اگر تندخوانی را به درستی یاد بگیرید، می توانید تا 6 برابر کتاب های بیشتری را بخوانید. به عبارتی، وقتی سرعت خواندن خود را بیشتر کنید، می توانید اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به روش معمولی کسب کنید. یکی از  مطالعه های اخیر نشان داده است که بزرگسالان می توانند در هر دقیقه از 300 واژه به بالا را بخوانند، اما تندخوان های حرفه ای می توانند در هر دقیقه 1,500 کلمه را  بخوانند! در این مقاله به آموزش تند خوانی و تقویت حافظه می پردازیم تا شما نیز بتوانید مانند یک تندخوان به صورت حرفه ای مطالعه کنید.

مفهوم تندخوانی چیست؟

فهرست سرفصل ها

یکی از روش های بیشتر مطالعه کردن، تندخوانی است. آیا شما تابحال این کار را تجریه کرده اید؟ میانگین سرعت تندخوانی بین افراد بزرگسال تقریباً چیزی حدود 300 تا 700 واژه در هر دقیقه است. به این سرعت خوانش می گویند تند خوانی! پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید چراکه می توانید جزئیات مفیدی را درباره آموزش تند خوانی و تقویت حافظه یاد بگیرید.

4 روش برای تندخوانی

برای رسیدن به سرعت بالا در مطالعه و افزایش تعداد کلماتی که می توانید در هر دقیقه بخوانید، چند روش متداول وجود دارد که ما 4 مورد از آنها را برایتان شرح می دهید.

1. سرعتی بخوانید.

برای سرعتی خواندن مطالب دو تکنیک وجود دارد که در بخش زیر شرح می دهیم:

  • تکنیک اول: با استفاده از یک مداد یا خودکار، خط ها را دنبال کنید. درست مانند کسانی که انگشت خود را در زیر خطوط حرکت می دهند.
  • تکنیک دوم: از هر خط دست کم فقط 3 کلمه را بخوانید؛ یعنی یک کلمه از اول خط، یک کلمه از وسط خط و یک کلمه از انتهای خط.

تکنیک اول یعنی همان حرکت قلم در زیر خطوط، معمولاً برای مدیریت تکنیک دوم استفاده می شود. به این عمل، بسط ادراکی (Perceptual Expansion) می گویند. کم کم با آموزش و تمرین یاد می گیرید که تصور پیرامونی (peripheral vision) خود را موثرتر و کارامدتر کنید؛ بدین صورت که با برچیدن یک سری واژه ها و عدم توجه مستقیم به آنها می توانید به این توانایی دست پیدا کنید. به همین منظور فرادرس مجموعه کاملی از آموزش توسعه مهارت های فردی از جمله تند خوانی، تقویت حافظه، مقابله با فراموشی در مطالعه و بسیاری موارد دیگر را برای علاقه مندان در این زمینه فراهم کرده است:

با استفاده از شکل زیر، مفهوم بسط ادراکی (Perceptual Expansion)  درحیطه خواندن مطالب را می توانید متوجه شوید:

آموزش تند خوانی و تقویت حافظه - روش های کاربردی به صورت مختصر و مفید
آموزش تند خوانی و تقویت حافظه – روش های کاربردی به صورت مختصر و مفید

به حرکت های سریع چشم، پرش چشم می گویند که دائماً زمانی رخ می دهند که ما مطلبی را می خوانیم و چشم هایمان از حواشی به سمت کلمات حرکت می کنند. اگر بتوانید تصور پیرامونی (peripheral vision) خود را گسترش دهید، قادر خواهید بود تا سریع تر بخوانید، نه تنها 300 کلمه بیشتر، بلکه شاید حتی بیشتر از این مقدار!

2. از یک روش جدید برای خواندن استفاده کنید.

بله هنوز هم راهی برای نوآوری در خواندن وجود دارد. همانطور که گفتیم موقع خواندن، چشم ها دچار پرش می شوند، بنابراین حرکات اضافی چشم باید کنترل شوند. موقع خواندن باید تشخیص دهید کلمه اصلی و هسته اصلی جمله چیست و آن به چشم تان بیاید. خودتان هم می توانید دست به خلاقیت و ابتکار بزنید و راهی جدید پیدا کنید.

