شامپوها مواد پاک‌کننده‌ای هستند که می‌توانند چربی اضافی، کثیفی و تجمع پوسته‌ها را از روی پوست سر و موها پاک کنند. اگر چه قبل از انتخاب شامپو باید بدانید نوع و جنس پوست سر شما چیست؛ زیرا همه شامپوها برای هر نوع پوست سری مناسب نیستند. به همین دلیل در ادامه با نکته‌هایی در مورد معیار های انتخاب شامپو همراه شما هستیم.

شناخت پوست سر اولین قدم برای انتخاب بهترین شامپو می‌باشد. اگر پوست سر شما سالم است، نگهداری از موهایتان آسان خواهد بود. اما اگر پوست سرتان خشک یا چرب است، انتخاب یک شامپوی مناسب برای موهایتان کاملا ضروری است. در غیر این صورت ممکن است مشکلات پوست سر شما با یک خرید شامپو اشتباه، تشدید شود.

چگونه شامپو مناسب انتخاب کنیم؟
چگونه شامپو مناسب انتخاب کنیم؟

از آنجایی که شامپوها تنوع بسیار زیادی دارند و برای هر نوع مویی تولید می‌شوند، گاهی انتخاب و خرید آن‌ها می‌تواند کمی سخت به نظر برسد؛ اما می‌توان با کمک راهنمای خرید شامپو مناسب را به راحتی تهیه نمود. شاید شما شامپو را به عنوان یک عامل پاک‌کننده مو در نظر بگیرید، اما همه شامپوها قابلیت‌ پاک‌کنندگی یکسانی بر روی انواع مو و پوست سر ندارند.

به طور کلی، شامپوها بیشتر از هر محصول دیگری موها را تمیز می‌کنند، اما این مسئله اهمیت شناخت نوع پوست سر را کاهش نمی‌دهد. چرا که یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شامپو ، شناخت نوع موها است. بنابراین، مهم است که قبل از انتخاب آن‌ها، با نوع پوست سر خود آشنا باشید. برای مثال:

  • پوستی که پس از شستشو و حمام احساس خارش دارد یا پوسته میزند، از نوع خشک است.
  • در مقابل، پوست سر چرب ممکن است براق‌تر باشد و افرادی که پوست سر چرب و شوره دارند ممکن است پوسته‌هایی داشته باشند که به‌نظر می‌رسند به هم چسبیده‌اند.

هرکسی نوع و بافت موی متفاوتی دارد و هر شامپویی برای نوع موی شما مناسب نیست. حتی با تهیه شامپوی مناسب، گاهی ممکن است که موها در بیشتر مواقع خوش‌حالت به نظر نرسند. در این مواقع باید به ترکیبات شامپو توجه بیشتری داشته باشید؛ مواد شیمیایی مضر در بسیاری از محصولات مراقبت از مو می‌تواند به موها آسیب برساند و آن‌ها را کدر و بی‌حالت کند. اما:

  • اگر موهایتان مستعد ریشه‌های چرب است، به شامپوی مرطوب‌کننده کمتر و پاک‌کننده عمیق‌تری نیاز دارید.
  • اگر پوست سرتان خشک است، مدل مرطوب‌کننده یا آبرسان مناسب شما می‌باشد.

راهنمای خرید شامپوی مناسب

ممکن است انواع مختلفی از شامپوها را تهیه و روش‌های مصرف گوناگونی را هم، امتحان کرده باشید؛ اما با کمک راهنمای خرید شامپو مناسب می‌توانید به راحتی، متناسب با نوع موها و پوست سر خود، شامپویی را تهیه کنید که علاوه بر تمیزی کامل، به پوست و موهای سر شما آسیبی وارد نکند. در این راهنما سعی شده تا ویژگی‌های شامپوی مخصوص موهای چرب یا خشک معرفی شود.

