ناتوانی جنسی در آقایان و ناباروری از جمله مشکلاتی است که میتواند در بین زوجین ایجاد شده و رابطه آن ها را سرد کند. ناتوانی جنسی میتواند شامل مشکلات مختلفی مانند اختلال نعوظ، زود انزالی، سردمزاجی، کاهش میل جنسی، نرسیدن به اوج لذت و … باشد.  ناتوانی جنسی میتواند  ناتوانی در ایجاد و ثابت نگه داشتن نعوظ برای رابطه جنسی است. داشتن مشکل نعوظ گاه به گاه دلیلی برای نگرانی ندارد. با این حال، اگر اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی برای شما یک مشکل مداوم است، می تواند باعث استرس شود، اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد و به مشکلاتی در رابطه زناشویی منجر شود. مشکلات در نعوظ یا حفظ نعوظ می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

آیا اختلالات جنسی در مردان درمان دارد؟
آیا اختلالات جنسی در مردان درمان دارد؟

علائم ناتوانی جنسی در آقایان

ناتوانی جنسی در آقایان دارای نشانه هایی است که زوجین ممکن است در حین رابطه و در طول زندگی مشترک متوجه آن شوند. به طور کلی علائم ناتوانی جنسی در آقایان شامل موارد زیر است:

  • مشکل در نعوظ
  • مشکل در حفظ نعوظ
  • اختلال در انزال و تاخیر در انزال
  • کاهش میل جنسی

چه داروهایی ممکن است باعث ناتوانی جنسی شوند؟

برخی از دارو ها می توانند یک بیماری را درمان کنند اما در عین حال بر هورمون ها، اعصاب یا گردش خون مردان تاثیر بگذارند. نتیجه آن اختلال نعوظ یا افزایش خطر آن می باشد. اگر دچار ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ هستید و فکر می کنید که ممکن است نتیجه دارویی باشد که استفاده می کنید، مصرف دارو را قطع نکنید. با پزشک خود تماس بگیرید و تا داروی جایگزین دیگری را تجویز کند.

داروهای رایجی که ممکن است ناتوانی جنسی را به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه تشدید کنند عبارتند از:

.    دیورتیک ها (قرص هایی که باعث افزایش ادرار می شوند)

.    داروهایی که برای درمان فشار خون تجویز می شوند

.     آنتی هیستامین ها

.    داروهای ضد افسردگی

.    داروهای بیماری پارکینسون

.   داروهای ضد آریتمی (دارویی برای عملکرد نامنظم قلب).

.    آرام بخش ها

.   شل کننده عضلات

.    داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی

.    آنتاگونیست های گیرنده هیستامین H2

.    داروهای شیمی درمانی

.    داروهای سرطان پروستات

.   داروهای ضد تشنج.

چه زمانی باید برای ناتوانی جنسی خود به پزشک مراجعه کنید؟
چه زمانی باید برای ناتوانی جنسی خود به پزشک مراجعه کنید؟

چه زمانی باید برای ناتوانی جنسی خود به پزشک مراجعه کنید؟

هنگامی که ناتوانی جنسی دارید، مشورت با پزشک خانواده می تواند کمک کننده باشد. در صورتی که دیابت، بیماری قلبی یا بیماری زمینه ای دیگری دارید که ممکن است با اختلال نعوظ مرتبط باشد به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم غیرطبیعی همراه با اختلال نعوظ دارید، مراجعه به پزشک کمک کننده خواهد بود.

علل اختلال جنسی در آقایان

برانگیختگی جنسی در مردان فرآیند پیچیده ای است که مغز، هورمون ها، احساسات، اعصاب، ماهیچه ها و عروق خونی را درگیر می کند. ناتوانی های جنسی مانند زود انزالی می تواند ناشی از مشکل در هر یک از این موارد باشد. به همین ترتیب، استرس و نگرانی های مربوط به سلامت روان و ابتلا به اختلالات روانی می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن ناتوانی جنسی شود.گاهی اوقات ترکیبی از مسائل جسمی و روانی باعث ناتوانی جنسی می شود. به عنوان مثال، خستگی جسمی که عملکرد جنسی شما را کاهش دهد می تواند باعث ایجاد اضطراب در مورد حفظ نعوظ شود. اضطراب ناشی از آن می تواند منجر به اختلال جنسی شود. اگر دچار چنین مشکلاتی هستید حتما برای درمان اقدام کنید. دکتر قیومی متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) به درمان زود انزالی در آقایان میپردازد.

