در کشور ما زن‌ها مثل مردها حق طلاق ندارند. یعنی هر زنی برای این که بتواند صاحب چنین حقی شود، باید خودش اقدام کند. راه‌های زیادی هم برای این که یک زن بتواند از چنین حقی برخوردار شود وجود ندارد. هیچ چیز پیش بینی‌پذیر نیست.

به همین دلیل هم بهتر است زن‌ها در همان زمان عقد به فکر گرفتن چنین حقی باشند. در زمان ازدواج فکر کردن به طلاق کار دشواری است. اما بهتر است به این مسئله به طور عاقلانه و شفاف فکر شود. زنی که بدون احساساتی شدن ازدواج کند، می‌تواند درباره طلاق فهیم‌تر تصمیم بگیرد.

مزایای طلاق از جانب زن با وکیل - مراحل درخواست طلاق
مزایای طلاق از جانب زن با وکیل – مراحل درخواست طلاق

زن با کمی تحقیق می‌تواند درباره مراحل درخواست طلاق از طرف زن آشنا شود. با کمی گفت و گو می‌تواند مرد را راضی کند که ضمن عقد حق طلاق را به او بدهد. حتی بعد از عقد زن و مرد می‌توانند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و مرد حق طلاق را به زن بدهد. این عمل بسیار منطقی است و به نفع زن تمام خواهد شد.

دلایل درخواست طلاق از طرف زن

وقتی زن حق طلاق نداشته باشد باید مراحل زیادی را پشت سر بگذارد. مسیر جدایی از مردی که در زندگی با او دچار مشکل شده است طولانی‌تر خواهد شد. اگر مرد مخالف طلاق باشد، این فرایند با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد. این مسئله وقتی که یک وکیل با تجربه زن را راهنمایی نکند، پیچیده‌تر هم خواهد شد.

مراحل درخواست طلاق از طرف زن با وجود داشتن حق طلاق زن متفاوت خواهد بود. در غیر این صورت، باید بتواند یکی از شرایط دوازده گانه موجود در عقدنامه را اثبات کند. برای استفاده از این شرط‌ها برای داشتن حق طلاق، لازم است که در زمان عقد امضا شده باشند.

  • پرداخت نکردن نفقه یکی از این شرایط است. این مورد زمانی قابل بحث است که مرد به مدت شش ماه نفقه و سایر حقوق را به زن ندهد.
  • اگر سوء رفتار و معاشرت مرد زندگی را برای زن مختل کند، یکی دیگر از این شرایط است.
  • وقتی مرد به بیماری صعب العلاج یا جنون مبتلا باشد، زن می‌تواند آنها را دلیلی برای طلاق بداند.
  • اگر مرد شغلی داشته باشد که شأن و آبروی زن را به مخاطره بیندازد، می‌تواند دلیلی برای طلاق محسوب شود.
  • در صورتی که مرد به زندانی محکوم شود. اگر حکم مجازات او 5 سال یا بیشتر باشد، زن با آن می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کند.
  • معتاد بودن مرد به مواد مخدر از دیگر این شرایط است. زن با آن می‌تواند مرد را ترک کند و طلاق بگیرد.
  • عقیم بودن مرد و همچنین ترک زندگی به مدت 6 ماه پیوسته را نیز می‌توان به این دلایل افزود.
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن هم دلیلی موجه برای اقدام به طلاق است. هر کدام از این دلایل می‌تواند مراحل درخواست طلاق از طرف زن را طولانی کند.

مزایای وجود وکیل در زمان درخواست طلاق از طرف زن

یکی از مهم ترین مزایای داشتن وکیلی را می‌توان نیاز نداشتن به حضور در مراجعه داوری دانست. یعنی به جای زن وکیل می‌تواند در جلسه حاضر شود. حتی در زمان جاری شدن صیغه طلاق هم زن می‌تواند وکیلش را به جای خودش بفرستد. زن می‌تواند دریافت حق و حقوق خود را به طور کامل به وکیل واگذار کند. برای گرفتن این حقوق هم نیازی به حضور مستقیم زن در دادگاه نیست.

وکیل درباره لیست اموال قابل توقیف برای مهریه هم اطلاعات خوبی را در اختیار زن قرار خواهد داد. این لیست شامل اموال منقول و غیر منقول می‌شود. زمین و خانه و ماشین و سهام و سپرده بانکی در این لیست جای می‌گیرند. یکی از دفاتر وکالت خوب در تهران وکیل دادفر است که میتوانید به آن مراجعه کنید

مراحل درخواست طلاق از طرف زن با وجود وکیل

بهتر است اولین مرحله از مراحل درخواست طلاق از طرف زن گرفتن یک وکیل باتجربه باشد. وجود یک وکیل می‌تواند در کنار زن بسیار راهگشا باشد. زن باید در مرحله بعد به دفتر خدمات قضایی برود و دادخواست خود را ثبت کند. بعد از ثبت و تشکیل پرونده به دادگاه ارجاع داده خواهد شد. در آنجا روزی برای جلسه دادگاه تعیین می‌شود. در این جلسه زن و مرد باید حضور داشته باشند.

برای رسیدن به حکم قطعی طلاق باید سه مرحله طی شود. مرحله ابتدایی جلسه بدوی است. در صورت اعتراض، جلسه تجدید نظر تشکیل خواهد شد. پرونده زمانی به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود که دوباره به آن اعتراض شود. وقتی دادگاه حکم طلاق را بدهد، با مراجعه به دفترخانه صیغه طلاق جاری می‌شود.