آیا می خواهید در آزمون آیلتس شرکت کنید؟ آیا نگران پرداخت هزینه های کلاس های آمادگی آزمون آیلتس هستید؟ ما در مقاله آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس می خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور بدون کمک کلاس و به صورت خودآموز در منزل، برای آزمون IELTS آماده شوید. در حقیقت این قابلیت وجود دارد که با کمترین هزینه و تنها با استفاده از منابع و اینترنت، خودتان را برای این مهم آماده کنید. البته نکته مهم دیگری که برای موفقیت بیشتر در آزمون اهمیت دارد، پشتکار و انگیزه کافی برای موفقیت در آن است. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

آزمون آیلتس چیست؟

اگر با آزمون آیلتس آشنایی چندانی ندارید، ما بطور ساده آن را برایتان شرح خواهیم داد. در حقیقت آزمون آیلتس یک معیار معتبر برای سنجش میزان دانش انگلیسی برای افرادی است که قصد مهاجرت یا تحصیل به کشورهای انگلیسی زبان را دارند. البته حتی در دانشگاه های کشورهای غیر انگلیسی زبان مثل آلمان یا فرانسه نیز دوره هایی به زبان انگلیسی ارائه می شوند. پس بطور کلی اگر بخواهید برای تحصیل مهاجرت کنید، حتما به آیلتس نیاز خواهید داشت. نمره آیلتس هم از 1 تا 10 تعیین می شود که نشان دهنده میزان مهارت شما در هر چهار عنوان ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ است.

آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس - 15 روش آمادگی آزمون IELTS در خانه
آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس – 15 روش آمادگی آزمون IELTS در خانه

اهمیت آزمون آیلتس چیست؟

امروزه آزمون آیلتس به یکی از حیاتی ترین بخش های آموزش زبان انگلیسی در میان دانشجویان تبدیل شده است. علت این امر افزایش قابل توجه درصد متقاضیان پناهندگی یا ویزاهای دانشجویی به کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای انگلیسی زبان است. از طرفی به دلیل بین المللی بودن زبان انگلیسی حتی برای کسانی که در داخل کشور خودمان هم ساکن هستند، داشتن مدرک آیلتس یک امتیاز بسیار مهم در محیط های کاری به شمار می آید.

راهنمای آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس

حال موضوع مهم این است که آیا برای این که در آزمون آیلتس موفق شویم، حتما باید به کلاس برویم؟ پاسخ سوال خیر است. چرا که شما می توانید به سادگی بدون نیاز به شرکت در کلاس های حضوری برای آزمون مهیا شوید. به این منظور ما مراحلی را با شما در میان می گذاریم که با طی کردن آن ها می توانید خود را برای آیلتس کاملا آماده کنید. همچنین با تقویت زبان انگلیسی خود در هر سطحی که هستید (از مبتدی تا پیشرفته)، می توانید خود را برای شرکت در آزمون آیلتس آماده کنید. برای این منظور به مجموعه کامل آموزش زبان انگلیسی در فرادرس مراجعه کنید:

1. داشتن هدف مشخص

برای موفقیت در آزمون آیلتس ابتدا باید هدفی برای خودتان تعیین کنید. به این منظور که ابتدا باید در نظر بگیرید که چرا زبان انگلیسی را می آموزید و با بدست آوردن مدرک آیلتس چه گزینه هایی پیش رویتان قرار می گیرد. از طرفی در نظر گرفتن نمره هدف می تواند نقش مهمی در افزایش شانس شما در موفقیت داشته باشد. مثلا شاید با توجه به برنامه هایی که در نظر دارید، گرفتن نمره آیلتس 6 برایتان کافی باشد. پس با توجه به همین هدف باید شروع به مطالعه نمایید. یا این که از زبان انگلیسی می خواهید تنها برای افزایش توانایی برقراری ارتباط با دیگران بهره ببرید. پس دانستن هدف به شما در طی کردن مسیر با شرایط مناسب تر کمک می کند.