علل فیزیولوژیکی ناتوانی جنسی

در بسیاری از موارد، ناتوانی جنسی ناشی از مشکلات جسمی و فیزیکی است. علل شایع عبارتند از:

· بیماری قلبی

·گرفتگی عروق خونی (آترواسکلروز)

·کلسترول بالا

·فشار خون بالا

·دیابت

·چاقی

·افزایش فشار خون، سطح انسولین بالا، چربی بدن در اطراف کمر و کلسترول بالا

. (سندرم متابولیک)

·بیماری پارکینسون

·اسکلروز چندگانه

·داروهای خاصی مانند SSRI ها

· مصرف تنباکو·الکلیسم و سوء مصرف مواد

· اختلالات خواب

· سرطان پروستات یا بزرگی پروستات

. شیمی درمانی

·تستوسترون پایین

علل روانی ناتوانی جنسی

روان انسان نقشی کلیدی در روند تحریک جنسی مردان ایفا می کند تا به مرحله نعوظ برسند. این روند با ایجاد هیجان جنسی شروع می شود. برخی مسائل می توانند با احساسات و تحریکات جنسی تداخل داشته باشند و یا باعث ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ شوند. این مسائل شامل موارد زیر است:

·افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات و اختلالات روان

·فشار عصبی

·مشکلاتی در رابطه که منجر به استرس شود. مانند ارتباطات صمیمانه ضعیف یا نگرانی های دیگری مربوط به رابطه زناشویی.

علل اختلال نعوظ در میانسالی

با بالا رفتن سن، نعوظ ممکن است دچار اختلال شود و برای مدت طولانی ثابت نماند.  عوامل مختلفی می توانند در ایجاد اختلال نعوظ در میانسالی نقش داشته باشند، از جمله:

·مصرف دخانیات که جریان خون را در رگ ها و شریان‌ها محدود می‌کند و به مرور زمان باعث بیماری‌های مزمن شده و منجر به اختلال نعوظ می‌شود.

· اضافه وزن، چاقی، دیابت

· برخی درمان‌های پزشکی مانند جراحی پروستات یا پرتودرمانی برای سرطان

· صدماتی که به اعصاب یا شریان هایی که نعوظ را کنترل می کنند آسیب برساند.

· داروهای ضد افسردگی

· آنتی هیستامین ها

·داروهایی برای درمان فشار خون بالا

·درد یا بیماری های پروستات

·شرایط روانی، مانند استرس، اضطراب یا افسردگی

· سو مصرف مواد مخدر و الکل

عوارض ناشی از ناتوانی جنسی

عوارض ناشی از اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

· زندگی جنسی نامطلوب

· استرس یا اضطراب

·عزت نفس و اعتماد به نفس پایین

·ایجاد مشکل و چالش در رابطه زناشویی

· ناتوانی در فرزند آوری

پیشگیری از اختلال جنسی
پیشگیری از اختلال جنسی

پیشگیری از اختلال جنسی

بهترین راه برای پیشگیری از اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی، زندگی سالم و مدیریت هرگونه شرایط سلامتی موجود است. این پیشگیری ها شامل موارد زیر است:

در مورد درمان و مدیریت بیماری دیابت، بیماری قلبی یا سایر بیماری های مزمن به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.برای معاینات منظم و آزمایش های غربالگری به پزشک خود مراجعه کنید.سیگار را ترک کنید، الکل را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید و از مواد مخدر استفاده نکنید.به طور منظم ورزش کنید.اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهید.برای اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات مربوط به سلامت روان به مشاور و روان درمانگر مراجعه کنید.

چه مواد مخدر و محرکی باعث اختلال نعوظ می شوند؟

مواد مخدر یا محرکی که می توانند باعث ناتوانی جنسی شوند موادی هستند که تفریحی و اغلب مورد سوء مصرف قرار می گیرند. این مواد عبارتند از:

· الکل

·آمفتامین ها

· باربیتورات ها

·کوکائین

·ماری جوانا

·متادون

·نیکوتین

مواد افیونیاستفاده از این مواد به عنوان یک عامل موثر در ایجاد ناتوانی جنسی شناخته می شود. این مواد نه تنها بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند و اغلب اوقات سرعت آن را کاهش می‌دهند، بلکه می‌توانند باعث آسیب جدی به رگ‌های خونی شوند و منجر به اختلال نعوظ دائمی گردند. برای درمان اختلال نعوظ در مردان راه های مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص با توجه به بررسی وضعیت شما بهترین روش را پیشنهاد خواهد داد.