فیزیوتراپی یک حرفه مراقبت بهداشتی است که به منظور ایجاد حفظ و ترمیم حداکثر حرکت و توانایی عملکردی در طول زندگی خدماتی را به افراد ارائه می‌دهد. از فیزیوتراپی برای تسریع در بهبودی پس از آسیب‌های ارتوپدی، قلبی و ریوی، عصب شناسی، کودکان، جراحی و آسیب‌های مرتبط با ورزش استفاده می‌شود. این بیماری‌ها می‌تواند با کشیدگی، رگ به رگ شدن، سفتی بعد از شکستگی، ورم مفاصل، کمردرد و فلجی، بیماری اسکلروز، دیستروفی عضلانی و غیره متفاوت باشد.

تمركز فیزیوتراپی بر كاهش درد و تورم، بهبود دامنه حركت، بهبودی بافت‌هاي نرم، شل شدن بافت نرم، مديريت قبل از عمل و بعد از عمل، بهبود مهارت‌هاي درشت و ظریف حركتی، تعادل و هماهنگي، استحكام و استقامت و همچنین ادغام حسی و شناختی، با استفاده موثر از درمان دستی و روش‌های الکتریکی.

درواقع فیزیوتراپی کاری برای حفظ و ترمیم قدرت حرکت و توانایی عملکرد نواحی مختلف بدن می باشد و افرادی که از درد های مختلف در نواحی بدن خود رنج می برند، عمل فیزیوتراپی بهترین پیشنهاد می باشد.

فیزیوتراپی کمر چیست و برای چه افرادی مناسب است؟
فیزیوتراپی کمر چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

فیزیوتراپی کمر

منظور از فیزیوتراپی کمر همان ماساژ کمر به صورت علمی می باشد و برای تمام کسانی که از دردهای ناحیه کمر رنج می برند مناسب است.

فیزیوتراپی کمر یکی از کم ریسک ترین عملیات ممکن می باشد که دیگر نیازی به جراحی نیست.

آسیب ها و صدمات کمر

برخی از آسیب‌ها و بیماری‌های ستون فقرات که فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند آن‌ها را درمان کنند به شرح زیر است:

-درد حاد کمر (پایین کمر) به دلیل آسیب دیسک نخاعی و یا مفاصل فاست

  • درد مزمن کمر در ناحیه پایین کمر
  • سیاتیک
  • سندروم اختلال عملکرد لگن
  • ناپایداری پایین کمر
  •  بی‌ثباتی مربوط به زایمان و سندرم درد حاد کمر و لگن
  • لغزش رو به جلوی یک مهره از روی مهره‌ای که در زیر آن قرار دارد.
  •  باریک شدن فضای دیسک
  • درد کمر و دنده
  • بیماری های نقطه ماشه ای
  • عضلات و سختی مفصل

عواملی که موجب کاهش و یا رفع درد کمر می شود عبارت است از:

1-فیزیوتراپی

2-ماساژ ملایم

3-تمرینات کششی

4-تحریک عضلات الکتریکی

5-عمل جراحي

انواع روش های فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا کلیه اعتیاد به مواد مخدره را ترک کرده و شما را راهنمایی می‌کند تا با مناسب‌ترین روش ممکن از خود مراقبت کنید. هدف فیزیوتراپی کمک به شما در رسیدن به حداکثر بهبودی ممکن است. فیزیوتراپیست‌ها از شما می‌خواهند که در برنامه‌های توانبخشی خود شرکت کنید تا دوباره با این مشکل مواجه نشوید.

فیزیوتراپی فعال و ورزش

ورزش به عنوان یک مداخله درمانی و یک فعالیت بدنی ساختاری، مکرر، و با هدف بهبود یا حفظ آمادگی جسمانی تعریف می‌شود. پزشکان باید هنگام تجویز ورزش یا فیزیوتراپی تأثیر، دوز مناسب و عوارض جانبی احتمالی آن را در نظر بگیرند. یک روش درمانی بیمار محور، بیمار را به مشارکت فعال در برنامه درمانی تشویق می‌کند که نتایج کلینیکی را بهبود می‌بخشد.

درمان فعال به عنوان تمرین قدرت و یا ورزش آمادگی جسمانی توسط بیماران تحت هدایت یک متخصص دارای مجوز مانند پزشک، فیزیوتراپیست یا مربی ورزشی تعریف می‌شود. فیزیوتراپی فعال برای درد مزمن ستون فقرات باید پیشرفت بالینی درد و عملکرد را در طی 8 تا 12 هفته پس از شروع درمان نشان دهد. جلسات معمولی فیزیوتراپی 30-90 دقیقه است که دو تا سه بار در هفته انجام می‌شود و غالباً با یک برنامه ورزش روزانه اضافی 10 دقیقه‌ای در خانه همراه است. اگر در این بازه زمانی هیچ نتیجه بالینی مشاهده نشد، مناسب بودن و اثربخشی برنامه فیزیوتراپی تجویز شده باید مورد بررسی قرار گیرد.

کلیه بیماران مبتلا به درد مزمن باید در یک برنامه ورزشی شرکت کنند تا عملکرد و تناسب اندام خود را بهبود بخشند. فیزیوتراپی رسمی و ورزش تفریحی یا ورزش خود هدایتی هر دو برای توانبخشی درد مزمن مفید هستند.