2. مرور کردن موثر مطالب

زبان انگلیسی یک زبان بسیار فرار بوده و اگر بطور مرتب مرور نشود، به راحتی فراموش می شود. به ویژه این مساله برای آزمون آیلتس اهمیت بالاتری دارد. چرا که شما برای موفقیت در این آزمون باید دایره لغات گسترده ای داشته باشید و همچنین تمام نکات گرامری را بدانید. به این منظور اگر هر مطلبی را که تازه یاد گرفته اید مثل یک لغت یا یک گرامر تازه، ظرف 24 ساعت مرور کنید، آن مطلب کاملا در ذهنتان خواهد نشست. و باز اگر همان موضوع را پس از طی چند روز مجددا مرور کنید، به سادگی تکرارش خواهید کرد. این روش بسیار تضمینی بوده و به شما کمک می کند تا حجم مطالب بیشتری را بدون خطر فراموشی بیاموزید.

3. استفاده از ابزارهای مختلف برای آموزش

در مطالعه زبان انگلیسی و به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس، یکی دیگر از مواردی که بشدت بر روی کیفیت آموزش شما تاثیر می گذارد، استفاده از ابزارهای آموزشی مختلف است. بطور مثال نرم افزارهای آموزش زبان، کتاب، سی دی، فیلم های آموزشی و غیره تماما راه های مفیدی برای تقویت و تمرین زبان انگلیسی هستند. پس اگر قصد شرکت در کلاس آمادگی آزمون را نداشته باشید، این ابزارها به شما بسیار کمک خواهند کرد. در ادامه باهم نگاهی به هر کدام از این ابزارها، مزایا و معایبشان در آموزش زبان انگلیسی می اندازیم.

4. اپلیکیشن ها

این روزها با افزایش تولید اپلیکیشن های مخصوص دستگاه های هوشمند مثل موبایل یا تبلت، نرم افزارهای آموزش زبان هم بسیار محبوب شده اند. بطوریکه برای آمادگی آزمون آیلتس هم می توانید از آن ها کمک بگیرید. نرم افزارهای جالبی مثل رزتا استون یا دولینگو با ارائه سرفصل ها و طبقه بندی مطالب آموزشی به شما کمک می کنند تا چهارچوب آموزشی منظمی پیدا کنید.

از مهم ترین مزایای این اپ ها می توان به قابلیت استفاده از آن ها در هر زمان و مکان دلخواه است. در بعضی موارد حتی شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید چرا که این نرم افزارها معمولا بخشی را برای کار بصورت رایگان در نظر گرفته اند. اما عیب نرم افزارهایی مثل دولینگو این است که به شما امکان شخصی سازی محیط برنامه را نمی دهند و همچنین شاید در برخی موارد از کیفیت لازم برخوردار نباشند. بعلاوه بعضی از ما علاقه داریم تا حتما انگیزه مطالعه پیدا کنیم، که در اغلب موارد این انگیزه با کمک معلم یا دوستان انجام می شود، در حالی که نرم افزار شما را برای مطالعه مرتب اجبار نمی کند.

استفاده از ابزارهای مختلف برای آموزش
استفاده از ابزارهای مختلف برای آموزش

5. کتاب های آموزش زبان

کتاب های آموزش زبان از مهم ترین ابزارهای آموزش زبان به ویژه آزمون آیلتس هستند. در حقیقت کتاب منبع فوق العاده ای از لغات، گرامر و عبارات کاربردی است که می توانید در هر زمان از آن بهره ببرید. در واقع با کمک کتاب و تمرین های داخل آن می توانید بسیاری از نقاط ضعف خود را بر طرف کنید. همچنین بسیاری از کتاب ها با داشتن سی دی به شما این امکان را می دهند تا فایل های صوتی را گوش دهید یا بصورت تصویری مطالب درسی را دنبال کنید. البته صرفا استفاده از کتاب برای یادگیری بخصوص آزمون آیلتس توصیه نمی شود. چرا که بطور مثال به شما در افزایش مهارت مکالمه کمک نمی کند. بنابراین در کنار کتاب باید به دنبال راهی برای تقویت مکالمه نیز باشید. برای یادگیری نکات مربوط به بخش Writing آزمون آیلتس می توانید به آموزش زیر در فرادرس مراجعه کنید:

6. فایل های صوتی

یکی دیگر از ابزارهای محبوب آموزش زبان انگلیسی که حتی برای آمادگی آزمون آیلتس نیز می تواند مفید باشد، فایل های صوتی یا پادکست ها هستند. با کمک پادکست ها می توانید کیفیت شنیداری خود را بطور قابل ملاخظه ای افزایش دهید. چرا که معمولا یکی از نقاط ضعف افراد در آزمون های زبان بحث لیسنینگ است. پس گوش دادن به فایل های صوتی می تواند ضعف های شما را در این زمینه برطرف نماید. تنها نکته منفی این ابزار آموزشی این است که تنها برای تقویت مهارت شنیداری کارآیی دارد.

7. فلش کارت ها

فلش کارت ها برای آزمون آیلتس بسیار کاربردی و جذاب هستند. با کمک آن ها شما می توانید در هر لحظه لغات یا عبارات جدید بیاموزید. این ابزار به ویژه برای افرادی که وقت کافی برای مطالعه کتاب یا دیدن ویدیو را ندارند، بسیار مفید خواهد بود. علی رغم ارزان یا حتی رایگان بودن روش یادگیری با استفاده از فلش کارت، باید توجه داشته باشید که برای یادگیری جملات و عبارات دشوار چندان مناسب نیستند. پس نباید صرفا بر روی فلش کارت ها تکیه کنید.

آمادگی آزمون آیلتس
آمادگی آزمون آیلتس

8. مطالعه با دیگران

یکی از راه هایی که می تواند انگیزه شما را در مطالعه افزایش دهد، تعامل با دوستان است. مثلا برای آمادگی آزمون آیلتس می توانید از دوستانتان بخواهید تا به شما ملحق شده و به اتفاق درس بخوانید. البته باید توجه کنید که فرد مناسبی را پیدا کنید تا با زمانبندی مناسب بتوانید راندمان مناسبی داشته باشید. در این بین اگر دوستتان از سطح زبان انگلیسی بهتری برخوردار باشد قطعا در برطرف کردن ضعف هایتان می تواند به شما شدیدا کمک کند.

9. مطالعه با صدای بلند

از مهم ترین راه هایی که باعث افزایش کیفیت یادگیری می شود، می توان به مطالعه با صدای بلند اشاره کرد. این کار دو مزیت دارد، اول باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن ضریب یادگیری می شود. دوم مطالعه با صدای بلند مثل این می ماند که با کسی در حال مکالمه هستید. پس با کمک این روش مهارت مکالمه خود را نیز تقویت خواهید کرد که برای آمادگی آزمون آیلتس ضرویست.

10. زبان در کنار زندگیتان جاری باشد

در یادگیری هر زبانی مهم ترین رکن، جاری بودن آن در زندگی روزمره است. بطور مثال سعی کنید به انگلیسی فکر کنید یا اگر جایی چشمتان به یک مطلب انگلیسی افتاد، حتما آن را بخوانید. در واقع درگیر بودن مرتب با زبان، باعت می شود تا ذهنتان کاملا آماده آزمون آیلتس شود. در ادامه پیشنهاداتی می دهیم تا بتوانید از زبان انگلیسی در طول روز استفاده کنید:

  • موقع رفتن به خرید لیست خود را به زبان انگلیسی بنویسید.
  • زیرنویس انگلیسی برای فیلم هایی که می بینید نصب کنید.
  • خاطرات و اتفاقات روزمره خود را به زبان انگلیسی بنویسید.
  • اگر در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام فعال هستید، سعی کنید پست های خود را به زبان انگلیسی نیز منتشر کنید.
  • همیشه بهترین نرم افزارهای دیکشنری را بر روی موبایل خود نصب داشته باشید تا در موارد لزوم از آن ها بهره ببرید.