3. برای بیشتر خواندن وقت بگذارید.

برای خودتان تعیین کنید که این ماه می خواهم 15 کتاب بخوانم! خب حالا باید به فکر زمان گذاشتن برای خواندن باشید و از انجام کارهای بیهوده و غیرضروری بپرهیزید. مثلاً این ماه دیگر زیاد تلویزیون تماشا نمی کنم، این هفته فقط یک مسابقه فوتبال تماشا می کنم، امروز دیگر برای خرید غیرضروری بیرون نمی روم و…

این کار در آموزش تند خوانی و تقویت حافظه شدنی است، زیرا هر فرد در طول روز چندین ساعت تلویزیون تماشا می کند، وقت خود را الکی صرف مشاجره یا صحبت های بیهوده می کند و… . اگر از تمام این کارهای بی فایده کم کنید، قطعاً ساعت های زیادی را می توانید به مطالعه اختصاص دهید.

4. از نسخه های الکترونیکی کتاب هم علاوه بر نسخه فیزیکی آن استفاده کنید.

افرادی که از نسخه های الکترونیک استفاده می کنند بسیار زیاد هستند، زیرا کتاب های فیزیکی را نمی توان همیشه و به همه جا حمل کرد، اما کتاب های الکترونیک به راحتی در گوشی ها و تبلت ها قابل استفاده هستند و دسترسی راحت تری دارند. تکنولوژی کار را بسیار راحت کرده و کتابخوانی را برای همه کاری ساده، قابل حمل و آسوده ای ساخته است.

تاثیر تندخوانی بر حافظه و تقویت حافظه

درک مطلب همچنان از اهمیت برخوردار است، بنابراین تندخوانی احتمال فراموشی جزئیات و به یاد سپاری ضعیف را ایجاد می کند. اما روش هایی وجود دارد تا بتوان با استفاده از تندخوانی، تاثیر خوبی بر حافظه و تقویت حافظه گذاشت و موفق شد تا مطالبی که تندخوانی کرده اید را به خاطر بسپارید. در بخش زیر درباره روش های به خاطر سپردن در تندخوانی صحبت می کنیم.

تاثیر تندخوانی بر حافظه و تقویت حافظه
تاثیر تندخوانی بر حافظه و تقویت حافظه

7 عادت افراد حرفه ای در تند خوانی

این هفت عادت عبارتند از:

  1. تصور و تخیل
  2. عمل کردن به مطالب
  3. طرح سوال
  4. استنباط
  5. تشخیص اهمیت کلمات
  6. یافتن معنا
  7. ترکیب کردن کلمات و ساخت مفهوم

3 روش برای به خاطر سپردن مطالبی که تند خوانی کرده اید

در آموزش تند خوانی و تقویت حافظه، برای جلوگیری از فراموشی مطالبی که خواندید و تثبیت آنها در ذهن خود، چند روش پیش رویتان دارید که 3 مورد از موثرترین آنها به شرح زیرند:

1. به مغزتان اثرپذیری، تعامل و به یادسپاری را بیاموزید.

  • اثرپذیری: از مطلبی که می خوانید، اثر بپذیرید. به این معنا که بعد از خواندن قسمتی از مطلب، دست نگه دارید و صحنه ای را در ذهنتان تصور کنید. حتی می توانید المان هایی مانند نقش آفرینی خودتان را در آن مطلب بیافزایید.
  • تعامل: مطلبی که می خوانید را به هر آنچه که از قبل می شناختید، مرتبط سازید. این تکنیک برای تاثیر شگرف به تقویت حافظه و ساختار قسمت های حافظه کاربرد دارد. بنابراین اگر می خواهید از مطالبی که تندخوانی کرده اید، چیزی را به خاطر بسپارید، باید این کار را انجام دهید.
  • به یادسپاری: هرچه بیشتر تکرار کنید، بیشتر به خاطر می آورید. این امر می تواند با خواندن دوباره یک پاراگراف خاص یا هایلایت کردن آن یا نوشتن آن در جایی و سرانجام بازگشت دوباره به آن، کم کم اتفاق بیفتد.

