبلاً به صورت تئوری و عملی در دانشگاه یا دوره های فنی و حرفه ای گذرانده اید. همچنین شما نیاز دارید که با ابزارهای مختلف اندازه گیری آشنا شده و ابتدا با دادن اندازه های دقیق ابعاد قطعه خود را مشخص کنید. سپس با کمک تلرانس گذاری مشخص کنید که ابعاد قطعه شما چقدر ممکن است خطا داشته باشد. چراکه اگر قصد تولید قطعه را داشته باشید قطعاً امکان کم و زیاد شدن ابعاد قطعه در طول فرآیند تولید وجود خواهد داشت.  و اگر به خوبی تولرانس گذاری انجام نشده باشد امکان رد شدن قطعه تولیدی توسط  کنترل کیفیت هست.

اندازه گذاری و تولرانس دهی
اندازه گذاری و تولرانس دهی

مرحله سوم – بعد دادن به طرح

مرحله سوم آموزش کتیا بعد دهی به قطعه ای است که مدلسازی آن را به اتمام رسانده اید. همانطور که احتمالا می دانید، محیط اسکچ کتیا اشکال را به صورت سه بعدی رسمی می کند به نحوی که شما می‌توانید وضعیت قرارگیری هر کدام از قطعات را به راحتی ببینید. اما در مرحله آموزش مبتدی کتیا شما تنها یاد می گیرید که چطور به قطعات مدل شده چطور  بعد بدهید. در واقع پس از اتمام کار مدلسازی، اندازه گذاری، تلرانس دهی و در قید دهی به طرح، نوبت به بعد دادن به آن می رسد. این کار توسط ابزار 3D مدلینگ نرم افزار کتیا انجام می‌شود که یک محیط جداگانه بوده و شما با کلیک بر روی علامت چرخ دنده در محیط اسکچ می توانید وارد آن شوید. در این محیط امکان ایجاد بعد مثبت یا منفی به قطعه وجود دارد. همچنین می توانید بر روی لبه های قطعه پَخ زده یا بر روی سطح آن سوراخ بزنید.

کلام آخر درباره آموزش کتیا

ما در مقاله آموزش گام به گام کتیا سعی کردیم شما را با نرم افزار کتیا به طور خلاصه آشنا سازیم تا بتوانید دوره مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همانطور که تا اینجا ملاحظه کردید نرم افزار کتیا یک نرم افزار بسیار گسترده و جذاب برای یادگیری بوده که در صورت آموزش صحیح می تواند سکوی پرتاب بسیار بزرگی برای شما به سوی موفقیت باشد. چرا که در تمام کارخانه ها یا شرکت های صنعتی نرم افزار کتیا کاربرد دارد. بعلاوه اگر قصد مهاجرت هم داشته باشید باز هم دانستن کتیا یک امتیاز بسیار بالا برای شما خواهد بود. در آخر همانطور که گفتیم نقشه کشی صنعتی پایه یادگیری نرم افزار کتیا می باشد، پس اگر همچنان در این مورد ضعف دارید، آموزش نقشه کشی صنعتی فرادرس می تواند برای شما یاری رسان خوبی باشد.