11. به یادگیری زبان مثل یک تفریح نگاه کنید

اگر یادگیری زبان برایتان مثل تفریح یا سرگراست، دیگر به آن به شکل اجبار نگاه نمی کنید. به این صورت با لذت بیشتری به دنبال زبان رفته و حتی برای آزمون آیلتس آماده می شوید. مثلا اگر به موضوع خاصی علاقه دارید و همیشه آن را دنبال می کنید، از این به بعد آن را به زبان انگلیسی بخوانید. مطالعه مرتب به زبان انگلیسی کمک می کند تا مهارت خواندن یا ردینگ را دائما بهبود ببخشید.

به یادگیری زبان مثل یک تفریح نگاه کنید
به یادگیری زبان مثل یک تفریح نگاه کنید

12. موسیقی و فیلم

در کنار مطالعه زبان، گوش دادن به موسیقی می تواند به افزایش تمرکز و کیفیت یادگیری شما به ویژه اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس را داشته باشید، کمک فراوانی نماید. پس سعی کنید همیشه همزمان با مطالعه آهنگی ملایم و آرامش بخش پخش نمایید تا از استرستان کاسته شده و از طرفی مطالعه بهتری داشته باشید. همچنین مشاهده فیلم یا سریال های انگلیسی زبان با زیرنویس انگلیسی می تواند کمک زیادی به تثبیت آموزش هایی که یاد گرفتید بکند.

13. مشخص کردن نوع آزمون

همانطور که می دانید آزمون آیلتس در دو مدل جنرال و اکادمیک برگزار می شود. پس پیش از شروع مطالعه برای آمادگی آزمون حتما باید تفاوت این دو را بدانید. مثلا آزمون آکادمیک برای افرادی که قصد گرفتن پذیرش دانشجویی را دارند مناسب است، در حالی که آیلتس جنرال مختص افرادی است که به قصد کار یا مدل های دیگر مهاجرتی می خواهند از کشور خارج شوند. پس از انتخاب نوع امتحان می توانید منابع اختصاصی هر کدام از آن ها را بخوانید تا کاملا برای آزمون آماده شوید.

مشخص کردن نوع آزمون
مشخص کردن نوع آزمون

14. در نظر گرفتن زمان

همیشه پیش از شروع مطالعه برای آزمون آیلتس باید زمان مورد نیاز را در نظر بگیرید. مثلا اگر برای ثبت نام دانشگاه می خواهید آزمون دهید، باید ابتدا نیم سال مورد نظر را تعیین کنید. بعد اقدام به ثبت نام آزمون نمایید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که به چقدر زمان برای آمادگی نیاز خواهید داشت. همچنین با دانستن زمان می توانید ابزارهای مناسب را برای شروع آموزش بکار ببرید.

15. کتاب های تمرین آیلتس

زبان انگلیسی نیاز به تمرین مرتب دارد. به همین ترتیب کتاب های تمرین یا کتاب های کار بسیار به کارتان خواهند آمد. همچنین بسیاری از انتشارات مشهور امروزه آزمون های طبقه بندی شده سال های قبل را در قالب کتاب منتشر کرده اند که می توانید با کمک آن ها دقیقا مشابه آیلتس واقعی تمرین کنید. یکی از این تست های طبقه بندی شده مجموعه کتاب های Ielts Cambridge است که بشدت برای آمادگی آزمون آیلتس توصیه می شوند. همچنین برای آشنایی با بخش Speaking در آزمون آیلتس می توانید از لینک آموزشی زیر در فرادرس استفاده کنید:

کلام آخر درباره آمادگی آزمون آیلتس در خانه

امروزه زبان انگلیسی یک نیاز حیاتی برای تمام مردم بویژه افرادی که قصد مهاجرت دارند است. اما چگونگی یادگیری و آمادگی آزمون از دغدغه های بسیاری از ما است. به همین دلیل ما در مقاله آمادگی برای آزمون آیلتس بدون کلاس سعی کردیم تا به شما بیاموزیم که بدون کلاس هم می شود در این آزمون موفق شد. تنها نکته مهم در این امر داشتن پشتکار و تمرین مداوم است.