از آنجایی که بیشتر بیماران مبتلا به درد مزمن تحرک جسمی ندارند، فیزیوتراپی درجه بندی شده یا پیش رونده برای آن‌ها توصیه می‌شود. این دسته از بیماران این روش را بهتر تحمل می‌کنند و در نتیجه باعث افزایش مشارکت و انطباق بیماران می‌شود. درمان پیشرونده بر اصول یادگیری حرکتی تمرکز دارد که در آن ابتدا انقباضات عضلانی خاصی قبل از حرکات عضلانی آموزش داده می‌شود و سپس وزن وارد شده بر عضلات افزایش می‌یابد.

فیزیوتراپی منفعل

فیزیوتراپی غیرفعال به عنوان برنامه خارجی درمان دستی و جسمی توسط متخصص فیزیوتراپی تعریف می‌شود. توصیه می‌شود فیزیوتراپیست‌ها از عوامل جسمی منفعل استفاده نکنند، مگر در موارد ضروری و برای سهولت شرکت در یک برنامه درمانی فعال. تعاریف و نشانه‌های فیزیوتراپی منفعل معمولی در زیر شرح داده شده است.

درمان دستی ستون فقرات

این روش یک نوع خاص از درمان دستی است که توسط فیزیوتراپیست‌های متخصص آموزش دیده بطور مستقیم بر روی بیماران انجام می‌شود. درمان دستی معمولاً برای افزایش دامنه حرکت و کاهش درد ستون فقرات، استفاده از حرکات فشار قوی با دامنه کم، یا تکنیک‌های آرامش عضلانی منفعل انجام می‌شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک درمان دستی اسکلتی عضلانی و پیوندی برای بهبود آرامش و تقویت توانبخشی جسمی است.

حرارت درمانی

هدف از این درمان، افزایش دمای بافت تا 40-45 درجه سانتیگراد (104-113 درجه فارنهایت) برای افزایش جریان خون، کاهش التهاب مزمن، افزایش انعطاف‌پذیری بافت نرم و کاهش درد است.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش درمانی است که از لیزرهای سطح پایین یا دیودهای دارای تابش نور برای تغییر عملکرد سلول استفاده می‌کند. لیزر در درجه اول در درمان کوتاه مدت درد حاد ناشی از آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، تاندونوپاتی، کشیدگی و گرفتگی‌ها و اختلالات مزمن مفصل مفید است.

لیزر سرد با توجه به روش‌های فیزیوتراپی یکی از روش‌های جدید در این زمینه است. این روش از ترکیبی از نور لیزر و نور مادون قرمز برای تحریک بافت آسیب دیده در سطح سلولی استفاده می‌کند. نور مراکز ذخیره انرژی را در سلول تحریک می‌کند تا تولید انرژی را افزایش دهد. در پایان، بافت تحریک می‌شود و سریع‌تر بهبود می‌یابد.

فیزیوتراپی کمر در منزل

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری های ساخت وسایل درمانی امکان انجام انواع درمان های خانگی از جمله فیزیوتراپی فراهم شده است.متخصصین این امر با طراحی و ساخت تجهیزاتی کارآمد به کمک بیماران آمده و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های افراد گردیده اند.

انواع روش های فیزیوتراپی کمر بوسیله دستگاهی چندمنظوره به همین نام در منزل قابل انجام است.درادامه با قابلیت ها و ویژگی های این محصول بیشتر آشنا می شوید.

فیزیوتراپی فعال و ورزش
فیزیوتراپی فعال و ورزش

ویژگی های محصول:

.کشش هوایی و یا کشش الکتریکی

.مادون قرمز

.گرما

.ویبریشن

کشش الکتریکی : یک نوع روش درمانی است که توسط متخصص طب فیزیکی صورت میگیرد. هدف از انجام این روش اعمال نیرو به ۲ استخوان متصل به هم میباشد تا از هم دور و یا فضای بیشتری بین آنها ایجاد کند .‌

و همچنین موجب کشش بافت نرمی اطراف مفصل شوند

قابلیت ویبریشن : حرکات بسیار ریز با ریتم مشخص در جهت ارتعاش برای باز کردن سفتی ها و ریلکس کردن اعصاب محیطی است

ویبریشن به دو روش صورت میگیرد :

۱.ویبریشن موضعی

۲. ویبریشن کل بدن

دستگاه فیزیوتراپ (ماساژور) کمر به صورت موضعی عملیات ویبره را انجام می دهد.

تاثیرات ویبریشن :

۱. افزایش جریان خون

۳. افزایش دمای بدن

۲. افزایش مصرف اکسیژن توسط سلول ها

مادون قرمز و گرما در دستگاه فیزیوتراپ(ماساژور) کمر: همچنین قابلیت تحریک عضلات ، تحریک عصب حرکتی آنها و بازکردن گره های عضلانی را نیز دارا میباشد .

نتیجه استفاده از دستگاه فیزیوتراپ (ماساژور) کمر: بهبود درد های عضلانی ، افزایش دامنه حرکتی ، بهبود قدرت عضلانی و بهبود توان عضلانی را نیز به همراه دارد.

( موارد عدم استفاده از این دستگاه شامل موارد زیر میباشد )

-بیماران قلبی

-دیابت پیشرفته غیرقابل کنترل

‌ -افرادی که دارو های رقیق کننده خون استفاده میکنند

-نکته : حداکثر دو بار در روز از دستگاه فیزیوتراپ (ماساژور) کمر استفاده شود.

فیزیوتراپی کمر در منزل
فیزیوتراپی کمر در منزل

این محصول مخصوص ماساژ کمر می باشد و میتوانید به صورت انحصاری از فروشگاه نادین مد تهیه نمایید.