2. بر چهار سطح خواندن تمرکز کنید.

  • مقدماتی: خواندن مقدماتی همان چیزیست که در مدرسه انجام داده اید.
  • اجمالی: خواندن اجمالی 2 شکل دارد؛ 1. خواندن سریع و تفننی، 2. نگاه اجمالی به مقدمه، فهرست و پیش گفتار کتاب.
  • تحلیلی: چیزهایی که می خوانید را در ذهن خود تحلیل کنید تا حافظه خود را تقویت کنید.
  • تلفیقی: هنگامی که کار واقعی و تقویت حافظه واقعی آغاز می شود، در واقع با همان خواندن تلفیقی روبه رو هستید.
همیشه کتاب را دم دست داشته باشید.
همیشه کتاب را دم دست داشته باشید.

3. همیشه کتاب را دم دست داشته باشید.

یکی از بهترین روش ها در تند خوانی، نت برداری مناسب و صحیح است. پاراگراف های مورد علاقه تان را هایلایت کنید و وقتی کتاب خواندن را تمام کردید، خلاصه ای از آن را بنویسید. برای آموزش بیشتر درباره مقابله با فراموشی هنگام مطالعه می توانید از آموزش زیر در فرادرس استفاده کنید:

فواید تندخوانی

از جمله فواید مهم تندخوانی شامل موارد زیر است:

1. به وسیله تندخوانی می توان سریع تر کار تحقیق را انجام داد.

تندخوانی فقط برای خواندن سریع مناسب نیست، بلکه برای کارهای تحقیقاتی هم به کار می آید. تندخوانی به شما امکان نگاهی اجمالی و سریع از بین توده ای از مطالب را می دهد و بخش هایی که به آنها نیاز دارید را برای شما پیدا می کند. سپس می توانید آن بخش های مفید را با دقت بخوانید تا از آنها استفاده کنید.

2. تند خوانی در مکان های شلوغ و پر سر و صدا مناسب است.

تا بحال تجربه کرده اید که وقتی در جایی شلوغ هستید، نمی توانید بر روی هر واژه تمرکز کنید و معنای هر جمله را درک کنید؟ در چنین مکان هایی تندخوانی به کار شما می آید، زیرا شما به دنبال درک صد در صدی مطلب نیستید. همچنین، اگر دچار حواس پرتی شدید می توانید به راحتی به چند پاراگراف قبلی باز گردید و با تندخوانی به کارتان ادامه دهید زیرا وقت زیادی نمی گیرد.

3. تندخوانی با استفاده از تکنولوژی به کار می آید.

این روزها در اینترنت و در گوشی های همراه، ابزارهای تند خوانی وجود دارد. شما می توانید متن موردنظر خود را در آنها قرار دهید و در بخش های سریع آنها را بصورت تندخوانی مطالعه کنید. مغز و چشم هایتان واژه ها را به گونه ای می بینند که انگار می درخشند و این واژه ها در قالب جمله به ذهنتان سپرده می شوند.

4. در تندخوانی از انگشتتان می توانید کمک بگیرید.

تکنیک رایج دیگر در آموزش تند خوانی و تقویت حافظه، روش سنتی و فن استفاده از انگشت است. می توانید انگشت اشاره خود را در زیر واژه ها بسیار سریع حرکت دهید و با سرعت انگشتتان تندخوانی را انجام دهید. این یکی از روش هایی است که می تواند سرعت تندخوانی شما را بالا ببرد.

معایب تندخوانی
معایب تندخوانی

معایب تندخوانی

تندخوانی در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد که به شرح زیرند:

1. درک آنچه که تندخوانی کرده اید، کمی دشوار است.

از تندخوانی برای سریع تر خواندن و بیشتر خواندن استفاده می شود، اما نمی توان به درک کاملی از مطالب دست پیدا کرد.

2. در تندخوانی، ممکن است سوء تعبیر اتفاق بیفتد.

اگر قصد خواندن مطالب تخیلی را دارید تند خوانی توصیه نمی شود، زیرا نمی توانید جزئیات ظریف را متوجه شوید و بنابراین جزئیات را از دست داده و احتمال دارد مفهوم را درست متوجه نشوید.

