یکی از بیماری های شایعی که امروزه به دلایل مختلف ممکن است ریه افراد را درگیر یا ضعیف کند، بیماری های ریوی مانند آسم، کرونا، سرطان ریه، برونشیت مزمن یا حاد است. در این نوع بیماری ها فرد بیمار به درستی قادر به تنفس آسان و طبیعی نیست. علاوه بر این، ابتلا به برخی از بیماری های قلبی- عروقی، نارسایی قلبی، و حتی سکته قلبی و مغزی هم سبب می شود فرد برای تنفس آسان نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشد.

طرز کار دستگاه بای پپ - دستگاه بای پپ چیست؟
طرز کار دستگاه بای پپ – دستگاه بای پپ چیست؟

در واقع زمانی که فشار هوایی مناسب به ریه فرد بیمار نمی رسد، باید از دستگاه کمک تنفسی از جمله دستگاه بای پپ استفاده کند. هر انسانی برای تنفس آسان نیاز به فشار هوایی مثبت و منفی دارد. این فشار هوایی مثبت و منفی باید به صورت هماهنگ و هم اندازه به ریه فرد بیمار برسد. دستگاه بای پپ زمانی استفاده می شود که شخص بیمار روند تنفسی منظم و مداوم ندارد. همچنین در مرحله دم تنفس آن عملکرد ناتوان و ضعیفی دارد. با استفاده صحیح و یادگیری طرز کار دستگاه بای پپ عضلات ریه فرد تقویت شده و به بیمار کمک می کند که تنفس فرد بهتر باشد. در این مقاله به طور کامل با طرز کار استفاده از این دستگاه، مزایای آن و انواع دستگاه تنفس مصنوعی آشنا می شویم.

دستگاه بای پپ چیست؟

یکی از بهترین و کاربردی ترین تجهیزات پزشکی پر استفاده در بیمارستان ها و برخی از منازل، دستگاه بای پپ است. این دستگاه مخصوص افرادی است که از بیماری و مشکلات تنفسی مانند آپنه، کرونا، و سایر اختلالات تنفسی که ممکن است زمان استراحت و خواب هم تشدید شود. این دستگاه از طریق ایجاد کردن دو نوع فشار منفی و مثبت زمان تنفس باعث برطرف شدن چرخه خواب نا منظم خواب این افراد می شود. به گونه ای که با امکان تنفس آسان تجربه ای لذت بخش از خواب آرام را برای افراد بیمار به ارمغان می آورد.

دستگاه بای پپ چه خصوصیاتی دارد؟

هر فرد بیمار با توجه به شرایط بیماری و شدت درگیری ریه به میزان مشخصی تنفس مصنوعی نیاز دارد. این میزان با توجه به تشخیص پزشک معالج و متخصص باید تعیین شود. در واقع به کمک دستگاه بای پپ فرد بیمار، افراد سالمند یا ناتوان می توانند الگوی تنفسی صحیح و مناسب داشته باشند. در برخی مواقع ممکن است فرد بیمار حتی زمان استراحت و خواب هم دچار وقفه های تنفسی شود، که این مشکل می تواند خطرناک باشد. دستگاه بای پپ با داشتن تهویه خودکار و امکان تطبیق پذیری، و امکان تنظیم زمان و حجم تنفس لازم از بروز بسیاری از خطرات ناشی از کمبود اکسیژن کمک ویژه ای به بیمار می کند. به همین جهت می توان گفت با یادگیری طرز کار دستگاه بای پپ حتی اختلالات خواب فرد بیمار برطرف خواهد شد. در برخی موارد نیز ممکن است شخص بیمار قصد استفاده از دستگاه کمک تنفسی در بیمارستان را نداشته باشد. در چنین شرایطی با خرید این دستگاه امکان تنفس آسان و صحیح فراهم خواهد شد. این دستگاه یک وسیله غیر تهاجمی است که حتی برای بیمارانی که دچار ضعف عضلانی هستند، مانند افراد مبتلا به بیماری آمیوتروفیک قابل استفاده است. چرا که این دستگاه به عنوان یک درمان کافی و رضایت بخش برای این افراد محسوب می شود.