معیار های انتخاب شامپو برای پوست سر چرب

وقتی پوست سرتان چرب است، باید از تهیه شامپوهایی که آبرسان، مرطوب‌کننده، صاف‌کننده یا برای موهای مجعد هستند، خودداری کنید. زیرا این مدل‌ها رطوبت بیش از حد به پوست سر چرب اضافه می‌کنند. در عوض، به دنبال مدل‌هایی باشید که حجم‌دهنده، تقویت‌کننده یا متعادل‌کننده هستند. این محصولات مرطوب‌کننده نبوده و در از بین بردن چربی اضافی موثرتر عمل می‌کنند.

برخی محصولات بهداشتی مو ، مانند شامپوهای شفاف‌کننده می‌توانند کمک بزرگی برای از بین بردن چربی بیش از حد پوست سر باشند. اما باید مراقب بود که از این محصول بیش از حد استفاده نشود؛ زیرا باعث خشک پوست سر می‌شوند و پوست خشک نیز می‌تواند، تولید چربی و سبوم را بیشتر تحریک کرده و در نتیجه آن را حساس‌تر کند.

راهنمای خرید شامپو مناسب پوست سر خشک
راهنمای خرید شامپو مناسب پوست سر خشک

راهنمای خرید شامپو مناسب پوست سر خشک

هنگامی که پوست سر خشک، خارش‌دار یا پوسته پوسته است، انتخاب شامپوی مناسب می‌تواند اولین خط دفاعی در برابر شرایط ناراحت‌کننده و گاهی حتی آزاردهنده، باشد. در چنین مواقعی باید دقت کنید تا شامپوی انتخابی شما، این مشکلات را بیشتر نکند. بنابراین از خرید شامپوهای تقویت‌کننده و حجم‌دهنده خودداری کنید؛ چرا که این محصولات می‌توانند رطوبت لازم را از پوست سر بگیرند.

برای پوست سرهایی که فقط کمی خشک و بدون خارش یا پوسته پوسته شدن هستند، بهتر است از شامپوهایی که بر روی آن‌ها برچسب رطوبت، هیدراتاسیون، صاف‌کننده یا فرکننده دارند، استفاده کنید؛ زیرا این ویژگی‌ها حالت بهتری به موها می‌دهند. همچنین این محصولات با حفظ رطوبت مو می‌توانند برای خشکی پوست سر نیز مفید باشند.

راهنمای انتخاب شامپو برای مدل‌های مختلف مو نیز متفاوت است و باید برای هر نوع مو یک نوع شامپوی خاص، تهیه شود. برای مثال:

  • موهای نازک بهتر است به دنبال شامپوهای حجم‌دهنده باشند که بدون سنگین کردن موها، آن‌ها را تقویت می‌کنند.
  • شامپوهای آبرسان یا مرطوب‌کننده برای افزودن رطوبت، درخشندگی و نرمی به موهای ضخیم، عالی هستند.
  • شامپوهایی که سرشار از مرطوب‌کننده‌ها و مواد صاف‌کننده هستند، بهترین انتخاب، برای موهای صاف است؛ زیرا علاوه بر کمک به حفظ کوتیکول مو، حالت آن را نیز بهتر می‌کنند.
  • شامپوهای متعادل‌کننده یک گزینه خوب برای موهای فر هستند؛ چرا که این نوع شامپو حاوی مرطوب‌کننده زیادی نیستند و موهای فر و موج‌دار را خشک نمی‌کنند.
  • برای موهای مجعد به دنبال شامپوهایی با خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی باشید؛ تا حاوی موادی باشند که موخوره را بدون سنگین کردن فر موها، کاهش دهند.
  • موهای آسیب دیده، رنگ شده یا شکننده باید شامپوهای تقویت‌کننده استفاده کنند، زیرا این شامپوها حاوی پروتئین اضافی برای بهبود وضعیت مو هستند.
معیارهای انتخاب شامپو
معیارهای انتخاب شامپو

معیارهای انتخاب شامپو

نشانه‌های موی سالم عبارتند از درخشش، حالت خوب و…، اما اگر حس می‌کنید که موهای شما فاقد این موارد است، باید شامپوهای خاصی را برای بهبود وضعیت موهایتان تهیه و استفاده نمایید. معیارهای انتخاب شامپو می‌توانند متفاوت باشد؛ اما نکاتی وجود دارد که به طور کلی بهتر است برای خرید این محصولات آن‌ها را رعایت کنید.

هنگام انتخاب شامپوی مناسب برای موهایتان، باید ترکیبات آن را در نظر بگیرید. چندین ماده موجود در شامپوها می‌توانند ریزش مو بیشتر کنند. برخی از آن‌ها می‌توانند محرک باشند و باعث التهاب پوست سر شوند و موهای شما را نازک و شکننده کنند. بنابراین باید این مواد مضر را شناخته و در هنگام تهیه شامپوی مناسب برای موهایتان، توجه بیشتری داشته باشید. موادی مانند:

  • الکل

اولین ماده‌ای که بهتر است در ترکیبات شامپوها نباشد، الکل است؛ درصد الکل زیاد در شامپو نیز می‌تواند موها را کم آب کند. همچنین این ماده باعث خشک شدن موها شده و ممکن است روغن‌های طبیعی موها را از بین ببرند. روغن‌های معدنی که به عنوان روان‌کننده استفاده می‌شوند، می‌توانند موها را سنگین کنند.

  • سولفات

در راهنمای انتخاب شامپو به ترکیبات این محصول توجه کنید تا حاوی سولفات نیز، نباشد. سدیم لوریل سولفات (SLS) و آمونیوم لوریل سولفات (ALS) دو سولفات رایج مورد استفاده در شامپوها هستند. آن‌ها شوینده‌های قوی هستند که خاصیت پاک‌کنندگی و کف‌کنندگی خوبی دارند که کف غنی ایجاد می‌کنند. همچنین سولفات‌ها می‌توانند موهای شما را کدر، وز، زبر و مستعد گره خوردن کنند.

  • کلرید سدیم

کلرید سدیم که به نمک خوراکی نیز معروف است؛ به عنوان غلظت دهنده در شامپوها استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند مو و پوست سر شما را خشک کرده و باعث تحریک چشم و خارش پوست سر شود. همچنین غلظت بالای کلرید سدیم نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

با توجه به نکات گفته شده، نحوه انتخاب شامپوی مناسب می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد. فقط کافیست به ترکیبات این محصول توجه داشته و متناسب با مدل موها و نوع پوست سر خود، مناسب‌ترین شامپو را تهیه کنید؛ چرا که تنها با استفاده از یک شامپو مناسب است که می‌توان موهایی سالم، زیبا و خوش‌حالت داشت.

سوالات متداول در مورد : چگونه شامپو مناسب انتخاب کنیم؟

  • برای موهای نازک چه نوع شامپویی مناسب است ؟
    • موهای نازک بهتر است به دنبال شامپوهای حجم‌دهنده باشند که بدون سنگین کردن موها، آن‌ها را تقویت می‌کنند.

  • برای موهای ضخیم چه نوع شامپویی مناسب است ؟
    • شامپوهای آبرسان یا مرطوب‌کننده برای افزودن رطوبت، درخشندگی و نرمی به موهای ضخیم، عالی هستند.

  • برای موهای صاف چه نوع شامپویی مناسب است ؟
    • شامپوهایی که سرشار از مرطوب‌کننده‌ها و مواد صاف‌کننده هستند، بهترین انتخاب، برای موهای صاف است؛ زیرا علاوه بر کمک به حفظ کوتیکول مو، حالت آن را نیز بهتر می‌کنند.

  • برای موهای فر چه نوع شامپویی مناسب است ؟
    • شامپوهای متعادل‌کننده یک گزینه خوب برای موهای فر هستند؛ چرا که این نوع شامپو حاوی مرطوب‌کننده زیادی نیستند و موهای فر و موج‌دار را خشک نمی‌کنند.