سرعت تند خوانی

سرعت تندخوانی معمولاً در حدود 300 الی 700 کلمه در هر دقیقه است. البته بین 300 تا 400 کلمه در هر دقیقه بسیار مناسب است اما بالای 500 کلمه در دقیقه به درک مطلب آسیب وارد می کند. شایان ذکر است که این تعداد واژه در دقیقه در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. برخی افراد دارای قابلیت بالایی در تندخوانی هستند و برخی دیگر فقط عمل تندخوانی را انجام می دهند، اما هیچ چیز در ذهنشان باقی نمی ماند.

6 راه برای افزایش سرعت در تندخوانی

برای این که متوجه شویم مرحله اول در موفقیت افزایش سرعت در تندخوانی چیست باید درباره “چگونگی” و “زمان” تندخوانی مطالبی را بدانیم:

1. از عواملی که باعث حواس پرتی می شوند اجتناب کنید.

محیطی را برای تند خوانی انتخاب کنید که عوامل خارجی کمتری در آن وجود داشته باشد تا شما راحت تر بتوانید بر روی واژه های پیش رویتان تمرکز کنید.

آموزش تند خوانی و تقویت حافظه
آموزش تند خوانی و تقویت حافظه

2. سخت نگیرید.

لازم نیست حتما برای شروع آموزش تند خوانی و تقویت حافظه، از کتاب های پیچیده و دشوار شروع کنید. مقالات آنلاین ساده و رمان های کوتاه و با درک معمولی را انتخاب کنید. اگر در اول کار از کتاب ها یا مقالات دشوار استفاده کنید ممکن است امید خود را از دست بدهید و تند خوانی را رها کنید. پس به خود سخت نگیرید.

3. واژه هایی را بخوانید که برایتان آشنا هستند.

این کار به شما کمک می کند تا چشم هایتان به واژه هایی نگاه کند که آشنا هستند و معنای آنها را می دانید. متمرکز شدن بر روی واژه هایی که تا به حال آنها را نشنیده اید باعث اتلاف وقت شما می شود.

4. در اول کار تکلیف خود را روشن کنید که از متن چه می خواهید.

اگر از روش تند خوانی استفاده می کنید این روش می تواند به درد شما بخورد. زیرا هنگامی که واژه ها، جمله ها یا عبارت های مرتبط را نگاه می کنید باعث می شود توجه تان جلب شود، بنابراین به این جمله ها یا عبارت های مد نظر که می رسید می توانید توقف کنید یا دور آنها دایره بکشید تا بعداً از آنها استفاده کنید. اما در غیر این صورت به تند خوانی ادامه دهید و از موارد غیر ضروری رد شوید.

5. پیشرفت و روند خود را مشخص کنید.

در فضای مجازیريال اپلیکیشن های بسیاری در رابطه به ارزیابی تند خوانی وجود دارد. بنابراین می توانید با استفاده از ابزارهای جدید متوجه سرعت تندخوانی و پیشرفت خود شوید.

6. تمرین کنید! تمرین کنید! تمرین کنید!

باید آنقدر تندخوانی را تمرین کنید که به حالت دلخواه خود برسید. هر چه بیشتر تمرین کنید کم کم تند خوانی به یکی از عادت های مرسوم و معمولی در شما تبدیل خواهد شد.

آموزش تند خوانی و تقویت حافظه
آموزش تند خوانی و تقویت حافظه

کلام آخر درباره آموزش تند خوانی و تقویت حافظه

تقویت حافظه از طریق خواندن الزاماً به خواندن مقداری از مطالبی اشاره می کند که شما می توانید به خاطر بسپارید و بعدها به یاد بیاورید. به همین خاطر می بایست در هنگام تند خوانی به درک مطلب هم توجه کنید تا باعث تقویت حافظه هم شود. اگر تند خوانی همراه با درک مطلب باشد و حین خواندن بتوانید از قدرت تخیل و تصور خود در تصویر سازی مطالب استفاده کنید به بهترین شکل ممکن از تند خوانی نهایت لذت را خواهید برد. بنابراین با استفاده از آموزش های فرادرس شروع به یادگیری تندخوانی و تقویت حافظه خود کنید: