ممکن است برای بسیاری از والدین این سوال مطرح باشد که بهترین سن آموزش خواندن به کودکان چه سنی است و خیلی از آنها معتقد هستند که سه سالگی کودک بسیار کوچک است و برای یادگیری خواندن به زبان مادری یا زبان دوم  زود است .
بسیاری از والدین نیز از آموزش زبان دوم به فرزندان خود به دلیل ترس از سردرگمی کودک خودداری می‌ کنند. اما تحقیقات و مطالعات علمی نشان می دهند که هرچه کودک در سن کمتر شروع به یادگیری زبان دوم کند یادگیری زبان برای او غریزی تر و در نتیجه آسان تر است.
در واقع تا سال ۱۹۹۹ محققان مقالاتی منتشر کرده بودند که ادعا می کردند آموزش زبان دوم به کودک قبل از تسلط بر زبان اول می‌ تواند منجر به ضعف زبانی شود که باعث می ‌شود کودک در هیچ یک از دو زبان مهارت کامل نداشته باشد.
افرادی که این مکتب فکری را دنبال می ‌کنند معتقدند که کودکان تا سن ۱۱ تا ۱۳ سالگی نباید تحت آموزش برای زبان دوم قرار گیرند.
با این حال تحقیقات کنونی نشان می‌ دهند که این ترس بی اساس است و برخی از شواهد دیگر نیز نشان می دهند که اگر کودک بعد از ده سالگی شروع به یادگیری زبان دوم کند ممکن است هرگز نتواند کاملا دو زبانه شود.
کودکان می توانند دو زبان را به صورت همزمان یاد بگیرند ، اما یادگیری زبان دوم در اسرع وقت نیز مزایای زیادی دارد یعنی یادگیری زبان در بزرگسالی غیر ممکن نیست.

نحوه توسعه زبان در کودک

واضح هست که هر چه سن کودک کمتر باشد یادگیری زبان جدید برای او آسان تر است و دلیل آن به نحوه یادگیری زبان در دوران کودکی و نحوه تغییر مغز متناسب با رشد مربوط می شود.
در دوران کودکی مغز برای یادگیری زبان به طور طبیعی و از روی غریزه آماده است و کودک تنها با گوش دادن درک می کند که چگونه گرامر را برای زبانی که می‌ شنود به کار ببرد. کودکانی که در خانواده های دو زبانه بزرگ می شوند می توانند گرامر و واژگان هر دو زبانی که می ‌شنوند را انتخاب کنند و در صورت لزوم از یکی به دیگری جابه جا شوند.
با این حال با بزرگ شدن و افزایش سن ، این توانایی کاهش می یابد و دستور زبان به مجموعه‌ای از قوانین محرمانه برای حفظ کردن تبدیل می ‌شوند.
همچنین توانایی فرد برای شنیدن و تکرار تلفظ و صداهایی که در زبان مادری وجود ندارد کاهش می یابد.
بنابراین واضح است که دوران کودکی یک دوره حساس برای آموزش دیدن و رشد زبان است.
در صورتی که مغز کودک هر دو ساختار زبان را همزمان یاد گیرد صحبت کردن به دو زبان برای او بسیار راحت تر خواهد بود.

آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی با بسته آموزشی باما
آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی با بسته آموزشی باما

بهترین سن برای یادگیری زبان دوم چه سنی است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد بسیاری از افراد فکر می کنند بین ۱۱ تا ۱۳ سالگی باید یادگیری زبان را شروع کنند. آنها فکر می کنند  از آن جایی که کودک در این سن درس را راحت ‌تر می فهمد بنابراین سریعتر از یک کودک کم سنو سال نیز می ‌تواند زبان را یاد گرفته و پیشرفت کند.
کودکانی که برای اولین بار در این سنین زبان دوم را فرا می ‌گیرند ، نمی توانند به همان روشی که یک نوزاد یا کودک نوپا زبان را یاد می گیرد زبان دوم را بیاموزند مخصوصاً هنگامی که صحبت از تلفظ کلمات یا نکات ظریف باشد.
محققان ادعا می‌کنند که پنجره یادگیری ‌زبان حتی زودتر از بین ۶ تا ۷ سالگی بسته می شود و بهترین سن برای یادگیری زبان دوم از بدو تولد یا سنین بسیار کم است.
بسیاری از روانشناسان معتقدند که هرچه فراگیری زبان زودتر شروع شود بهتر است.
اما به یاد داشته باشید در هر سنی می توان یک زبان جدید یاد گرفت و توسط این عمل مغز را ورزش داد ، بنابراین از این ایده که هرگز نتوانید به زبان دیگر صحبت کنید ناامید نشوید.

آموزش خواندن به کودکان زیر 6 سال با بسته آموزشی باما

بسته آموزش خواندن باما این روزها در بین بسیاری از والدین ، نامی آشناست . ویژگی متمایز بسته آموزش خواندن باما ، عملکرد 2 گانه آن برای کودکان کم سن و سال حتی 3 سال است !
آموزش خواندن کلمات فارسی به کودکان ، پیش از مدرسه با بسته آموزش خواندن باما ، یکی از نتایج جالب این شیوه آموزشی است .
بسته آموزش خواندن باما ، ارکان جمله سازی را در اختیار کودک قرار می دهد و ذهن او می تواند یاد بگیرد چگونه یک جمله ایجاد می شود و از کنار هم قرار دادن کارت های این مجموعه میتواند صدها جمله را بسازد و بخواند.
ذهن کودک این جمله سازی را همانند یک بازی خوشایند تصور میکند و خواندن جملات را آغاز میکند و یاد میگیرد چگونه باید بین کلمات پیوند ایجاد کند .
برای آشنایی با بسته آموزش زبان باما  و چگونگی آموزش خواندن فارسی و انگلیسی به کودکان ، به وبسایت مایا کودک مراجعه کرده و بطور مستند ، توانایی کودکان زیر 6 سال را در خواندن کلمات ببینید.

تلفن: ۰۹۱۹۲۲۲۰۶۹۶
www.mayakoodak.com

سوالات متداول در مورد : آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی با بسته آموزشی باما

  • چرا هر چه سن کودک کمتر باشد یادگیری زبان جدید برای او آسان تر است؟
    • در دوران کودکی مغز برای یادگیری زبان به طور طبیعی و از روی غریزه آماده است و کودک تنها با گوش دادن درک می کند که چگونه گرامر را برای زبانی که می‌ شنود به کار ببرد. کودکانی که در خانواده های دو زبانه بزرگ می شوند می توانند گرامر و واژگان هر دو زبانی که می ‌شنوند را انتخاب کنند و در صورت لزوم از یکی به دیگری جابه جا شوند.

  • بهترین سن برای یادگیری زبان دوم چه سنی است؟
    • محققان ادعا می‌کنند که پنجره یادگیری ‌زبان حتی زودتر از بین ۶ تا ۷ سالگی بسته می شود و بهترین سن برای یادگیری زبان دوم از بدو تولد یا سنین بسیار کم است.

  • بسته آموزش خواندن باما چه تفاوتی با سایر بسته های آموزشی دارد ؟
    • ویژگی متمایز بسته آموزش خواندن باما ، عملکرد 2 گانه آن برای کودکان کم سن و سال حتی 3 سال است !