طرز کار دستگاه بای پپ

دیافراگم اصلی ترین عضله تنفسی در قفسه سینه است که زمان نفس کشیدن عادی و معمولی این عضله منقبض می شود. سپس با مسطح شدن آن یک فشار منفی در سینه ایجاد شده و این فشار منفی باعث وارد شدن هوا به شش ها و کیسه های هوایی می شود. اما در صورتی که فرد به هر دلیل دچار ضعف عملکرد ریه ها و نارسایی شود، می تواند از بای پپ استفاده کند. طرز استفاده از بای پپ به گونه ای است که ماسک آن روی صورت قرار گرفته و با روشن کردن دستگاه کمک تنفسی یا دستگاه اکسیژن و تنظیم فشار مورد نظر، هوای لازم وارد مجاری تنفسی می شود. نحوه کار با این دستگاه به صورتی است که امکان تنظیم و تغییر فشار از پیش تنظیم شده با توجه به وضعیت بیماری فرد وجود دارد. با وارد شدن فشار هوای لازم، شش ها منبسط می شود. به این روش تهویه با فشار مثبت راه هوایی گفته می شود. این دستگاه به صورت پیوسته یک جریان هوا با فشار ثابت تولید می کند. این فشار ثابت زمان عمل دم افزایش یافته و به حداکثر فشار تنظیمی می رسد. سپس در هنگام بازدم میزان فشار ثابت کاهش می یابد تا فرد بیمار بتواند عمل بازدم را به راحتی انجام دهد. به طور کلی می توان گفت زمان بازم این دستگاه فشار را به فشار EPAP یا پایین تر می رساند. همچنین در زمان انجام دم فشار هوا افزایش IPAP می یابد. در نهایت بعد از چندین بار تنفس کردن الگوی تنفسی فرد با دستگاه بای پپ هماهنگ خواهد شد.

روش استفاده از دستگاه بای پپ
روش استفاده از دستگاه بای پپ

روش استفاده از دستگاه بای پپ

پس از سفارش و خرید دستگاه بای پپ، این دستگاه با چندین لوازم جانبی از جمله خرطومی ، ۲ عدد فیلتر پلی اتیلن برای پشت دستگاه ، آدابتور و کابل ، مرطوب ساز (humidifier) ، و دستگاه بای پپ ارسال می گردد. با استفاده از مرطوب ساز و تنظیمات موجود روی دستگاه می توانید میزان رطوبت لازم برای دهان و تنفس را تنظیم نمایید. برای مرطوب کردن رطوبت ساز دستگاه را به صورت عمودی گرفته و حتما از آب مقطر استفاده کنید. سپس برای متصل کردن مرطوب ساز ضامن کنار دستگاه را فشار دهید تا کاور کنار آن جدا شود. سپس با یک فشار یکنواخت در دو طرف دستگاه مرطوب ساز به دستگاه متصل خواهد شد. برای دریافت اکسیژن توسط فرد بیمار لوله خرطومی را به جلوی دستگاه متصل کرده، تا دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن بیمار را تامین کند. سپس عمل تنفسی توسط دستگاه بای پپ انجام می شود. سر دیگر لوله خرطومی را به ماسک بیمار متصل کرده و ماسک را روی صورت بیمار قرار دهید. در مرحله بعد دستگاه را روشن کنید. سپس طبق تجویز و نظر پزشک معالج تنظیمات متناسب با نیاز بیمار را تنظیم نمایید. برای این که اکسیژن لازم به صورت صحیح به بیمار منتقل شود، ماسک به صورت صحیح باید روی صورت قرار گیرد. محل صحیح قرار گیری ماسک Full Face یا اورانازل بای بدین صورت است که باید روی خط زیر لب و گودی زیر دو چشم قرار گیرد.

 

نکات مهم خرید دستگاه بای پپ

با توجه به این که انواع دستگاه بای پپ با برند و کیفیت های مختلف تولید می شود، باید قبل از خرید در مورد دستگاه اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله به طور کامل با طرز کار دستگاه بای پپ، روش استفاده از آن و خصوصیات این دستگاه به طور کامل آشنا شدیم. برای خرید دستگاه بای پپ با کیفیت و برندهای مختلف می توانید از طریق فروشگاه کاویان مدیکال به صورت آنلاین اقدام نمایید.